Jag tycker att du har fel på några olika sätt. Det har redan lanserats en kamera som är mer lik D700 än D3100, så D3100 faller bort på grund av det. Dessutom framgick det ju av det första inlägget att det var en inte ännu lanserad kamera som skulle diskuteras. Sen blir det ju lite konstigt om man innan en modell har lanserats måste begränsa sig till vad föregående modell hade för egenskaper. Om man skulle diskutera efterföljare till D2-modellerna innan de var lanserade, fick man inte prata FX-sensor då?
Jag tror tyvärr att gränserna är lite mer otydliga än vad du drar upp. Jag kan hålla med om att EVIL delvis är ett tramp utanför vad den här tråden handlar om, men det är inte så värst många inlägg som pratat om det. Jag förstår inte riktigt varför du drar in mellanformats- och DX-diskussioner heller. Men att prata om vad efterföljaren (eller efterföljarna) skulle kunna ha för förändrade egenskaper som påverkar priset tycker inte jag är något jätteavsteg ifrån vad tråden handlar om.
Ja, exemplet med kamerorna ovan är ju att om denna tråd hade kickats igång, låt oss säga i våras, så hade ingen kommit på (den befängda) tanken att inkludera kameror som D3100 eller D7000 i den diskussionen. Även om de inte var lanserade så skulle kameror med dessa specifikationer inte debatteras i en sån tråd. Varför? -Jo för att majoriteten (jag vet att du inte skriver på den listan, så det behöver du inte ta upp i ett till inlägg) av alla fotografer inte skulle klassa D3100 eller D7000 som EFTERTRÄDARE till D700. De lirar i ett annat kundsegment, helt enkelt. Vad avgör kundsegmentet? -Just det, kamerans egenskaper. När D700 kom hörde jag aldrig någon säga att "här kommer D3ans efterträdare", just pga de olika kamerornas skilda egenskaper, trots att de har samma sensor. Som du ser är det inte sensorn som är allenarådande när det gäller bedömningen av en kamera. På den analoga tiden fanns det en hel radda med kameramodeller, trots att de alla kunde användas med samma "sensor". Ingen skulle ens komma på idén att prata om F5an och D50 som efterföljare/företrädare till varandra. Jag tror, tvärtemot dig, att mycket mer än sensorstorlek avgör en kameras linjeplacering, vilket mina i ditt tycke tveksamma paralleller syftade till att illustrera. Jag förstår om de verkar ologiska för dig, då du verkar lite låst vid att titta på sensor, och då framförallt storleken.
Du skriver "Om man skulle diskutera efterföljare till D2-modellerna innan de var lanserade, fick man inte prata FX-sensor då?" vilket sätter fingret på precis det jag argumenterar mot. Det hade gått alldeles UTMÄRKT att spekulera kring en uppföljare till D2-linjen i form av en FX-modell. Det blev en D3a, inte en D700... En kamera i proffssegmentet med FX, följt av en "prosumer" med samma sensor, men i övrigt nedskalad. (Obs! D700 klassar jag alltså som en efterföljande modell, inte efterträdare till D3!)
Enligt min argumentation skulle alltså en liten, avskalad kamera med enkel FX-sensor inte vara en efterträdare till D700, utan ett komplement till D700ans efterträdare, fast i en annan produktnisch.
Då jag skrev mitt första inlägg i tråden i ett försök att få en (i mitt tycke) skenande tråd tillbaks på spåret så känner jag att jag för tillfället tar upp en helvetes massa trådyta med en argumentation som inte heller har med tråden att göra så ber jag att få lämna den här debatten (även om jag räknar med att svar på detta inlägg kommer att komma...)
Mitt bidrag till tråden:
Om kameran är att likna vid D700x med video: 25000-30000 SEK intropris
Om kameran är att likna vid D700s med video: ca 22000-25000 SEK intropris
Om kameran får en sensor på 16-18Mpix med video: ca 25000 SEK intropris
/Peter