Annons

Automatisk förnyelse av medlemskap

Produkter
(logga in för att koppla)
Ha! Den sidan har jag ju tittat på flera gånger under den här diskussionens gång, men utan att notera den mycket finstilta texten om kortbetalning (via Klarna eller Paypal).
:–)

Var hittar ni informationen? Jag har tänkt på att jag inte fått nån påminnelse om att betala årsavgiften och antagligen dras väl det automagiskt då. Vilket jag inte vet hur det gått till. Vill hemskt gärna veta vad jag betalar för, och när.

Citat:
"

Vad innebär löpande?
Löpande innebär att medlemskap och prenumerationen löper på tills du själv säger upp dem. Det finns ingen bindningstid och du säger upp själv via länk i din medlemsprofil.

Bor du utomlands eller vill betala med Paypal?
Bor du utomlands så använder du denna sidan där du kan betala med Klarna (kortbetalning) eller med Paypal (kortbetalning eller Paypal-konto).

Finstilt och köpinfo
Plus-medlemskap och prenumeration är löpande, om inget annat anges, utan bindningstid och kan sägas upp närsomhelst via din medlemsprofil. Vid förlängning så läggs prenumerationen efter kvarvarande period (på Fotosidan Magasin så måste adresserna vara identiska). Betald period betalas inte tillbaka. Har du frågor om ett köp kontaka oss gärna på [email protected]"

Slut citat.

Det är otydligt och svårfunnet. Står inget om hur betalning eller förlängning sker.

Det var den, vilket jag inte valt själv. Ganska märkligt att ändra en sån sak utan att användaren får reda på det kan jag tycka.
Visst har du gjort det. Det gjorde du förra gången du tecknade avtal om plusmedlemsskap med automatisk förlängning. Börjar du om tråden med samma frågeställning igen?

Missat denna tråden pga av semester.

Under 2018 så ändrade vi till löpande (automatisk förlängning) av Plus och Fotosidan Magasin. Ändringen drevs framförallt av att det ofta blev strul med priset vid förlängning av Fotosidan Magasin. Fotosidan Magasins prenumerationsdatabas/plattform ligger externt hos Titeldata och vi puttar dit beställningar. När prenumerationer (innan 2018) skulle förlängas så skedde detta via Titeldata och pappersförnyelsefaktura till brevlådan. Den stora nackdelen med detta var att Titeldata inte hade ngn information om prenumeranten var Plus (och därmed skulle ha bättre pris) utan prenumeranten fick en generisk faktura (där det fanns textinfo "om du är Plus så förläng via Fotosidan") och alldeles för ofta betalades fel pris och vi fick mkt admin med att justera till rätt pris.

2018 som byggde vi om så vi tog hand om förlängningen av Fotosidan Magasin på vår sida och därför alltid visste till vilket pris tidningen skulle förlängas. För att inte få för mkt olika logiker att hålla reda på så byggde vi om så att Plus också blev löpande. Vi såg framför oss ett scenario där kunder troligtvis vill kunna köpa korta löpande perioder (2 mån) med enkel uppsägning och paket med Plus/Tidning iochmed att digital läsning kommer bli mer vikigt. Något som vi också ser mer och mer tar fart. Vi ändrade också så att tidningen kom ut mer jämnt över året (6 nr) för att passa denna modellen.

Vi mailade då (2018) ut till alla Plus-kunder om denna förändring så att man skulle veta om att nästa förlängning skulle ske automatiskt. Därefter så har vi alltså automatiskt förlängt prenumerationerna och alla som köper köper en löpande produkt:

Förutom detta så behövde vi stödja att utlandsprenumeranter (som inte kunde köpa via Klarna) kunde köpa en prenumeration. Denna var då inte löpande eftersom Paypal då inte stödde det.

Fram till juni i år så har produkterna haft "löpande" i rubriken. Men vi tog bort det eftersom det inte kändes som normalt att det står tillsammans med produktnamnet utan istället förtydligade vi texten under varje rubrik (tex "Gäller 2 mån, därefter 98 kr/2 mån". Texten inspirerades av hur någon av de stora dagstidningarna formulerade sig (tror det var DN).

Processen som skett fram till juni i år är att när produkten förlängts så skickar vi ett mail om det och Klarna skickar direkt sin faktura via mail. Se bild. Har man Klarnas app som vi rekommenderar så är det tydligt och svårt missa en faktura. En vanlig missuppfattning är att vi skulle ta del av Klarnas påminnelseavgift. Det gör vi inte och vi skulle mer än gärna ställt in att det skulle påmint minst en gång utan avgift.

I januari i år så la vi till en mailagent som skickade ut ett mail sju dagar innan förlängning med info "vi kommer förlänga". Vi upptäckte i början juli att den agenten aldrig startades igång men nu skall den rulla.

Uppenbart handlar denna tråden om att informationen skall bli tydligare och att vi skall kolla över mailutskick. Det får vi kika på!

Bilagor

• Skärmavbild 2020-08-03 kl. 12.35.21.png
    Skärmavbild 2020-08-03 kl. 12.35.21.png
    592.1 KB · Visningar: 5
Visst har du gjort det. Det gjorde du förra gången du tecknade avtal om plusmedlemsskap med automatisk förlängning. Börjar du om tråden med samma frågeställning igen?
Det är märkligt vad många muppar det är i den här tråden som verkar tycka att det är roligt att göra inlägg som inte hjälper frågeställningen ett jota, utan bara stör och beter sig tarvligt. Har du inget bättre för dig?

Jag har inte tecknat nåt nytt avtal.

Problemen som diskuteras i tråden och som fick TS att ilskna till kan kokas ner till ett ord: Klarna.
Och att FS styr hårt mot prenumerationslösningen och att man därigenom måste ta sig igenom en labyrint för att lyckas betala för ett år i taget. Ibland, inte sällan när det har varit någon kampanj på medlemskap, har till och med möjligheten att betala för en period i taget varit spårlöst försvunnen eller trasig.

Man kan fortfarande prenumerera utan att det blir automatisk förlängning om man väljer det högra alternativet på den här sidan.

Den sidan var lite svår att hitta så jag lägger in den här för allmän beskådan.

Numera är det tydligare hur olika betalningsalternativ fungerar, och enklare att hitta den betalningsform man föredrar.

Jag undrar dock varför jag måste fylla i ett fält om personnummer. Enligt hjälptexten används det för att hämta personuppgifter (adress, mm) från folkbokföringsregistret, men eftersom jag fyllde i dessa uppgifter "för hand" (Google Chrome gör det åt mig) så lämnade jag fältet för personnummer tomt.

Kan någon rätta till det här så att jag kan förnya min prenumeration?

Alltså. Det är inga dåliga höjningar ni gör ändå. 300 spänn kostar plus nu. 2020 kostade det 220kr. Vad är det som motiverar dessa höjningar?

Alltså. Det är inga dåliga höjningar ni gör ändå. 300 spänn kostar plus nu. 2020 kostade det 220kr. Vad är det som motiverar dessa höjningar?
Passa på-flationen? ;)

Innan Plus blev ett enda och det fanns tre nivåer så kostade väl den dyraste nivån (som var som nuvarande ungefär) väsentligt mer. Sedan slogs allt ihop till ett enda och fick ett lägre pris för rubbet än vad som varit innan. Särskilt mycket låsta artiklar finns dock inte på den tiden.

Passa på-flationen? ;)

Innan Plus blev ett enda och det fanns tre nivåer så kostade väl den dyraste nivån (som var som nuvarande ungefär) väsentligt mer. Sedan slogs allt ihop till ett enda och fick ett lägre pris för rubbet än vad som varit innan. Särskilt mycket låsta artiklar finns dock inte på den tiden.

Jag kanske har missat något, men vad har blivit annorlunda sedan 2020 som motiverar en 80kr höjning?

Då var det vad jag kan minnas det plus vi ser idag. Men jag kan ha fel...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar