LeadHead skrev:
Nu fattar jag inte riktigt hur du räknar.
zon fem är ju bara ett steg mörkare än zon 7?
Detta med en elvagradig zonskala på 0 till 10 som alltså täcker in +/- 2,5 steg från medelgrått.
Varje nummer i zonskalan motsvarar ett steg.
Ett motiv har normalt 5 stegs omfång i grunden, till detta kommer skuggorna.
Mät en vit skiva i öppen skugga och sedan i fullt ljus utan skugga, gör samma sak med en mörk skiva, skillnad du fick med den vita skivan i skugga och soljus är lika stor som den du får med den mörka skivan. Kontrastskillnaden mellan soljus och skugga är alltså lika stor oavsett vilken nyans ditt motiv har.
Ditt kontrastomfång i motivet är 5 steg plus skillnaden du mätte upp med skivan, fick du 2 stegs skillnad mellan skugga och soljus så är kontrasomfånget alltså 7 steg, vilket motsvarar en fin dag med moln på himlen och inte alltför hårda skuggor.
Skillnaden mellan skugga och sol kan du alltså kontrollera med vad du har till hands, t.ex din handflata.
Mät inte mot extrema ytor, rakt in i en lampa eller in i en kolkällare, värdena du får är inte representativa. Mät mot ytor som du kan se konturer i för att vara säker på att få ett riktigt mätvärde.
En diafilm klarar av att återge ca: 5 stegs omfång.
En negativ film klarar av att återge ca:7 stegs omfång.
Zonsystemets zoner stäcker sig alltså utanför det område som vi normalt kan använda oss av.
Förenklat kan vi säga att en zon motsvarar ett steg. När du exponerar flyttar du alltså ditt motiv upp och ned mellan zonerna.
Väljer du att placera en yta i zon 5 med bländare 8 och 1/125 sekund motsvarar detta EV 13 för ISO 100 (se tabellen som jag la in tidigare).
Exponerar du efter EV 12 istället så flyttar du hela ditt motiv ett steg i zonskalan.
Flyttar du dig ned i skalan kommer dina skuggor att bli överexponerade men med mer täckning samtidigt som högdagrarna överexponerade.
Flyttar du dig upp i skalan kommer dina skuggor att få mindre täckning, ett underexponerat negativ.
Det blev lite mer svar än din fråga men jag hoppas du förstår att +/- 2,5 inte motsvarar alla zoner i zonskalan.