Annons

Sonys A7-serie - Adaptrar och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tack :) haha jodå jag kommer att köpa 50mm 1.8 Zeiss objektivet framöver, ligger på 9000kr just nu hehe.
Sen har jag två st Minolta objektiv som jag kommer att köra med tillsammans med en adapter.

Dock så är det, det här med alla jäkla adaptrar hit å dit tillsammans med CaNikon objektiv som har lockat, men det är ju en djungel vilka som passar bäst till A7:an samt vilken adapter som är lämpligast för just det objektivet osv. :)

FE 55/1.8 ZE är ju bland de absolut skarpaste objektiv som finns på marknaden. Så det är ju en bra idé. Det är värt sina 9 lakan också.

Minoltaobjektiven du nämner: Jag antar att de är skruvdrivna (saknar egen AF-motor men har AF. I så fall är det nog bara Sony LA-EA4 som gäller som adapter. Passningen till A7:an är jättebra. Men lite ljusförlust p g a SLT-tekniken i adaptern. Vill du bara köra dem manuellt finns ju billigare adaptrar.

Ang adaptrar till exempelvis Nikon: Välj bara något bra som exempelvis Novoflex om du vill köra dem manuellt. Eller avvakta tills det verkligen finns en "smart" adapter. Commlites är INTE färdigutvecklad.

Sedan vill jag avråda att köra APS-C objektiv på A7. Du tappar mer an hälften av pixlarna. Gäller om du nu inte nöjer dig med 10-11 mp. Särskilt besvärligt blir det ju också på vidvinkelsidan.

Här ett inlägg jag skrev i annan tråd ang "smarta" adaptrar.
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=2113843&postcount=34

//Lennart
 
FE 55/1.8 ZE är ju bland de absolut skarpaste objektiv som finns på marknaden. Så det är ju en bra idé. Det är värt sina 9 lakan också.

Minoltaobjektiven du nämner: Jag antar att de är skruvdrivna (saknar egen AF-motor men har AF. I så fall är det nog bara Sony LA-EA4 som gäller som adapter. Passningen till A7:an är jättebra. Men lite ljusförlust p g a SLT-tekniken i adaptern. Vill du bara köra dem manuellt finns ju billigare adaptrar.

Ang adaptrar till exempelvis Nikon: Välj bara något bra som exempelvis Novoflex om du vill köra dem manuellt. Eller avvakta tills det verkligen finns en "smart" adapter. Commlites är INTE färdigutvecklad.

Sedan vill jag avråda att köra APS-C objektiv på A7. Du tappar mer an hälften av pixlarna. Gäller om du nu inte nöjer dig med 10-11 mp. Särskilt besvärligt blir det ju också på vidvinkelsidan.

Här ett inlägg jag skrev i annan tråd ang "smarta" adaptrar.
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=2113843&postcount=34

//Lennart

Ang Minolta objektiven så är det manuellt som gäller. Jag får skruva för hand samt ställa in skärpan/fokusen själv :)
Sen fungerar inte LAEA4 då dessa objektiv inte ens passar till min sony a65 ( a-mount)
det måste vara innan passformen till a-mount kom, så en adapter typ novoflex eller liknande.
Ja tack jag misstänkte detta angående adapter till Nikon ( inväntar tills en "smart" adapter utannonseras)
Då kommer jag att undvika APS-C objektiv.
Tusen tack för dina bra svar Lennart :)
 
Ang Minolta objektiven så är det manuellt som gäller. Jag får skruva för hand samt ställa in skärpan/fokusen själv :)
Sen fungerar inte LAEA4 då dessa objektiv inte ens passar till min sony a65 ( a-mount)
det måste vara innan passformen till a-mount kom, så en adapter typ novoflex eller liknande.
Ja tack jag misstänkte detta angående adapter till Nikon ( inväntar tills en "smart" adapter utannonseras)
Då kommer jag att undvika APS-C objektiv.
Tusen tack för dina bra svar Lennart :)

Då är det gamla Minolta MD-objektiv som du troligen har. Vissa kan fortfarande vara helt OK. Har tex ett gammalt MD 50/2,0 som är riktigt skarpt för sin ålder och pris (kitobjektov till min första SLR jag köpte). Men Zeissen gör nog kameran och sensorn mer rättvisa.

Har inte testat, men skall finnas flera adaptrar till detta. Jo, Lennart är kung på detta. Han provar och testar mycket olika kameror och kombinationer. :)
 
Då är det gamla Minolta MD-objektiv som du troligen har. Vissa kan fortfarande vara helt OK. Har tex ett gammalt MD 50/2,0 som är riktigt skarpt för sin ålder och pris (kitobjektov till min första SLR jag köpte). Men Zeissen gör nog kameran och sensorn mer rättvisa.

Har inte testat, men skall finnas flera adaptrar till detta. Jo, Lennart är kung på detta. Han provar och testar mycket olika kameror och kombinationer. :)


Det stämmer skall testa när adaptern väl kommer,
Ja precis så den blir det senare.
Ja det verkar så :)
 
Ja, gäller MD så är det bara att kolla runt. Se bara till att det uttryckligt står att de kan användas på A7-serien. Cyberphoto hade en som passade bra på NEX-serien men dålig/trång passning för A7-serien.

Bra ställe att handla på annars. Det stod också i den annonsen att man skulle se upp med ovanstående.

Så det kan vara en sådan här du söker.
http://www.amazon.com/Fotodiox-Adapter-Minolta-E-mount-Mirrorless/dp/B003Y2YE62

Finns flera med MD-passning så detta är bara ett exempel. Amazon finns ju i Tyskland också så du sliper moms och tullavgifter. Jag skulle välja en lite dyrare.

//Lennart
 
Då är det officiellt:

http://www.sigmaphoto.com/mount-converter-mc-11

Jag som gillar långa telen hade ju gärna sett att deras 500 mm 4,5 hade varit med i kompatibilitetslistan också men det kanske kommer. Skall bli intressant att se hur den står sig mot Metabones IV och om de fått till följande- och ögon-AF också.. Priset tycks ju bli bra mycket lägre än Metabones. USB-ingång bäddar ju liksom för Metabenadaptern för uppgradering av FW - bra.

Återstår väl att se vad Sigmas konverter går för men bara AF-S låter ju inget kul. Inte undra på att Metabonesadaptern är dyrare:

http://www.sigma-global.com/en/lenses/cas/product/accessories/mount-converter/#focus
 
Nu har jag äntligen införskaffat mig en Sony a7II. Nu vore det väldigt snällt om jag kunde få lite hjälp med bra objektiv för porträtt samt landskaps bilder.
Är ny inom fullformatskameror så detta ska bli intressant.
Vill inte plöja ner i allt för dyra objektiv nu i början då det mesta gick åt kameran.
Så lite bra tips på objektiv för bra peng samt adaptrar vore snällt
och sen även hur fungerar det med sony e-mount aps-c objektiv, blir det färre megapixlar om jag kör dessa i A7:an?
tacksam för svar :)

Samyang 85/1,4 kanske, det är mycket bra och oöverträffat prisvärt (löjligt lågt enligt Cyber som tar 3190:-. Tidigare kostade det ännu mindre och jag tror jag gav 2990:- ). Riktigt skarpt och med en härlig bokeh.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=85mmnex

Grattis till kameran!
 
Ja, gäller MD så är det bara att kolla runt. Se bara till att det uttryckligt står att de kan användas på A7-serien. Cyberphoto hade en som passade bra på NEX-serien men dålig/trång passning för A7-serien.

Bra ställe att handla på annars. Det stod också i den annonsen att man skulle se upp med ovanstående.

Så det kan vara en sådan här du söker.
http://www.amazon.com/Fotodiox-Adapter-Minolta-E-mount-Mirrorless/dp/B003Y2YE62

Finns flera med MD-passning så detta är bara ett exempel. Amazon finns ju i Tyskland också så du sliper moms och tullavgifter. Jag skulle välja en lite dyrare.

//Lennart

Hej Lennart, ja Cyberphoto är ett bra ställe, de hade ett bra kampanjerbjudande på A7II så det var där jag köpte den.
Du jag tror nästan att det var exakt den adaptern som jag köpte :)
Har för mig att jag ställde en fråga ang adaptrar för två veckorsedan och fick en bra länk av dig och några andra.
Tack tack
 
Samyang 85/1,4 kanske, det är mycket bra och oöverträffat prisvärt (löjligt lågt enligt Cyber som tar 3190:-. Tidigare kostade det ännu mindre och jag tror jag gav 2990:- ). Riktigt skarpt och med en härlig bokeh.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=85mmnex

Grattis till kameran!

ja jag läste om denna på cyberphoto men då behöver man ytterligare en adapter till detta objektiv antar jag?
Sen är det bara manuell fokusering som gäller?

tack Sten-Åke :)
 
ja jag läste om denna på cyberphoto men då behöver man ytterligare en adapter till detta objektiv antar jag?
Sen är det bara manuell fokusering som gäller?

Samyangs objektiv med specifik E-fattning ska inte behöva adapter. Står det "E-fattning" är de som regel aningen förlängda (motsvarande utjämningens längd för registeravståndet).

Nu vet jag att en många köper dessa objektiv med Nikonfattning eller dito Canon för att kunna använda dem på dessa märken också samt använder adapter för att köra på E-fattning.

Jag har dock ingen aning om 85:an är ett undantag, men det står uttryckligen "E-fattning" i CP:s annons men illustrationen visar objektivet med Nikonfattning.

Och har det E-fattning ska det passa direkt. på en A7II.

Manuell fokus är det som gäller.

//Lennart
 
Samyangs objektiv med specifik E-fattning ska inte behöva adapter. Står det "E-fattning" är de som regel aningen förlängda (motsvarande utjämningens längd för registeravståndet).

Nu vet jag att en många köper dessa objektiv med Nikonfattning eller dito Canon för att kunna använda dem på dessa märken också samt använder adapter för att köra på E-fattning.

Jag har dock ingen aning om 85:an är ett undantag, men det står uttryckligen "E-fattning" i CP:s annons men illustrationen visar objektivet med Nikonfattning.

Och har det E-fattning ska det passa direkt. på en A7II.

Manuell fokus är det som gäller.

//Lennart

Jo så långt är jag med just med E-fattningen. Missade att det stod E-fattning...Då är väl det enda isåfall om detta objektiv tex ursprungligen är till för Aps-c kameror, då "förlorar" man väl ett antal Mp. nåväl ska läsa lite mer om det :)

Står fullformat klart å tydligt såg jag nu, nåväl kan se lite youtube tester om det finns på detta objektiv :)
 
Jo så långt är jag med just med E-fattningen. Missade att det stod E-fattning...Då är väl det enda isåfall om detta objektiv tex ursprungligen är till för Aps-c kameror, då "förlorar" man väl ett antal Mp. nåväl ska läsa lite mer om det :)

Står fullformat klart å tydligt såg jag nu, nåväl kan se lite youtube tester om det finns på detta objektiv :)

Finns en massa på youtube. Men 85:an testas med adapter då den var tidig att komma ut. Skrivs dock att den finns med e-fattning men att det bara innebär en förlängning av tuben motsvarande adapterns längd.
Här länk tille deras 135/2.0 som har native e-fattning. (Väldigt skarp optik)

https://www.youtube.com/watch?v=QXbCveS3Irc

Här länk till alla möjliga FE/E-objektiv (både Sony/Zeiss/Samyang/Rokinon m fl)

http://briansmith.com/sony-a7-a7r-a7s-lens-guide/

Slutligen en bild på Samyang 85/1.4 med E-fattning. Här syns tydligt förlängningen av objektivtuben (motsvarar adapterns längd men blir betydligt lättare än exempelvis Nikonmodellen med adapter eftersom det bara handlar om en förlängning av ett redan lätt rör).

Tester av själva 85:an kvittar vilken fattning du läser om eftersom inga ändringar på objektivet i övrigt är gjorda.

//Lennart
 

Bilagor

  • 85mm.JPG
    85mm.JPG
    35.2 KB · Visningar: 52
Finns en massa på youtube. Men 85:an testas med adapter då den var tidig att komma ut. Skrivs dock att den finns med e-fattning men att det bara innebär en förlängning av tuben motsvarande adapterns längd.
Här länk tille deras 135/2.0 som har native e-fattning. (Väldigt skarp optik)

https://www.youtube.com/watch?v=QXbCveS3Irc

Här länk till alla möjliga FE/E-objektiv (både Sony/Zeiss/Samyang/Rokinon m fl)

http://briansmith.com/sony-a7-a7r-a7s-lens-guide/

Slutligen en bild på Samyang 85/1.4 med E-fattning. Här syns tydligt förlängningen av objektivtuben (motsvarar adapterns längd men blir betydligt lättare än exempelvis Nikonmodellen med adapter eftersom det bara handlar om en förlängning av ett redan lätt rör).

Tester av själva 85:an kvittar vilken fattning du läser om eftersom inga ändringar på objektivet i övrigt är gjorda.

//Lennart

kungligt tusen tack Lennart! :)
 
ja jag läste om denna på cyberphoto men då behöver man ytterligare en adapter till detta objektiv antar jag?
Sen är det bara manuell fokusering som gäller?

tack Sten-Åke :)

Manuellt är det men ingen adapter behövs för det är ett FE-objektiv för E-mount som redan Lennart påpekat. Objektivet är gjort för din A7:a och du har ju dessutom bildstabilisering i ditt hus så det är verkligen en bra manuell kombo.

Jag har det själv och även om det inte är mitt mest frekvent använda objektiv så är det ett av min mest spännande. Det är ett sånt objektiv som gör skillnad tycker jag. Skulle inte vilja vara utan det idag. Det fins andra också att välja bland men inget matchar detta pris/prestanda.
 
Manuellt är det men ingen adapter behövs för det är ett FE-objektiv för E-mount som redan Lennart påpekat. Objektivet är gjort för din A7:a och du har ju dessutom bildstabilisering i ditt hus så det är verkligen en bra manuell kombo.

Jag har det själv och även om det inte är mitt mest frekvent använda objektiv så är det ett av min mest spännande. Det är ett sånt objektiv som gör skillnad tycker jag. Skulle inte vilja vara utan det idag. Det fins andra också att välja bland men inget matchar detta pris/prestanda.


Detta låter ju helt perfekt till sitt pris. Ja det tål att spara en slant och inhandla inom en snar framtid. :)
 
Tester av själva 85:an kvittar vilken fattning du läser om eftersom inga ändringar på objektivet i övrigt är gjorda.
Det enda man ska tänka på när det gäller tester är om objektivet är testat på en småbildskamera eller en halvformatskamera (APS-C). Om man själv har en kamera med "fel" format jämfört med testet så är just det testet kanske inte så relevant.
 
Det enda man ska tänka på när det gäller tester är om objektivet är testat på en småbildskamera eller en halvformatskamera (APS-C). Om man själv har en kamera med "fel" format jämfört med testet så är just det testet kanske inte så relevant.

Det är väl en relevant invändning Per har ändå Lennart? Objektivet får ju en liten annan karaktär beroende på vilket sensorformat man har. Det här är ju ett objektiv många vill köra fullt öppet för bokehns skull och den skiljer klart åt med bara ett snäpp till 2,0 från 1,4. Men Cyber har väl testat på FF förmodar jag och att DxO skulle göra något annat i första rummet när man testar exv. perceptuell upplösning håller jag för otroligt.

Jag tycker dock att objektivets svagheter också ska nämnas även om jag tycker de är marginella om man har 24MP eller mer. Det jag tänker på är att närgränsen inte är särskilt imponerande och ligger på ca 1 meter. Mitt Samyang 100mm makro har en helt annan karaktär och fokuserar ner till 1/3 av det avståndet. Kan vara bra att ha det i minnet så det inte blir någon överraskning. Men för porträtt skulle jag välja 85:an alla dar i veckan i jämförelse med mitt 100mm.
 
Det är väl en relevant invändning Per har ändå Lennart?

Självklart!

Jag förutsatte dock att frågeställaren (vilket han visat) besitter så pass mycket kunskap att han kollar på tester som avser likvärdiga FF-kameror. Då kommer både för- och nackdelar fram.

Jag sökte faktiskt på nätet efter just test av nämnda objektiv på A7II men lyckades inte finna någon. Jag tror dock frågeställaren lyckas hitta rätt via de länkar jag tipsade om.

I annat fall får väl han och övriga tråddeltagare lämna in en ansökan i 3 exemplar, bevittnat av Notarius Publicus, om att herr Aspman skall utredas huruvida bedrägligt förfarande från hans sida föreligger och därefter rannsakas.

Finner man att herr Aspman farit med dylikt förfarande i bedrägligt syfte torde den strängaste straffskalan användas. Delinkventen kan då åläggas att använda Sonys 16-50 kitzoom för aps-c på sin A7R i ett år:)

Sov gott pojkar!

//Lennart
 
85mm vs 135mm

God morgon Lennart och Sten-Åke och övriga.
Haha jag har stenkoll, det svåra blir nu om man ska satsa på 85.an eller 135:an i framtiden.
Har läst en del nu på morgon kvisten och även lite igår kväll. Måste dock säga att jag tycker att 135 verkar vara snäppet vassare när man sett lite bilder på Cyberphoto.
( precis som du skrev Lennart i länken du gav)
Klart är väl att 135 är både längre och tyngre. läste även att 135 är suverän för porträtt.
(Cyberphoto test)

Men men tål att tänkas på en vecka eller två......
 
Självklart!

Jag förutsatte dock att frågeställaren (vilket han visat) besitter så pass mycket kunskap att han kollar på tester som avser likvärdiga FF-kameror. Då kommer både för- och nackdelar fram.

Jag sökte faktiskt på nätet efter just test av nämnda objektiv på A7II men lyckades inte finna någon. Jag tror dock frågeställaren lyckas hitta rätt via de länkar jag tipsade om.

I annat fall får väl han och övriga tråddeltagare lämna in en ansökan i 3 exemplar, bevittnat av Notarius Publicus, om att herr Aspman skall utredas huruvida bedrägligt förfarande från hans sida föreligger och därefter rannsakas.

Finner man att herr Aspman farit med dylikt förfarande i bedrägligt syfte torde den strängaste straffskalan användas. Delinkventen kan då åläggas att använda Sonys 16-50 kitzoom för aps-c på sin A7R i ett år:)

Sov gott pojkar!

//Lennart

Protest! Det låter som ett väl hårt straff med tanke på kapitalförstöringstakten i sammanhanget. :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.