Photocon
Aktiv medlem
Protest! Det låter som ett väl hårt straff med tanke på kapitalförstöringstakten i sammanhanget.
Tja, kapitalförstöringen slår till med full kraft redan när man betalt kameran och är på väg ut ur affären alternativt löst ut skrället på postutlämningsstället.
Då vi alla ser det som en mission att gemensamt försörja diverse kamerafabrikanter ställer givetvis en solidarisk FS-medlem upp genom att bränna ytterligare kapital och inhandla en ny kamera att sätta valfria gluggar på så att ledningen för kamerakoncernen kan avsluta sin affärslunch med en vrålande och förnöjd rapning.
Nej, jag hade givetvis fuskat eller använt en annan kamera istället och använt A7R som gravljushållare
För att återgå till huvudämnet ställer jag mig själv och andra på denna tråd följande fråga: Varför i h-e lär sig inte Sony att deras spegellösa FF-kameror har begåvats med ett för kort registeravstånd?
Konsekvensen drabbar i högsta grad deras native vidvinklar och normalzoomar p g a att ljuset tvingas göra för stor "böj". Jag har bevisat det innan genom att använda rätt mediokra vidvinklar av annat märke med adapter och fått bättre resultat.
Den enkla lösningen hade varit att förlänga tuben lite längre (inte nödvändigtvis hela adapterlängden, men varje mm mer i längd skulle göra det enklare att placera linserna så att ljuset föll i en rakare bana).
Samyang har med ett enkelt tänkande fått fram mycket bra objektiv med FE/E-fattning genom att ta steget fullt ut. Visserligen på ett enklare sätt.
I och med att Sony låst sig vid att FE-objektiven även ska passa deras spegellösa aps-c har man inte kunnat mixtra med registeravståndet och skapat bättre gluggar.
//Lennart