PMD
Aktiv medlem
Enligt Cicala är det precis vad man har gjort.Det är ju smartare av det skälet att kunna göra detta i kamerahuset istället.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Enligt Cicala är det precis vad man har gjort.Det är ju smartare av det skälet att kunna göra detta i kamerahuset istället.
Ja jag tänkte väl att jag knappast kunde vara ensam om den iakttagelsen . Även två stopp är ju välkommet men det är ju lätt att en massa glädjesiffror ekas som man inte alltid förstår villkoren kring (om man inte läser det verkligt finstilta i broschyrerna). Vad bryr man sig egentligen om CIPA. Det är ju verkligheten 1.0 som gäller i alla fall och den är ju väldigt individuell dessutom när det gäller skak.
Ditt Sigma-objektiv lär ju vara producerat ett antal år innan Sony implementerade sin "5-axliga" *) stabilisering i sina A7 M2-varianter, dvs sannolikheten för att Sigma skulle ha kunnat förutse någonting som helst om vilken signalhantering Sonys kommande 5-axliga stabilisering skulle behöva ha torde ha varit mikroskopisk, varför Sigmas OS kan förväntas jobba emot Sonys stabilisering, precis som du har observerat.OSS och IBIS verkar funka fint ihop, i alla fall med mitt Sony 70-200mm för E-mount. Däremot är det så att Sigma OS och IBIS kolliderar vad det verkar och att ett av systemen då måste stängas av.
---
Jag försökte hitta något A7 II-prospekt på nätet, men inget av det jag hittade utlovade stabilisering med 5 parametrar för Sonys A-mountobjektiv - bara 3. Och än mindre med något tredjepartsobjektiv. Där fritar sig Sony (självfallet) ansvar för allting. De skriver:---
Enligt Sonys A7 II folder så ger IBIS alla 5 riktningar med E-mounts utan adapter men också med A-mountobjektiv med Sonys adaptrar men det är å andra sidan inte vad man läst på andra ställen där man bara får trevägskompensering med dessa. Å andra sidan får man ju inte det med mitt Sigma OS heller.
---
Kloka synpunkter var precis vad säljaren på Scandinavian Photo gav dig...---
Säljaren på scandinavian photo var mycket bestämd att jag skulle ha adaptern med autofokusmodul inbyggd för att få snabb autofocus, men när jag kom hem och laddade in den nyaste programvaran i kameran så läser jag att man hade infört stöd för snabb autofocus även med de enklare och billigare adapter.
Hade varit bra med några kloka synpunkter...
---
Denna spegelskräck är extremt överdriven.---
Jag tänker att det skulle vara bra att klara sig utan den genomskinliga plastbiten i den adaptern jag fick, det som inte finns kan inte krångla.
---
Du blandar ihop denna med flaxande speglar på SLR-kameror. Denna kan mycket riktigt krångla ibland. Men spegeln i LA-EA2, EA4 och i alla SLT-kameror är inte en rörlig komponent, den sitter fast insnäppt i kamerahuset. Jag har aldrig någonsin hört talas om att den skulle ha krånglat. Åtminstone inte ifall man undantar "SBS". Någon hade efter sensorrengöring inte snäppt tillbaka den ordentligt i sina fästen.
.
Hej vet ej om jag är i rätt forumstråd, isåfall ursäkta. Men Jag tänker i vår skaffa mig en Sony A7II och vill satsa på två objektiv. Ett teleobjektiv och ett slags "allround" objektiv.
Jag fotar mestadels landskap/djur/natur och porträtt.
Någon som kan rekomendera två stycken bra objektiv för just sådana ändamål?
Tyvärr har jag inget riktigt bra svar vad gäller allroundobjektiv (t ex en normalzoom) då de 2 dedicerade med AF (FE 28-70 och FE 24-70/4 ZE inte håller måttet vad gäller kant- och midrangeskärpa).
Däremot är FE 70-200/4 OSS G bra som telezoom.
För landskap kan jag bara rekommendera adapter och manuell fokus plus bra vidvinkel från annat märke.
Men det är min privata åsikt eftersom A7-serien får vissa problem med native vidvinkelgluggar p g a det korta registeravståndet. Adaptern gör att ljuset inte behöver böja av så brant och kantskärpa samt midrange ser mycket bättre ut. Kan du klara dig med MF så har Samyang ett gäng bra vidvinklar som inte behöver ha adapter eftersom de redan är förlängda motsvarande adaptern.