Annons

Ställa in aps-c sensor på en FF kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag trodde det handlade om att när man kom till 200mm att den då slog över till apsc.-läget...
Att kamerorna känner av vilket objektiv som används och slår över till apsc om sådana objektiv används är sedan gammal funktion hos många kameror.

/Stefan

Jag trodde det handlade om att när man kom till 200mm att den då slog över till apsc.-läget...
Att kamerorna känner av vilket objektiv som används och slår över till apsc om sådana objektiv används är sedan gammal funktion hos många kameror.

/Stefan

Bra att teckna licens hos Ken Rockwell och hans vän, se 19/2-2021:

Eller länken till Google Patents:

Jag har bara skummat förut hur han själv beskrev det, men tanken är att digitalzoomen börjar lite innan ändläget, vilket ju är nödvändigt för att få någon kontroll om man inte har en motorzoom. Har för mig att det dök upp på Petapixel e dyl.

Bra att teckna licens hos Ken Rockwell och hans vän, se 19/2-2021:

Eller länken till Google Patents:

Jag har bara skummat förut hur han själv beskrev det, men tanken är att digitalzoomen börjar lite innan ändläget, vilket ju är nödvändigt för att få någon kontroll om man inte har en motorzoom. Har för mig att det dök upp på Petapixel e dyl.

nu är det lite skillnad mellan digital zoom och beskärning.

/Stefan

Nej, det är precis samma sak. Att kameran sedan eventuellt ägnar sig åt att fylla bildfilen med skräppixlar för att få den att ha lika många pixlar som en utan digital zoom ändrar inte det.
Digital zoom är extrapolering. APS-C läget är en beskärning som görs direkt i kameran istället för att man väljer göra det i efterhand.

/Stefan

Digital zoom är extrapolering. APS-C läget är en beskärning som görs direkt i kameran istället för att man väljer göra det i efterhand.

/Stefan
Kameran gör precis samma sak: beskär och använder en mindre del av sensorn. Hur tror du annars att bildvinkeln blir snävare? Skillnaden består i att digital zoom normalt är mer variabel och att bilderna inte sällan skalas upp till ingen nytta. Inget säger att man måste göra det senare.

Och jag som trodde att min frågeställning var lite korkad. Knappt att jag vågade skicka ut frågan. Lite konstigt oxå att man inte har hört så mycket om detta tidigare. Det borde väl intressera en hel del fotografer 😊
De flesta djur/wildlifefotografer som använder fullformat beskär i efterhand (samma sak) eftersom man då har fördelen att även kunna få in mer på bilden om t.ex. djuret är nära eller om man vill kunna få både en cropad närbild och djuret i sin omgivning från samma bild. Själv skulle jag inte ens tänka tanken att inte ha tillgång till dessa val när jag fotar med en fullformatare.

De flesta djur/wildlifefotografer som använder fullformat beskär i efterhand (samma sak) eftersom man då har fördelen att även kunna få in mer på bilden om t.ex. djuret är nära eller om man vill kunna få både en cropad närbild och djuret i sin omgivning från samma bild. Själv skulle jag inte ens tänka tanken att inte ha tillgång till dessa val när jag fotar med en fullformatare.
Oavsett format på sensorn har man alltid möjligheten att beskära i efterhand. Eller vad menar du?

Oavsett format på sensorn har man alltid möjligheten att beskära i efterhand. Eller vad menar du?
Jag menar att det är bättre att beskära i efterhand eftersom man då kan välja hur man vill ha sin beskärning. Har du kameran inställd på crop lär di inte hinna ändra om djuret kommer väldigt nära eller om du vill kunna få en bild med lite landskap runtomkring.

Kameran gör precis samma sak: beskär och använder en mindre del av sensorn. Hur tror du annars att bildvinkeln blir snävare? Skillnaden består i att digital zoom normalt är mer variabel och att bilderna inte sällan skalas upp till ingen nytta. Inget säger att man måste göra det senare.

Med digital zoom spottar kameran ut en extrapolering. Med APS-C läget spottar kameran ut en beskärning.
Helt olika saker.
Vet inte vad du har för kamera, men de kameror jag har haft med digital zoom spottar kameran ut bilder som man stoppat dom i PS och använt extrapolering. Dvs står det på kameran att den fotar med 2MPX och så använder man digital zoom så tar den såklart en mindre yta på sensorn och sedan extrapolerar upp den till 2MPx. Precis som den utlovat. Mycket stor skillnad från APS-C läget på systemkamerorna. Med kameror jag haft med APS-C lägen är som att använda PS och beskärningsverktyget. Dvs säger kameran den fotar med 42MPx så spottar den ut 18MPx i APS-C formatet där den endast använt den delen av sensorn som normalt upptas av en APS-C sensor. Den extrapolerar inte upp den till 42MPx efter det,

/Stefan

Senast ändrad:
Finns det någon FF kamera där man kan ändra till Aps-c sensor ?
Skulle vara optimalt.

Jodå det kan man normalt göra.
Även på min gamla (2004) Nikon D2X APS-C (DX) kunde man ställa kameran i ett crop-läge där man bara använde 6.7MP av kamerans maximala 12.2MP ;) Samtidigt ökade antal bilder per sekund från 5 till hela 8. En seriös sportkamera på sin tid.

/Stephan

Jag har börjat ställa in 1:1 (24x24) det vill säga till en fyrkantig bild på nikon z6. Tycker det är kul att komponera bilden i ett fyrkantigt format och passar fint för Instagram.

När jag ser direkt bilden genom fyrkanten så tänker jag annorlunda.

Senast ändrad:
Jag har börjat ställa in 1:1 (24x24) det vill säga till en fyrkantig bild på nikon z6. Tycker det är kul att komponera bilden i ett fyrkantigt format och passar fint för Instagram.

När jag ser direkt bilden genom fyrkanten så tänker jag annorlunda.
Jag beskär ofta kvadratiskt i efterhand. Ett väldigt harmoniskt format.

Kan en Sony a7Rii med FE optik ställa in cropfaktor?
Har någon gjort det?
Hur?
Resultat?
Kvalitet i jämförelse med Aps-C kamera?
Argument för att gå upp ett snäpp med kameran.

Kan en Sony a7Rii med FE optik ställa in cropfaktor?
Har någon gjort det?
Hur?
Resultat?
Kvalitet i jämförelse med Aps-C kamera?
Argument för att gå upp ett snäpp med kameran.
jag skrev ju att det blir en 18MPx APS-C kamera till dig och att jag har en knapp för det. Samt att det är som att beskära i efterhand fast gör man det i kameran så får några fördelar till.

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar