Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sonys A7-serie - Adaptrar och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
OK. Blev nyfiken på vilka A-mountobjektiv du använde. Kör med Tamron 150-600 till A7RII och LA-EA3. Det fungerar riktigt bra, tyvärr inte med alla AF-modaliter och denna adapter t ex ögon-AF och lock-on. Mina gamla Minoltaobjektiv fungerar hyffsat med LA-EA4 och mina Olympus Zuiko fick nytt liv med en Novoflexadapter. A7-serien har ju beredvillig hjälp för manuell fokus.

Jag kör med Minolta AF 17-35mm F2.8-4, Sigma 50/1,4 DG HSM och Sony AF 85/2,8 SAM. Minoltan har ett par år på nacken men funkar finfint att fota konserter med. Sony 85:an är ett helt underbart porträttobjektiv som jag använt till ett par omslagsbilder. Men främst använder jag Sony A7r med Carl Zeiss 28/2,8, 50/1,4 och 135/2,8 samt ett Leica 90/2.
 
Ok. Tack för info. Jag fotar mest djur och natur med lite andra brännvidder. Kul att minoltazoomen hänger med fortfarande. :)
 
Har en del Nikon FX gluggar och har nu sett att det kommit en adapter med autofokus till A7:eek:rna. Jag har ännu inte en A7a så min fråga är om Nikons telezoomar och för övrigt även andra gluggar med VR/antiskak kommer att funka på den billigaste A7an, i så fall skulle en A7a vara mer intressant för mig än en D610 som är alternativet då jag funderar på att lämna DX systemet.
 
Jag har ingen A7x än men när det blir aktuellt så ska jag nog skaffa mig en Nikonadapter, för då kan jag köpa Samyangobjektiv och få bländarautomatik. Med Sonyfattning så finns ju inte det, konstigt nog.
 
Har en del Nikon FX gluggar och har nu sett att det kommit en adapter med autofokus till A7:eek:rna. Jag har ännu inte en A7a så min fråga är om Nikons telezoomar och för övrigt även andra gluggar med VR/antiskak kommer att funka på den billigaste A7an, i så fall skulle en A7a vara mer intressant för mig än en D610 som är alternativet då jag funderar på att lämna DX systemet.

För tidigt att svara på detta då Commlite-adaptern till Nikon E-mount är precis nyutkommen och slutsåld vad jag förstår. Rent generellt fungerar adapterade AF-objektiv bäst med A7RII med A7II som god tvåa (efter nytt FW) och sämst med A7R/A7S(II), som bara har contrast-detect-AF. Korta objektiv fungerar bättre än längre. Då A7 har hybrid-AF borde det väl rent teoretiskt kunna funka till denna kamera också men då Sonys egen adapter (LA-EA3) använts med detta hus till Sonys A-mountobjektiv har jag inte sett någon större entusiasm på forumen (långsam AF).
 
För tidigt att svara på detta då Commlite-adaptern till Nikon E-mount är precis nyutkommen och slutsåld vad jag förstår. Rent generellt fungerar adapterade AF-objektiv bäst med A7RII med A7II som god tvåa (efter nytt FW) och sämst med A7R/A7S(II), som bara har contrast-detect-AF. Korta objektiv fungerar bättre än längre. Då A7 har hybrid-AF borde det väl rent teoretiskt kunna funka till denna kamera också men då Sonys egen adapter (LA-EA3) använts med detta hus till Sonys A-mountobjektiv har jag inte sett någon större entusiasm på forumen (långsam AF).

Det krävdes ju en FW-uppdatering även av A7 II för att den skulle använda huvudsensorns fasdetekt-fokuspunkter med EA3-adaptern. Vad jag vet har ingen flaggat för en liknande uppdatering av gamla A7 även om det förmodligen borde funka.Så A7 är nog en dead end där tyvärr.

Med de äldre husen gäller EA4 och A-mount + Tamron och Sigma -objektiv vid sidan av Sonys egna A-mounts. Det funkar hyfsat.
 
Det krävdes ju en FW-uppdatering även av A7 II för att den skulle använda huvudsensorns fasdetekt-fokuspunkter med EA3-adaptern. Vad jag vet har ingen flaggat för en liknande uppdatering av gamla A7 även om det förmodligen borde funka.Så A7 är nog en dead end där tyvärr.

Med de äldre husen gäller EA4 och A-mount + Tamron och Sigma -objektiv vid sidan av Sonys egna A-mounts. Det funkar hyfsat.

Ja, det är lite synd att det inte kommit till A7 eftersom den såvitt jag förstått har exakt samma AF-system som A7 II - endast firmware skiljer. Det är kanske ett sätt att kunna sälja den billigare parallellt utan att den blir "för bra", men surt för de som köpt den när den kostade mer.
 
Kanske läge att avvakta tills Nikon adaptern har kommit och det finns folk som kört A7 med denna, annars tycker man kanske att det skulle vara samma som de som har Canon gluggar på sin A7a, där vore det kul att veta om "antiskak" på Cannon/Sigma/Tamron gluggarna fungerar bra eller inte.
A7 an säljs titt som tätt för ca 7500 och på det en cashback på 900 vilket får sägas vara ett mycket bra pris, därav mina frågor, Motsvarande Nikon D610 ligger ju på det dubbla.
 
Ja, det är lite synd att det inte kommit till A7 eftersom den såvitt jag förstått har exakt samma AF-system som A7 II - endast firmware skiljer. Det är kanske ett sätt att kunna sälja den billigare parallellt utan att den blir "för bra", men surt för de som köpt den när den kostade mer.

De hävdade ju att A7 II skulle vara 30% snabbare än A7 och det beror kanske på att processorn är snabbare också. Men sensorn ska ju vara den samma. Den stora grejen är vid sidan av ännu bättre algoritmer främst att man använder huvudsensorn som fasdetekt-källa inte bara för native E-mountobjektiv utan för både de som kör A-mount+adapter (utan skruv) och tredjepartsobjektiv+adapter (utan skruv).

A7 blir på det sättet en mycket mer allround kamera än A7. Det förstärks också av att A7 II fått inbyggd bildstabilisering. Det gör kameran mer lättanvänd även med objektiv som saknar SSS.

Den nya kameran är faktiskt förvånansvärt billig (en del har ju fått den för så lite som 13 000) och det trots att dollarkursen gått upp kraftigt. Både gamla A7 och A7 II är ju med i cash back (900 spänn) vilket de dyrare modellerna inte är. Det är ju ungefär vad de dyraste APS-C-modellerna kostade för något år sedan. A7:a går for långt under 10 000 ofta, så länge det varar.
 
Jag har ingen A7x än men när det blir aktuellt så ska jag nog skaffa mig en Nikonadapter, för då kan jag köpa Samyangobjektiv och få bländarautomatik. Med Sonyfattning så finns ju inte det, konstigt nog.

Att Samyangs A-mountfattning inte ger bländarautomatik visste jag men gäller det även FE, de som heter Rokinon antar jag?

Måste passa på att fråga en helt annan sak:
Behöver göra mer ingående jämförelser men mitt klara intryck är att Sony A7S klarar AF i långt
svagare ljus än A7R(II) med LA-EA4. Den adaptern har ju har en egen AF-modul och har väl ingen som helst återkoppling från huvudsensorn?? Kanske är det en synvilla och som sagt behöver göra en mer systematisk jämförelse. Ibland stämmer inte magkänslan... :)
 
Kanske läge att avvakta tills Nikon adaptern har kommit och det finns folk som kört A7 med denna, annars tycker man kanske att det skulle vara samma som de som har Canon gluggar på sin A7a, där vore det kul att veta om "antiskak" på Cannon/Sigma/Tamron gluggarna fungerar bra eller inte.
A7 an säljs titt som tätt för ca 7500 och på det en cashback på 900 vilket får sägas vara ett mycket bra pris, därav mina frågor, Motsvarande Nikon D610 ligger ju på det dubbla.

Antiskak har aldrig varit några problem för mig med Sonys adapters och mitt A-mount Sigma 150-500 men det som är problemet här är ju att man inte har något fasdetekt AF med adapters utan Sonys SLT-teknik. De flesta kanske vill använda den öppna adaptern EA3 och huvudsensorns fasdetekt-sensorer om det gick men det går alltså inte med A7 eller A7r och A7s.

Nikon-adaptern (om du menar den intelligenta) kommer endast fullt till sin rätt med A7 II-plattformen. Du kommer inte få fasdetekt-AF med den på en gammal A7.
 
Nikon-adaptern (om du menar den intelligenta) kommer endast fullt till sin rätt med A7 II-plattformen. Du kommer inte få fasdetekt-AF med den på en gammal A7.

Rätt! Men hur man än vrider och vänder på det hela blir Nikongluggarna lite roligare och bekvämare att använda i många situationer med den sk "intelligenta" adaptern.

Även med "bara" CDAF och VR samt EXIF. Tänker mest på mitt Micro Nikkor 105/2.8 AF-S G ED VR macro.

Sedan har ju diverse förhandstester med pre-preoduktionsexemplar av adaptern uppvisat en del brister i AF-hanteringen. Dessa sägs vara åtgärdade med de färdiga exemplaren. Men de tidigare visade att inte ens A7II-serien fungerade speciellt väl med PDAF.

Fast med tanke på priset (nästan 3 laxar) bör väl det fungera bra med färdiga exemplar.

Notera att adaptern bara är gjord för gluggar med inbyggd AF-motor. Skruvdrivna objektiv från Nikon fordrar en lösning liknande LA EA4 med inbyggd motor och skruv.

//Lennart
 
Visst Lennart, det gäller att förstå vilka problem man löser och vilka man inte löser beroende på plattform OCH vald adapter. A7:eek:rna ger idag inget stöd för PDAF utan Sonys A-mountadapter och då bara med Sony/Minolta A-mount idag. Har man gamla skruvdrivna Minolta-glas eller andra A-mount med skruvdrift så gäller EA4 (EA2 funkar också men då blir bilden beskuren till APS-C format med betydligt färre pixlar). AF:en i EA4 är också utvecklad och av senare generation än EA2. Tvåan funkar bra den med och jag har använt den tidvis rätt mycket själv.

Bara med A7 II:eek:rna finns det chans till PDAF med input från huvudsensorn men då bara med objektiv med inbyggd fokusmotor. A7 II bara efter firmware uppdatering till 2.0. Annars funkar dessa också som de gamla A7:eek:rna.

Om de nya adaptrarna inte är helt tillfredställande så är det viktigt att de går att firmware uppdatera. Hur många uppdateringar har Metabones gjort tills idag?
 
Fattar nada

Jag försöker att följa den här tråden men det är många förkortningar som jag inte förstår innebörden av, kan någon hjälpa mig =)

CDAF
VR
EXIF
PDAF
Skruvdrivna

Tack på förhand // Sören
 
Jag försöker att följa den här tråden men det är många förkortningar som jag inte förstår innebörden av, kan någon hjälpa mig =)

CDAF
VR
EXIF
PDAF
Skruvdrivna

Tack på förhand // Sören

Ja det är ju en väldig massa s.k. förkortningar (akronymer) i kameravärlden också även om den plågan är betydligt mindre än i datorvärlden.

PDAF Phase detect auto focus (snabbare men saknar återkoppling, vill det sig illa och systemet är dåligt justerat så fokuserar det fel.

CDAF Contrast detect auto focus (långsammare än PDAF men har återkoppling och är därför pricksäkrare när det gäller single shots)

Hybrid AF använder en kombination av PDAF och CDAF (startar med PDAF och avslutar med CDAF för precisionens skull.

VR är Nikons bildstabilisering i objektiv.

"Skruvdrivna" är exv. Minoltas gamla AF-objektiv som har en klokoppling till kamerahusens inbyggda fokusmotorer.

EXIF står för "Exchangeable image file format " och är en benämning på den metadata kameran registrerar i digitalt tagna bilder där främst kamerans olika inställningar vid bildögonblicket går att avläsa.
 
PDAF Phase detect auto focus (snabbare men saknar återkoppling, vill det sig illa och systemet är dåligt justerat så fokuserar det fel.

CDAF Contrast detect auto focus (långsammare än PDAF men har återkoppling och är därför pricksäkrare när det gäller single shots)

Hybrid AF använder en kombination av PDAF och CDAF (startar med PDAF och avslutar med CDAF för precisionens skull.

VR är Nikons bildstabilisering i objektiv.

"Skruvdrivna" är exv. Minoltas gamla AF-objektiv som har en klokoppling till kamerahusens inbyggda fokusmotorer.

EXIF står för "Exchangeable image file format " och är en benämning på den metadata kameran registrerar i digitalt tagna bilder där främst kamerans olika inställningar vid bildögonblicket går att avläsa.

Bockar tackar för snabbt och bra svar :)
 
I Sonys värld är det hybrid AF. Det är inte renodlad fasdekt AF utan fasdekt AF+ kontrast AF i skön förening:

"Speedy phase-detection AF, highly accurate contrast-detection AF (saxat ur reklamfoldern för Sony A7 II)" tillsammans löser det problemet. Jag vet inte hur andra i så fall löst det.

Fasdetekt AF är ju snabb just för att man förutsätter vissa saker (och inte bryr sig om att att reda på hur det är) istället för att ta reda på hur det är (som ju contrast AF alltid gör) om man säger så. Av det följer att fasdetekt AF kan fokusera fel om systemet är fel inställt (kalibrerat). Därför kan man i moderna kameror själv mikrojustera AF om ett visst objektiv fokuserar fel med fasdekt AF (förutsatt att det har fast brännvidd för för zoomar funkar det inte om felet inte är helt linjärt och det är det sällan eller aldrig) . Det finns inget att kalibrera med kontrast AF för där svänger systemet in mot jämviktsläget (fokus) med hjälp av ett s.k. transient svar. Det är inte en metod som förknippats tidigare med fasdekt AF. Det bryter helt enkelt mot hela logiken i att prioritera snabbhet till varje pris som helst och t.o.m. om det går ut över AF-precisionen.

De kanske bara kallar det något annat än vi andra varit vana att höra tidigare.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.