Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sonys A7-serie - Adaptrar och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Eftersom Siigmas adapter är gjord för deras egna objektiv krävs ingen reverse engineering. Sonys protokoll är såvitt jag förstått det tillgängligt för objektivtillverkare.
 
Ja, Sigma har redan reverse engineerat Canons AF-protokoll (vilket ju är det som används i Sigma-objektiv för EF-fattningen) och om Sony har ett öppet API (eller åtminstone tillgängligt för den som betalar) så tycks Sigmas adapter vara lovande. (Eller "intressant" som jag skrev i förra inlägget. :)

Sigma startade på en mycket högre nivå än t.ex. Metabones.
 
Svårigheten är att man måste göra reverse engineering på två kommunikationsprotokoll, och sen försöka göra en kommunikationsbrygga som översätter från det ena till det andra (och tvärtom). Inte helt lätt. T.ex. så kan det finnas specialfall som man inte upptäcker när man avlyssnar protokollen vid normal användning. Det kan också finnas fall där det inte finns en naturlig motsvarighet i det andra protokollet.

Jag tror att "smarta" adaptrar kommer att bli allt bättre, men knappast i en rasande takt.

Det blir intressant att se hur väl den kommande Sigma-adaptern fungerar. Sigma har väldigt lång erfarenhet av reverse engineering av AF-protokoll.

Jo, den svårigheten är uppenbar. Men om vi tar fallet Nikon så har ju exempelvis Sigma stor erfarenhet även där av reverse engineering. Man har lyckats väl med Nikons modernare AF-S G-modeller precis som med Canons EF och EF-S.

Vad är då skillnaden mellan EF och Nikon G (Båda har inbyggda fokusmotorer och saknar bländarring): Den största skillnaden är bländarstyrningen som sköts elektroniskt på EF-optiken via liten linjär motor. Nikon G har fortfarande mekanisk springbländare på merparten av objektiven.

Om vi skulle ta och förenkla funktionen så att det tillkom en adapter för Nikon G där bländarfunktionen styrs mekaniskt via en spak på adaptern (precis som på adaptrarna för MF) och enbart koncentrerade oss på att få AF i första hand, borde inte det förenkla?

Commlites adapter för Nikon G till FE/E kostar c:a 3.000:- och har ambitiöst försökt att förutom AF och EXIF få med även VR. Är jag ute och cyklar om jag tror att det vore enklast att starta med enbart AF och få den att fungera i första hand. Eller är det månne just AF som är stötestenen?

I övrigt tror jag att om någon tillverkare ska lyckas lösa att få fram en effektiv och bra smart adapter så är det Sigma. Grundar det på att de alltid har gjort sina objektiv i grunden lika men fått att samverka med flera system. Finns ju exempel på gluggar som fungerar på Nikon, Canon, Sony A, Pentax m fl. Och det är ju bra för fabrikanten som då kan räkna med att sälja till en bredare kundkrets än om gluggarna och kommunikationen bara fanns till ett märke.

För övrigt tror jag att Sigma snart kommer att lansera en ny egen kamera.

//Lennart
 
När ni nu börjar prata om reverse engineering så undrar jag varför det skulle behövas som även Anders påpekat. Jag hade för mig att Sony redan öppnat för detta och välkomnar att det händer. De är väl inte dummare än att de fattat att ska man få något momentum som kameraleverantör som dessutom inte är industristandard så måste man öppna för interoperabilitet mellan industristandardsystemen och underlätta för att dessa eller tredjepartsleverantörer kan skapa dessa adapters.

Om det nu är så att Sony har framgång (som siffrorna från Tyskland visar åtminstone) så kommer ju även Canon och Nikon att tjäna på detta om ett Sony-hus kan integreras utan problem till det man har. Det kommer ju att minska incitamenten att folk säljer av det de har och väljer Sony fullt ut.

Alla borde väl se möjligheter i detta. Kan man använda sina objektiv på flera plattformar så ökar ju dessutom rimligen värdet av de investeringarna, vilket dessutom borde påverka andrahandsvärdet positivt.

Den enda negativa sida jag sett i detta är väl i så fall att Canon och Nikon kanske får se folk komplettera med ett mindre Sony FF-hus (istället för ytterligare en tjockkamera) men den marknaden är de ju överhuvudtaget inte på idag. Så länge Sony har hål i sitt objektivsortiment så kanske de t.o.m. får sälja sådana till tidigare rena Sony-kunder som kompensation.

Idag finns ju stor kunskap kring hur man transformerar data från ett dataschema till ett annat i industrin, så jag tror inte det här borde vara några större problem. Däremot kan det ju vara problem med att alla lever med ett rörligt mål där flera av tillverkarna ändrat i sina AF-system under resans gång. När A6300 släpps så kommer folk säkert se att det AF-systemet fått en del helt nya egenskaper. Fler AF-punkter som dessutom under följande AF ändrar status när de låste på ett mål på ett sätt som inte skett tidigare. De som kommer jämföra hur adapters klarar att hantera Canon-objektiv med tredjepartsadapters kommer jämföra sig med state of the art E-mount native och inte med gårdagens teknik som alltså redan är antikverad delvis.

AF-systemen är våldsamt komplexa idag och det är en massa delsystem som hakar i dessa på olika sätt och där ser jag den stora utmaningen. För dessa kringsystem diffar säkert en hel del mellan tillverkarna och i en del fall saknas en del system helt hos en del.

När jag skruvar på mitt Sigma 150-500mm A-mount på Sonys AE3-adapter så funkar AF och EXIF förvånansvärt bra men Eye-focus och focus aid-belysningen (IR) vill exv. inte alls vara med. Jag är glad åt det som funkar men visst vore det väl kul om annat funkade också. Att inte IR-belysningen funkar tycker jag är konstigt. Det borde väl inte vara så svårt kan man tycka. Det gör ju att fokusering som ibland skulle funkat med E-mountnatives ibland inte funkar alls med tredjepartsobjektiven.

Men jag tror inte Lennarts väg är den man kommer gå för folk vill inte ha sniklösningar som inte är kompletta i jämförelse med de man är vana vid. Det ärt skillnad med dumma adapters för där förväntar man sig inget annat än manuell hantering.
 
Senast ändrad:
Om det nu är så att Sony har framgång (som siffrorna från Tyskland visar åtminstone) så kommer ju även Canon och Nikon att tjäna på detta om ett Sony-hus kan integreras utan problem till det man har. Det kommer ju att minska incitamenten att folk säljer av det de har och väljer Sony.

Det tror jag absolut inte!
Snarare att de är livrädda för det. Om det finns fungerande kompatibilitet med objektiven så gör det snarare att de som "sitter fast" i ett system går och köper en Sony kamera och senare börjar köpa Antibes objektiv till den istället för att investera mer i det gamla märket.

Jag gick och skaffade en Canon-kamera och lite objektiv. Behövde en annan kamera för tele och valde Canon trots att jag egentligen inte gillar dem så mycket just för möjligheten att köra objektiven på Sony. Skaffade också "latest and greatest State of the art"-adaptern, Metabones mm IV.

Hade iofs ingen samling med super objektiv till Canon, men trodde ändå att det skulle ge något. De objektiv jag hade var.
Tamron 17-50/2,8
Canon 18-135/3,5-5,6 IS STM
Canon 50/1,8 STM
Sigma 150-600/5-6,3 OS HSM Contemporary

Tänkte att de skulle funka segt och kass på A6000, men bättre på A6300.

Funkade inte alls :(

Alltså, inte att det försökte fokusera, men gick dåligt, utan att kameran ställde in sig på MF och det gick inte att välja AF. Kameran tror att AF är avstängt på objektivet.

Jag lämnade tillbaka adaptern och har nu också gjort mig av med de flesta Canonobjektiven. Har dock kvar kameran (70D) och Sigma-telet. Sen har jag istället skaffat de aps-c objektiven som finns för att det ska bli bra när nya kameran kommer.

Får se när Sigma-adaptern kommer. Tror att det kan bli superbra. I så fall kan det kanske bli några fina Sigma-glas till Canon, men jag avvaktar.

Skulle vara fantastiskt att köra telet på Sony och slippa den där Canon-klumpen. Jag delar inte den här åsikten som många tycks ha om "balanserat" ekipage så att det skulle vara någon fördel med stor och klumpig kamera för stora objektiv. Det är ett nödvändigt ont att objektiven är stora och det gör ju saken ännu värre att kameran också är tung.

Jag tycker att Sigma 150-600 på Sony A6000 känns bra att hantera. Bättre än med Canon 70D med vertiaklgrepp. Utan AF så är det dock helt värdelöst, så Canon en fyller sin plats ett tåg till åtminstone.


/Mats
 
Jag är väldigt nöjd med mitt Sony FE G 70-200mm/4, bortsett från att det ibland är väl stort att flanera med.

Idag skruvade jag på ett Hexanon AR 35-70mm/3,5 från hedenhös och blev väldigt positivt överraskad. Jag köpte det billigt för något år sedan men har aldrig riktigt brytt mig om det tidigare, men jag upptäckte att det faktiskt är helt OK på min A7r idag. Förvånansvärt skarpt och lättfokuserat med peakingen.

Det är inte jättelitet utan mer som en liten kolaburk, men det är i alla fall avsevärt mindre och lättare än mitt 70-200mm. Med tanke på att den Zeiss-zoom som närmast skulle kunna komma i fråga är så pass halvdåligt, så känns ju detta som ett hyfsat alternativ även om det är manuellt.

Det är ju dessutom av one touch typ (typ cykelpump) så man zoomar och fokuserar i samma rörelse, vilket gör det förvånansvärt snabbt.

Självfallet är de här gamla objektiven inget för proffs att ens överväga men för en del entusiaster så kan det faktiskt vara det. Man får mycket för pengarna och det finns helt klart en del små gamla objektiv som kan överraska med både välbyggd design och optiskt kvalitet och det till väldigt låga priser. Men även ett nära bortglömt märke som Konica har ju numera återupptäckts med adaptrarna, vilket gjort att konkurrensen om objektiven ökat och med detta även priserna. Speciellt de Konica-objektiv som finns med Leica-fattning betingar idag ofta lika höga priser som en del nya "native" Zeiss FE för Sony gör, märkligt nog, samtidigt som Hexanon AR-objektiven med Konica-fattning fortfarande kostar en bråkdel av de priserna. Det är samma tillverkare.

Det blir ju heller inte sämre av att objektiven också ofta är i förvånansvärt bra skick, eftersom de ofta inte använts på länge eller inte alls. En del av de jag köpt genom åren är märkligt nog helt som nya.
 
Sigma adapter

Jag tror det blir Sigma som slutligen löser knute med kompatibilitet.

Än så länge är det enbart AF-S och många har ökat sig över att inte AF-C ser vi funkar, men jag tror det bara är en tidsfråga tills det blir lika bra som native.

Det är ju också bara de nya Global Vision objektiven som stöds. Min gissning är att Sigma relativt snart släpper ett 70-200/2,8 Sport och att det blir speciellt designat för kompatibilitet och om det är i linje med alla andra högklassiga objektiv de lanserat på sista tiden så lär det bli superbra till ett betydligt lägre pris än Sonys eller Canons motsvarigheter.

Tror f.ö. att det i så fall är Canon som gäller. Smarta adaptrar för Nikon-objektiv kommer nog inte att bli så bra. Det är anledningen till att jag högst motvilligt inhandlade en Canon istället för Nikon för att ha till tele.


/Mats
 
En Art-version av Sigmas 105mm macro skulle också vara bra.
Visst Sony FE 90/2,8 G OSS SSM (eller vad det heter ) är ju bra, men kostar dubbelt + att andrahandsvärdet blir säker högre om det passar för Canon också. Blir riktigt spännande vad som kommer. Sigma har förbättrat sig enormt de senaste åren.

/Mats
 
När ni nu börjar prata om reverse engineering så undrar jag varför det skulle behövas som även Anders påpekat. Jag hade för mig att Sony redan öppnat för detta och välkomnar att det händer.
Det behövs alltså antingen för att objektivtillverkarna inte vill tala om hur deras protokoll för kommunikation mellan kamera och objektiv ser ut, eller för att adaptertillverkarna inte vill betala för att få veta det.

Sen ska man inte heller underskatta problemen med att mappa ett protokoll till ett annat.
 
Om det nu är så att Sony har framgång (som siffrorna från Tyskland visar åtminstone) så kommer ju även Canon och Nikon att tjäna på detta om ett Sony-hus kan integreras utan problem till det man har. Det kommer ju att minska incitamenten att folk säljer av det de har och väljer Sony fullt ut.
Det risken tror jag är rätt liten för närvarande.

Alla borde väl se möjligheter i detta. Kan man använda sina objektiv på flera plattformar så ökar ju dessutom rimligen värdet av de investeringarna, vilket dessutom borde påverka andrahandsvärdet positivt.
Ett ökat andrahandsvärde är kanske inte alltid positivt för kamera- och objektivtillverkarna.
 
Ett ökat andrahandsvärde är kanske inte alltid positivt för kamera- och objektivtillverkarna.

Ej, jo.
Om skillnaden i pris mellan nytt och begagnat minskar så blir det fler som köper nytt. Kan inte se någon positiv sak för tillverkarna att andrahandsvärdet är lågt. Ett lågt andrahandsvärde gör att en del låter bli att köpa nya saker för att inte göra en dålig affär.

Tror säkert att det här paradigmskiftet som det innebär att kompatibilitet mellan olika märken finns skapar en hel del huvudbry hos märkesstrateger hos de olika tillverkarna.

Ingen tillverkare kommer någonsin att "erkänna" andra tillverkarens produkter eller ens kommentera dem, men det är nog en viktig aspekt för dem ändå. Kan säkert innebära en del positivt för t.ex. Canon ändå. Den som ska köpa in sig i ett system kanske väljer det hellre just tack vare kompatibiliteten och det blir ett säkrare kort för att det blir mindre inlåsning. Man kan ju alltid byta kamera märke om man inte blir nöjd.

Det här gynnar konkurrensen och oss som konsumenter. Tillverkarna måste konkurrera mer med att göra bättre kameror med med finesser till lägre pris och kan inte lika mycket "hålla igen" för att kunderna är inte tvungna att ta deras erbjudanden, det finns annat att välja på.

Nåja, vi är inte där ännu, men jag tror att om inte alltför lång tid så kommer det att bli mycket bättre.

/Mats
 
Å andra sidan blir det kanske fler som struntar i att sälja sin gamla grejer om priset blir för lågt.

Ekonomi är ingen naturvetenskap, så det är inte lätt att ställa upp en falsifierbar teori. :)

Jag tycker givetvis att det är bra om det blir mer och bättre interoperabilitet, men vägen dit kommer nog att vara lång och krokig.
 
Jag tror det blir Sigma som slutligen löser knute med kompatibilitet.

Än så länge är det enbart AF-S och många har ökat sig över att inte AF-C ser vi funkar, men jag tror det bara är en tidsfråga tills det blir lika bra som native.

Det är ju också bara de nya Global Vision objektiven som stöds. Min gissning är att Sigma relativt snart släpper ett 70-200/2,8 Sport och att det blir speciellt designat för kompatibilitet och om det är i linje med alla andra högklassiga objektiv de lanserat på sista tiden så lär det bli superbra till ett betydligt lägre pris än Sonys eller Canons motsvarigheter.

Tror f.ö. att det i så fall är Canon som gäller. Smarta adaptrar för Nikon-objektiv kommer nog inte att bli så bra. Det är anledningen till att jag högst motvilligt inhandlade en Canon istället för Nikon för att ha till tele.


/Mats

Tror jag också faktiskt. Sigma har alla skäl i världen att lösa detta och de har nog inte lika många andra låsningar och parallella agendor som de stora systemkameratillverkarna heller.
 
Det risken tror jag är rätt liten för närvarande.


Ett ökat andrahandsvärde är kanske inte alltid positivt för kamera- och objektivtillverkarna.

Nää men det gör det lättare för kunder att ta ett köpbeslut om de vet att de kan få tillbaka det mesta av pengarna. I en del fall hade det kanske överhuvudtaget inte blivit några affärer om andrahandsvärdet sjönk som en sten bara man lämnat butiken.

Jag håller med Mats och är det någon som köpt och sålt kameragrejor så är det väl han. :)
 
Per, jag tror inte alls att det behöver ta så lång tid för exv. Sigma att knäcka de här nötterna och vi får väl se i april om de lyckats.
Nej, det tror inte jag heller. Merparten av de relevanta nötterna har de antagligen redan knäckt för länge sen.

I så fall får vi tillgång till 15 nya objektiv på ett bräde till E-mountkamerorna.
Plus troligen en hel drös Canon EF-objektiv, eftersom det är EF-protokollet som används.
Såvida inte Sigma har lagt in en begränsning i programvaran så att adaptern bara fungerar med Sigma-objektiv.
 
Per, jag tror inte alls att det behöver ta så lång tid för exv. Sigma att knäcka de här nötterna och vi får väl se i april om de lyckats. I så fall får vi tillgång till 15 nya objektiv på ett bräde till E-mountkamerorna.

http://www.sonyalpharumors.com/worl...e-new-sigma-mc-11-electronic-e-mount-adapter/

(saxat från SAR)

Till dess kan ni ju kolla länkarna själva.

Jo, jag såg dessa videor. Det står inte vad det var för slags objektiv och AF:n verkar väl rätt slö. Enligt Sigmas egen sida som jag länkade till förut stöds bara AF-S (ej AF-C eller eye-AF eller lock-on). Sen har någon från DPR, på plats vid CP+, sagt att dessa fungerar...
 
Senast ändrad:
Jag säger som den evigt aktuelle Christer Pettersson: "Varför säger folk saker?"
Det kommer ju visa sig snabbt vilka som bara ekar vad andra säger och vilka som tagit reda på hur det funkar genom empiriska tester.
 
Nej, det tror inte jag heller. Merparten av de relevanta nötterna har de antagligen redan knäckt för länge sen.


Plus troligen en hel drös Canon EF-objektiv, eftersom det är EF-protokollet som används.
Såvida inte Sigma har lagt in en begränsning i programvaran så att adaptern bara fungerar med Sigma-objektiv.

Det var två olika adaptrar om jag inte läste fel i tidigare info. En för Sigmas egna objektiv och en för Canons. Bättre att sälja två adaptrar än en eller hur? :)
 
Jag gick och skaffade en Canon-kamera och lite objektiv. Behövde en annan kamera för tele och valde Canon trots att jag egentligen inte gillar dem så mycket just för möjligheten att köra objektiven på Sony. Skaffade också "latest and greatest State of the art"-adaptern, Metabones mm IV.

Hur kommer det sig att du gick för Canon som "tjockkamera"?

Varför inte en Sony SLT/DSLR med Alpha-mount istället?

Där har vi ju den enda, som vi vet idag, riktigt fungerande smarta adaptern för E-mount. Jag hade nog tyckt att det hade varit det mest säkra och självklara valet.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.