Annons

Sonys A7-serie - Adaptrar och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Varför skulle Nikons protokoll vara svårare att knäcka än Canons för ett så avancerat företag som Sigma? De har ju redan knäckt det egentligen. Annars skulle det inte finnas dessa mängder av Sigmaobjektiv för Nikon.

Som läget framställs just nu verkar den enda riktigt säkra "smarta AF- adaptern" för Nikonobjektiv vara...(Gissa 3 ggr !)...RÄTT: Ett NIKON KAMERAHUS.

Om så är fallet vet jag i alla fall en som snarast avyttrar sina spegellösa Sonykameror (hur bra de än är). Nämligen undertecknad vars alla primes är av märket Nikon.

Får hoppas att Nikon svarar med en bra spegellös kamera. Det här fnattandet hit och dit med "fungerar kanske, jo det fungerar tror vi...tyvärr inte, men det kommer att fungera...aj, fan det gjorde det inte. Jo, det fungerar-men slött o s v...etc...o s v"

//Lennart
 
Jag som trodde du var teknikoptimist eller så är du bara sur för att de fixat det hyfsat för Canon-grejor och så satsade du på Nikon till slut till på köpet efter att ha bytte bort alla dina Canon-grejor utom någon gammal 20D eller vad du nu har kvar i bokhyllan.

Jag hade säkert gjort samma sak (om nu det kan vara någon tröst) för jag väljer alltid "fel" om jag måste välja mellan två olika saker (Min första DSLR var ju en KonicaMinolta), så jag säger inget mer. Snacka om att satsa på fel häst.)

Problemet är bara att det ju kan vara rätt i andra avseenden om man nu valt Nikon men det kunde aldrig vara rätt att välja KonicaMinolta och det fattade man ju när de lade ner kort efter att man skaffat den kameran. Det var väl länge varningslampa på Sony också.
 
Har också funderat på att gå över till Nikon. Det här adapterträsket är inte roligt och då Sony helt tycks helt ha övergett natur- / actionfotograferna genom att helt ha släppt A-mount. OM det inte vore för A7RII som jag tycker är helt fantastisk och fungerar någorlunda AF-mässigt med gamla Bettan, Minolta 400 F4,5 samt att mina gamla Olympus Zuiko objektiv väcktes ur sin Törnrosasömn med Novoflexadaptern.
 
Varför skulle Nikons protokoll vara svårare att knäcka än Canons för ett så avancerat företag som Sigma? De har ju redan knäckt det egentligen. Annars skulle det inte finnas dessa mängder av Sigmaobjektiv för Nikon.

Inte att det skulle vara svårare att knäcka. Sigma har ju bevisligen redan gjort det då de gör en massa fungarande objektiv till Nikon.

Däremot är det inte bara det som behövs för en adapter. Här måste ju signalerna översättas i realtid så att ena sidan presenterar sig som en Nikon-kamera för objektivet och den andra sidan presenterar sig som ett Sony-objektiv för kameran. Det kan vara olika enkelt beroende på hur lika de olika protokollen är och här har Sigma själva sagt att pga av olikhetera i protokollen mellan Nikon och Sony så har de inte lanserat någon sådan adapter.

Tydligen så är det enklare att konvertera mellan Canon och Sony än mellan Nikon och Sony.
Jag vet inga detaljer om något av protokollen, så det är bara spekulation.


Som läget framställs just nu verkar den enda riktigt säkra "smarta AF- adaptern" för Nikonobjektiv vara...(Gissa 3 ggr !)...RÄTT: Ett NIKON KAMERAHUS.

Om så är fallet vet jag i alla fall en som snarast avyttrar sina spegellösa Sonykameror (hur bra de än är). Nämligen undertecknad vars alla primes är av märket Nikon.

Låter drastiskt!
Det visste du väl att det inte fanns adapters med full AF när du köpte A7R?

Bara för att det inte finns adaptrar så kan man väl köra två system, bara att man inte kan använda alla objektiv till samma kamera.

de olika plattformarna har sina för och nackdelar, så Sony-kameran med Sony-objektiv för vissa saker och Nikon-kameran med Nikon-objektiv för vissa saker.


/Mats
 
En av svårigheterna med en adapter för Nikonfattning är den mekaniska nedbländningen (med ett par undantag).
 
Plus troligen en hel drös Canon EF-objektiv, eftrsom det är EF-protokollet som används.
Såvida inte Sigma har lagt in en begränsning i programvaran så att adaptern bara fungerar med Sigma-objektiv.

Det är nog inte troligt i det korta perspektivet i alla fall.
Adaptern har en liten diod som visar om objektivet stöds. Det är bara för vissa utvalda. Om dioden blinkar så visar det att det kan finnas visst stöd, men att man måste uppdatera adaptern formar.

Är inte så säker på att det ligger i Sigma intresse att utveckla stöd för andra objwktivrillverkare. Det är inte på adapter försäljning som de har sin stora intäktskälla, utan på objektivdörsäljning.

/Mats
PS. Ursäkta stavning. Samsung telefon på tunnelbanan D.S.
 
Här kan man läsa vilka fokuslägen som fungerar i de olika Sigmaobjektiven med den nya adaptern: http://www.sigma-global.com/en/lenses/cas/product/accessories/mount-converter/#focus

Som synes fungerar DMF bara i några objektiv, och AF-C inte alls. Vid filmning fungerar bara manuell fokus.

Det framgår också att adaptern innehåller objektivdata (om CA, distorsion och annat) vilket tyder på att man troligen tappar en hel del funktionalitet med objektiv som inte finns med på listan. Största problemet åtminstone för mig är dock avsaknaden av AF-C som gör adaptern helt ointressant (för mig alltså).
 
Låter drastiskt!
Det visste du väl att det inte fanns adapters med full AF när du köpte A7R?

/Mats

Jag kan vara lika drastisk som du:):) För nytillkomna meddelas att herr Lillnor svarat för ett antal drastiska inlägg genom åren och roat mig mycket.

Du har dock rätt, men jag anade inte då att det skulle komma AF-adaptrar. Ej heller anade jag att native gluggar med FE-fattning skulle vara så erbarmligt skruttiga på vidvinkelsidan och normalzoomsidan.

När så det för 1,5 år sedan aviserades fungerande prototyper av AF-adaptrar för Nikon skaffade jag flera Nikongluggar av mycket hög kvalitet samt sålde av skruttgluggarna för FE-fattning förutom FE 55/1.8 ZE.

A7R och 55/1.8 är en underbar kombination, men begränsad i många situationer. Ska fundera ett tag till, men just nu tillåter jag mig att vara både drastisk och kritisk. Därtill är många av native FE-gluggar så mycket sämre och därtill dyrare än Nikons (här inräknas även Sigmagluggar med Nikonfattning- har 2 svinbra Art-gluggar).

//Lennart
 
Skaffade också "latest and greatest State of the art"-adaptern, Metabones mm IV.

Hade iofs ingen samling med super objektiv till Canon, men trodde ändå att det skulle ge något. De objektiv jag hade var.
Tamron 17-50/2,8
Canon 18-135/3,5-5,6 IS STM
Canon 50/1,8 STM
Sigma 150-600/5-6,3 OS HSM Contemporary

Tänkte att de skulle funka segt och kass på A6000, men bättre på A6300.

Funkade inte alls :(

Alltså, inte att det försökte fokusera, men gick dåligt, utan att kameran ställde in sig på MF och det gick inte att välja AF. Kameran tror att AF är avstängt på objektivet.

Fick du någonsin någon support ifrån Metabones, eller någon förklaring varför deras adapter inte fungerade med AF??

Har själv någon gång funderat på om man skall skaffa en kamera med en adapterlösning, men just nu så känns det ju extremt osäkert om inte ens det största oberoende och mest kända adaptermärket (Metabones) får det att fungera emellan marknadens vanligaste objektiv (Canon) och marknadens största spegellösa system (Sony).

Som det är nu så känns det ju som om man antingen för nöja sig med dum mekanisk koppling (inte aktuellt för mig, iaf inte i normalfallen, då jag gillar att kunna ha tillgång att välja AF), eller att man bara kan använda adaptrar inom samma företags familj av kameror (Alpha->NEX, F->Nikon1, Canon->EOS M).

Dvs det är än så länge bara original märkesadaptrar som fungerar 100% stabilt med AF och andra funktioner som man förväntar sig på ett modernt kamerasystem.
 
Har själv någon gång funderat på om man skall skaffa en kamera med en adapterlösning, men just nu så känns det ju extremt osäkert om inte ens det största oberoende och mest kända adaptermärket (Metabones) får det att fungera emellan marknadens vanligaste objektiv (Canon) och marknadens största spegellösa system (Sony).
Metabones adaptrar fungerar dock från halvbra till helt OK med en hel del Canon EF-objektiv, så helt hopplöst är det inte. Just de objektiv som MegaFoto hade köpt lyckades jag inte hitta någon som har testat med Metabonesadapter på A7.
 
Metabones adaptrar fungerar dock från halvbra till helt OK med en hel del Canon EF-objektiv, så helt hopplöst är det inte. Just de objektiv som MegaFoto hade köpt lyckades jag inte hitta någon som har testat med Metabonesadapter på A7.

Jag förväntar mig som kund att inte behöva vara ofrivillig testkanin, utan att tillverkaren faktiskt genomfört denna typ av ganska grundläggande tester innan de börjar att sälja produkterna.

Något enstaka fel kan jag köpa (speciellt om de är bra på att släppa uppdateringar/buggfixar), men inte så grova, och i denna omfattningen som det verkar röra sig om.
 
Metabones har en egen kompatibilitetslista tillsammans med en beskrivning av vad som generellt fungerar och inte fungerar.

Jag tror inte att man behöver köpa grisen i säcken. Åtminstone tycks inte säcken vara ihopsnörad.
 
Fick du någonsin någon support ifrån Metabones, eller någon förklaring varför deras adapter inte fungerade med AF??

Jag har bara pratat med Cyberphoto där jag köpte den.
På deras presentationssida finns en lista med de objektiv som Metabones säger fungera.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=MB_EF-E-BT4

Sen skriver de:
Autofokus kan fungera även med andra objektiv än de som är listade ovan om man har tur.

Inga av mina objektiv fanns med på listan, så det innebär att jag fick skylla mig själv.
Jag trodde dock att det skulle funka lite och dåligt, men AF blev helt enkelt inaktiverat.
Kollade i ärlighetens namn inte så noga innan jag handlade, utan trodde det var generellt fungerande. Impulsköp utan vidare research.

Nu var i ärlighetens namn inga av de objektiv jag hade (utom telet) särskilt bra eller som jag skulle sakna, men jag hade en idé om att skaffa en uppsättning bra glas för Canon.

Men nu när inget av de jag hade funkade alls så tänkte jag till en gång till och kom på att jag egentligen inte vill satsa en massa på Canon. Köpte kameran för att jag behövde ett bakstycke till det objektivet som jag verkligen ville ha. Valde då Canon just med baktanken att det skulle funka med AF istället för Nikon som jag egentligen gillar betydligt mer. Just Canon 70D har också fördelen med fungerande PDAF AF i LiveView och vid filmning kombinerat med touchskärm som är rent förbaskat bra för att göra fokusåkningar under filmning. Förbaskat trist att Sony inte lagt till touchskärm ens på A6300. Det finns ju på min NEX-5N som jag också har (fast med kontrastfokus som hattar fram och tillbaka, så det går inte att använda ändå vid filmning).

Tänkte att ett Sigma 70-200/2,8 skulle sitta fint, men det funkar inte heller och Canons 70-200 är visserligen kanonbra, men samtidigt relativt dyrt.

När AF som sagt inte funkade med adaptern och den dessutom är ganska dyr och jag egentligen inte ville satsa på att bygga ut Canon-systemet så mycket så struntade jag i det och gjorde mig snabbt av med alla Canon-objektiv utom en billig ljusstark normalzoom och telet som är det jag verkligen vill ha. Blev en slant över iom det som jag istället handlade andra E-objektiv för, så nu har jag en ganska komplett uppsättning (och flera överlappande eftersom jag har flera kamerahus).

Vi får se hur Sigmas adapter blir i verkligheten. Det finns hopp om att den kan bli riktigt bra och den är ju inte så dyr heller, drygt 2000 kr. Om då Sigma släpper ett 70-200/2,8 Sport så kan det bli en sån tillsammans med deras fina 18-35/1,8 och det nya 50-100/1,8. Avvaktar lite så får vi se sen.


Du frågade förresten tidigare varför jag inte skaffade Sony A-mount, samt i en annan tråd varför jag varit borta från forumen.


Well, been there, done that :)
A-mount är stendött och har ingen framtid och jag är ingen LUFare så att jag vill ägna mig åt nekrofili.


Jag kan dra historien lite kortfattat för de av er som inte var med för några år sen.

Jag har haft en hel del A-mount, villket de flesta här nog känner till. Bl.a. annat i stort sett alla kamerahus sedan Konica-Minolta D5D, samtliga APS-C DSLR (utom de billiga A2xx trillingserierna), en drös med A900 och A850, samt SLT A77. Dessutom många Minolta-objektiv och de allra flesta av Sonys objektiv till A-mount, inklusive de fina Zeissarna, samt en del Sigma och Tamron plus 5-6 blixtar osv.

Blev lite besviken på A77 och framförallt på A99 (som jag iofs aldrig skaffade) och förstod tidigt att A-mount var en återvändsgränd och gjorde mig av med rubbet. (Köpte en Nikon D600 som jag var supernöjd med, men var tvungen att sälja igen pga ekonomiska orsaker.)

Fick dock ett lite impulsivt återfall och skaffade en A77II när den släpptes, men sansade mig ganska snabbt och ditchade den med :). Mina "kamera-affärer" uppfattades inte så positivt bland alla här och det blev lite tjafsigt i forumet som ledde till att jag blev avstängd ett tag. Kom tillbaka, men jag upplevde att jag blev hackad på och anklagad för saker jag inte skrivit osv., så jag ledsnade och stängde mitt konto. Bytte också jobb i samma veva, så fokus på fotografering minskade ett tag. Har haft en A6000 och en mindre mängd objektiv som jag varit riktigt nöjd med och använt flitigt.

Nu finns utrymme för att återuppta foto-hobbyn och som också fått en skjuts åt filmningshållet eftersom min son utbildar sig till filmare. Då när A6300 presenterades så hängde jag på låset och beställde den så att jag är först i kön (ska få den 12/3) och passar på att utöka objektivutbudet + en del andra tillbehör för filmning. (Har också skaffat en 3DR Solo drönare med en GoPro Hero4 Black. Roligaste fotoprylen hittils :))

Nåja, nog om detta. Den här utvikningen är lite OT som jag vet att det inte uppskattas av en viss moderator, men hoppas att han har överseende och ser det som en liten presentation av en som varit med förr och nu kommit tillbaka. Inga fortsättningar på det här temat.


/Mats
 
@PMD och @Mats:

Ok, då kan jag hålla med om att man inte helt kan klandra Metabones för detta.

Hoppas på att någon, som tex Sigma som nämnts, kan få till ett mer heltäckande program och funktionalitet. Borde inte vara omöjligt som påpekats i tråden, men jag är med på lite av komplexiteten av två protokoll som skall arbeta samtidigt (som PMD är inne på).

@Mats:

Ok, då är jag med på det hela och hur du tänkte.

Håller med om tveksamheten om A-mounts framtid, men lite synd då Sonys adaptrar emellan A-mount och E-mount är ibland de bästa på marknaden och verkar fungera klockrent (och även personligen lite synd av nostalgiska skäl då jag själv startade min fotobana med just Minolta, och A-mounts manuella föregångare SR-mount).

Kul att du oavsett hittat tillbaka till fotointresset!

Är också väldigt givande att kunna dela ett sådant intresse med sitt barn (roligt att du passar på och tar tillfället i akt). Drönaren låter helkul, och ser fram emot ditt test av A6300.
 
Nu börjar bilden klarna: Lock-on och eye-af med MC-11!

Sigmas adapter förefaller klara betydligt mer än vad som angavs i deras ursprungliga specs där endast AF-S och DMF fanns med och det senare endast för vissa objektiv.

"That means Sigma is the first brand of DSLR lenses to support Eye AF and Lock-On AF modes on Sony cameras, as well as smooth phase-detection in video. What's more, they work really well."

http://www.dpreview.com/news/854738...-lenses-full-range-of-af-modes-on-sony-bodies

Väldigt positiv nyhet om den håller hela vägen och öppnar för ytterligare högkvalitativa objektiv till A7-serien.
 
Senast ändrad:
Jag har bara pratat med Cyberphoto där jag köpte den.
På deras presentationssida finns en lista med de objektiv som Metabones säger fungera.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=MB_EF-E-BT4

Sen skriver de:
Autofokus kan fungera även med andra objektiv än de som är listade ovan om man har tur.

Inga av mina objektiv fanns med på listan, så det innebär att jag fick skylla mig själv.
Jag trodde dock att det skulle funka lite och dåligt, men AF blev helt enkelt inaktiverat.
Kollade i ärlighetens namn inte så noga innan jag handlade, utan trodde det var generellt fungerande. Impulsköp utan vidare research.

Nu var i ärlighetens namn inga av de objektiv jag hade (utom telet) särskilt bra eller som jag skulle sakna, men jag hade en idé om att skaffa en uppsättning bra glas för Canon.

Men nu när inget av de jag hade funkade alls så tänkte jag till en gång till och kom på att jag egentligen inte vill satsa en massa på Canon. Köpte kameran för att jag behövde ett bakstycke till det objektivet som jag verkligen ville ha. Valde då Canon just med baktanken att det skulle funka med AF istället för Nikon som jag egentligen gillar betydligt mer. Just Canon 70D har också fördelen med fungerande PDAF AF i LiveView och vid filmning kombinerat med touchskärm som är rent förbaskat bra för att göra fokusåkningar under filmning. Förbaskat trist att Sony inte lagt till touchskärm ens på A6300. Det finns ju på min NEX-5N som jag också har (fast med kontrastfokus som hattar fram och tillbaka, så det går inte att använda ändå vid filmning).

Tänkte att ett Sigma 70-200/2,8 skulle sitta fint, men det funkar inte heller och Canons 70-200 är visserligen kanonbra, men samtidigt relativt dyrt.

När AF som sagt inte funkade med adaptern och den dessutom är ganska dyr och jag egentligen inte ville satsa på att bygga ut Canon-systemet så mycket så struntade jag i det och gjorde mig snabbt av med alla Canon-objektiv utom en billig ljusstark normalzoom och telet som är det jag verkligen vill ha. Blev en slant över iom det som jag istället handlade andra E-objektiv för, så nu har jag en ganska komplett uppsättning (och flera överlappande eftersom jag har flera kamerahus).

Vi får se hur Sigmas adapter blir i verkligheten. Det finns hopp om att den kan bli riktigt bra och den är ju inte så dyr heller, drygt 2000 kr. Om då Sigma släpper ett 70-200/2,8 Sport så kan det bli en sån tillsammans med deras fina 18-35/1,8 och det nya 50-100/1,8. Avvaktar lite så får vi se sen.


Du frågade förresten tidigare varför jag inte skaffade Sony A-mount, samt i en annan tråd varför jag varit borta från forumen.


Well, been there, done that :)
A-mount är stendött och har ingen framtid och jag är ingen LUFare så att jag vill ägna mig åt nekrofili.


Jag kan dra historien lite kortfattat för de av er som inte var med för några år sen.

Jag har haft en hel del A-mount, villket de flesta här nog känner till. Bl.a. annat i stort sett alla kamerahus sedan Konica-Minolta D5D, samtliga APS-C DSLR (utom de billiga A2xx trillingserierna), en drös med A900 och A850, samt SLT A77. Dessutom många Minolta-objektiv och de allra flesta av Sonys objektiv till A-mount, inklusive de fina Zeissarna, samt en del Sigma och Tamron plus 5-6 blixtar osv.

Blev lite besviken på A77 och framförallt på A99 (som jag iofs aldrig skaffade) och förstod tidigt att A-mount var en återvändsgränd och gjorde mig av med rubbet. (Köpte en Nikon D600 som jag var supernöjd med, men var tvungen att sälja igen pga ekonomiska orsaker.)

Fick dock ett lite impulsivt återfall och skaffade en A77II när den släpptes, men sansade mig ganska snabbt och ditchade den med :). Mina "kamera-affärer" uppfattades inte så positivt bland alla här och det blev lite tjafsigt i forumet som ledde till att jag blev avstängd ett tag. Kom tillbaka, men jag upplevde att jag blev hackad på och anklagad för saker jag inte skrivit osv., så jag ledsnade och stängde mitt konto. Bytte också jobb i samma veva, så fokus på fotografering minskade ett tag. Har haft en A6000 och en mindre mängd objektiv som jag varit riktigt nöjd med och använt flitigt.

Nu finns utrymme för att återuppta foto-hobbyn och som också fått en skjuts åt filmningshållet eftersom min son utbildar sig till filmare. Då när A6300 presenterades så hängde jag på låset och beställde den så att jag är först i kön (ska få den 12/3) och passar på att utöka objektivutbudet + en del andra tillbehör för filmning. (Har också skaffat en 3DR Solo drönare med en GoPro Hero4 Black. Roligaste fotoprylen hittils :))

Nåja, nog om detta. Den här utvikningen är lite OT som jag vet att det inte uppskattas av en viss moderator, men hoppas att han har överseende och ser det som en liten presentation av en som varit med förr och nu kommit tillbaka. Inga fortsättningar på det här temat.


/Mats

Jag förstår delvis Lennarts besvikelser och frustration men man ska kanske inte hoppa på första bästa Beta-version av exv. Commlite och var det inte så att en del av de adaptrarna som hittat ut på E-bay eller vad det nu var i själva verket var adaptrar som tillverkaren inte ville kännas vid som officiellt släppta?

Sedan är det väl lite konstigt kring Sigma också. Ska man behöva köpa dedikerade Sigma-objektiv (Sigma-fattning för att det ska funka bäst med deras E-mountadapter? Frågan är hur många som tycker det är kul. Vill man inte hellre i så fall kunna göra som Lennart och köpa objektiv till Nikon och sedan eventuellt en adapter till E-mount istället för dedikerade Sigma-objektiv eller Canon om ni så vill. Är inte det senare fallet att ta en verklig risk att måla in sig i ett hörn man inte vill hamna i? Sigma har väl ännu inte flaggat för någon Nikon till E-mount-adapter vad jag vet men det kanske kommer det med.
 
Sedan är det väl lite konstigt kring Sigma också. Ska man behöva köpa dedikerade Sigma-objektiv (Sigma-fattning för att det ska funka bäst med deras E-mountadapter? Frågan är hur många som tycker det är kul.
Det är väl inte konstigare än om Sigma hade gjort objektiv med (F)E-fattning?

Det är nog smartare av Sigma att göra en adapter så slipper de ha en separat produktionslinje för sina objektiv för E-fattning.

Vill man inte hellre i så fall kunna göra som Lennart och köpa objektiv till Nikon och sedan eventuellt en adapter till E-mount istället för dedikerade Sigma-objektiv eller Canon om ni så vill. Är inte det senare fallet att ta en verklig risk att måla in sig i ett hörn man inte vill hamna i? Sigma har väl ännu inte flaggat för någon Nikon till E-mount-adapter vad jag vet men det kanske kommer det med.
Det är nog mycket man kan vilja göra, men om man inte har egen produktionskapacitet för adaptrar så är man hänvisad till vad existerande adaptertillverkare tror är lönsamt att tillverka.
 
Grundidén med adaptrar tycker jag är smått genialisk, hur förberedd Sony var över det vet väl ingen riktigt, men att åtminstone ha en möjlighet att kunna skruva på ett gammalt hexanon objektiv och visserligen köra manuell fokus, är inga fel i sig kan man tycka. Sony visste mycket väl tror jag i alla fall att det skulle bli oerhört svårt att ta upp kampen med C/N som har en stark och stabil kundkrets och tillika bra kameror.


Sony gjorde sitt vägval med mindre kameror och FF-sensor, vad tusan kan man hitta på liksom, hittills ingen arbetshäst på programmet av typen D750, fulländad autofokus ala DSLR har väl alla spegellösa modeller problem med, inte ens Fuji blir väl någon stor hit på OS i Rio kan jag tänka mig, måste Sony verkligen hävda sig på precis alla tänkbara fotografiska plan. Ingen kamera passar alla, ändå ser jag A7 serien som relativt nya i utvecklingen, bara generation 2 ännu så länge, A6300 och autofokusen på den kommer ju mer under luppen framöver som man får se hur den klarar sig.


//Bengt.
 
Jag förstår delvis Lennarts besvikelser och frustration men man ska kanske inte hoppa på första bästa Beta-version av exv. Commlite och var det inte så att en del av de adaptrarna som hittat ut på E-bay eller vad det nu var i själva verket var adaptrar som tillverkaren inte ville kännas vid som officiellt släppta?

Sedan är det väl lite konstigt kring Sigma också. Ska man behöva köpa dedikerade Sigma-objektiv (Sigma-fattning för att det ska funka bäst med deras E-mountadapter? Frågan är hur många som tycker det är kul. Vill man inte hellre i så fall kunna göra som Lennart och köpa objektiv till Nikon och sedan eventuellt en adapter till E-mount istället för dedikerade Sigma-objektiv eller Canon om ni så vill. Är inte det senare fallet att ta en verklig risk att måla in sig i ett hörn man inte vill hamna i? Sigma har väl ännu inte flaggat för någon Nikon till E-mount-adapter vad jag vet men det kanske kommer det med.

Frustrationen infann sig inte förrän Commlite kom med sin FW-uppgradering 2.0 som innehöll en massa begränsningar. Det är ingen Beta-version. Begränsningarna består av att man då minskat antalet kompatibla kameror än vad som först aviserades.

Bl a försvann en massa NEX och A6xxx samt även A7-seriens första generation. Hur svårt kan det vara att fixa CDAF?

Har forskat vidare på eBay-adaptrarna. Det visar sig att även Amazon (USA) sålt dessa tidiga exemplar med version 1.0 och här måste Commlite farit med osanning eftersom Amazon tillhör deras betrodda återförsäljare.

Nej, jag fortsätter att fokusera manuellt med A7R. Nu har jag konstaterat att det blir säkrare. IQ-vinsten för att uppgradera till A7RII är alldeles för liten och därtill finns inga "säkra" AF-adaptrar. När jag skaffade A7R så var jag helt inställd på att fokusera manuellt så egentligen har inget ändrat sig i grunden.

Dedicerade Sigmaobjektiv med Sigmafattning är pengarna i sjön. Att använda dem native på Sigmas Foveonkameror går säkert bra, men andrahandsvärdet torde bli lågt. Ska även en adapter (om än bra sådan) till för att köra på FE/E-mount är det bättre att slå isvatten i ådrorna och avvakta samt var nöjd med de utmärkta möjligheterna till MF.

Det finns ju en mängd andra märken som inte har fungerande AF-adapter att tillgå för att köra på FE/E. Pentax, Contax, Leica R, Konica, Olympus m fl.

//Lennart
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.