jorgene
Aktiv medlem
Aha, kanske var det därför de där terminerna i nationalekonomi var så jobbiga...?Nja, riktigt så enkel är inte marknadsekonomin.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Aha, kanske var det därför de där terminerna i nationalekonomi var så jobbiga...?Nja, riktigt så enkel är inte marknadsekonomin.
Nikons utbud är en mix av
1) det tekniskt möjliga,
2) det ekonomiskt lönsamma,
3) en medveten positionering gentemot konkurrenters produkter,
4) fotografers uppfattade behov.
Att tro att Nikon enbart styrs av 4) är ytterst naivt.
Nja, riktigt så enkel är inte marknadsekonomin. "Du, jag och andra" skulle säkert vilja att Nikon halverade sina priser. Men det vore sannolikt inte lönsamt för Nikon.
Att tro att alla som önskar sig en liten och enkel fullformatskamera ignorerar 1-3 är också ytterst naivt.
Så vad konkret är det de som önskar en liten, enkel, billig fullformatskamera förbiser när de förebrår Nikon för att den kameran inte redan finns?
Just de uppdateringarna tror jag iofs skulle vara ganska lönsamma för Nikon -- hade t ex 80-400 hållt anständig kvalité hade jag själv haft Nikon, inte Canon. Men det finns förmodligen rationella skäl för att prioritera andra objektiv.Om Nikon satsat på det som många skriker efter skulle de för länge sedan uppdaterat sitt 80-400/4-5.6 VR med AF-S eller AF-S 300/4 med VR.
Marknaden finns alldeles säkert. Precis som det finns en marknad för billiga små bilar med V8-motor. Däremot finns inte lönsamheten. Att tillverka mätsökarkameror är extremt kostsamt, vore det inte det skulle det finnes en och annan konkurrent till Leica. "Billiga små fullformatssystemkameror" tror jag också är en oxymoron.Jag tror på att det finns en marknad för billiga små fullformatssystemkameror, spegel eller mätsökare.
Marknaden finns alldeles säkert. Precis som det finns en marknad för billiga små bilar med V8-motor. Däremot finns inte lönsamheten. Att tillverka mätsökarkameror är extremt kostsamt, vore det inte det skulle det finnes en och annan konkurrent till Leica. "Billiga små fullformatssystemkameror" tror jag också är en oxymoron.
Det känns som att när det gäller bilar så finns det ett större samband mellan storlek och motorstyrka än hos kameror. Att hoppa över vädertätning, videoinspelning och hög hastighet på seriebildtagning skulle förmodligen minska priset en del. Det som mest driver priset/storleken på kameran är väl hur man ska se vad man fotograferar.
EVIL innebär att man behöver en bättre skärm och en sensor som uppdaterar den skärmen, vilket torde vara dyrare. Spegel innebär att det är svårt att få ner storleken, fast min FM2 känns något behändigare än min d90. Jag har ingen koll på vad som driver kostnader när det gäller mätsökare - ett rykte säger att Fujis X100 ska hamna strax över 10000 kr, men jag antar att det kanske är lättare om man har fast optik?
Marknaden finns alldeles säkert. Precis som det finns en marknad för billiga små bilar med V8-motor. Däremot finns inte lönsamheten. Att tillverka mätsökarkameror är extremt kostsamt, vore det inte det skulle det finnes en och annan konkurrent till Leica. "Billiga små fullformatssystemkameror" tror jag också är en oxymoron.
Fuji X100 är DX och Fuji har inte längre någon DSLR att ta hänsyn till. Hur intressant är det med en kamera med fast objektiv?
Fuji X100 har inte mätsökare.Jag har ingen koll på vad som driver kostnader när det gäller mätsökare - ett rykte säger att Fujis X100 ska hamna strax över 10000 kr, men jag antar att det kanske är lättare om man har fast optik?
Fuji X100 har en APS-C-sensor och Fuji har inte längre någon DSLR att ta hänsyn till. Hur intressant är det med en kamera med fast objektiv?
Mycket intressant. Om sökaren i X100 är bra nog kan jag tänka mig den som enda kamera (istället för den GRDIII och EOS 20D + 8, 30, 50, 85, 135, 70-300 jag använder idag). Fanns den dessutom med fullstor sensor skulle jag inte tveka att lägga 50% till priset, det må inte vara en möjlighet till det priset idag, men jag tror inte det är långt borta.
Fast redan nu satsar Nikon ganska mycket på att utveckla och sälja kameror som har 1. relativt lågt pris 2. fast monterat objektiv.1) innebär prispress på alla kameror och 2) medför att Nikon säljer färre objektiv.
Frågan är hur intressant det skulle vara för Nikon att både
1) erbjuda en FX-kamera till lågt pris,
2) utrusta denna med fast objektiv.
1) innebär prispress på alla kameror och 2) medför att Nikon säljer färre objektiv.
Objektivutbudet är ett bra exempel. Det finns hundratals önskemål om nya objektiv. Nikon satsar på de objektiv som de själva uppfattar
a) stärker deras varumärke (tex 200/2 VR II)
b) säljer i stora kvantiteter (kitobjektiv, superzoomar mm),
c) är nischade till specifika ändamål och yrkesgrupper (fasta ljusstarka objektiv, macroobjektiv, tilt-shit-objektiv).
Om Nikon satsat på det som många skriker efter skulle de för länge sedan uppdaterat sitt 80-400/4-5.6 VR med AF-S eller AF-S 300/4 med VR.
I vilken kategori hamnar t.ex 16-35/4, 24-120/4, 28-300? Samtliga lite enklare och billigare objektiv för FX. Jag tycker det är ytterligare ett tecken på vad skutan är på väg.