Annons

Stora bildfiler till 11x15 utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)

Lackner

Aktiv medlem
Jag har en Nikon D80 och använder för det mesta högsta jpeg läget och large.

Då får man ju ganska stora bildfiler, Är det en nackdel om man ska lämna in och få utskrivet i 11x15 cm? Blir det risiga bilder av den stora föminskningen?

Har inte märkt något sådant från min kompaktkamera men då har det ju inte varit hälften så stora bildfiler..
 
Det bästa är nog att förminska bilden till 300 dpi i det format som du ska ha, Då har man bättre koll på hur man ska skärpa bilden innan. Om du nu använder oskarpmask.

MVH Ralf
 
En fråga om personliga preferenser

"Bra" är väl en fråga om preferenser... Jag kom ihåg när jag lämnade in mina första bilder direkt från kameran (350D) i 10x15 bilder och tyckte alla var helt otroligt "bra" jämförelse med min kompakt. Däremot allt eftersom fotointresset växte och jag lärde mig photoshop, skärpning, jobba med färger och kontraster så så de tidigare bilderna direkt tråkiga ut.

Om du skall efterbearbeta, behåll max storlek och minska ner efter behov av utskrift.

Om inte, jobba med inställningarna i kameran till du är nöjd med vad du får tillbaka från labbet. Jag skulle i vilket fall som helst behålla största formatet i fall du får på en riktig fullträff som du vill förstora!

/Tomas
 
Då kommer nästa fråga:

Var nyss in och kollade i elements på ändra storlek. där ändrade jag till 15 cm bredd och så vart det automatiskt 10 cm bredd för att behålla proportionerna.

När jag skulle få mina första bilder från min digitala kompaktkamera utskrivna på expert för några år sen så sa killen där att digitala bilder lämpar sig bäst i 11x15..

så jag har kört med det formatet sedan dess.



vilket ska man ha egentligen?
 
Lackner skrev:
Då kommer nästa fråga:

Var nyss in och kollade i elements på ändra storlek. där ändrade jag till 15 cm bredd och så vart det automatiskt 10 cm bredd för att behålla proportionerna.

När jag skulle få mina första bilder från min digitala kompaktkamera utskrivna på expert för några år sen så sa killen där att digitala bilder lämpar sig bäst i 11x15..

så jag har kört med det formatet sedan dess.



vilket ska man ha egentligen?

Då hade killen på "expert" till viss del fel. det beror helt på vilka proportioner sensorn har. En digital kompaktkamera har i regel proportionerna 4/3, vilket innebär att 11x15 motsvarar de proportionerna bäst. En systemkamera har dock 3/2, så även din Nikon. Det gör att 10x15 motsvarar dessa proportioner bäst. Det borde killen på "expert" upplyst om.
 
Tac för svaret mange 78. tur att jag inte har lämnat in några kort från systemkameran än..

Nu ännu en fråga om att förminska bilder:

I funktionen ändra storlek finns längst ner ändra bildupplösning, där kan man välja bikubisk skarpare. är det nåt liknande som oskarp mask?

Tur att det är forumet på fotosidan finns så man får svar på sina dumma frågor...
 
Lackner skrev:
I funktionen ändra storlek finns längst ner ändra bildupplösning, där kan man välja bikubisk skarpare. är det nåt liknande som oskarp mask?
Nej, det är inte detsamma som oskarp mask, det är en interpoleringsmetod som du bör använda om du förminskar dina bilder. Effekten är att det blir lite mer kantkontrast (skarpare).

Förminska dina bilder till 15x10 cm och 300ppi med bikubisk skarpare. Om du sedan vill skärpa dem lite mer för utskrift så lägg på lite extra oskarp mask.

Men som en kommentar till Tomas Hellströms kommentar ovan, du ska naturligtvis inte skriva över dina filer, utan spara dem under nytt namn i en annan katalog för uppladdning till ditt labb. Dina originalfiler ska du inte förändra.
 
Bra att du förtydligade detta!

Naturligtvis skall alltid orginalbilderna sparas... Bra att du förtydligade detta Lars.

/Tomas
 
Nu har jag testat lite av era råd och på skärmen så ser man onekligen skillnad efter dessa ändringar.

Ska lämna in några bilder för utskrift (både justerade och helt orörda) för att se skillnaden.

Men om man nu ska ändra storlek och lägga till oskarp mask på flera hundra bilder så lär det ta en j***a tid... finns det nåt sätt att göra dessa justeringar på fler kort i taget??
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.