Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sonys A7-serie - Adaptrar och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Sitter här med en A7R som fungerar klockrent med adapter+en Nikonglugg. UTOM när jag vill ha förstorad sökarbild/displaybild vid manuell fokusering.

Kommer bara upp meddelande "invalid because lens not attched". Det händer inte med samma adpter på min NEX-7.

Finns det någon undermeny jag inte hittar.

Med FE-glugg funkar det perfekt, men inte med adapter. Jag kan ta bilder med adaptern och fåre focuspeaking, men kan alltså inte förstora sökarbilden.

Manualen är ju liksom inget vidare.

Tacksam om svar kan erhållas!

//Lennart

Du måste välja en customknapp för förstoring av sökarbilden, jag valde C1 bredvid avtryckaren.
 
Förvänta er inga stordåd av 10-18/4 i småbildsläge, bara:

http://www.flickr.com/photos/anderserikhansen/12320039103/



Samma objektiv i APS-C crop:

http://www.flickr.com/photos/anderserikhansen/12320041753/



Jag har i princip slutat använda 10-18/4 i småbildsläge på A7. Hellre 10 bra megapixlar i cropläge, än 24 megapixlar där gränsen mellan vad som är OK och inte flyter beroende på vald bländare.



Som effekt på enstaka bilder fungerar det såklart fint.

Är detta ett exempel på att korrigering inte finns i A7 för detta objektiv eller inte är valt i korrigringen. Kan det vara så att Sony inte lagt in dessa APS-C-obejektiv för att de inte ät FF?
 
Jag förstår inte riktigt varför det är så svårt att få spegellösa att exponera korrekt. Min D3 satte exponeringen mycket bättre än NEX-7 och A7r hela tiden, men det är förstås ett annat sätt att mäta.

För långtidsexponeringar tycker jag dock att det fungerar bra (med den lilla erfarenhet jag har av A7r).


Tycker tvärtom att min Nex 7 sätter exponeringen bättre än det mesta :)
Hälsn.
/Janne
www.helikopterbild.se
Du vet väl att afe egentligen är Sony-hatare? :)
 
Du måste välja en customknapp för förstoring av sökarbilden, jag valde C1 bredvid avtryckaren.

En annan variant: Om man väljer nedåtpilen för att aktivera fokusrektangeln vid manuell fokus och bekräftar med mittknappen en eller flera ggr beroende på hur stor förstoring man vill ha så går det snabbt och smidigt, då de ligger precis bredvid varann.
 
Du vet väl att afe egentligen är Sony-hatare? :)

Absolut inte, men jag höjer inte allt Sony gör till skyarna fullständigt okritiskt heller ;)

Det jag menade är att jag tycker exponeringsautomatiken oftare gör fel på den här typen av kameror än på de DSLR jag använt, men det kan förstås vara en smaksak.

Det där med att korrektionsdata läggs in i råfilerna är nog bra för det mesta, men ibland kan man önska att det gick att styra över det själv. Lightroom läser av denna information, och det går såvitt jag kunnat se inte att stänga av det.
 
A7/A7r - Adaptrar och objektiv

Är detta ett exempel på att korrigering inte finns i A7 för detta objektiv eller inte är valt i korrigringen. Kan det vara så att Sony inte lagt in dessa APS-C-obejektiv för att de inte ät FF?



Utan att veta säkert, skulle jag säga att det är korrigerat - men bara i APS-C-läge.



Har inte ändrat några inställningar utom "APS-C Size Capture" mellan dessa båda bilder. Det är så de ser ut när jag plockat in dom i Aperture och tagit ut dom igen. Men även jpeg ur kameran ser i stort sett samma ut, bifogat här.



15 mm APS-C Size Capture Off överst.

10 mm APS-C Size Capture On underst.



Men precis som att det går att få vilket objektiv i världen att se kass ut, genom att inte ta hänsyn till begränsningarna, kan man få någotsånär okej bilder om man stryker medhårs istället.



Bifogar två bilder som är tagna i småbildsläge 15mm respektive 16mm. Båda på f/4. Samt en tredje på 16mm f/11.



(Slutsats: plåta inte en vit skänk rakt framifrån med stor bländaröppning! ;-))



Edit: Rätt namn på menyvalen.
 

Bilagor

  • DSC02494 (2).jpg
    DSC02494 (2).jpg
    38.3 KB · Visningar: 51
  • DSC02498 (2).jpg
    DSC02498 (2).jpg
    39.8 KB · Visningar: 50
  • DSC01518.jpg
    DSC01518.jpg
    65.4 KB · Visningar: 63
  • DSC01527.jpg
    DSC01527.jpg
    74.7 KB · Visningar: 55
  • DSC00846.jpg
    DSC00846.jpg
    137.2 KB · Visningar: 57
Senast ändrad:
A7/A7r - Adaptrar och objektiv

En annan variant: Om man väljer nedåtpilen för att aktivera fokusrektangeln vid manuell fokus och bekräftar med mittknappen en eller flera ggr beroende på hur stor förstoring man vill ha så går det snabbt och smidigt, då de ligger precis bredvid varann.


Ytterligare en variant är att låta mittknappen aktivera Focus settings. Jag har Focus settings valt på både mittknappen och c1. Den förstnämnda är enklare att nå när jag inte håller kameran mot ögat, den senare med kameran mot ögat.
 
Ytterligare en variant är att låta mittknappen aktivera Focus settings. Jag har Focus settings valt på både mittknappen och c1. Den förstnämnda är enklare att nå när jag inte håller kameran mot ögat, den senare med kameran mot ögat.

Tills vidare har jag gjort likadant. Tycker det känns bekvämt. Nu har jag testkört A7R med FE-glugg och 2 olika adaptrar för andra objektivmärken och allt fungerar bra. Tycker AF med FE-gluggen är förvånansvärt pricksäker på de motiv jag mest plåtar numera.

//Lennart
 
Tills vidare har jag gjort likadant. Tycker det känns bekvämt. Nu har jag testkört A7R med FE-glugg och 2 olika adaptrar för andra objektivmärken och allt fungerar bra. Tycker AF med FE-gluggen är förvånansvärt pricksäker på de motiv jag mest plåtar numera.

//Lennart

är du på g att köpa kameran? har du kört mest på frihand i sådana fall har du fått problem med skaknings oskärpa på bilder som är tagna med (tillräckligt) snabb tid för att du inte ska få det? om du jämför handhavande med tex 5D m 3 eller D800 hur bra skulle du ranka sökaren o af i jämförelse? Jag själv avaktar lite sitter på två D800 med mängder med optik till jobbet däremot sony skulle vara min lilla leksak när jag vill resa med lätt utrustning. Sitter även på fuji x med bra optik o är egentligen nöjd med den utom med af o sökare/skärm o vissa delar av handhavandet.
 
är du på g att köpa kameran? har du kört mest på frihand i sådana fall har du fått problem med skaknings oskärpa på bilder som är tagna med (tillräckligt) snabb tid för att du inte ska få det? om du jämför handhavande med tex 5D m 3 eller D800 hur bra skulle du ranka sökaren o af i jämförelse? Jag själv avaktar lite sitter på två D800 med mängder med optik till jobbet däremot sony skulle vara min lilla leksak när jag vill resa med lätt utrustning. Sitter även på fuji x med bra optik o är egentligen nöjd med den utom med af o sökare/skärm o vissa delar av handhavandet.


Har enbart kört frihand hittills. Upplever risken för skakningsoskärpa som liten-även med tunga gluggar. Avtrycket tog en stund att vänja sig vid men jag skulle vilja påstå att D800 ger ungefär lika många mikroskakningar. Hade i alla fall förväntat mig större svårigheter.

Handhavandet känner jag mig ännu inte riktigt hemma i p g a lite olika placerade reglage. Tar en stund att vänja sig vid menysystemet och customisera de olika funktionsknapparna.

AF har jag absolut inget inget problem med vad gäller precision. Däremot tar den lite längre tid på sig vid vissa motiv med låg kontrast.

Sökaren ovanligt bra för att vara en EVF. Tycker den är en jätteskillnad jämfört med Sonys tidigare modeller. I förstorat läge sätter den skärpan spot-on vid MF med Nikongluggar. Har idag testat den med 24-70/2.8 och 60/2.8 macro, 50/1.4. Får "träff" första gången mycket mer än med D800 vid MF och full öppning.

Skärmen är mycket bättre än hos D800, men A7R:s AF kan ju inte mäta sig med D800 i snabbhet. IQ är lika bra på båda.

OBS att detta är mina första intryck. Tror bara att kameran blir lättare o lättare allt eftersom man vänjer sig. Dess största styrka tycker jag är fokusering i manuellt läge. Lånade ett Zeiss 50/1.4 ZF och aldrig har full öppning sett så bra ut vid första försöket.

"instruktionsbok" är helkass, menysystemet ovant för oss som är vana vid Nikon. Men hur man än vrider och vänder på saken så är kameran fantastiskt bra.

//Lennart
 
Fe 28-70/3.5-5.6 ois

Någon som provat det objektivet? Får lovord på en del sajter och mindre smickrande omdömen på andra.
Verkar vara blandade reaktioner.

//Lennart
 
Någon som provat det objektivet? Får lovord på en del sajter och mindre smickrande omdömen på andra.
Verkar vara blandade reaktioner.
Det beror nog på vad man är van vid. Jag har inte provat det, men av allt att döma är det utmärkt sett till priset. Dock alldeles för stort för att jag ska vara intresserad. Med såpass låg ljusstyrka hade jag hellre valt en APS-C-kamera med en f/2,8-zoom istället.
 
Det beror nog på vad man är van vid. Jag har inte provat det, men av allt att döma är det utmärkt sett till priset. Dock alldeles för stort för att jag ska vara intresserad. Med såpass låg ljusstyrka hade jag hellre valt en APS-C-kamera med en f/2,8-zoom istället.

Precis! Jag frågade mig själv varför man gör ett så ljussvagt objektiv att säljas i kit tillsammans med A7 i stället för att ta fram ett billigare alternativ till FE 55/1.8 eller FE 35/2.8 Zeiss. Exempelvis fungerar min A7R utmärkt med ett gammalt Nikkor 50/1.8.

Dessutom, om man vill ha zoomglugg kanske det hade varit läge för en 35-70/3.5. De har ju historiskt sett kunnat göras små tidigare. Utan OSS.

Men gluggen kanske är bra. Jag blev lite tveksam efter en del bildexempel tagna med den tillsammans med A7R, men hittade ett par bra exempel på cyperphotos sida tillsammans med A7. Gluggen är ju inte tung, men stor i längd i diameter.

//Lennart
 
Denna kom upp på SAR
http://www.photographyblog.com/reviews/sony_fe_28_70mm_f3_5_5_6_oss_review/

Dock gör deras test av 35 en lite tveksam till just 35/2,8
Har du kollat din hur den uppför sig vid 2,8....

Inget att vara tveksam över, direkt. Dock upptäckte jag en knappt synbar skillnad mellan Zeiss FE 35/2.8 och 35mm-läget på min Nikon 24-70/2.8 vad gäller kantskärpa vid full öpnning. Mittskärpa lika bra på zoomen, men den lilla fasta 35:an blir bättre vid f/5.6.

Jag har nog ganska lik uppfattning som afe vad gäller 35:an.

Provat på A7R med adapter (Nikonzoomen). Man måste dock väga in att det är extremt svårt att få en så kompakt glugg som 35:an att vara så skarp som den är för att teckna ut fullformat. Jag tycker den är utmärkt, men vad jag sett på andra bildexempel så ligger FE 55/1.8 bra till som en av de bästa objektiven i den brännviddsklassen. I de flesta lägen svår att skilja från Zeiss Otus (32.000:).

//Lennart
 
Denna kom upp på SAR
http://www.photographyblog.com/reviews/sony_fe_28_70mm_f3_5_5_6_oss_review/

Dock gör deras test av 35 en lite tveksam till just 35/2,8
Har du kollat din hur den uppför sig vid 2,8....

Jag kan ge dig rätt i viss mån efter att ha testat den billiga kitzoomen FE 28-70/3.5-5.6 OSS där jag jämfört gluggarna (zoomen ställd på 35mm och full öppning som är f/4. Zeiss-35:an därför nedbländad till f/4 för att kunna jämföra på A7R)

FE 35/2.8 ger ganska risig kantskärpa och distorsion vid stora bländaröppningar. Faktiskt så är den billiga kitzoomen bättre därvidlag i just det läget. Zoomens bättre lägen är från 35-drygt 65mm, vid 28 är den inte så imponerande, men den duger. Mittskärpan är helt okej över hela zoomområdet, dock. Den fungerar även mycket bra med en NEX-7 eller i APS-C läge på A7/A7r. Och så har den ju OSS. Men i det stora hela så är givetvis Zeiss 35:an bättre. Kan dock anse att den har lite för mycket överpris. Kanske beror på att det är svårt att göra en vidvinkel till en FF-kamera med så kort registeravstånd.

Följande utsnitt är tagna frän hörnen, centrum och läget mellan hörn och centrum.

FE 28-70 till vänster och FE 35/2.8 till höger. F-värdet är 4.0 på båda. Tid 1/25 sek och iso 400.
Bilderna kan ses större (100%) om man klickar på dem.

Bilderna från resp är identiskt hanterade i ACR

Vi börjar med centrum där huvudskärpan lagts.

Sedan vänster hörn

Därefter höger hörn

Slutligen ett ställe mellan hörn och centrum.

Hur helbilden ser ut syns på den inlagda lilla helbilden som också markerar var utsnitten är tagna från.

Skillnaden är inte stor men den finns. Men ssv så är ju Zeissgluggen glimrande från f/5.6-f/11. Autokorrigering följer inte med rawfilerna utan bara jpeg. Däremot har ACR sin egen korrigering med parametrar/profiler för resp objektiv. Och den fungerar bra, åtminstone i CS6 resp CC.

//Lennart
 

Bilagor

  • kokcenter.JPG
    kokcenter.JPG
    44.5 KB · Visningar: 84
  • kokhorn.JPG
    kokhorn.JPG
    86.6 KB · Visningar: 77
  • kokhorn2.JPG
    kokhorn2.JPG
    54.3 KB · Visningar: 70
  • kokmedium.JPG
    kokmedium.JPG
    71.1 KB · Visningar: 75
Hej
Tack. Snyggt jobbat som vanligt

Jag tycker att den vänstar ser bäst ut och de skulle vara zoomen ??? Då är ju kitgluggen riktigt. Blir den inte batter nerbländad till 5.6/8 fast då kanske primen blir batter....

Använde du stativ? Tycker att det ser ut som kryddburken har en "Gloria" runt korken. Är det prg, mikro skakning eller macro skakning ???? 1/25 är ju långt på frihand.....
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.