Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spotmätning..en gång för alla..!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur "grått" ett objekt blir beror inte på filmens exponeringslatitud, utan på ljuset. Fotografera samma motiv i dimma och i solljus med samma film så blir skillnaderna uppenbara.

Zonsystemet handlar om motivets luminansomfång, inte om filmen. Att allt under zon III blir kolsvart på diafilm beror inte på systemet, utan på filmens ofullständigheter.
 
Zon 0 - helt svart
Zon I - I princip lika svart som zon 0
Zon II - Nära svart, svag teckning men inga detaljer
Zon II - Mycket mörkt grå
Zon IV - Mörkgrå
Zon V - Mellangrå
zon VI - Ljusgrå
Zon VII - Mycket ljus grå
Zon VIII - Nära vit, svag teckning men inga detaljer
Zon IX - Pappersvitt

Böcker om zonsystemet:
Mörkrumsteknik för fotografer. Björn Andersson och Erik Osvalds
Avancerad svartvitteknik. Lars Kjellberg
Beyond the zon system. Phil Davis BTZS
 
Gå till källan direkt så slipper ni bli förvirrade av en massa tolkningar och missförstånd:

Adams, A (1981). The Negative.
 
Med all respekt...

mipert skrev:


"För att man vill höja sin nivå och fotografera ännu mer professionellt".



Men mina kunder tycker att bilden är det viktigaste och dom struntar i hur jag ljusmätt. Och jag litar på min kamera men tätar neget med +1/3. Och det funkar !!!
Dagens moderna systemkameror och dess evaluerande ljusmätning är fenomenal. Testa !


; -)
 
Senast ändrad:
Re: Med all respekt...

sipamoid skrev:
mipert skrev:
"För att man vill höja sin nivå och fotografera ännu mer professionellt".

Men mina kunder tycker att bilden är det viktigaste och dom struntar i hur jag ljusmätt. Och jag litar på min kamera men tätar neget med +1/3. Och det funkar !!!
Dagens moderna systemkameror och dess evaluerande ljusmätning är fenomenal. Testa !

; -)

Nu är det ju faktiskt så att Zim vill lära sig något om spotmätning. Om du inte vill tillföra något till denna diskussion, låt bli (dvs håll käften, läs något annat i stället).
 
Men hallå Lars Erik ?!

Du... då får ta detta med en nypa salt och jag tycker inte att du behöver använda så hårda ord.

Jag lovar att hålla mig ifrån denna diskussion och DIG fr.o.m nu.

:-(
 
Senast ändrad:
Steinick, ta en funderare på hur det skrivna ordet upplevs på bildskärmen. Det går inte att uttrycka sig på samma sätt som om du träffar folk live och inte har kroppsspråk som komplement. Och då tänker jag inte bara på ditt senaste inlägg.

Men Sipamoid, dina inlägg är faktiskt ganska överflödiga i den här tråden. Jag tycker det är befriande skönt att få följa såna här trådar som faktiskt handlar om förbättring av fotografin och inte bara dessa eviga jäkla prylar som ältas fram och tillbaka hela tiden. Låt oss hålla nivån lika hög som frågeställaren förtjänar.
 
Absolut Jim !

Jag skrev bara vad jag tyckte och ansåg. Jag rekommenderar Zim att köpa de tre böckerna som Ansel Adams har skrivit. "The camera","The negative"och "The print".
Det är utmärkta böcker som t.o.m.jag har hemma i bokhyllan. De behandlar som sagt allting som har med zonsysytemet och allt annat kring exponering. Men mig har det inte hjälpt speciellt mycket.
Det är extrem teknikfrossa som i och för sig är
intressant men absolut ej är nödvändig för att bli en duktig fotograf.

Men som sagt: "Med all respekt..." Det var EJ meningen att göra anågon upprörd.
Ok ?!


mvh
Patrik
 
Hmm..kan förstå att vissa tycker att det lätt blir mycket tekniksnack, men att kunna hantera ljusmätningen med spoten är egentligen a och o för slutresultatet (om man vill uppnå det som man har tänkt).

Just när det handlar om naturfoto (som jag håller på med) så är det förmodligen VÄLDIGT viktigt att ha koll på spotmätning eftersom ljuset växlar och därmed hur olika ytor reflekterar ljus. Jag inbillar mig iallafall att spotmätning är betydligt viktigare att kunna hantera för naturmotiv än i studio.

Genom denna tråden känner jag att jag har fått en helt annan koll än vad jag hade tidigare (dvs igår morse när jag vaknade upp). Jag vet hur ljusmätaren i min kamera tänker och vad det hela går ut på. Jag vet nu vad jag egentligen gör när jag mäter en yta. Det tror jag kommer att öppna helt nya vägar och att man kan nå fram till det slutresultat man föreställt sig. Man tänker själv och överlåter inte till någon annan att bestämma vad "rätt" exponering är för något.

När det gäller dem olika zonerna..är det så att diafilm sträcker sig mellan zon 3 och 7?

Om jag då mäter skuggor så ska jag helt enkelt minska med -2ev för att få skuggorna riktigt mörka..annars blir dem gråa istället för svarta. Om jag mäter i högdager så bör jag öka med +2ev för att den ska bli tillräckligt ljus och inte grå. Däremot..om jag mäter en mellanton i motivet så hamnar jag i zon 5 och kan om jag vill kolla av med låg- respektive högdager om dem faller inom ramen för dem 5 zonerna. Är det så?

Men som sagt..jag tackar ödmjukast för alla inlägg och all hjälp jag har fått genom denna tråd. Jag hoppas att fler medlemmar som har haft tankar kring hur spotmätning egentligen fungerar har fått svar på sina frågor. Så förhoppningsvis har ni inte "bara" hjälpt mig utan även andra.

Men fortsätt gärna diskussionen om spotmätning, zonsystemet och annat intressant.


Vänligen
Jonas
 
Frågan man måste ställa sig är varför man vill använda sig av spotmätning?

För mig har metoden ett par fördelar:
1. Jag kan lätt kontrollera kontrasten i motivet genom att jämföra de ljusa delarna mot de mörka. Med dia vet jag då om jag klarar av att få fram detaljer där jag vill. Med negativ får jag ett förhandsbesked om denna bild kommer kräva en del efterbelysning eller inte.
SKall jag fotografera porträtt i studio är det skönt att veta om jag behöver justera ljuset för att slippa extra arbete i labbet.
2. Jag kan skapa bra utgångsmaterial genom att veta att det negativ jag exponerar verkligen har detaljer i skuggdelarna som jag sedan kan välja att kopiera svarta eller inte i mörkrummet.
3. Jag kan kontrollera närliggande toner och med lite erfarenhet veta om det på den färdiga kopian kommer synas någon skillnad eller om de flyter ihop till samma gråton.

Nackdelar?
Tja, när man lärt sig går det snabbt och effektivt att arbeta med spotmätning. Själv tar jag aldrig ögonblicksbilder så jag bromsas inte upp innan avtryck. Dessutom kan man förmäta i en viss motivsituation så man har en bra grundinställning på kameran.

Dock använder jag ofta evaluerande mätning, gärna i kombination med TTL-blixt, inte minst för bröllopsbilder. Som jag inte tar så ofta. (Fast, jag har fått kontakt med ett par som sett min bröllopsbild här på fotosidan och undrade om jag kunde hjälpa dem!)

Spotmätning ger inte automatiskt bättre bilder men för mig ger det jämnare bildkvalitet, jag kan fotografera ett stort antal bilder i olika ljus och de får samma kvalitet vad gäller ljushet när en kund tittar på bilderna.

Däremot tycker jag det är lite lurigt att börja blanda in zonsystem så fort man pratar spotmätning, man kan lätt skrämma mer än man hjälper de som är osäkra.
Jag vet några som gått kurs i zonsystemet och de kände sig mer osäkra och deras fotograferingsprocess försämrades. Men det berodde på läraren i och för sig, en typisk ”EV-MLO-zon V-bla, bla-lärare”.
 
Zimzalabim skrev:
När det gäller dem olika zonerna..är det så att diafilm sträcker sig mellan zon 3 och 7?

Jag måste också få lägga mig i och kanske göra det svårare :O)

En film har egentligen en större exponeringslatitud, det Hasse Lundberg visade med sin uppställning var exponeringslatituden av pappret som du gör kopior på sedan. Om du vill ha ett enkelt negativ att göra kopior så försöker du ha dom ljusa och mörka tonerna i dom zonerna som du beskrev, men t ex en svart/vit film klarar ända upp till zon 15, men då måste du antingen göra något i framkallningen (kortare tid) eller vid kopieringen (täcka över).

Men även ett dia har större exponeringslatitud än ett papper men mindre än en svart/vit eller färg neg. Därav har diat större kontrast.

Det är kanske överkurs, men viktigt att tänka på, och det är att det inte är filmen utan pappret som sätter begränsningen. Ska du inte ha det på papper utan scanna in det istället så kan du lägga dom ljusa tonerna i zon 10 t ex.

Du kan även använda det för kontrastkontroll och antingen öka eller minska tiden för framkallningen. Så zon systemet har verkligen en plats i fotografens kunskaps bank, om man vill kunna ta bilden med det där lilla extra, eller om man helt enkelt inte kan vänta på det perfekta ljuset och måste ta bilden nu!

Evaluerande mätning är jätte bra, men du har ingen kontroll på om det mörka blir svart eller svart utan tekning eller om det ljusa blir för mörkt eller ljust. Den gör för det mesta ett bra jobb men bilder med stora kontraster eller där du vill ha en bra kopia så kan man ju inte bortse från att det är viktigt att kunna.
 
"- Evaluerande mätning är jätte bra, men du har ingen kontroll på om det mörka blir svart eller svart utan tekning eller om det ljusa blir för mörkt eller ljust. Den gör för det mesta ett bra jobb men bilder med stora kontraster eller där du vill ha en bra kopia så kan man ju inte bortse från att det är viktigt att kunna."

Kameran eller rättare sagt filmen ser ju ej på samma sätt som ögat. Du kan aldrig få teckning i både högdagrar och lågdagrar. Annat än om du manuellt kopierar och pjattar. Det är här det aveluerande ljusmätningen kommer till sin rätt.

mvh
Patrik
 
sipamoid skrev:
Du kan aldrig få teckning i både högdagrar och lågdagrar. Annat än om du manuellt kopierar och pjattar.
Det beror ju helt på motivets konstrastomfång. Det finns gott om motivsituationer som platsar till och med i Velvians snäva omfång. Och med svartvit film har man som sagt möjlighet att själv styra kontrasten så att man kan kopiera såväl skuggor som högdagrar som man vill.

sipamoid skrev:
Det är här det aveluerande ljusmätningen kommer till sin rätt.
Jag förstår inte riktigt hur du gör den kopplingen? Att använda en ljusmätning baserad på datorlogik gör väl inte filmens omfång större?

Det är ingen som försöker hindra dig från att använda den datoriserade mätningen. Men varför försöka påverka folk som vill fatta egna beslut och kunna föreställa sig slutresultatet redna vid fotograferingen att de måste avstå från det?
 
Jag försöker inte hindra någon alls?!

Vad jag menar är bara att med bracketing så kan man lyckas ganska bra med exponeringen om man är osäker.
Men återigen så har jag all respekt för att fotografer som verkligen vill lära sig hur det fungerar. OK !?

Jag har i alla fall inte lyckats få någon av de filmer jag testat att ha täcking överallt inte ens med hjälp av zonsystemet. Det beror ju på hur stora skillnaderna är i motivet förstås, precis som du säger Jim.
Det är en fröjd att i mörkrummet med hjälp av pjattning få fram saker i bilden som ej syns vid en "vanlig" kopiering.

;- )
Patrik
 
Senast ändrad:
Zimzalabim skrev:
När det gäller dem olika zonerna..är det så att diafilm sträcker sig mellan zon 3 och 7?

Om jag då mäter skuggor så ska jag helt enkelt minska med -2ev för att få skuggorna riktigt mörka..annars blir dem gråa istället för svarta. Om jag mäter i högdager så bör jag öka med +2ev för att den ska bli tillräckligt ljus och inte grå. Däremot..om jag mäter en mellanton i motivet så hamnar jag i zon 5 och kan om jag vill kolla av med låg- respektive högdager om dem faller inom ramen för dem 5 zonerna. Är det så?

Det tycker jag är en bra sammanfattnig av det hela.
 
sipamoid skrev:
Vad jag menar är bara att med bracketing så kan man lyckas ganska bra med exponeringen om man är osäker.
Man lyckas ganska bra, men jag vill inte lyckas ganka bra jag vill veta! Det är skillnaden.

sipamoid skrev:
Jag har i alla fall inte lyckats få någon av de filmer jag testat att ha täcking överallt inte ens med hjälp av zonsystemet. Det beror ju på hur stora skillnaderna är i motivet förstås, precis som du säger Jim.
Det är en fröjd att i mörkrummet med hjälp av pjattning få fram saker i bilden som ej syns vid en "vanlig" kopiering.
[/B]
Jo, men kan du tillsammans med Zon systemet lista ut att t ex högdagrarna ligger i zon 12 och lågdagrarna i zon 3-4 så kan du beräkna frammkallningstiderna så att du får högdagrarna i zon 7 och fortfarande ha lågdagrarna i zon 3. Det kan du inte räkna ut med Evaluerande mätning, du kan gissa, men inte veta.


Men det var inte detta som tråden skulle handla om, zonsystemet vara eller icke vara. Det är upp till var och en att använda sin teknik och sin övertygelse för att få till sina bilder. Det finns väl inga rätt och inge fel, bara bra bilder :)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar