Photocon
Aktiv medlem
Tack haha jodå jag kommer att köpa 50mm 1.8 Zeiss objektivet framöver, ligger på 9000kr just nu hehe.
Sen har jag två st Minolta objektiv som jag kommer att köra med tillsammans med en adapter.
Dock så är det, det här med alla jäkla adaptrar hit å dit tillsammans med CaNikon objektiv som har lockat, men det är ju en djungel vilka som passar bäst till A7:an samt vilken adapter som är lämpligast för just det objektivet osv.
FE 55/1.8 ZE är ju bland de absolut skarpaste objektiv som finns på marknaden. Så det är ju en bra idé. Det är värt sina 9 lakan också.
Minoltaobjektiven du nämner: Jag antar att de är skruvdrivna (saknar egen AF-motor men har AF. I så fall är det nog bara Sony LA-EA4 som gäller som adapter. Passningen till A7:an är jättebra. Men lite ljusförlust p g a SLT-tekniken i adaptern. Vill du bara köra dem manuellt finns ju billigare adaptrar.
Ang adaptrar till exempelvis Nikon: Välj bara något bra som exempelvis Novoflex om du vill köra dem manuellt. Eller avvakta tills det verkligen finns en "smart" adapter. Commlites är INTE färdigutvecklad.
Sedan vill jag avråda att köra APS-C objektiv på A7. Du tappar mer an hälften av pixlarna. Gäller om du nu inte nöjer dig med 10-11 mp. Särskilt besvärligt blir det ju också på vidvinkelsidan.
Här ett inlägg jag skrev i annan tråd ang "smarta" adaptrar.
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=2113843&postcount=34
//Lennart