Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Vore intressant att se hur det är gjort då.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det skulle väl möjligen vara det att vid normal PDAF i en spegelreflex så är bildsensorn inte tillgänglig för att mäta kontrast med ...Jag ser inget som skulle tala emot att det är kontrast AF som används vid "closed loop".
Nu har jag testat Metabones Adapter III tillsammans med ett Canon EF 17-40/4 L-optik på min Sony A7. Autofokusen är i princip oanvändbar på gamla A7. Men enligt uppgift ska kombinationen ge snabb AF på A7RII. Jag gjorde även en hastig test mellan EF 17-40/4 och mitt Konica/Minolta 17-35 2.8-4 med LA-EA4-adapter. Kantskärpan är bättre och vinjetteringen är lägre på KonicaMinoltan. Kantskärpan är riktigt urusel och vinjetteringen störande på Canon EF 17-40 vid 17 mm.
Var snäll och definiera "i princip oanvändbar". Sätter den inte skärpan ens med CDAF efter en stunds letande, eller vad sker?
//Lennart
Den sätter oftast skärpan lite ur fokus efter en stunds letande.
Det skulle väl möjligen vara det att vid normal PDAF i en spegelreflex så är bildsensorn inte tillgänglig för att mäta kontrast med ...
Jag vet inte om de var först, men den fungerar bara i Live View.Var det inte Canon som var först med någon form av hybrid AF?
Jag vet inte om de var först, men den fungerar bara i Live View.
Kanske, men det har väl inte så mycket att göra med frågan om återkoppling ("closed loop") eller inte för PDAF?Ja det är klart att det är så och det är väl kanske därför Canon måste bygga om objektiven för att få till det enligt Ciala.
Kanske, men det har väl inte så mycket att göra med frågan om återkoppling ("closed loop") eller inte för PDAF?
Det finns mängder av billiga adaptrar (manuella) på olika sajter. Många är rent ut sagt riktiga kameraförstörare vad gäller bajonettskador. Även objektivbajonetten och hela gluggen kan gå åt h-e.
Har råkat ut för många glappiga adaptrar med vassa grader. Värst är det om glappet är axialt, men radiellt glapp är inte heller så kul. Likaså blanka ytor invändigt som jäklas med ljuset. Till min A7R har jag enbart dyrare adaptrar från Kipons bästa serie eller Novoflex.
Men eftersom jag har en kamera med X-fattning ville jag ha så jag kunde köra Nikon G på den. Skaffade en adapter som var slut i Sverige. Det var inte kul alls.
328:- lät ju inte farligt för att använda ibland då och då. Mindre kul när importavgift på 266:- tillkom liksom fraktavgifter (jag skickade tillbaks den) = c:a 800:- för en totalt kass adapter.
FEL 1: Provade adaptern i kamerans bajonett. Glappade både radiellt o axialt till den grad att den inte ens låste utan kunde ramla loss när som helst.
FEL 2: Var bakre bajonetthane för slapp och glappig så var främre bajonetthona tight till den grad att det tog mig c:a 3 timmar att få loss objektivet igen.
FEL 3: Spärren för bajonetthonan hade för långt stift
FEL 4: Bländarstyrningen (G-objektiven saknar bländarring) var så glappig att den missade klacken till objektivets springbländare. Kunde ibland försöka blända till f/22 men bländaren var ändå vidöppen.
Den här adaptern finns för övrigt för Nikon G till FE/E-fattning och även till andra objektivmärken till FE/E-mount. Vill bara utfärda en varning.
Så här ser den ut: (Jag har skickat den i retur tillsammans med en massa ord som inte finns med i SAO, jo man har en svensk kundtjänst, och inte heller bör skrivas/sägas i närheten av varken barn eller vuxna).
Har mailväxlat 5 ggr nu och en del av svaren får "goddag yxskaft" att framstå som intelligent språkbehandling.
Mvh//Lennart
Jo det var ju behovet av en lägesgivare som uppstod ur återkopplingskravet som jag fattade det med Canons fasdetekt AF men du kanske tolkade det på något annat sätt.. Bara de objektiv som hade det verkade funka enligt C.
Jovisst, men hybrid-AF har ingenting med det att göra. Det handlar om PDAF för hela slanten.