Annons

Spegelreflex eller långzoom

Produkter
(logga in för att koppla)

suri

Avslutat medlemskap
Hej alla proffs ;-)

Jag har ett dilemma.

Jag behöver en mer avancerad kamera.
Har bytt min gamla systemkamera mot en digital som får plats i fickan, men är inte nöjd med den.

Gillar att fota himlen, vatten (stilla och i rörelse, vill gärna kunna både frysa och påverka slutartiden utan att det blir för ljust), och extrema närbilder med suddig bakgrund. Mina bilder ses på flowingdesign.wordpress.com

Ett krav är att kontrasten kan ökas redan i kameran och att bilderna inte kräver efterbehandling för att bli bra.

Sätter mest upp bilder på min blogg, men vill också kunna trycka ut dem i minst a4 (men gärna a3).

Har inte mer än max 4000 att spendera.

Om jag köper systemkamera vill jag helst ha en spegelreflex när jag ändå håller på, men frågan är om jag behöver det...
Orkar inte hålla på att bära på en tung och stor sak, eller massa tillbehör...
Tvivlar på att jag kommer att ha tid att sätta mig in i byte av objektiv och så på typ 6 år...
Men vill inte riskera dålig bildkvalitet...


Har ngn ngt tips?
 
Hej alla proffs ;-)

Jag har ett dilemma.

Jag behöver en mer avancerad kamera.
Har bytt min gamla systemkamera mot en digital som får plats i fickan, men är inte nöjd med den.

Gillar att fota himlen, vatten (stilla och i rörelse, vill gärna kunna både frysa och påverka slutartiden utan att det blir för ljust), och extrema närbilder med suddig bakgrund. Mina bilder ses på flowingdesign.wordpress.com

Ett krav är att kontrasten kan ökas redan i kameran och att bilderna inte kräver efterbehandling för att bli bra.

Sätter mest upp bilder på min blogg, men vill också kunna trycka ut dem i minst a4 (men gärna a3).

Har inte mer än max 4000 att spendera.

Om jag köper systemkamera vill jag helst ha en spegelreflex när jag ändå håller på, men frågan är om jag behöver det...
Orkar inte hålla på att bära på en tung och stor sak, eller massa tillbehör...
Tvivlar på att jag kommer att ha tid att sätta mig in i byte av objektiv och så på typ 6 år...
Men vill inte riskera dålig bildkvalitet...


Har ngn ngt tips?
Låter som att du behöver en systemkamera, men se till att du köper en med ordentligt stor sensor, annars kan du lika gärna behålla din långzoomare. Problemet är väl att din budget är lite låg, om du ska köpa nytt. Begagnat kan du nog hitta bra grejer till det priset om du nöjer dig med förra modellen. Det finns massor av begagnat ute nu. Vill du ha bra bildkvalitet så ska du också köpa ett fast, ljusstarkt objektiv till. Helst en ljusstark zoom förstås, men det kostar för mycket. Sälj din långzoom så kanske du kan få en större budget?
 
Ska den få plats i fickan och ligga under 4000 SEK så finns det bara kompakt kameror om du inte letar efter gamla minikameror av SLR format. Vet inte vad de begagnade kan ligga på.

För att få suddig bakgrund gäller att ju större sensor det är i kameran ju suddigare bakgrunder får du. Alltså i princip så ju större kamera ju suddigare bakgrund. En kamera som får plats i fickan kommer aldrig ge dig riktigt suddig bakgrund.

En av de bästa kompakt kameror som finns, och som många proffs även använder, är Canon PowerShot G12. Du kan kanske hitta den för ca 4000 SEK, framförallt utanför Sverige (postorder inom Europa) eller en begagnad G11 eller G10, dom är nästan ingen skillnad på kvalitetsmässigt.
 
förklaring

De jag har nu är en pyttig samsung som får plats i fickan.

Det jag vill ha är en större kamera som inte får plats i fickan men som ändå inte är jätte stor men allsidig...

Ska kolla upp powershoten
 
sensor

För att få suddig bakgrund gäller att ju större sensor det är i kameran ju suddigare bakgrunder får du. Alltså i princip så ju större kamera ju suddigare bakgrund. En kamera som får plats i fickan kommer aldrig ge dig riktigt suddig bakgrund.

Hur vet man hur stor sensor kameran har?
 
lite att välja mellan...

Jag har tänkt på:

Olympus sp-620uz
http://www.ellos.se/d/Elektronik-Fo...angzoom/Olympus/_/N-1z141tcZ1z140pn?Nr=359125

eller
NIKON Coolpix L810
http://www.ellos.se/d/Elektronik-Fo...m/Nikon/_/N-1z141tcZ1z140lmZ1z141ll?Nr=362522

eller
NIKON Coolpix P510
http://www.ellos.se/d/Elektronik-Fo...m/Nikon/_/N-1z141tcZ1z140lmZ1z141ll?Nr=362494

eller
Nikon d80 med 18-55 mm nikkor objektiv
begagnat på tradera...


Kanske lite oproffsigt att handla på ellos, men de hade en bra öveblick.. ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.