Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stängt hårdkritikpoolen

Produkter
(logga in för att koppla)
Rätt. Och bäst av allt är nya beskrivningen till bildkritik. Toppen!

Med den beskrivningen kan det väl inte bli annat än bättre?

Utmärkt. Vad tros om en ruta som man kan bocka i, där man anger att man vill ha hård kritik? Alltså att alla kritikbilder ligger i samma pool, men man visar själv hur hårt bilden ska analyseras.
Kanske meningslöst, men i och med att bilderna nu ligger "sida vid sida" så skulle det kunna bli bra. Detta val ska givetvis inte synas förrän man valt att klicka på bilden. Då sätter man lite mer press på fotografen, eftersom bilder från alla "duktighetsgrader" tävlar om att bli öppnade.
Dock är det nog bra med en nybörjarpool fortfarande.

Nä martin.. Nu när de fixat det så bra...

Låt alla förstå att lägger man bilder i bildkritik är man mogen för den kritik som beskrivningen syftar till. Den kan va hård redan enligt beskrivning och den som inte skulle vilja riskera det kan ju söka sig till annan plats tycker jag. Ska det väljas så finns alltid valet "var extra mjuk mot mig" också kvar där (som motsats till "jag önskar hård kritik") och för den mjukheten finns ju faktiskt redan en annan pool.

Jag tycker ditt förslag är helknäppt.

Nej Martin. Du missförstod nog.

Poolen för Mjukstart! Den finns ju kvar än. Det är den som jag tycker ska vara kontrasten. När man väl kommit till bildkritik, ja då är man beredd.. På bildkritik utifrån beskrivning. (Hård-snäll.. Kan bli varannan, går ej att välja.)

Är man inte beredd på vad som kan komma där, då stannar man i mjukstart.

Inga andra val tack.

Tycker inte man ska behöva uppmana till vare sig det ena eller andra då man lägger ut en bild. Är kommentarerna konstruktiva, inga onödiga debatter sker kring bilden eller personangrepp, så borde all kritik vara OK.

Betygssystemet tycker jag gärna kan elimineras, för det missbrukas mer än de brukas (på rätt sätt).

Linda

Jag tänker på mjukstart lite på samma sätt som på fritt forum. Genom att fritt forum finns är det mycket lättare att ställa krav på att inga larviga offtopticdiskussioner skall ske i de riktiga forumen och därmed hålls de seriösare. I mjukpoolen är det ok att testa lite, det drabbar ingen som inte vill se. Men det gör det också lättare att ställa krav - om någon är missnöjd med kraven har de fortfarande en plats med lägre krav att vara på.

Ett problem med hårdpoolen kan ju ha varit att den gav samma signaler, men åt andra hållet. Bildkritik blev lite profillös.

För info: Hård kritik ligger kvar i menyn ett par dagar till, så de som nyss lagt in där har en sportslig att få lite kritik på bilderna. (Ta gärna en sväng där och kommentera, speciellt de som ännu inte fått kommentar)

clindh skrev:
Det står i artiklen som länkas ovan i första inlägget.

Jag håller med Robin... Jag förstår heller inte riktigt! Trots att jag läst!

Togs den bort för att kritiken var för dålig? Då kan vi ta bort resten med... Det är inte ofta man får vettig kritik alls... Bara "Oj, vad snyggt" typ

Den togs bort därför att det ju inte vart någon större skillnad på vare sig bilder eller kommentarer jämfört med huvudpoolen Bildkritik - den kändes därför tämligen meningslöst att ha den kvar, den fyllde ingen funktion.

Den togs bort för att syftet (att man skulle ge hårdkritik där) inte funkade. Det blev alltså ingen skillnad mellan bildkritik och hård-bildkritikpoolerna. Därför är de två en pool numer.

Det är faktiskt inte ofta man ser så skarp enighet i svar från två även om det är i samma företag. Det var ju bättre än vad någon politiker någonsin åstadkommit tror jag.. De kanske kan lära av fotosidan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar