Teodorian
Aktiv medlem
Jag tror mycket väl vi kan få se en FX kamera i prisklassen 12-15kkr med features motsvarande D90/D7000-kategorin inom 2-4 år. Sony A850 har ju redan varit nere och nosat i det intervallet under en kampanj.
Syftet med mitt första inlägg är att flera av de nya FX-objektiven som Nikon släppt har en tydligt sikte på entusiaster och inte i första hand yrkesfotografer (även om säkert 16-35 och 24-120 säker kan locka dom också). Kan du komma på några nya DX-objektiv från Nikon med samma målgrupp?
Jag har ingen aning om var utvecklingen kan sluta men är övertygad om att det finns utrymme att ta FX ett steg lägre i produktutbudet. I ett tidigare inlägg i denna tråd skrev du också att priserna på FX-sensorer faller (vilket jag envist hävdat i tidigare trådar). Det måste inte sluta med D700 och dess efterföljare.
Fast det vet både du och jag att det inte riktigt stämmer. Jag antar att du då sätter ett FX objektiv på DX kameran för att få det resultatet och därmed offrar skärpa. Om det är andra som läser tråden och är nyfikna så finns en utmärkt förklaring här:
http://www.josephjamesphotography.com/equivalence/index.htm#myths
DX-sortimentet är redan sedan flera år tillbaka väl täckt med objektiv som 12-24/4 och 17-55/2.8. De relativt nya 35/1.8G och 85/3.5 VR macro är tecken på att Nikon professionaliserar DX. Det kan mycket väl komma fler fasta DX-objektiv.