Leica-M-gubben
Aktiv medlem
Jag mätte med ett digitalt skjutmått av bra kvalitet (tvåtusenkronorsklassen) samt en analog mikrometer. Jag har inget emot din förmodade poäng, men det torde vara ganska självklart att det är betydligt större chans att få en bra adapter om man väljer en som inte kostar hundra kronor. Bara faktumet att man får riktiga anliggningsfjädrar för bajonetten är värt att lägga mer pengar på. Och hur i halva friden skulle man som tillverkare lyckas hålla några vettiga toleranser om kostnaden ska vara minimal?
Punkt fem förstår jag inte alls. Varför skulle jag behöva verifiera en uppmätt adapter i praktiken? Snarare kan jag med den uppmätta adaptern lättare konstatera om det är fel på objektivet, förutsatt att kameran i sig håller sina toleranser. Vilket man förstås inte kan garantera, men det är tyvärr rätt omöjligt att mäta upp själv.
Testar du endast praktiskt har du ingen aning om ifall det är adaptern, kameran eller objektivet som är kass, om du inte har flera objektiv med samma brännvidd som du VET är okej på en kamera utan adapter.
Försöker lära av dig hur du med mätningarna kommer fram till dina slutsatser.
Så, åter igen:
3. toleranser/objektiv, vad är acceptabelt enl. din studie, testprotokoll
Bakgrunden till fråga 5.
Endast om vi VET svaret på fråga 3 kanske vi inte behöver verifiera om teorin överensstämmer med verkligheten, eller...? Kan utveckla vad jag menar om det behövs.
Vidare KAN det GISSNINGSVIS va så att ju billigare desto sämre, detta är kärnfrågan. Vill gärna eliminera tro/hoppas/gissa faktorn med dina mätresultat (=FAKTA).
Hur vi praktiskt kan testa en adapters precision/kvalitet har vi båda pejl på. Så det kan vi lägga åt sidan. Det är dina mätresultat samt facit till dessa jag vore tacksam om du ville dela med dig av.