ANNONS
Annons

Stativ och kamera för marint bruk.

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Har inte hittat den info jag söker så tar mina frågor i en egen tråd då de är lite udda gissar jag.

Det första jag behöver råd om är ett stativ som funkar att användas ombord på en båt mindre motorbåt så det ska dels klara att hålla kameran stadigt men också överleva den fuktiga saltbemängda marina miljön och även kunna användas under kalla väderförhållanden då min båtsäsong vara så länge det är öppet vatten.
Vill helst ha ett relativt billigt då jag inte räknar med att livslängden blir så lång med den användningen, och som gärna kan fällas ihop så det blir litet när det inte används då förvaringsutrymmet på en båt är begränsade.

Ge mig tips på fabrikat och modeller samt gärna länkar och lite för och nackdelar för jag är helt novis på ämnet men inser att jag i vissa lägen skulle ha nytta av ett stativ.

Nästa fråga är för framtida inköp av digital systemkamera, har idag en Fujifilm Finepix S5000 som jag är mycket nöjd med och den känns prisvärd samt räcker i stort sett för mina behov, det enda jag känner att jag saknar är bildstabilisator då pga att jag ofta fotar från rörliga underlag (båten) sen skulle det ibland sitta fint med ett tele då avstånden på sjön ibland är långa, så gärna tips på en lämplig digital systemkamera men även här en som överlever den ganska hårda marina miljön.

Kan väl nämnas att jag kommer att ha dessa saker med mig i jobbet som är fiske/skärgårdsguide så det blir många och långa pass i båten i alla väder för dessa prylar.

Samma här tips på fabrikat och modeller och helst något prisvärt men jag har inga prestigeproblem så funktion och hållbarhet är viktigare än "rätt" märke eller senaste modell!!

Tack på förhand och alla tips mottages tacksamt, gärna också tips på vad jag kan kika efter på beg marknaden!!

Pentax har prisvärda vädertätade kameror och objektiv. Tex K200D + DA* 16-50/2.8 för omkring 11500:-, eller K20D med samma objektiv för ca 3000:- mer.

Övriga objektiv Pentax har som är vädertätade.
DA* 50-135/2.8
DA* 200/2.8
DA* 300/4

Och dessa som ska komma under nästa år.
DA* 60-250/4
DA* 55/1.4

När det gäller stativ så har jag igen engentlig rekommendation, men misstänker att de flesta stativ är är rätt känsliga för saltet och det kommer innebära rätt mycketunderhåll mellan användningarna för att de inte ska kärva ihop. Dock bör det nog vara en fördel att satsa på så en så enkel uppbyggnad som möjligt där alla rörliga delar är lätt åtkomliga för att underhållet ska förenklas. Tex Stabils trästativ kan jag tänka mig är rätt lätta att underhålla, även om träet i sig kommer kräva lite ökat underhåll. Trä är också lite trvligare att arbeta med i kyla då det inte känns lika kallt som metall.

Tack för tipset Mikael!!

Var vägen om fotobutiken på eftermiddagen och kollade närmare på dessa och 200D satt som en smäck för mina behov insåg jag, förutom den uppenbara fördelen med en vädertätad kamera för min användning så hade den flera saker som jag gillade, bla. bildstabilisatorn i kamerahuset så att vanliga std. gluggar kan användas, stor LCD skärm för lätt koll av resultat, snabbknappar till de flesta funktioner jag prioriterar och inte minst det soft gumerade greppet som är perfekt när man som jag är ute i båten och ofta är blöt och lite småkall om händerna då är ett bra grepp ovärderligt.

Hade kassan medgett så hade det blivit affär direkt då butiken hade en drive på ett kit med kamerahus +18-55mm + 50-200mm för 6995kr det känns som ett bra pris för en komplett systemutrustning eller vad säger Ni övriga?!

En annan fördel ser jag med att den har AA batterier som är lätta att få tag på både uppladdningsbara och i nödfall finns såna i varenda matbutik eller pressbyrån mfl.

Frågade om stativ för mina behov och säljarren föreslog att välja ett i "härdad plast" kollade inte på märken eller så då det inte ska köpas nu men är det ett alternativ?

Observera att de objektiven som ingår i paketet inte är vädertätade. De vädertätade objektiven är betydligt dyrare. Troligen är O-ringar en dyr och komplicerad produkt i Japan.

Observera att de objektiven som ingår i paketet inte är vädertätade. De vädertätade objektiven är betydligt dyrare. Troligen är O-ringar en dyr och komplicerad produkt i Japan.

OK bra synpunkt även om gluggarna är lite billigare så är ju ändå elektroniken det känsligaste för fukt och jag skaffar sannolikt beg gluggar om/när de medföljande pajar så blir det överkomligt ändå för jag gissar att vädertätade gluggar kostar klart mycket mera kanske 2X priset eller?

Jo O ringar är knepiga och dyrbarra saker att tillverka speciellt i Japan ;-)

Skulle ha en sån till helt annan Japanprodukt och den kostade 25kr kollade på en rörfirma och en med bättre kvalitet och samma mått kostade 3 kr och den funkar ännu efter många år!!

Tänk också på att med en otät glugg så KAN även fukten leta sig genom objektivet och in i huset.

Sant och värt att tänka på även om jag inte tänker låta den ligga ute i regnet men i en båt är fukt och då saltbemängd sådan alltid närvarande, och efter en hel dag med blötväder så är det mesta ombord mer eller mindre fuktigt om det inte ligger i vattentäta förpackningar.

Vad gäller typ av glugg oavsett tätad eller ej vilka varianter är lagom och behövs för den användning jag ska ha den till??
Gillar zoom gluggar även om jag vet att fast brännvidd är bättre men avstånden skiftar så mycket för mig att det blir ett evigt bytande och det känns inte så bra.

Vill kunna fota alltifrån vidvinkel på saker ombord tex storfiskaren med fångsten men också djurliv som finns har gott om Havsörn, Fiskljuse och andra fåglar men även sälar och div landjur som rör sig inom synhåll från båten, eller som simmar förbi faktiskt inte ovanligt med simmande rådjur och älg runt båten och sånt är kul att fota.

Ge gärna tips på lämpliga gluggar både tätade och standard, har ingen brådska att skaffa detta egentligen så jag samlar info och lär mig än sålänge.

Har lite nya frågor i ämnet så hoppas Ni har lust att svara på fler "dumma" frågor från en glad amatör.

Vore bra med ett budgetalternativ till den K200D som näms ovan även om den känns väldigt rätt men ändå, har kikat på vad jag försår är föregångaen K110D och den lär ju kunna bli lite billigare då men ändå är den vad jag förstår vädertätad.
Visst färre pixlar men ändå ganska bra för en glad amatör eller?

Har även kollat på K100D och K100D Super vad skiljer dessa föutom att de inte verkar vädertätade.

Även andra fabrikat och modeller vill jag gärna ha tips på.

Tänk också på att med en otät glugg så KAN även fukten leta sig genom objektivet och in i huset.
Så du påstår att om objektivet är vädertätat så kan inte fukten leta sig in i huset?

Nikonoskamerorna som dykare använder har en extrem tätning. Men om det ligger ETT sandkorn på ringen när man skruvar ihop det så är loppet kört.

Jag har plåtat i storm hagel ösregn skidåkning... Nikon 601 AF, absolut ingen vädertätning på ngt sätt, aldrig några problem. Analogt, ja, men det är elektronik de gamla kamerorna också.

Sedan så vitt jag vet så är förutom våld, salt & sand en kameras värsta fiende.

Så utifrån det perspektivet så finns det 2 infallsvinklar:
1 Billigt & köp nytt om det pajar.
2 Dyrare & säkrare, men även denna väg kan haverera av salt & sand.

Alla systemkameramärken.
Det finns inga dåliga.

Gå till en butik & skaffa reklamkataloger från flera märken. Fundera på vilka optiker som är intressanta.

Intressanta uppgifter även den i Ditt inlägg ovan om "kamerans värsta fiende" jag utsätter den ju deffenitivt för fukt och lite omruskning/våld då en båt i färd alltid vibererar och hoppar lite i vågorna, så därav min tanke att välja ett prisbilligare altenativ gärna beg och inte behöva deppa ihop om den pajar!!

Kollade på nätet på olika märken bla. Canon, Nikon och Sony och alla finns i olika prisnivåer, frågan är vad som är vettigt att lägga sig på för jag räknar inte med att den ska hålla en "normal" livstid för en kamera med min användning så då kan en billigare som kan ersättas vara smartare.

Men jag gissar att det är klokt att hålla sig till ett märke så man kan återanvända gluggarna då det förmodligen är huset som pajar, och vilka gluggar är lämpliga för den typen av fotgrrafering som det är på sjön?

Gissar att Zoom glugg är det som gäller men vilka brännvidder, vill ju kunna fota allt från det som händer ombord likaväl som den dykande Havsörnen på 3-500m så vilka zoomkit är lämpliga?

Lär behöva iaf två olika men hur kombinera smartast, och vilka egenskaper ska man välja blev inte klok på alla förkortningar på de olika gluggarna?

Ser gärna att kameran har bildstabilisatorn i huset och den funktionen är ett krav då underlaget är så ostadigt, vill även ha en som använder AA batterier för enklare laddning.

Ge mig gärna lite tips på lämpliga modeller då jag har dålig koll på de olika modellerna och deras egenskaper och vad som skiljer dem åt.

Tack på förhand.

Intressanta uppgifter även den i Ditt inlägg ovan om "kamerans värsta fiende" jag utsätter den ju deffenitivt för fukt och lite omruskning/våld då en båt i färd alltid vibererar och hoppar lite i vågorna, så därav min tanke att välja ett prisbilligare altenativ gärna beg och inte behöva deppa ihop om den pajar!!

Kollade på nätet på olika märken bla. Canon, Nikon och Sony och alla finns i olika prisnivåer, frågan är vad som är vettigt att lägga sig på för jag räknar inte med att den ska hålla en "normal" livstid för en kamera med min användning så då kan en billigare som kan ersättas vara smartare.

Men jag gissar att det är klokt att hålla sig till ett märke så man kan återanvända gluggarna då det förmodligen är huset som pajar, och vilka gluggar är lämpliga för den typen av fotgrrafering som det är på sjön?

Gissar att Zoom glugg är det som gäller men vilka brännvidder, vill ju kunna fota allt från det som händer ombord likaväl som den dykande Havsörnen på 3-500m så vilka zoomkit är lämpliga?

Lär behöva iaf två olika men hur kombinera smartast, och vilka egenskaper ska man välja blev inte klok på alla förkortningar på de olika gluggarna?

Ser gärna att kameran har bildstabilisatorn i huset och den funktionen är ett krav då underlaget är så ostadigt, vill även ha en som använder AA batterier för enklare laddning.

Ge mig gärna lite tips på lämpliga modeller då jag har dålig koll på de olika modellerna och deras egenskaper och vad som skiljer dem åt.

Tack på förhand.
Det jag menar är att vilket hus du väljer spelar ingen jättestor roll.

Att en kamera ligger i en väska och sen i en båt spelar ingen roll, det dör den inte av. När jag skrev våld så syftar jag på slag och att tappas.

Fukt är värre, men jag tror inte att du är betjänt av mer eller mindre vädertätning i detta fallet, framförallt inte om du skall byta objektiv under resans gång. Bada håller nog ingen kamera för (förutom dykvarianterna).

Tycker du skall BÖRJA med att FUNDERA över hur mycket brännvidd du behöver till dina fågelbilder.
Räcker 400mm? i så fall hade jag utan tvekan valt Canon med ett 400/5,6. Om det inte räcker så pratar vi om en begagnads bils värde om samma kvalité skall erhållas som 400/5,6.
Eller räcker en "sämre" och billigare 50-500 eller liknande? Det finns trådar i ämnet om du söker.

Behövs inte 400mm så hade jag tyckt att andra märken är lika intressanta som Canon. Framförallt som du egentligen önskar stabilisering i huset.

Men jag hade alltså låtit optiken styra mitt kameraval.

OK och FF = Fujifilm Finepix gissar jag?

Kollade lite snabbt på FS beg marknad och hittade några olika systemare som kanske kan bli ett komplett paket med några extra gluggar, kommentera gärna om jag tänker fel.
Vad jag funderar mest på är vilka gluggar jag ska välja till för jag har ingen riktig koll på vilka kombinatioener som är lagom.

1: http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=95949

2: http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=95887

3: http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=95880

Sen leta fram lite lämpliga gluggar att kompletera med, gillar dock iden med stabilisatorn i huset har någon av dessa det eller vilka fabrikat gäller då?

OK och FF = Fujifilm Finepix gissar jag?

Kollade lite snabbt på FS beg marknad och hittade några olika systemare som kanske kan bli ett komplett paket med några extra gluggar, kommentera gärna om jag tänker fel.
Vad jag funderar mest på är vilka gluggar jag ska välja till för jag har ingen riktig koll på vilka kombinatioener som är lagom.

1: http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=95949

2: http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=95887

3: http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=95880

Sen leta fram lite lämpliga gluggar att kompletera med, gillar dock iden med stabilisatorn i huset har någon av dessa det eller vilka fabrikat gäller då?
Nej.
FF står för Full Frame. Alltså att sensorn är 24x36 mm.
Dyrt, men vissa fördelar & nackdelar.

Normalobjektivet är diagonalens sträcka på sensorn.
För 24x36 ca 43mm.

Skakreducering:
Pentax har väl det på alla utom ngn minsting.
Sony vet jag inte, men tror att det är de flesta.
Nikon & Canon har det inte.

Jag hade valt en ny kamera för att få ett bättre försäkringsläge.

Att fotografera havsörn på 500 meters avstånd kommer kräva ett riktigt monsterobjektiv, men att hantera det från en en båt som ligger och guppar på havet kommer vara näst intill omöjligt. På det avståndet skulle det nog krävas objektiv med brännvidd på 1000-2000 mm.

Om det inte är vindstilla och vågfritt så tror jag man behöver hantera kameran handhållen för att lättast kompensera för båtens rörelser, men det blir då svårt att hantera brännvidder på över 300-400 mm pga rörelserna. Att följa en fågel i rörelse när man befinner sig på ett underlag som rör sig får nog klassas som bland det svårast man kan göra med en kamera.

Att fotografera havsörn på 500 meters avstånd kommer kräva ett riktigt monsterobjektiv, men att hantera det från en en båt som ligger och guppar på havet kommer vara näst intill omöjligt. På det avståndet skulle det nog krävas objektiv med brännvidd på 1000-2000 mm.

Om det inte är vindstilla och vågfritt så tror jag man behöver hantera kameran handhållen för att lättast kompensera för båtens rörelser, men det blir då svårt att hantera brännvidder på över 300-400 mm pga rörelserna. Att följa en fågel i rörelse när man befinner sig på ett underlag som rör sig får nog klassas som bland det svårast man kan göra med en kamera.

Mmmm.. Var lite det svaret jag var "rädd" för men också väntade mig fast hoppet är ju det sista som överger en!
Har inga ambitioner att få "närbilder" på så långa avstånd men iaf så att man kan se vad det är jag fotat, men visst är det knepigt att fota från en båt som rör sig, det är orsaken till att jag vill ha stabilisator på nästa kamera så blir iaf lite färre bilder pajade pga skakningsoskärpa.
Stativ är nog bra när underlaget är stilla men gungar det så gungar ju stativet och kameran med och det blir ju inte bra ändå, så det lär bli ett kompromissande och att träna på att stå stadigt och hålla kameran så stilla som möjligt

Har sett olika zoomgluggar som har ca 18-70mm och 70 - 300mm kan det vara en bra kombiantion men ändå ge tillräckligt med brännvidd för att fånga "Ernie" på 2-300m som är klart vanligare än 500m??

Nej.
FF står för Full Frame. Alltså att sensorn är 24x36 mm.
Dyrt, men vissa fördelar & nackdelar.

Normalobjektivet är diagonalens sträcka på sensorn.
För 24x36 ca 43mm.

Skakreducering:
Pentax har väl det på alla utom ngn minsting.
Sony vet jag inte, men tror att det är de flesta.
Nikon & Canon har det inte.

Jag hade valt en ny kamera för att få ett bättre försäkringsläge.

OK det är så man räknar ut normalobjektivet.

Det låter som att det får bli Pentax eller Sony då för jag gillar iden med stabilisatorn i huset, och jo det blir mest sannolikt en ny när det blir dags både för garanti och försäkring likväl som att jag inte vill köpa andras problem som man ofta gör med beg prylar.

Mmmm.. Var lite det svaret jag var "rädd" för men också väntade mig fast hoppet är ju det sista som överger en!
Har inga ambitioner att få "närbilder" på så långa avstånd men iaf så att man kan se vad det är jag fotat, men visst är det knepigt att fota från en båt som rör sig, det är orsaken till att jag vill ha stabilisator på nästa kamera så blir iaf lite färre bilder pajade pga skakningsoskärpa.
Stativ är nog bra när underlaget är stilla men gungar det så gungar ju stativet och kameran med och det blir ju inte bra ändå, så det lär bli ett kompromissande och att träna på att stå stadigt och hålla kameran så stilla som möjligt

Har sett olika zoomgluggar som har ca 18-70mm och 70 - 300mm kan det vara en bra kombiantion men ändå ge tillräckligt med brännvidd för att fånga "Ernie" på 2-300m som är klart vanligare än 500m??

200-300m är fruktansvärt långt.
30-50m är ganska normalt åtel-avstånd.
Jag fotar mesfåglar på 2,5m, och dom fyller inte ut hela bilden med 300mm-optik (480mm motsvarande på fullformat).

Vad är målet. Vill du bara ha "bevisbilder" i fjärran, eller vill du kunna se vad örnen fiskat upp?

70-300-objektiven är lite varierande i prestanda. Tillverkarnas egna är nuförtiden riktigt bra, men tredjepartsmodellerna är inte så mycket att hurra för. Generellt sett brukar dom dessutom tappa lite skärpa mellan 250-300mm.

Nikon D40 + ett 18-200 med bildstab.
Billigt hus om du skulle bli tvungen att köpa nytt.

Annars kan jag rekommendera att köpa vad du än köper, på Japanfoto tillsammans med deras 4års försäkring.
Läste precis om den och den verkar riktigt bra!!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar