Du skrev ju själv
Jag borde förvisso citerat det jag argumenterade mot
Vad utrymmesbehovet anbelangar är det lite av ett ickeproblem så länge kamerorna är så stora att de är ergonomiskt lämpliga för sitt ändamål, även med en kamera för små händer skulle det finnas gott om plats både för toppinformation och några extra knappar (jag vill också ha genvägar för att slippa gå in i menyerna i onödan, därvidlag är vi helt eniga). Dessa knappars funktion bör naturligtvis vara programmerbara av användaren och därför lämpligen förses med varsin liten display som talar om vad de används för
Det går att ha de displayerna direkt PÅ respektive knapp för att packa dem tätare om man så vill (i nödfall kan man naturligtvis klistra på små lappar på/vid knapparna beroende på vilken funktion man valt åt dem, men det är i mitt tycke en MYCKET sämre lösning).
Det finns för övrigt inget behov av att ha ALL information samlad på EN stor toppdisplay, det går, kanske t.o.m. med fördel, att istället splittra upp informationen om bländare, slutartid och exponeringskorrigering vid (eller på) de rattar (inte knappar!) som reglerar dessa tre vitala saker.
Orsaken till att jag försvarar toppdisplayens existens är att jag ofta använder den. Med kameran på stativ ställer jag exempelvis ofta(st) in skärpan manuellt med sökarförstorande kikartillbehör och då syns inte sökarinformationen utan att ändra förstoringsgrad eller ta bort kikaren (att tända bakdisplayen finns det i o f s tid till och det skulle väl gå att vänja sig, men det är en omväg när nu toppdisplayen fungerar så bra). Vid makrofoto hamnar jag ofta i ställningar där bakdisplayen inte kan ses (eller att jag inte kommer åt knappen som tänder den) utan att flytta mig. Under t.ex. fjällvandringar kommer batterivikten in i bilden så då bör bakdispayen vara tänd så lite som möjligt.