Annons

Ställa in aps-c sensor på en FF kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag funderar på att köpa en Sony A7rii och använda mina Sony FE objektiv bla FE 70-300mm f4.5-5.6
till fågel/djur motiv. Skulle det gå att cropa redan i kameran utan att tappa kvalitet (jämförbart med Aps-C kamera) så vore det 👍😀
Vilken APS-C-kamera ska vi jämföra med?

Blir det inte mer? Sonya7Rii har 42.2 mpl
En APS-C-sensor är 1.5X mindre än en småbildsensor, så med samma pixeltäthet (och det har man ju om man beskär småbildsbilden till APS-C) får man 1.5^2 gånger färre pixlar på APS-C-sensorn jämfört med småbildsensorn.

Kameran gör precis samma sak: beskär och använder en mindre del av sensorn. Hur tror du annars att bildvinkeln blir snävare? Skillnaden består i att digital zoom normalt är mer variabel och att bilderna inte sällan skalas upp till ingen nytta. Inget säger att man måste göra det senare.
Numera kan ett av redigeringsprogammen (Capture One?) göra "digital zoom" med hjälp av AI. Då får man faktiskt oskräpiga pixlar som hjälper istället för stjälper.
Fotosidan hade en nyhetsartikel om den nyligen.

Mycket bra fråga 😊 A6400
En Sony A6400 har 24 Mpixel så man får lite bättre upplösningsförmåga med den jämför med att beskära bilden från en Sony A7R II till APS-C-storlek. Den senare beskärningen blir, som redan noterats, 18.7 Mpixel, dvs den linjära upplösningen är knappt 1.5 gånger högre i A6400.

En Sony A6400 har 24 Mpixel så man får lite bättre upplösningsförmåga med den jämför med att beskära bilden från en Sony A7R II till APS-C-storlek. Den senare beskärningen blir, som redan noterats, 18.7 Mpixel, dvs den linjära upplösningen är knappt 1.5 gånger högre i A6400.
Blir det stor skillnad? Jag funderar på a6400 eller cropa i A7rii FE70-300mm f4.5-5.6

En APS-C-sensor är 1.5X mindre än en småbildsensor, så med samma pixeltäthet (och det har man ju om man beskär småbildsbilden till APS-C) får man 1.5^2 gånger färre pixlar på APS-C-sensorn jämfört med småbildsensorn.
En APS-C sensor är ungefär 0,5X större än en småbildssensor :)

En APS-C sensor är ungefär 0,5X större än en småbildssensor :)
Jag förstår hur ni menar men för en novis kan det bli rörigt. Det kanske är bättre med ett exempel (reservation för grovt avrundad matematik):

Om FF-sensorn har 6000x4000 pixlar (=24MP) och man beskär bilden så man bara tar med det som skulle kommit med på en APSC-sensor blir bilden ca 4200x2800 pixlar (=~12MP), och en fil utan komprimering som ska spara pixlarna förlustfritt (t.ex. RAW) blir hälften så stor som den motsvarande obeskurna bilden.

Fast i många fall så kan faktiskt APS-C-sensorn också ha 6000x4000 pixlar, och då blir bildfilen precis lika stor som FF-sensorns obeskurna bild. Skillnaden är att varje pixel är hälften så stor och täcker således halva ytan som det därmed hamnar hälften så mycket ljus på, och man måste kompensera detta med iso, bländare eller slutartid.

Något som i sin tur ofta gör att bruset ökar, vilket gör filen svårare att komprimera. Därför blir filen ofta större med lika många APS-C-pixlar, jämfört med ett större sensorformat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar