Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sonys A7-serie - Adaptrar och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Snälla, kan ni inte ta diskussionen om hur mätningar går till i en egen tråd och försöka hålla den här till objektiv som passar E-fattningen (med eller utan adapter)?
 
Hur är det liknande? Jag får inte ihop liknelsen med att man kan använda Nikon-objektiv på annat än Nikon-kameror.

Det är liknande för att man tar upp något i praktiken fullständigt oväsentligt för att markera att man tycker annorlunda när man egentligen inte gör det, men ändå måste argumentera emot.

EOS M är en rätt ful kamera, och har ingen sökare (vilket gör den i stort sett värdelös), men dess bildkvalitet är det inget fel på.

Nja, det är ju en smaksak och det finns de som tycker den är snygg. Övervägande asiatiska kvinnor tydligen, vilket är en grupp som handlar den i stort antal.

Bildkvaliten är väl som alla andra Canon APS-C DSLR i stort sett, så den är väl ok, men hanteringen med AF osv. är inte i nivå med A6000 t.ex., fast det ändras väl om Canon sätter in AF-systemet från 70D och kompletterar den med en EVF. Nu var det dock inte det som det gällde. Sonys utbud av E-mount objektiv är inte så jättebra och det saknas som sagt ljusstarka objektiv, ffa zoomar och det är det som var mn poäng att de som system inte ger lika bra IQ som DSLR-kamerorna där det finns ljusstarkare och bättre objektiv att tillgå. Om utbudet av E-mount objektiv inte är s stort så är det ändå väldigt mycket större än till EOS-M som är rätt skralt och det är knappast ett system man väljer för att man strävar efter maximal bildkvalitet.
 
Nej, du skrev

Vilket jag invände mot. Jag håller alltså med om att DxO är bra på att mäta, men som du uttrycker det får jag intrycket att du inte tycker att någon annan har varit i närheten av lika bra på att mäta sensorprestanda. Hur ska man annars tolka: "aldrig tidigare testats på ett så empiriskt, standardiserat och normaliserat stringent sätt som det DxO gjort vare sig förr eller senare."

Med "normaliserat" menas i detta fall DxO:s sätt att jämföra resultaten. Det är inte mätandet i sig som gör DxO överlägset allt annat, utan just möjligheten till jämförelser i presentationen. Att de gör det möjligt att jämföra precis varenda kameratest med vilken annan kameratest de gjort som helst över tid. Jag fattar inte att du orkar missa det. Det mesta annat jag läser på nät och i tidningar är subjektiva utlåtanden efter kläm och känn-övningar som inte går att jämföra på något sätt med något annat.

Du tycker de är bra på att mäta men dåliga på att presentera resultaten och jag tycker precis tvärtom när det gäller presentationen, som jag tycker är ett föredöme och inget annat än lysande. Det enda jag har en invändning emot är de sammanvägda summeringarna och de som alla andra tycker sig ha ett behov av att kora vinnare och det borde de kunna avstå från för det tillför ju inte speciellt mycket. Men folk älskar att läsa om vinnare så därför kryper de väl till det korset de med.

Jag har inget mer att tillägga för det finns nog inte så mycket mer att säga i den saken för min del.
 
Lennart Aspman :)

Han kommer ihåg i huvet hur hans bilder set ut med alla kameror genom åren och kan direkt säga när något blivit bättre eller sämre.

Nja, kollade i ett gammalt tidningsarkiv härförleden (inbundna böcker med jätteomslag där hela tidningar sparats) och hittade en i mitt tycke jäkligt bra bild. Satt och undrade hur fasiken fotografen fått till det så bra och ville veta vem fotografen var. Namnet stod inte under bilden, nämligen. Kollade i slutet av artikeln och hittade en samlingsbyline: Text: xxxxxxxxxx, Foto: Lennart Aspman. Letade sedan upp negativet från 1997.

Ingen avsikt att skryta, men vill bara visa att min skalle inte är riktigt så rymlig. Å andra sidan hittade jag ett par bilder som var riktigt intetsägande med mitt namn under också.

Däremot har jag sparat en massa rawfiler från 1999 och framåt, tagna med en rad olika kameror och objektiv. Brukar av och till köra dessa filer i konverterare som är up to date och jämföra med betydligt nyare kameror och objektiv på liknande motiv.

//Lennart
 
Återöppnar tråden, men håll er till ämnet och undvik jättelånga utvikningar och citat så jag slipper stänga den igen :)

/Mod
 
Nikon-adapter och focus peaking?

Jag har en Sony A7 på ingående, och har även beställt en Nikon-adapter för att kunna använda alla mina trevliga gluggar på den.

Men, hur är det med focus peaking? Fungerar det som det ska på A7:an med Nikongluggar på via adapter?
 
Jag har en Sony A7 på ingående, och har även beställt en Nikon-adapter för att kunna använda alla mina trevliga gluggar på den.
Kommer den där adaptern att fungera bra på A7? Den är ju avsedd för NEX:ar med mindre sensor och adaptern reducerar brännvidden på objektivet som monteras. Blir bildcirkeln tillräckligt stor för att täcka en småbildsensor?
 
Per har nog rätt i att den där adaptern inte är så lyckad till en A7. Till den kameran är det bättre med en utan linser (från exempelvis Novoflex om den ska vara riktigt bra).
 
Kommer den där adaptern att fungera bra på A7? Den är ju avsedd för NEX:ar med mindre sensor och adaptern reducerar brännvidden på objektivet som monteras. Blir bildcirkeln tillräckligt stor för att täcka en småbildsensor?

Det står "A7R" i namnet på den, så jag utgår från att den ska fungera bra. Annars så får jag väl skaffa mig en Novoflex
 
Om man kollar Metabones hemsida (de var de som började göra s.k. speed boosters) står följande:

Sony NEX Speed Booster® Adapters are NOT fully compatible with full-frame Sony A7 or A7R. When the Speed Booster® are used with Sony A7 or A7R, the camera is required to be used in the "APS-C Size Capture" mode.

Det fungerar alltså med A7 och A7r, men du måste köra i cropläge och det är ju lite synd. Det är klart bättre att köra med en "tom" adapter :)
 

Om du kan så avbeställ! Om du har handlat på CP så har de en "tom" adapter för Nikon F och G-objektiv (d vs du kan styra G-objektivens egen bländare). Finns från 499:- på CP. Den har du mycket större glädje av på A7-serien.

CP är aldrig omöjliga när det gäller att ändra order eller byta ut, men säg ifrån att adaptern ska kunna teckna ut FF och att du har en A7R så fixar de det till dig.

Finns en lite bastantare (dyrare) modell av samma typ från KIpon och sedan Novoflex (som är ännu ett snäpp mer välbyggd och lite dyrare). Men Kipon är billigare än den du beställt och Novoflex aningen dyrare.
Kollade på CP:s sajt. Tyvärr verkar de inte ha de 2 sistnämnda. Men den för 499:- ser inte så dålig ut.

//Lennart
 
Är det någon som sett någon mer Test än DxO på Sony FE 70-200 F4? Vilken vecka som helst ska de börja leverera ut dem i Sverige! Vore intressant att ha ett bredare underlag för beslut.....
 
Jag har inte sett fler tester, men jag såg en bild av objektivet där det visade sig att det förlängs vid zoomning. Lite synd att det inte är som Canons och Nikons motsvarigheter som inte förlängs.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.