Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sonys A7-serie - Adaptrar och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Måste varit något annat objektiv på bilden jag såg (70-400 kanske). Då är jag lite glad igen i och med att jag också är sugen på det här objektivet :)
 
Jag har inte sett fler tester, men jag såg en bild av objektivet där det visade sig att det förlängs vid zoomning. Lite synd att det inte är som Canons och Nikons motsvarigheter som inte förlängs.

Jag har haft 70-200/4 i en dryg vecka. Inte hunnit testa jättemycket men mitt ex ändrar i alla fall inte storlek vid zoomningen.

Första intrycken är att det är bra skärpa och bra färger.Slö autofokus. I vissa lägen tar det tid att hitta skärpan, speciellt om motivet är lite kontrastfattigt. Men som sagt; bara första intrycken. Har använt den med A7R.
 
Jag blev nog helt enkelt lurad av bilden jag såg på dpreview. Jag ämnar använda objektivet på en A6000, och då blir förhoppningsvis autofokusen snabbare. Jag ska först försöka hitta någon butik där jag kan testa att så verkligen är fallet :)
 
Jag har haft 70-200/4 i en dryg vecka. Inte hunnit testa jättemycket men mitt ex ändrar i alla fall inte storlek vid zoomningen.

Första intrycken är att det är bra skärpa och bra färger.Slö autofokus. I vissa lägen tar det tid att hitta skärpan, speciellt om motivet är lite kontrastfattigt. Men som sagt; bara första intrycken. Har använt den med A7R.

Kul o höra att du är nöjd. Var köpte du någonstans? Butikerna jag besökt säger att de inte fått något ex ännu!
 
På Scandinavian Photo i Mölndalsbutiken. De hade 1 ex för en dryg vecka sedan. Träffade en repr för Sony på Sc Photos minimässa fre den 9 maj. Han berättade att man fått en första lev på 10 ex. Varav jag tydligen lyckades norpa ett exemplar.

Tillägg till mina intryck: Mycket gediget o välbyggt, gick att handhålla med 1/30 s och brv 200 mm när jag testade igår kväll.
 
På Scandinavian Photo i Mölndalsbutiken. De hade 1 ex för en dryg vecka sedan. Träffade en repr för Sony på Sc Photos minimässa fre den 9 maj. Han berättade att man fått en första lev på 10 ex. Varav jag tydligen lyckades norpa ett exemplar.

Tillägg till mina intryck: Mycket gediget o välbyggt, gick att handhålla med 1/30 s och brv 200 mm när jag testade igår kväll.

Då ser jag fram emot lite bilder från ditt objektiv!!
 
Ang 70-200/4 som verkar vara ett bra objektiv så styrker det min teori om att det inte är svårt att bygga bra gluggar till A7/A7R så länge det är tal om lite längre brännvidder.

Däremot verkar det som om det blir kritiskt med vidvinklar under 35mm och s k normalzoomar p g a det korta registeravståndet.

Fick prova ytterligare ett ex av FE 24-70/4 bara för att återigen konstatera att det inte rör sig om exemplarvariation utan skärpan i kant och midrange är undermålig.

Så vad gäller vidvinkel- och normalzoomar får det bli adapter plus andra gluggar för mig i fortsättningen.

Men kul att 70-200/4 verkar vara välfungerande.

//Lennart
 
De skriver att den passar bättre ihop med A7, men för att testa upplösning och dylikt är förstås A7r utmärkt. Gissningsvis fungerar den ännu bättre på APS-C i och med att de mindre skarpa hörnen på 200 mm "försvinner".
 
De skriver att den passar bättre ihop med A7, men för att testa upplösning och dylikt är förstås A7r utmärkt. Gissningsvis fungerar den ännu bättre på APS-C i och med att de mindre skarpa hörnen på 200 mm "försvinner".

Stämmer säkert. Upplösningen bör ju testas tillsammans med A7R vilket inte bör vara svårt. De uppmätta värdena jag ser i graferna ser bra ut på A7R.

Tydligen är det vid mellanlånga tider som A/R:s mekaniska slutare orsakar lite besvär med att hålla microskakningarna i schack trots OSS. Att dess CDAF inte är så användbart vid action o dyl har väl stått klart sedan länge. Så därför torde A7 vara lämpligare i flera avseenden.

Ändå har jag hakat på längre gluggar, typ 300mm och gammalt Nikon 70-200 på A7R utan att besväras av microskakningar. Dock på lugnare motiv. Många föredrar för övrigt längre brännvidder även vid landskapsfotografering.

Och givetvis bör man få ut det bästa ur gluggen på en APS-C dock inte lika dramatisk förbättring som med normalzoomarna med FE-fattning.

//Lennart
 
Jag är väldigt dålig på adaptrar, men jag är sugen på att slå till på detta paket http://www.fotokungen.com/sony-a7-hus-inkl-novoflex-nikon-adapter-p-6957-c-451.aspx hur bra är den adaptern? Och varför är den så mycket dyrare än genomsnittsadaptern? Tänkte matcha ihop kameran med denna glugg http://www.cyberphoto.se/info.php?a...m_content=ultron40ni&utm_campaign=prisjakt_se, kommer det bli bra eller kattskit?

Adaptern är bästa tänkbara. Behöver inte skriva mer än: "Känn på en annan adapter och känn på Novoflex och jämför passning, material etc"
Att den sedan kan hantera såväl de gamla gluggarna som de moderna G-gluggarna och styra de senares bländare är kanon.

Objektivet har jag aldrig testat, men det ser helt okej ut och tillsammans med adaptern är kameran fortfarande lätt.

Ett annat objektiv jag inte hunnit testa är Nikons nya 35/1.8 (G-modell), men det verkar mycket intressant och ligger i samma prisklass som Ultron 40.

Jag tror inte du kommer att bli missnöjd i alla fall. Tvärtom!

Men känner du dig osäker kan jag varmt rekommendera det dedicerade Zeiss FE 35/2.8 för A7/A7R så har du även AF. Fast det är lite dyrare.

Jag kör en mängd olika gluggar med Nikonfattning på A7R med adapter (en Kipon med bländarstyrning för G-gluggar. Den adaptern känns kvalitetsmässigt bra, men Novoflex känns snäppet bättre) och tycker det fungerar toppen med manuell fokusering och förstorad sökarbild i kombination med focus-peaking. Tror inte jag lyckats felfokusera en bild ännu. De som sett oskarpa ut har berott på mikroskakningar under "inkörningstiden".

Med vänlig hälsning//Lennart
 
Lennart, jag har tänkt mycket på att köpa paketet på Cyberphoto med FE35/2.8 för 17 995:- frågan är om 35:an är värd 6000:- läst mycket om att den inte är värd sitt pris. På Fotokungen får du ju A7 med novoflex-adapter för 11 999:- då har man ju 6000:- att köpa ett objektiv för om man ska matcha cyberphotos erbjudande. Det är inte lätt alls, vad ger mest bild för pengarna, A7 med adaptern och voigtländer-gluggen för totalt 17 000:- eller paket med FE35 för 17 995:- det är frågan. Vad hade du gjort? Nikons 35/1.8 ED är för stor. Den kan jag tänka mig till D610.
 
Jag har Voigt 40/2 Ultron till A7 - helt grym!

Jag skulle gissa att 35/28 är lättare än 40/2 + adapter, kanske även lite mindre. Kan man leva med detta och utan autofokus så är 40:an ett kap. Superbra byggkvalitet, kul att fota med.

Här är en bild, som visar skärpa och bakgrundsoskärpa på full öppning:
https://farm6.staticflickr.com/5521/13930918050_794281ce34_o.jpg
En med mindre bländare:
https://farm6.staticflickr.com/5517/14092743796_78b82faa0b_b.jpg

Sen kan jag tycka att alla dessa nya "perfekta" objektiv, utan några som helst egenheter, ger en steril känsla som gör mig uttråkad. Men om jag fick välja skulle jag ha båda.
 
Grymt var ordet, är det Nikon-fattning med novoflex? Fortfarande oklart vilken kombination som blir bäst.
 
Lennart, jag har tänkt mycket på att köpa paketet på Cyberphoto med FE35/2.8 för 17 995:- frågan är om 35:an är värd 6000:- läst mycket om att den inte är värd sitt pris. På Fotokungen får du ju A7 med novoflex-adapter för 11 999:- då har man ju 6000:- att köpa ett objektiv för om man ska matcha cyberphotos erbjudande. Det är inte lätt alls, vad ger mest bild för pengarna, A7 med adaptern och voigtländer-gluggen för totalt 17 000:- eller paket med FE35 för 17 995:- det är frågan. Vad hade du gjort? Nikons 35/1.8 ED är för stor. Den kan jag tänka mig till D610.

Jag hade nog valt Fotokungens paket också. Ultronen verkar ju bra dessutom och som jag skrivit tidigare så är mitt huvidsakliga användningsområde för A7R just manuell fokus via bra adapter och mina befintliga Nikongluggar eller dito med F-fattning.

Ändå tycker jag det är skönt att ha åtminstone EN glugg som är helt dedicerad till A7/A7R. Jag hade FE 35/2.8 Z på prov och den är bra och lätt (120 gram). Kan hålla med om att det känns aningen överprissatt, men gluggen är mycket bra. Jag valde dock bort den för FE 55/1.8 Z som är ett av de absolut bästa objektiv jag någonsin haft och har då ett helt dedicerat objektiv för A7-serien med AF. Den gluggen är visserligen c:a 2000:- dyrare än 35:an, men kan konkurrera med Zeiss Otus.

Efter att kollat en del bilder från Ultronen som andra tagit och läst omdömen så tror jag att den gluggen hursomhelst är mycket bra. Brännviddsomfånget och ljusstyrka är ju tilltalande. Blir som ett vidvinkligare normalobjektiv på en FF. Så jag tror inte du gör fel om du tar det paketet du tänkt dig.

Förutom 55/1.8 Z kör jag på A7R helt manuellt med adapter Nikon G 85/1.8, Sigma 35/1.4 DG HSM Art, Sigma 12-24 DG HSM II samt Nikon G 60/2.8 macro. Tycker inte dessa gluggar känns speciellt överlastade med A7/A7R, men visst fasiken är det skönt med ett litet lätt objektiv. Även fått mycket bra resultat med Nikon 50/1.8 (gamla platta modellen med egen bländarring).

//Lennart
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.