Zimzalabim skrev:
När det gäller dem olika zonerna..är det så att diafilm sträcker sig mellan zon 3 och 7?
Jag måste också få lägga mig i och kanske göra det svårare :O)
En film har egentligen en större exponeringslatitud, det Hasse Lundberg visade med sin uppställning var exponeringslatituden av pappret som du gör kopior på sedan. Om du vill ha ett enkelt negativ att göra kopior så försöker du ha dom ljusa och mörka tonerna i dom zonerna som du beskrev, men t ex en svart/vit film klarar ända upp till zon 15, men då måste du antingen göra något i framkallningen (kortare tid) eller vid kopieringen (täcka över).
Men även ett dia har större exponeringslatitud än ett papper men mindre än en svart/vit eller färg neg. Därav har diat större kontrast.
Det är kanske överkurs, men viktigt att tänka på, och det är att det inte är filmen utan pappret som sätter begränsningen. Ska du inte ha det på papper utan scanna in det istället så kan du lägga dom ljusa tonerna i zon 10 t ex.
Du kan även använda det för kontrastkontroll och antingen öka eller minska tiden för framkallningen. Så zon systemet har verkligen en plats i fotografens kunskaps bank, om man vill kunna ta bilden med det där lilla extra, eller om man helt enkelt inte kan vänta på det perfekta ljuset och måste ta bilden nu!
Evaluerande mätning är jätte bra, men du har ingen kontroll på om det mörka blir svart eller svart utan tekning eller om det ljusa blir för mörkt eller ljust. Den gör för det mesta ett bra jobb men bilder med stora kontraster eller där du vill ha en bra kopia så kan man ju inte bortse från att det är viktigt att kunna.