Annons

Stativ till Canon 60D

Produkter
(logga in för att koppla)

dom_runner

Medlem
Vänner.

Är nu på jakt efter ett portabelt, lätt och bra stativ till min Canon 60D. Vill kunna använda den både inomhus och när jag är ute och vandrar/cyklar/åker skidor.

Har ni några bra tips?
Tacksam för input. :)

Vilken budget har du? Vad har du tänkt hänga på för optik m.m.? Vilken vikt kan du tänka dig att släpa på? Är det enbens stativ eller en traditionell trebenare (med tanke på skidåkning osv)?

Mvh, Anton.

@Anton: Vill givetvis ha ett så lätt som möjligt. Men samtidigt stabilt. Vill ha möjlighet att hänga på mitt 60D kamerahus och ett ordentligt 70-200 mm objektiv. Ett bra allround stativ helt enkelt. Budget runt 1-2000 kr. Vad måste man vara beredd att betala för ett bra stativ?

Senast ändrad:
@Anton: Vill givetvis ha ett så lätt som möjligt. Men samtidigt stabilt. Vill ha möjlighet att hänga på mitt 60D kamerahus och ett ordentligt 70-200 mm objektiv. Ett bra allround stativ helt enkelt. Budget runt 1000 kr. Vad måste man vara beredd att betala för ett bra stativ?

En 60D med 70-200 2,8 kräver en hel del av stativ och framför allt huvudet. Så mycket att det blir rätt tungt och dyrt (3000+). Ett enbenstativ passar bättre för din budget och för vandringar.

Jag har inget tips på stativ att komma med, men vill påpeka att om du kan tänka dig att använda den vikbara skärmen som sökare när du använder stativet, kan du komma undan med ett betyligt mindre stativ utan att det blir obekvämt. Mindre stativ betyder även lättare och billigare stativ.

Olle

Håller med om att att 3000+ är mer rimligt.
Kolla på en Manfrotto 055 eller liknande. Kolfibervarianterna är lättare o lite vridstyvare. Räkna med ett kulled för en tusing oxo.

Tex ska jag ut och vandra på sörmlandsleden i morgon och vill kunna ta ett riktigt sjysst forsfoto med lång slutartid. Ett enbensstativ känns ju lätt och portabelt, men jag behöver ju flera ben så att kameran står helt stilla.

Jag kör på ett Manfrotto 055xProB med 498RC2 kula.. Det är stabilt, och känns förtroendeingivande.

Klarar av att hålla 100-400 L IS med en 5dmkII+grepp bra, utan att kulan glider. Men det väger en del, och är ganska stort. Kolla CyberPhoto, de säljer kittet.

Man kan bara få två av dessa tre: Billigt, Stabilt och Lätt. Det kommer man inte ifrån. Jag resonerar som så att jag släpar hellre på ett tyngre stativ, och får ett som är stabilt.

Ska man ha kvalitetskolfiber och en rejäl kula då springer det iväg.. Du kan själv kolla på t.ex. Gitzo, som är väldigt hög kvalitet och populära, men kostar därefter.

Tex ska jag ut och vandra på sörmlandsleden i morgon och vill kunna ta ett riktigt sjysst forsfoto med lång slutartid.

Hej, jag vet inte om fotandet är det primära syftet med din vandring eller om det snarare är nåt du tänkte passa på att göra när du ändå är ute. Själv skulle jag säga att om du i första hand är ute på vandring så skippa stativ - att bära omkring på det en hel dag för några enstaka bilders skull verkar onödigt. Man kan med lite fantasi ändå få ihop nån nödlösning som kan hålla kameran stilla, t.ex. kan en lagom hopknycklad tröja på en sten funka till mycket.

(Om fotandet däremot är det primära syftet med vandringen så är ju saken en annan.)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto