Tror aldrig vi kommer ifrån det faktum att arbetsredskap fungerar bättre om dom är rejäla och har lite storlek och tyngd.
Handen på hjärtat alla yrkesmän. Hur noga är ni egentligen med ergonomin när ni bär/håller er utrustning? Det tenderar att fuskas, tills dess att man får problem. Så är det ju tyväär. Man är ju ung och stark...osv...=)
Jag hävdar att det är mer ergonomiskt med en stor tung kamera än en liten liten sak som man har svårt att rymma handen. Det finns ju naturligvis gränser, men i regel är det så. Speciellt om man monterar större gluggar, som så många tagit upp.
Vems arbetsredskap och för vilka syften?
En del Leicor är väl inte så stora? De har väl varit arbetsredskap för mången god fotograf som ville ha något rubust men smidigt. En liten Minox kanske har hjälpt mer än en gammal kalltkrigsspion. De nya mobilerna med 8 megapixel är ju rena James Bond apparaterna som skulle gjort Bonds teknikgubbar lyriska om de haft dem.
Jag tror KG är på rätt spår i detta avseende. Kamerabranschen är den mest konservativa vi har idag tror jag. Bara det att alla DSLR-kameror numera är svarta talar väl sitt tydliga språk. Förr fanns det t.o.m. någon enstaka DSLR i silver men också de har försvunnit nu de senaste åren. Ingen vågar utmana proffs och entusiasters uppfattning om hur en riktig kamera ska se ut ostraffad (riskerar att doppas i tjära och "beströs med gåsdun", berövas all heder och ära samt släpas inför korset för avbön efter stora ekonomiska förluster).
Här tror jag världen kommer vara mycket annorlunda om kanske 20 år när kidsen vuxit upp och själva intar designavdelningarna som då gör grejor för deras generation och inte vår. Vem vet i värsta fall kanske hela kameradesignvärlden också, precis som modeindustrin, tas över av en köpstark gayvärld som producerar kameror i regnbågens färger alla färger, för att ingen ska behöva känna sig diskriminerad.
Jag och många andra skulle nog aldrig köpa en turkos DSLR med skära objektiv och jag förstår delvis att det finns en sådan designgräns för det skulle bli dyrt om man skulle ha objektiv i matchande färger till hus i hela regnbågens färger, men det finns tecken. Undrar om vi kommer få en ny färgskala i four thirds med kamerahus i alla möjliga färger på lite sikt och silverfärgade objektiv. Olympusexemplet tyder väl på det redan nu medan Panasonic känns mer traditionellt konformistisk i svart som vanligt.
Samma sak har ju redan hänt förr i exv. PC-världen där IBM-kompatibla lap top-världen varit beige, silver (HP och alla andra) och svart (IBM) och Mac-världen mer låtit tusen blommor blomma. Jag skulle inte bli förvånad om Mac-världen hade en överrepresentation bland kvinnor, gay-folk och folk som är speciellt estetiskt sinnade och jag skulle inte bli förvånad om det konceptet kopierades i four third-världen.