Man kan inte jämföra DxO:s sammanvägda samlinglingsvärden för sensorprestanda heller (de är bara till för att kora segrare) men samlingsvärdet är ett uttryck för ett vägt värde som baseras på ett antal variabler och det är klart att ett dubbelt så högt värde måste spegla skillnader i de underliggande värden som ligger i dessa variabler. Den stora frågan är ju för de flesta om detta syns vid en jämförelse även om det alltid finns folk som letar testvinnare. Det är ett grovt mått men ändå ett mått. Man kommer aldrig undan att studera detaljerna utifrån sina egna preferenser av vilka egenskaper som är viktiga för ens eget fotograferande, vare sig man jämför sensorprestanda eller objektiv. Allt är ju i slutändan kompromisser eftersom det inte finns några perfekta objektiv eller kameror.
Jag har inget att klaga på Sonys 50/1,8 så länge jag har den på min NEX 7 men jag tycker inte jag blivit speciellt imponerat av den ihop med min A7r och det hade jag inte väntat mig. Av något skäl tycker jag den fokuserat taskigt ihop med det huset ibland märkligt nog. Det är bra att objektivet är stabiliserat också. Tycker inte heller att det finns något större skäl att köpa en Zeiss 55:a om man inte kör FF men problemet för mig är ju att jag behöver ett objektiv och inte flera om jag ska bedriva växelbruk mellan NEX 7 och A7r (jag har massor med manuella 50
r men nu handlar det om ett riktigt bra objektiv att använda både till APS-C och FF med AF och det problemet är jag väl inte ensam om.