Annons

Sonys A7-serie - Adaptrar och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Någon som har tips på en manuell fokus (fast) tele någonstans mellen 150-250mm, som är hyggligt liten och smidig?
Bra skärpa i mitten och kort fokusavstånd är viktigare än kantskärpa, men gärna fin bokeh.

Jag har A7RII med Canon EF adapter och Nikon adapter.

Jag har provat Sony 70-200 f4, men den kändes allt för stor, tung och med för lång närgräns.
 
Någon manuellt fokuserat EF-objektiv finns inte, så du har Nikon att välja på med de adaptrar du har. Men en enkel adapter är inte dyr så du kanske kan överväga andra märken.

Nikon 200mm f/4 finns i flera versioner och är inte överdrivet stort och tungt. Det finns ett tidigt exemplar till salu på Tradera. Senare versioner är lite mindre och lättare.

Olympus OM 200/4 är litet och smidigt och helt OK optiskt. Det finns ett exemplar till salu på Tradera.

Minolta gjorde ett 200/4 i MD-fattning, men jag vet inte så mycket om det.
 
Någon som har tips på en manuell fokus (fast) tele någonstans mellen 150-250mm, som är hyggligt liten och smidig?
Bra skärpa i mitten och kort fokusavstånd är viktigare än kantskärpa, men gärna fin bokeh.

Jag har A7RII med Canon EF adapter och Nikon adapter.

Jag har provat Sony 70-200 f4, men den kändes allt för stor, tung och med för lång närgräns.

Du kan ju kolla på Hexanon 200mm/4 (Konica) eller kanske Pentax SMC-M 200mm/4. Den här typen av objektiv får ju delvis nytt liv nu om man sätter dem på något av A7 II-husen eftersom det ju är först med dessa som de även blir stabiliserade. Skitkul och smidigt. Förr åtminstone kunde man ju få ett sånt Hexanon för max en 1000:- lapp men de har ju fått nytt liv nu genom exv. bildstabilisering och peakingen. De är i alla fall väldigt kompakta i jämförelse med ett 70-200mm. Många av Hexanon-objektiven är ofta i strålande skick för de har ofta legat gömda länge eftersom ingen varit intresserade av dem förrän nu (utom samlare möjligen). Mitt 200mm är helt mint, så mint att gummit på fokusringen känns helt nytt. Smart också med inbyggt motljusskydd som kan dras fram teleskopiskt vid behov.

http://www.buhla.de/Foto/Konica/Objektive/e200_4.html

Finns ju aningen ljusstarkare varianter också men de blir lite större.
 
Någon som har tips på en manuell fokus (fast) tele någonstans mellen 150-250mm, som är hyggligt liten och smidig?
Bra skärpa i mitten och kort fokusavstånd är viktigare än kantskärpa, men gärna fin bokeh.

Jag har A7RII med Canon EF adapter och Nikon adapter.

Jag har provat Sony 70-200 f4, men den kändes allt för stor, tung och med för lång närgräns.

Jag har ett SMC Pentax-M 200mm F4 som jag tycker är helt ok, litet objektiv 64x111mm 405g dock är närgränsen 2m vilket kanske blir för långt om du tycker Sony 70-200 F4 har för lång närgräns.
 
Om man använder gamla objektiv med adapter så är det också viktigt att räkna med adaptern. Det är stor skillnad på hur mycket dessa bygger. En Leica-adapter är exv. väldigt tunn medan just en Pentax-adapter tillhör de som bygger mest. Hexanon AR ligger någonstans mitt emellan.
 
Man kan titta på Wikpedias sida om registeravstånd där alla fattningar som har längre registeravstånd än 18mm (som Sony E har) i princip går att sätta på Sony E med adapter.

Ju längre registeravstånd en fattning har desto längre behöver adaptern vara.
 
Verkar som om Sigma släpper adaptrar. Kolla SAR:

http://www.sonyalpharumors.com/surp...-sigma-sa-to-sony-e-mount-electronic-adapter/

Innebär detta att de gör en för Canons fattning och en för en egen fattning? Hur vanligt är det att folk har Sigma SA-fattning. Visste nog inte att det fanns någon sådan ens.

Om de gör en för Canons fattning så finns det väl sånt tidigare eller funkar denna adapter bättre med Sigmas objektiv än Metabones adapter för Canon?

Innebär detta att Sigma står över att göra native E- och FE-objektiv tro och istället nöjer sig med att sälja adaptrar till folk och sina vanliga objektiv med Canon-fattning? De kanske är nöjda med det i ett kort perspektiv för då blir ju ändå allt de har till Canon tillgängligt för A7:eek:rna och A6300. Sonys A-mount-objektiv från Sigma kan vi ju redan använda med både stabilisering och AF via LA-EA3-adaptern men genom detta så kan de nog få upp volymerna betydligt även om de saknar FE-objektiv idag..
 
Jo, Sigma tillverkar också kameror... Verkar av kommentarerna på SAR att döma att det blir en adapter enbart SA till E-mount. Synd om det inte blir någon EF - E-mountadapter då det hade varit spännande med konkurrens till Metabones, Fotodiox etc. Dessutom säkert mer svårsålt i andra hand med SA-fattning från grunden.
Ser ändå fram mot att ta del av tester med Sigmaobjektiv som saknar Sonyfattning som kritikerrosade Sigma Sports 150 - 600 mm t ex. Om nu Sigma knäckt algoritmerna (eller vad det nu är som knäckas) för FE-fattning och kamerahus kanske man nu också kan se fram mot nya Sigmaobjektiv med denna fattning direkt i objektivet.
 
Adaptrar hit och dit. Jag deltar i en tråd på DP review som handlar om AF-adaptern Commlite gjort till Nikon senast. De som har den är ganska ljumma i sin bedömning. Vissa rent av besvikna. Mellan raderna finner man att ingen är helt nöjd. Inte ens med senaste FW.

Det är många objektiv som fungerar sisådär, en del fungerar inte alls utan hackar fram och tillbaks. Verkar vara lättare att göra en adapter för Canons EF-fattning.

Men de enda som verkar rimligt till helt nöjda med sina AF-adaptrar är A7-ägare som har några A-mountgluggar och skaffat Sonys egen adapter ur LA-EA serien.

Samt givetvis de (oavsett märke) som från början accepterat att fokusera manuellt med icke AF.

Jag tror att Sigma skulle vinna enorm respekt om de lyckades med AF-adaptrar som verkligen fungerade bra till C och N med A7, men även med adapter med fritt blås (utan SLT-teknik) för Sony A till FE/E.

Kunde de sedan fixa rena FE/E objektiv ( där ingen adapter behövs) där hålen behöver fyllas i Sonys objektivsortiment tror jag många skulle bli glada. Håller med Mikael Schulin fullständigt här.

Själv anser jag att vi är ganska långt ifrån s k intelligenta adaptrar i dagsläget. Tyvärr, för de behövs. Kommer det inga inom snar framtid tror jag intresset för A7-serien kommer att svalna hos såväl Canon- som Nikonägare vilka tänkt sig att integrera en A7-kamera i sin utrustning.

DET VAR BÄTTRE FÖRR I TIDEN! INGET TJAFS EFTERSOM M42-gängan passade en massa olika kameror och objektiv. Dessutom slapp man otyget med AF:):)

Nej, men allvarligt talat så tror jag att det finns en jättemarknad för riktigt bra adaptrar med AF.

//Lennart
 
Jo, Sigma tillverkar också kameror... Verkar av kommentarerna på SAR att döma att det blir en adapter enbart SA till E-mount. Synd om det inte blir någon EF - E-mountadapter då det hade varit spännande med konkurrens till Metabones, Fotodiox etc. Dessutom säkert mer svårsålt i andra hand med SA-fattning från grunden.
Ser ändå fram mot att ta del av tester med Sigmaobjektiv som saknar Sonyfattning som kritikerrosade Sigma Sports 150 - 600 mm t ex. Om nu Sigma knäckt algoritmerna (eller vad det nu är som knäckas) för FE-fattning och kamerahus kanske man nu också kan se fram mot nya Sigmaobjektiv med denna fattning direkt i objektivet.

Men det står ju i alla fall: "It comes in two versions: Canon EF to Sony E-mount and Sigma SA to Sony E-mount. It allows you to use full electronic aperture, IBIS and autofocus control.", så då kanske de som har Canon får ett alternativ till.
 
Men det står ju i alla fall: "It comes in two versions: Canon EF to Sony E-mount and Sigma SA to Sony E-mount. It allows you to use full electronic aperture, IBIS and autofocus control.", så då kanske de som har Canon får ett alternativ till.

Ja du har säkert rätt. Läste lite slarvigt i hastigheten på jobbet. Kommentarerna handlade om att EF-adaptern enbart funkade med Sigmaobjektiv med EF-fattning, inte att det var den enda adaptern. Enl SAR skall adaptrarna lanseras på tisdag kanske tillsammans med en 50-100 mm f /1,8 objektiv.
 
Sigma MC-11 Converter

Då är det officiellt:

http://www.sigmaphoto.com/mount-converter-mc-11

Jag som gillar långa telen hade ju gärna sett att deras 500 mm 4,5 hade varit med i kompatibilitetslistan också men det kanske kommer. Skall bli intressant att se hur den står sig mot Metabones IV och om de fått till följande- och ögon-AF också.. Priset tycks ju bli bra mycket lägre än Metabones. USB-ingång bäddar ju liksom för Metabenadaptern för uppgradering av FW - bra.
 
Min personliga åsikt baserat på egna erfarenheter av ett trettiotal olika adaptrar och ett digert antal lästa inlägg på diverse internationella fotosidor: Novoflex och Metabones är de vanligaste säkra korten. Fotodiox dyker även upp ofta som bra alternativ. Kipon utger sig för att vara ett premiummärke, men jag har inte alls varit nöjd med de tre Kipon jag har köpt så de får ingen mer chans. Kipon Contax C/Y tiltadapter hade helt fel längd, vilket gjorde att jag inte kunde fokusera till oändlighet, Kipon Rollei QBM saknade klack som bländarlänkaget skall vila mot vilket gjorde att det endast gick att plåta med gluggarna vidöppna, och slutligen Kipon Olympus PEN FT adapter krävde en rejäl behandling med smärgelduken för att någon av mina tre PEN FT-gluggar skulle gå att få på.

Sen har du en uppsjö billiga kinaadaptrar av väldigt skiftande kvalitet. Då dessa är avsevärt billigare så är det en smaksak vad man gör. Man provar sig igenom ett gäng billiga tills man är nöjd, eller slår till direkt på en dyr som med stor sannolikhet gör jobbet. Båda metoderna har sin charm. :)

Nu gäller det här Kiponadapters till M Leica!
Och har tyvärr också litet dålig erfarenhet av Kipon.
Provat två olika Kiponadaptrar till M Leica,
och båda har varit litet
tveksamma, tyvärr!
 
Nyinköpt sony A7II

Nu har jag äntligen införskaffat mig en Sony a7II. Nu vore det väldigt snällt om jag kunde få lite hjälp med bra objektiv för porträtt samt landskaps bilder.
Är ny inom fullformatskameror så detta ska bli intressant.
Vill inte plöja ner i allt för dyra objektiv nu i början då det mesta gick åt kameran.
Så lite bra tips på objektiv för bra peng samt adaptrar vore snällt
och sen även hur fungerar det med sony e-mount aps-c objektiv, blir det färre megapixlar om jag kör dessa i A7:an?
tacksam för svar :)
 
Nu har jag äntligen införskaffat mig en Sony a7II. Nu vore det väldigt snällt om jag kunde få lite hjälp med bra objektiv för porträtt samt landskaps bilder.
Är ny inom fullformatskameror så detta ska bli intressant.
Vill inte plöja ner i allt för dyra objektiv nu i början då det mesta gick åt kameran.
Så lite bra tips på objektiv för bra peng samt adaptrar vore snällt
och sen även hur fungerar det med sony e-mount aps-c objektiv, blir det färre megapixlar om jag kör dessa i A7:an?
tacksam för svar :)

Hepp, kul, det är en riktigt fin kamera!

Andra här kommer att ge dig bättre råd än vad jag kan angående objektiv för denna (så jag låter därför bli), men lite nyfiken; du klurade inte själv något på detta innan du gick och köpte kameran? :)
 
Hepp, kul, det är en riktigt fin kamera!

Andra här kommer att ge dig bättre råd än vad jag kan angående objektiv för denna (så jag låter därför bli), men lite nyfiken; du klurade inte själv något på detta innan du gick och köpte kameran? :)


Tack :) haha jodå jag kommer att köpa 50mm 1.8 Zeiss objektivet framöver, ligger på 9000kr just nu hehe.
Sen har jag två st Minolta objektiv som jag kommer att köra med tillsammans med en adapter.

Dock så är det, det här med alla jäkla adaptrar hit å dit tillsammans med CaNikon objektiv som har lockat, men det är ju en djungel vilka som passar bäst till A7:an samt vilken adapter som är lämpligast för just det objektivet osv. :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.