Jag har bara pratat med Cyberphoto där jag köpte den.
På deras presentationssida finns en lista med de objektiv som Metabones säger fungera.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=MB_EF-E-BT4
Sen skriver de:
Autofokus kan fungera även med andra objektiv än de som är listade ovan om man har tur.
Inga av mina objektiv fanns med på listan, så det innebär att jag fick skylla mig själv.
Jag trodde dock att det skulle funka lite och dåligt, men AF blev helt enkelt inaktiverat.
Kollade i ärlighetens namn inte så noga innan jag handlade, utan trodde det var generellt fungerande. Impulsköp utan vidare research.
Nu var i ärlighetens namn inga av de objektiv jag hade (utom telet) särskilt bra eller som jag skulle sakna, men jag hade en idé om att skaffa en uppsättning bra glas för Canon.
Men nu när inget av de jag hade funkade alls så tänkte jag till en gång till och kom på att jag egentligen inte vill satsa en massa på Canon. Köpte kameran för att jag behövde ett bakstycke till det objektivet som jag verkligen ville ha. Valde då Canon just med baktanken att det skulle funka med AF istället för Nikon som jag egentligen gillar betydligt mer. Just Canon 70D har också fördelen med fungerande PDAF AF i LiveView och vid filmning kombinerat med touchskärm som är rent förbaskat bra för att göra fokusåkningar under filmning. Förbaskat trist att Sony inte lagt till touchskärm ens på A6300. Det finns ju på min NEX-5N som jag också har (fast med kontrastfokus som hattar fram och tillbaka, så det går inte att använda ändå vid filmning).
Tänkte att ett Sigma 70-200/2,8 skulle sitta fint, men det funkar inte heller och Canons 70-200 är visserligen kanonbra, men samtidigt relativt dyrt.
När AF som sagt inte funkade med adaptern och den dessutom är ganska dyr och jag egentligen inte ville satsa på att bygga ut Canon-systemet så mycket så struntade jag i det och gjorde mig snabbt av med alla Canon-objektiv utom en billig ljusstark normalzoom och telet som är det jag verkligen vill ha. Blev en slant över iom det som jag istället handlade andra E-objektiv för, så nu har jag en ganska komplett uppsättning (och flera överlappande eftersom jag har flera kamerahus).
Vi får se hur Sigmas adapter blir i verkligheten. Det finns hopp om att den kan bli riktigt bra och den är ju inte så dyr heller, drygt 2000 kr. Om då Sigma släpper ett 70-200/2,8 Sport så kan det bli en sån tillsammans med deras fina 18-35/1,8 och det nya 50-100/1,8. Avvaktar lite så får vi se sen.
Du frågade förresten tidigare varför jag inte skaffade Sony A-mount, samt i en annan tråd varför jag varit borta från forumen.
Well, been there, done that
A-mount är stendött och har ingen framtid och jag är ingen LUFare så att jag vill ägna mig åt nekrofili.
Jag kan dra historien lite kortfattat för de av er som inte var med för några år sen.
Jag har haft en hel del A-mount, villket de flesta här nog känner till. Bl.a. annat i stort sett alla kamerahus sedan Konica-Minolta D5D, samtliga APS-C DSLR (utom de billiga A2xx trillingserierna), en drös med A900 och A850, samt SLT A77. Dessutom många Minolta-objektiv och de allra flesta av Sonys objektiv till A-mount, inklusive de fina Zeissarna, samt en del Sigma och Tamron plus 5-6 blixtar osv.
Blev lite besviken på A77 och framförallt på A99 (som jag iofs aldrig skaffade) och förstod tidigt att A-mount var en återvändsgränd och gjorde mig av med rubbet. (Köpte en Nikon D600 som jag var supernöjd med, men var tvungen att sälja igen pga ekonomiska orsaker.)
Fick dock ett lite impulsivt återfall och skaffade en A77II när den släpptes, men sansade mig ganska snabbt och ditchade den med
. Mina "kamera-affärer" uppfattades inte så positivt bland alla här och det blev lite tjafsigt i forumet som ledde till att jag blev avstängd ett tag. Kom tillbaka, men jag upplevde att jag blev hackad på och anklagad för saker jag inte skrivit osv., så jag ledsnade och stängde mitt konto. Bytte också jobb i samma veva, så fokus på fotografering minskade ett tag. Har haft en A6000 och en mindre mängd objektiv som jag varit riktigt nöjd med och använt flitigt.
Nu finns utrymme för att återuppta foto-hobbyn och som också fått en skjuts åt filmningshållet eftersom min son utbildar sig till filmare. Då när A6300 presenterades så hängde jag på låset och beställde den så att jag är först i kön (ska få den 12/3) och passar på att utöka objektivutbudet + en del andra tillbehör för filmning. (Har också skaffat en 3DR Solo drönare med en GoPro Hero4 Black. Roligaste fotoprylen hittils
)
Nåja, nog om detta. Den här utvikningen är lite OT som jag vet att det inte uppskattas av en viss moderator, men hoppas att han har överseende och ser det som en liten presentation av en som varit med förr och nu kommit tillbaka. Inga fortsättningar på det här temat.
/Mats