Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Har man som du A7R ser jag ingen anledning direkt för dig att skaffa A6000. Och inte för mig heller.
55:an är inte så krävande (förutom att den behöver en bra sensor för att helt komma till sin rätt fullt ut)
Jag tror att OSS på något sätt skulle stört konstruktionen. I annat fall skulle man nog försett de fasta FE-gluggarna med den. Zoomen med OSS är visserligen mycket lätt men får rätt stor diameter. Sannolikt beroende på OSS.
Tycker att det känns helt okej att köra manuella brännvidder via adapter, isynnerhet vidvinklar.
//Lennart
Nä inte jag men Anders var ju lite på. Jag har ju min NEX 7 och vill jag ha fasdetekt AF så sätter jag bara på Sony LA-EA2 -adaptern men om man tycker den är för klumpig och PDAF:en är en stor sak så får man mycket kamera i litet format för lite pengar i A6000.
Dessa Zeiss-objektiv är ju bra men jag skulle inte tacka nej till OSS och jag tror inte det skulle behöva ta så mycket plats. Sony får ju plats med det i lilla pannkakan 16-50 och min Sony E 50mm/1,8 har det också så det handlar nog om annat. Men en del är säkert glada. För en del som exv. Joakim litar ju inte helt på att man inte besudlar toppprestanda bara för att lösa ett problem i andra änden ochg du verkar ju inne på samma spår. Joakim har ju hävdat i andra sammanhang att man får fler "keepers" men man får i en del fall betala med att inte nå verkliga topprestanda. Jag har läst att Zeiss hävdat detsamma men det kan ju ha varit ett sätt att göra ett tillkortakommande till en fördel för att man inte hade stabilisering i sina objektiv. Nu har man ju börjat med det.
Ja kör också min 24mm Hexanon då jag inte har något annat i den änden som är FF. Jag är nöjd med det och det är ett av de bättre Hexanon jag har. Peakingen hjälper.