Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spekulation: Prissättning på D700:ans efterträdare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo om ett kamerahus som kostade nästan 25 papp vid introduktionen defineras som budgetkamera så har jag väl helt fel då.

Jag ger mig... 2011 när D3200 kommer så kan vi garantera att det blir minst med en 100MP FX sensor. Det ryktas också att kameran kommer att reas ut för 999:-. Nikon har ju läst på "Fotosidan" att det är det som efterfrågas mest av kunderna. Men för att ha råd att tillverka den nya storsäljaren så har man beslutat att ta bort det värsta lull lullet. Genom att inte packetera den i en dyr kartong utan levera den i återanvända konsumkassar så har man dragit ned på produktionskostnaderna.

Nikons VD säger i senaste intervjun...
"Tidiagre tänkte vi helt fel. Vi trodde vi kunde tjäna pengar på exklusiva modeller där vi tog betalt för den extra avancerade tekniken. Numera ser vi till att stoppa in den senaste state-of-art tekniken i alla våra kameror och kommer därför konkurrera ut alla andra märken. Det galne Gunnar gjorde på 80-talet för tomatkonserver i flerpack kommer vi nu göra med systemkameran. Halleluja!"

Men anstränger du dig för att vara värre än Teodorian eller?

Jag säger det återigen fast med andra ord för de som är tröga.... VILL NI HA EN BUDGETKAMERA SÅ FÅR NI NÖJA ER MED DX!!! Allt annat är önsketänkande!!!
För det första:
Har du fel på CAPS LOCK-tangenten?

För det andra:
Vad får dig att tro att jag personligen önskar mig en "budgetkamera"?
Jag har två pro-DSLR:er, två semipro, och en enklare modell.
Allt mellan D3 och D70. Tro mig, jag behöver inte "nöja mig med DX"...

...
Du har missförstått hela saken. Det handlar inte om att vilja ha en budgetkamera, utan om att vilja ha en FX-kamera utan alla funktioner som inte tillför exempelvis landskapsfotografen eller gatufotografen ett jota. Jag vill inte ha en D3X om jag så får den gratis. Men jag skulle gladeligen betala över 30 lök för en riktigt liten, avskalad FX-kamera utan allt det jag inte behöver.
Kan du inte ge några konkreta tips på vilka funktioner en landskapsfotograf inte behöver i en D700. Vad är det primära målet för funktionsbesparingen? pengar? storlek? vikt?

´
"Aldrig"?

Tja, det där sorterar vi väl in under avdelningen "Famous Last Words".

Notera att jag skrev "den viktigaste delen i en proffskamera"... det gör ju att uttalande väl kan leva i århundraden. Hade jag skrivit 12MP FX sensor så uttalandet varit tämligen kortsiktigt. :)

För det första:
Har du fel på CAPS LOCK-tangenten?

För det andra:
Vad får dig att tro att jag personligen önskar mig en "budgetkamera"?
Jag har två pro-DSLR:er, två semipro, och en enklare modell.
Allt mellan D3 och D70. Tro mig, jag behöver inte "nöja mig med DX"...

Alltså jag har ingen som helst aning vad du önskar dig.... om du inte tycker att du tillhör kategorin "ni som vill ha en budgetkamera" så behöver du ju inte känna dig träffad av uttalandet överhuvudtaget! :p

Det jag starkt argumenterar emot är enbart de som på nått sätt fått förs sig att Nikon kommer börja med FX i sina budgetmodeller.
Jag har i alla fall aldrig nämnt ordet "budgetmodell", utan bara konstaterat att det inte lär ta alltför länge innan FX fortsätter sin vandring nedåt i segmenten, från nuvarande nivå. Hur du Tore m.fl. sedan fått det till ett jättehopp, direkt ner till enklaste instegsmodellen, vet jag inte.

Själv ser jag "FX i ett mindre semipro-hus" som det naturliga nästa steget. Kanske helt enkelt en "D7000" eller "D400" med FX-sensor? Men, FX direkt till instegsmodellen? Nej,men det tror jag som sagt ingen hävdat eller trott heller.

Jag har i alla fall aldrig nämnt ordet "budgetmodell", utan bara konstaterat att det inte lär ta alltför länge innan FX fortsätter sin vandring nedåt i segmenten, från nuvarande nivå. Hur du Tore m.fl. sedan fått det till ett jättehopp, direkt ner till enklaste instegsmodellen, vet jag inte.

Själv ser jag "FX i ett mindre semipro-hus" som det naturliga nästa steget. Kanske helt enkelt en "D7000" eller "D400" med FX-sensor? Men, FX direkt till instegsmodellen? Nej,men det tror jag som sagt ingen hävdat eller trott heller.

Jag har heller aldrig pekat ut någon personligen i mina inlägg utan talat helt generellt om de som spekulerar alltför vidlyftig.

Min personliga uppfattning är att jag är verkligen tveksam till att FX dyker upp i en framtida D7000 eller D300s. Däremot, nu när D7000 tog ett kliv upp i segmentet, så skulle jag gissa på att det förmodligen finns en risk att när D700 ersätts av en annan FX kamera så utgår både 700 och 300s. dvs ingen ny D400!

intressant att man kan diskutera helt skiljda ämnen (dvs. billiga resp kompakta kameror) och ändå hamna i luven på varandra...?

Jag har heller aldrig pekat ut någon personligen i mina inlägg utan talat helt generellt om de som spekulerar alltför vidlyftig.
kanske om tore utlyser en 100-tusenkronorsutmaning så lyckas någon gräva upp ett enda inlägg i den här tråden däri någon hävdar att nikon kommer eller bör släppa en lågbudgetkamera med FX-sensor..?

Kan du inte ge några konkreta tips på vilka funktioner en landskapsfotograf inte behöver i en D700. Vad är det primära målet för funktionsbesparingen? pengar? storlek? vikt?
Jag tror att den här bilden säger allt: http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/IMG_0779_2.jpg

Jag behöver inte snabb AF. Jag behöver inte massor av AF-punkter. Jag behöver inte annat än spotmätning. Jag behöver inte mer än 0,5 bps. Jag behöver inte blixt. Jag behöver inte kunna ta mer än 100 bilder på en batteriladdning. Jag behöver inte annat än M-läge, även om A är trevligt. Jag behöver inte filmfunktion. Jag behöver inte verktikalgrepp. Jag behöver inte bra display. Jag behöver inte en övre display. Jag behöver inte ett stort kamerahus för att imponera på andra.

Det enda jag vill ha är ett litet, välbyggt och trevligt kamerahus som bara har det absolut mest basala, samt en bra FX-sensor. Kosta vad det kosta vill. Att jag inte köper en Leica M9 är för att mätsökaren har lite för stora begränsningar för att kameran ska vara värd pengarna. Dock har jag haft en M8 som var helt underbar, men den hade lite problem med oskarpa hörn med vissa objektiv. Mer funktioner än vad den hade behöver jag inte.

Nu förstår jag att det är onödigt att begränsa kameran så mycket som jag förespråkar. Men det hindrar ändå inte att en rejält avskalad och enkel men välbyggd kamera skulle intressera ganska många. Det största problemet i dagsläget är att Nikon inte har några objektiv i sitt sortiment som passar till en sådan, förutom 50/1,4 AF-S. Resten är för klumpiga eller för dåliga.

Jo om ett kamerahus som kostade nästan 25 papp vid introduktionen defineras som budgetkamera så har jag väl helt fel då.

Jag ger mig... 2011 när D3200 kommer så kan vi garantera att det blir minst med en 100MP FX sensor. Det ryktas också att kameran kommer att reas ut för 999:-. Nikon har ju läst på "Fotosidan" att det är det som efterfrågas mest av kunderna. Men för att ha råd att tillverka den nya storsäljaren så har man beslutat att ta bort det värsta lull lullet. Genom att inte packetera den i en dyr kartong utan levera den i återanvända konsumkassar så har man dragit ned på produktionskostnaderna.

Nikons VD säger i senaste intervjun...
"Tidiagre tänkte vi helt fel. Vi trodde vi kunde tjäna pengar på exklusiva modeller där vi tog betalt för den extra avancerade tekniken. Numera ser vi till att stoppa in den senaste state-of-art tekniken i alla våra kameror och kommer därför konkurrera ut alla andra märken. Det galne Gunnar gjorde på 80-talet för tomatkonserver i flerpack kommer vi nu göra med systemkameran. Halleluja!"

Eftersom jag tyckte att det här inlägget var ovanligt barnsligt så roade jag mig med att sammanställa de prisuttalanden som gjorts i tråden. Efter några inledanden gissningar om ungefär samma introduktionspris som för D700 så finns följande inläggsnummer med prisuttalanden:

#6 Teodorian 10000-15000
#8 Teodorian 10000
#11 Teodorian 9595
#14 Teodorian 10990
#17 perisak 15000
#19 Teodorian 15000
#25 Teodorian 9895
#28 interior 15000-17000 (Ej ny kamera, utan priset på D700 längre fram)
#29 dj_steffo 12995
#39 Teodorian 9895
#41 Teodorian 9895
#45 Mediekan 25000
#47 Teodorian 9895
#52 jorgene 13000-15000
#53 Teodorian 14995
#55 Teodorian <10000
#80 Teodorian <10000
#80 Teodorian 4995
#81 Teodorian 10000-15000
#89 Teodorian <10000
#98 taz_k 12000-15000 inom 2-4 år
#112 Teodorian 10000
#115 jorgene 12000-13000
#116 Niklas H. 28350
#117 thefinger 28990
#118 chry 24990
#121 Teodorian 12000
#127 Teodorian 12000
#132 Shinzon 25000
#133 Teodorian 8000
#136 Teodorian 12000
#139 fsahlstrom 20000
#155 Makten betalar gladeligen över 30000
#160 Shinzon 999

Teodorian, som inte tror på en kamera billigare än D700, argumenterar mot lite fågelskrämmor, och lyckas efter 5 inlägg pressa ur någon ett pris som ligger 50% dyrare än det han argumenterar mot. Teodorian fortsätter dock att framhärda sina siffror under 10000, med en bottennotering på 4995.

I allmänhet ligger de som tror på en "budget-FX" rejält mycket högre.

Samtidigt är det väldigt många som påpekar att de inte är ute efter ett lägre pris, utan budget i form av funktionalitet. De hoppas på att en mer avskalad kamera kan ge ett mindre kamerahus, vilket illustreras väl av bilden i Maktens senaste inlägg.

Att du då raljerar med Galne Gunnar och 995 kronor gör att det blir ganska fånigt.

Min sluttes är alltså att de som propagerar mot budget- eller krympt FX inte har några argument som håller mot de som propagerar för motsvarande kameror, utan måste hitta på egna uttalanden att säga emot. Iofs kanske det skulle bli tråkigt tomt på forumet om de inte gjorde det.

Eftersom jag tyckte att det här inlägget var ovanligt barnsligt så roade jag mig med att sammanställa de prisuttalanden som gjorts i tråden. Efter några inledanden gissningar om ungefär samma introduktionspris som för D700 så finns följande inläggsnummer med prisuttalanden:

#6 Teodorian 10000-15000
#8 Teodorian 10000
#11 Teodorian 9595
#14 Teodorian 10990
#17 perisak 15000
#19 Teodorian 15000
#25 Teodorian 9895
#28 interior 15000-17000 (Ej ny kamera, utan priset på D700 längre fram)
#29 dj_steffo 12995
#39 Teodorian 9895
#41 Teodorian 9895
#45 Mediekan 25000
#47 Teodorian 9895
#52 jorgene 13000-15000
#53 Teodorian 14995
#55 Teodorian <10000
#80 Teodorian <10000
#80 Teodorian 4995
#81 Teodorian 10000-15000
#89 Teodorian <10000
#98 taz_k 12000-15000 inom 2-4 år
#112 Teodorian 10000
#115 jorgene 12000-13000
#116 Niklas H. 28350
#117 thefinger 28990
#118 chry 24990
#121 Teodorian 12000
#127 Teodorian 12000
#132 Shinzon 25000
#133 Teodorian 8000
#136 Teodorian 12000
#139 fsahlstrom 20000
#155 Makten betalar gladeligen över 30000
#160 Shinzon 999

Teodorian, som inte tror på en kamera billigare än D700, argumenterar mot lite fågelskrämmor, och lyckas efter 5 inlägg pressa ur någon ett pris som ligger 50% dyrare än det han argumenterar mot. Teodorian fortsätter dock att framhärda sina siffror under 10000, med en bottennotering på 4995.

I allmänhet ligger de som tror på en "budget-FX" rejält mycket högre.

Samtidigt är det väldigt många som påpekar att de inte är ute efter ett lägre pris, utan budget i form av funktionalitet. De hoppas på att en mer avskalad kamera kan ge ett mindre kamerahus, vilket illustreras väl av bilden i Maktens senaste inlägg.

Att du då raljerar med Galne Gunnar och 995 kronor gör att det blir ganska fånigt.

Min sluttes är alltså att de som propagerar mot budget- eller krympt FX inte har några argument som håller mot de som propagerar för motsvarande kameror, utan måste hitta på egna uttalanden att säga emot. Iofs kanske det skulle bli tråkigt tomt på forumet om de inte gjorde det.

Ärligt talat Gurra... intressant sammanställning men du måste då ha väldigt lite att göra på din fritid....! ;-)

Ärligt talat Gurra... intressant sammanställning men du måste då ha väldigt lite att göra på din fritid....! ;-)

Jag tycker att det är värt att läsa diskussionen jag är med i innan jag postar. Det gör att det inte känns som att jag ödslar så mycket tid genom att skriva egna svar eller frågor. Hur känner du själv? :)

Själva postskrivandet lägger jag ner alldeles för lite tid på, vilket ju gör att det blir lite ogenomtänkt ibland.

Intressant att man kan diskutera något så oladdat (trodde jag) som kameror och ändå hamna i luven på varandra ;-)

Det finns givetvis ingen gräns för vad människor kan bli osams om. Prestige är tillräckligt skäl för att starta ett världskrig.

- Det var mer tur än skicklighet att Kuba-krisen inte blommade ut i fullskaligt kärnvapenkrig. Å då fanns ännu vare sig DX- eller FX-formaten ; )

Senaste ryktet

Nikon D800 and D4 rumors
By [NR] admin | Published: October 5, 2010
The Nikon D800 book triggered a series of new tips and leads. Those are the most reliable rumors I received so far (please note that because a potential announcement is months away, some of the specs and/or release dates may change):

•The Nikon D700 replacement will be called D800, it will come with a new 24 MP sensor, new AF system, full HD, same noise (ISO) performance like the D700. The announcement should be in Summer of 2011 (which is later then what the D800 book suggested). This camera is aimed to be a direct competitor of the Canon 5D MarkII.
•The successor of the D3s will be called D4 and it will have 16 MP, 11 fps, full HD, new AF system and the same noise (ISO) performance like the D3s. The Nikon D4 should be announced in Spring of 2011. The D4x will follow with a 34MP sensor.
If true, this line up will indicate that Nikon will move away from the D3/mini D3 (D700) DSLR lines and create two more distinguished camera products. The D700 probably did cannibalize some of the D3 sales which (I guess) triggered that decision (otherwise they could continue to use the D3s/4 sensor in a D700 body).

No word on a D300s replacement yet.

Skulle detta stämma så talar det ju för att en D800 med fler Megapixlar än D4 skulle hamna lite dyrare än D700 i segmentet...kanske runt 25-35.000kr. 3 proffskameror med hög prestanda men som vänder sig till olika användare.

Nu får någon Messerschmidt gärna öppna upp en megapixeldiskussion och förklara hur det ligger till. För att göra diskutionen ännu mer intressant så kan man ju även också fråga sig hur mycket brännviddsförlängning D800 kommer att ha.... ;-)

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar