Annons

Sonys A7-serie - Adaptrar och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har man som du A7R ser jag ingen anledning direkt för dig att skaffa A6000. Och inte för mig heller.
55:an är inte så krävande (förutom att den behöver en bra sensor för att helt komma till sin rätt fullt ut)
Jag tror att OSS på något sätt skulle stört konstruktionen. I annat fall skulle man nog försett de fasta FE-gluggarna med den. Zoomen med OSS är visserligen mycket lätt men får rätt stor diameter. Sannolikt beroende på OSS.

Tycker att det känns helt okej att köra manuella brännvidder via adapter, isynnerhet vidvinklar.

//Lennart

Nä inte jag men Anders var ju lite på. Jag har ju min NEX 7 och vill jag ha fasdetekt AF så sätter jag bara på Sony LA-EA2 -adaptern men om man tycker den är för klumpig och PDAF:en är en stor sak så får man mycket kamera i litet format för lite pengar i A6000.

Dessa Zeiss-objektiv är ju bra men jag skulle inte tacka nej till OSS och jag tror inte det skulle behöva ta så mycket plats. Sony får ju plats med det i lilla pannkakan 16-50 och min Sony E 50mm/1,8 har det också så det handlar nog om annat. Men en del är säkert glada. För en del som exv. Joakim litar ju inte helt på att man inte besudlar toppprestanda bara för att lösa ett problem i andra änden ochg du verkar ju inne på samma spår. Joakim har ju hävdat i andra sammanhang att man får fler "keepers" men man får i en del fall betala med att inte nå verkliga topprestanda. Jag har läst att Zeiss hävdat detsamma men det kan ju ha varit ett sätt att göra ett tillkortakommande till en fördel för att man inte hade stabilisering i sina objektiv. Nu har man ju börjat med det.

Ja kör också min 24mm Hexanon då jag inte har något annat i den änden som är FF. Jag är nöjd med det och det är ett av de bättre Hexanon jag har. Peakingen hjälper.
 
Kan bara hålla med Lennart om perfektionshysterin. När man som jag nu äntligen ska ta tag i att reprofota främst en massa gamla dia innan de helt ruttnar, så blir man ju lite brydd när man zoomar in RAW-filerna A7:an genererar. Har t.o.m. lekt med tanken att det kanske skulle vara bättre att använda NEX 7:an istället för med FF blir skärpedjupet mycket tunt på 5,6. Går man upp på 11 så har man med mitt ljusbord att välja på att gå upp en del i ISO och förlora DR för att få acceptabel slutartid, men det spelar väl mindre roll då dian väl ligger på en DR kring 7 om jag inte är taskigt informerad. För att inte tala om brus med allt det kornet.

Håller med om perfektions hysterin, men i den prisklassen kan man kräva det tycker jag....

Jag fixade ett litet ljusbord med en blixt in från sidan alal diffusor. Funkar kanon välj vilken bländare och ISO du vill blixt synk tiden (eller bränntid) är kort för att få skakningsoskärpa + att ljuset är av rätt samansättning. Har en lite 10 w halogen under diat/negativet för att få inställnings ljus....

Tack Photocon för testen med 35. Känner att A7 inte är för mig riktigt även om paketet A7r/35
/50 hade varit trevligt om priset varit lägre. Saknar framförallt ett macro. Mellanringar verkar funka dåligt på A7orna. Lätt vinjettering...
Blir en annan FF istället :)
 
Jag har testat Voigtländer Ultron 28/2 med ovan nämnda kombo och jag kom fram till att Ultronet inte är lämpligt att använda på en A7:a. Jag använder primärt ett Carl Zeiss T* 28/2,8 för C/Y på A7:an och det är ett mycket bättre objetiv till A7:an. Jag har lagt upp en del bilder på min flickrsida där jag testar en del objektiv på A7:an under "skarpa" förhållanden bland objektiven finns Ultron 28:a: http://www.flickr.com/photos/chasid68/11732755983/

De tre bilder jag hittade ser bra ut.

Men man vill ju ha lite egna bilder och leka med för att se om det duger till ens egna krav.
Vilken linsprofil har du använt, eller du har meckat allt manuellt?
 
Tack Photocon för testen med 35. Känner att A7 inte är för mig riktigt även om paketet A7r/35/50 hade varit trevligt om priset varit lägre. Saknar framförallt ett macro. Mellanringar verkar funka dåligt på A7orna. Lätt vinjettering...
Blir en annan FF istället :)

Ja, då ska jag inte lägga några fler utsnitt på ett tag,med 35:eek:r. Har annars idag provkört ett Sigma 35/1.4 DG HSM Art på A7R. Kändes ganska okej på A7:an att handhålla.

MEN här kan FE 35/2.8 inte hålla fanan lika högt i jämförelse. Sigmas f/1.4 är ingen "skrytbländare". Den fungerar verkligen och vid f/2.8 finns knappt någon vinjettering eller distorsion. Dessutom är det så skarpt att de andra 35/1.4 jag provat genom åren och tyckt varit bra framstår som väldigt mediokra.

Törs man gissa på att du skaffar en A99 istället?

//Lennart
 
Nä inte jag men Anders var ju lite på. Jag har ju min NEX 7 och vill jag ha fasdetekt AF så sätter jag bara på Sony LA-EA2 -adaptern men om man tycker den är för klumpig och PDAF:en är en stor sak så får man mycket kamera i litet format för lite pengar i A6000.

Jag tyckte mycket om A7r när jag testade den, men A6000 verkar råda bot på en hel del av det jag inte gillar i NEX-7, så jag har jäkligt svårt att bestämma mig. Jag sitter ju på en uppsättning (om än billiga) gluggar som gör det jag vill på APS-C, och kommer inte vilja behålla dem om jag byter till A7(r).

Troligen blir det så att jag köper en A6000 när den kommer och ser om är så bra på fokusering som de skryter om, och så småningom byter till A7 eller eventuell uppföljare när det kommit fler gluggar.

Jag sågade A6000 först, men har ändrat mig när de färdiga specarna kom ut. Nu hänger det på att EVF:en beter sig bättre än den gör på min NEX (vad gäller whiteouts och dylikt)
 
De tre bilder jag hittade ser bra ut.

Men man vill ju ha lite egna bilder och leka med för att se om det duger till ens egna krav.
Vilken linsprofil har du använt, eller du har meckat allt manuellt?

Man får skära bort rätt så mycket för att bli av med den kraftiga "smearingen" som i mitt tycke förstör bilderna. På Leica funkar dock Ultron 28/2 perfekt och då är det bara aningen sämre än mitt CZ T* 28/2,8.
 
Jag tyckte mycket om A7r när jag testade den, men A6000 verkar råda bot på en hel del av det jag inte gillar i NEX-7, så jag har jäkligt svårt att bestämma mig. Jag sitter ju på en uppsättning (om än billiga) gluggar som gör det jag vill på APS-C, och kommer inte vilja behålla dem om jag byter till A7(r).

Troligen blir det så att jag köper en A6000 när den kommer och ser om är så bra på fokusering som de skryter om, och så småningom byter till A7 eller eventuell uppföljare när det kommit fler gluggar.

Jag sågade A6000 först, men har ändrat mig när de färdiga specarna kom ut. Nu hänger det på att EVF:en beter sig bättre än den gör på min NEX (vad gäller whiteouts och dylikt)

Vi stirrar oss blinda på upplösningen och den är ju inte topp i A6000 men det innebär ju inte att den inte kan vara bättre än NEX 7:ans ändå i en del avseenden. Om de jobbat med att förbättra DR och detaljering så kan väl det balansera ett lägre pixeltal kanske. Du får väl testa. Det lär väl inte kräva någon större ansträngning annars att göra den mer responsiv än slöheten i NEX7:an. Större effektiv skärmyta vore ju heller inte fel.
 
Nu är jag inte med riktigt? Det är ju NEX-6 som har lägre upplösning. Såväl NEX-7 som A6000 är försedda med 24 Mp sensorer. Dock inte identiska, sensorn i A6000 uppges vara "ny".
 
Den här väger bara 200 gr. Och tar man omvägen över adapter så fungerar Voigtländer med F-fattning bra på A7R enligt en person jag har kontakt med då och då via mail. Kostar c:a 3 styva lakan och ser ut så här:
OBS klarar både fullformat och aps-c.

Vill inte vara oartig besservisser men min Canonversion väger 240 g och är dessvärre lite mjuk i kanterna, i varje fall vid f 5,6.
Pris 4990:- på Scandinavian.
Hälsn.
/Janne
 
OK, det var EVF:en du menade. De hävdar ju själva att det INTE handlar om någon "downgrading", utan att de istället har förbättrat EVF:en i flera avseenden. Snabbare utläsning bör ju vara en. Bättre färgåtergivning tror jag nån talade om.
 
Någon här som testat hur A7(r) beter sig när det gäller att fjärrstyra blixtar? Sony har ju fått en del kritik för att det varit en del fördröjning när man använder det på SLT-kamerorna, men jag har inte sett något om hur det fungerar med dessa kameror.
 
Jag tittar vidare på Olympus OM, och kanske ffa 21/3,5, efter Maktens utlåtande. De finare Oly-gluggarna går dock förhållandevis dyrt jämfört med ex Canon FD. Men det finns väl sannolikt en anledning till detta...
Jag gav femtonhundra spänn för min, fast då är det den med enlagers antireflexbehandling. Förmodligen är den optiska konstruktionen dock samma i alla.

Sätt ut en köpesannons:) Det verkar vara påfallande många lite äldre fotografer som inte orkar sätta ut egna säljesannonser, men som inte har något emot att en yngre förmåga tar över deras klenoder för ett ringa pris.

Sen vet jag inte riktigt om man kan tala om "finare" gluggar i fallet Olympus. Alla verkar hålla ungefär samma optiska kvalitet, vilket är ovanligt. Behöver man inte hög ljusstyrka så kan man få till exempel 28/3,5 eller 35/2,8 nästan gratis.
 
Jag gav femtonhundra spänn för min, fast då är det den med enlagers antireflexbehandling. Förmodligen är den optiska konstruktionen dock samma i alla.

Sätt ut en köpesannons:) Det verkar vara påfallande många lite äldre fotografer som inte orkar sätta ut egna säljesannonser, men som inte har något emot att en yngre förmåga tar över deras klenoder för ett ringa pris.

Sen vet jag inte riktigt om man kan tala om "finare" gluggar i fallet Olympus. Alla verkar hålla ungefär samma optiska kvalitet, vilket är ovanligt. Behöver man inte hög ljusstyrka så kan man få till exempel 28/3,5 eller 35/2,8 nästan gratis.

Om 35/2 tycks dock inte vara något vidare om man får tro forumen på nätet. Inte heller OM 135/3.5
 
Senast ändrad:
Någon här som testat hur A7(r) beter sig när det gäller att fjärrstyra blixtar? Sony har ju fått en del kritik för att det varit en del fördröjning när man använder det på SLT-kamerorna, men jag har inte sett något om hur det fungerar med dessa kameror.

Gary Friedman lär bevaka detta. Det har han gjort förr.
 
Törs man gissa på att du skaffar en A99 istället?

//Lennart

Japp, så blev det. Fick en bra deal. Hämtade den på posten idag :)
Så nu kommer det snart en ny FF bara för att jag köpt en .....
Kände att stabilisering, utviksskärm, A-mount, macro mm vann. Hade inte heller pengarna till A7r/35/adapter mm.
Satte ut min a77 på säljes, då jag råkade sälja min 16-50 på 5 h.... men jag ska nog ändå behålla den. Kan ju vara bra som reserv eller när man vill ha två hus....
 
Ja, men A99 är helt okej. Det är bara jag som är en smula nördig när det gäller lite ljustapp p g a SLT-tekniken (jag drabbades oxå av ghosting när jag monterade objektiv med större frontlinser, typ 77 och 82 mm i diameter) samt länge tjatat om 36mp p g a min typ av fotografering jag numera sysslar med.
Behåll du A77:an. Det är bra att ha 2 kamerahus som har reglage och handhavande relativt gemensamt.

//Lennart
 
Tack, A77 får stanna. En annan av orsakerna var just likanade handhavande....
Lite fåfäng kanske som tycker om spegel (helst en diffus) ;)

Tror dock på A7. Verkar som sony bunkrat upp med exemplar..... Finns ju fina erbjudande både i Sverige och usa Även A6000 verkar ju få fart...
 
Lysande objektiv

Har idag provkört FE 55/1.8 ZA och nu kändes A7R som ett ultimat fotoverktyg av absolut högsta klass.
F-n, vilken bra objektiv.

Har även via adapter kört Sigmas 35/1.4 DG HSM Art. Ska ta fram bildexempel från 55:an, men FÖRST kommer en bild på den #kompletta kameran# vad gäller skärpa och detalj.

SEDAN ett smakprov på vad Sigmas skapelse presterar vid f/1.4 och iso 100.

Alltså klicka för 100% utsnitt vad gäller Sigma vid full öppning (ACR default) iso 100 f/1.4, kamera handhållen (exempel 1)

Sedan OBEHANDLAD jpeg direkt ur kameran, handhållen. Iso 640 och f/1.4.

Miniatyrvisaren visar var utsnitten är gjorda. Sigman känns inte alls speciellt tung som jag först befarade. Sedan känns den som en favoritglugg på D800 också.

//Lennart
 

Bilagor

  • A7R.jpg
    A7R.jpg
    86.4 KB · Visningar: 73
  • cyklar.JPG
    cyklar.JPG
    220.2 KB · Visningar: 101
  • tändare.jpg
    tändare.jpg
    76.7 KB · Visningar: 97
Har idag provkört FE 55/1.8 ZA och nu kändes A7R som ett ultimat fotoverktyg av absolut högsta klass.
F-n, vilken bra objektiv.

Suck, pust och stön!

Det där visar ju att den där gluggen inte bara är bra på nära håll utan också på lite avstånd (vilket inte alltid är fallet).

Jag fortsätter att köra mitt mantra att jag faktiskt aldrig (nästan) behöver den detaljåtergivningen :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.