mipert
Aktiv medlem
sipamoid skrev:
...Jag fotar bröllop profesionellt och undrar ändå hur man kan grotta ner sig så här mycket ?..
För att man vill höja sin nivå och fotografera ännu mer professionellt.
;-)
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
sipamoid skrev:
...Jag fotar bröllop profesionellt och undrar ändå hur man kan grotta ner sig så här mycket ?..
Folk som lägger sig i vad andra diskuterar gör mig SÅÅ trött... Ahhh...(Gäspar).sipamoid skrev:
Sådana här teknikdiskussioner gör mig SÅÅ trött... Ahhh...(Gäspar).
Jag fotar bröllop profesionellt och undrar ändå hur man kan grotta ner sig så här mycket ?
jimh skrev:
Jag tror det är den metod forstheim använder ovan
Zimzalabim skrev:
Spotmätningen gör jag på ovansidan av handen. På ev-skalan i sökaren läser jag av värdet +1,5.
martinl skrev:
För att kommentera steinicks kommentar om spotmätning för neg/dia så måste jag protestera: Negativfilm har så pass bra exponeringslatitud att spotmätare sällan behövs för en glad amatör. För diafilm däremot är spotmätare ovärderlig, speciellt om scenen till stor del skiljer sig från medelton. (Prova att fota vinterlandskap med evaluerande mätare utan exponeringskompensation och du lär få ett grådaskigt landskap!) Att mäta det infallande ljuset är nog bra, men man har då få möjligheter att kontrollera om detaljer kommer att finnas kvar i hög- och lågdagrarna.
Spotmätning är ju bara ett sätt att mäta ljusreflektionen i olika delar av bilden. Varför skulle det passa bättre för negativ film än för dia? Jag använder det alltid. Både för dia och svartvitt.steinick skrev:
Glöm spotmätningen om du använder diafilm. Använd kamerans evaluerande mätning (om den har det). Mät annars det infallande ljuset. Spotmätning passar bäst för negativ film.
ISO 100 betyder att filmkänsligheten har mätts upp enligt en standardiserad mätmetod. Om man mäter känsligheten på annat sätt anger man exponeringsindex, t ex Kodak T-Max 400 som anges till EI 400 (därför att Kodak använder en annan mätmetod). "Exponeringsindex ISO 100" är ännu värre.Hasse Lundberg skrev:
Tabellen gäller för ISO 100.