müsli skrev:
Suck, känns meningslöst att diskutera med någon som inte läser eller förstår mina inlägg, utan istället lägger andra ord i min mun. Jag har inte sagt att det är ok att stjäla programvara. Jag har försökt ge en exaktare definition av "stöld" i kontext programkopiering.
Jag kan inte mer än att instämma i ditt suckande. Jag försöker inte lägga ord i dina mun, jag hävdar bara att du ger en något enkelsidig bild i din argumentation och gav en annan synvinkel på det hela. Jag har läst och tror mig ha förstått dina inlägg, vad jag inte förstår är varifrån dina påståenden kommer.
Vems definition av "stöld i kontexten programkopiering" försöker du ge? Är det så att du har och kan ge en referens till lagboken eller till tidigare domar i liknande ärenden så kan jag köpa det. Men om det bara är en personlig definition av vardagsanvändning av ordet stöld så är jag rädd att olika människor ser olika på det. Är det en ren juridisk definition vill jag veta källor. Jag försöker vara ganska källkritisk av mig, speciellt när det rör nätet.
Jag har inte heller sagt att det är ok att stjäla programvara eller att du gjort det, där är vi överens. Men jag vill gå ett steg längre, lämna diskussionen om definition av stöld och säga att det är inte eller schysst att använda programvara man egentligen inte har rätt att använda bara för att ingen direkt lidit en förlust för att du använder det. Sen tänker inte jag döma någon, det anser jag att jag varken har rätt till eller är rätt person att göra. Det får ligga på folks samvete, men jag undviker gärna att folk uttrycker alltför mycket dubbelmoral ("någon har använder mina bilder på sin personliga hemsida som jag har photoshoppat med min piratade kopia", detta är förresten ett aktuellt ämne i en tråd på Photo.Net och en av uppmaningarna därifrån var att hålla rent utanför sin egen dörr först).
Det jag menar är att man inte ska stirra sig enbart blind på att ingen annan förlorar, för det är något som är väldigt svårt att mäta. Man måste sätta in det hela i ett större sammanhang. Visst, Adobe kanske inte, i ett väldigt snävt perspektiv, förlorar pengar på att någon inte köper en fullversion av Photoshop CS, för de skulle aldrig ha köpt något så dyrt program. De flesta jag träffat utnyttjar emellertid inte den extra funktionalitet som finns i PS CS. I detta perspektiv förlorar Adobe potentiella köpare av Elements.
För att inte tala om alla de tillverkare som gör liknande, och ofta billigare men för de flesta användare fullgod, programvara? Även dessa förlorar dessa potentiella kunder, dock tror jag att de i lagens ögon skulle ha svårt att hävda sig när någon piratar konkurrentens programvara. Dessutom urholkas folks attityder till huruvida man kan använda saker man inte har rätt till att använda bara för att det inte märks/skadar någon.
Notera att jag tidigare har uttryckt mitt missnöje över hur marknaden för programvara fungerar och det finns mycket att förbättra så jag är ingen försvarare av den industrin, lika lite som jag försvarar piratkopiering. Däremot tror jag på att man ska göra rätt för sig. (Och företagen borde göra rätt för SIG! Har jag pröjsat flera tusen kronor för en programvara har jag köpt den, inte lånat den på nåder som de nu vill påskina. Konstiga, löjliga, dolda licensvillkor är bara sjukt som tyder på en sjuk marknad.)
Jag skulle gärna ha Photoshop CS och kommer säkerligen köpa den någon dag, men just nu grävde en D70 ett stort hål i min plånbok som kommer ta väldigt lång tid att fylla och jag klarar mig faktiskt med Elements utan större problem, så det får vara för stunden.