Annons

Sonys A7-serie - Adaptrar och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag ser inget som skulle tala emot att det är kontrast AF som används vid "closed loop". Som helhet tycker jag inte heller att Cilala kommer till botten av detta. Han ger väl snarast uttryck för att han inte kan få tillräckligt bra info utan tvingas försöka se igenom allt marknadsföringsblaj. Dock intressant att han betonar att både kamera och objektiv behöver vara av senare tillverkning då objektiven behöver ha en "rotation detector" och ha högre precision än äldre objektiv haft. Vad mater rotation detector för system? Det får man ju aldrig klarhet i.

"As it turns out, my little tests just confirm things that were already published (if obscurely.)

The two newest Canon cameras have more accurate phase-detection sensors than their previous cameras. The newest lenses have more accurate focus movement (or provide more accurate focus movement feedback, or both) that takes advantage of those sensors.

Older cameras don't have accurate enough AF sensors to take advantage of the new lenses' capabilities. Older lenses can't move their focusing elements with enough accuracy to take advantage of the new cameras' accurate sensors.

It's rather sad (given the amount of other work that's piled up during this little series) that I didn't find this information until after I'd done all this testing, but it's rather a testament to our times. There's so much marketing drivel and useless verbiage thrown about that the marketing noise drowns out the actual useful information the camera makers offer us.

But that's the topic of another blog post in which I will take personal offense at the marketing crap that's been shoveled our way at an ever-increasing rate.

I don't believe we photographers are nearly as stupid as the marketers seem to think we are. In the meantime, while I'm on this rant, I highly recommend Thom Hogan's very funny look at camera icons "A Different Kind of Focus." Thom writes better stuff sitting on the tarmac waiting for takeoff than I do at my desk.

And I guess, given all the marketing fluff, I wouldn't have really believed "better autofocus" if I hadn't seen it with my own tests.

I've heard it before and it wasn't so. Not to mention I doubt seriously we'd have seen the marketers say, "better autofocus...but not with the lenses you already have." So maybe this is worthwhile after all.

Otherwise I might have put my trusty old 85mm f/1.8 on a 5D III and thought "not better at all, they're lying to me again."

Jag tycker verkligen att det fortfarande är så att exv. dPreview skriver att Canon-fotografer blivit förvånade över precisionen med A7r II och Canon-glas+adapter. Det här borde väl Canon fåt till för längesdan för allal sina kameror. Jag tror många var förvånade när det exv. visade sig att folk hade problem med 7D MK II också. 7D och 5D MK II hade uppenbarligen större problem än 5D MK III men här pratar man ju också om att det faktiskt beror på vilken generation objektiven tillhör. "It´s not going to happen" säger Ciala om man inte har nya objektiv.

Sony har också haft något liknande för det var inte alla objektiv som funkade optimalt med exv. A6000 enligt uppgift och den hybrid-AF som det huset har.
 
Nu har jag testat Metabones Adapter III tillsammans med ett Canon EF 17-40/4 L-optik på min Sony A7. Autofokusen är i princip oanvändbar på gamla A7. Men enligt uppgift ska kombinationen ge snabb AF på A7RII. Jag gjorde även en hastig test mellan EF 17-40/4 och mitt Konica/Minolta 17-35 2.8-4 med LA-EA4-adapter. Kantskärpan är bättre och vinjetteringen är lägre på KonicaMinoltan. Kantskärpan är riktigt urusel och vinjetteringen störande på Canon EF 17-40 vid 17 mm.
 
Nu har jag testat Metabones Adapter III tillsammans med ett Canon EF 17-40/4 L-optik på min Sony A7. Autofokusen är i princip oanvändbar på gamla A7. Men enligt uppgift ska kombinationen ge snabb AF på A7RII. Jag gjorde även en hastig test mellan EF 17-40/4 och mitt Konica/Minolta 17-35 2.8-4 med LA-EA4-adapter. Kantskärpan är bättre och vinjetteringen är lägre på KonicaMinoltan. Kantskärpan är riktigt urusel och vinjetteringen störande på Canon EF 17-40 vid 17 mm.

Var snäll och definiera "i princip oanvändbar". Sätter den inte skärpan ens med CDAF efter en stunds letande, eller vad sker?

//Lennart
 
Varning för sekunda adaptrar

Det finns mängder av billiga adaptrar (manuella) på olika sajter. Många är rent ut sagt riktiga kameraförstörare vad gäller bajonettskador. Även objektivbajonetten och hela gluggen kan gå åt h-e.

Har råkat ut för många glappiga adaptrar med vassa grader. Värst är det om glappet är axialt, men radiellt glapp är inte heller så kul. Likaså blanka ytor invändigt som jäklas med ljuset. Till min A7R har jag enbart dyrare adaptrar från Kipons bästa serie eller Novoflex.

Men eftersom jag har en kamera med X-fattning ville jag ha så jag kunde köra Nikon G på den. Skaffade en adapter som var slut i Sverige. Det var inte kul alls.

328:- lät ju inte farligt för att använda ibland då och då. Mindre kul när importavgift på 266:- tillkom liksom fraktavgifter (jag skickade tillbaks den) = c:a 800:- för en totalt kass adapter.

FEL 1: Provade adaptern i kamerans bajonett. Glappade både radiellt o axialt till den grad att den inte ens låste utan kunde ramla loss när som helst.

FEL 2: Var bakre bajonetthane för slapp och glappig så var främre bajonetthona tight till den grad att det tog mig c:a 3 timmar att få loss objektivet igen.

FEL 3: Spärren för bajonetthonan hade för långt stift

FEL 4: Bländarstyrningen (G-objektiven saknar bländarring) var så glappig att den missade klacken till objektivets springbländare. Kunde ibland försöka blända till f/22 men bländaren var ändå vidöppen.

Den här adaptern finns för övrigt för Nikon G till FE/E-fattning och även till andra objektivmärken till FE/E-mount. Vill bara utfärda en varning.

Så här ser den ut: (Jag har skickat den i retur tillsammans med en massa ord som inte finns med i SAO, jo man har en svensk kundtjänst, och inte heller bör skrivas/sägas i närheten av varken barn eller vuxna).
Har mailväxlat 5 ggr nu och en del av svaren får "goddag yxskaft" att framstå som intelligent språkbehandling.

Mvh//Lennart
 

Bilagor

  • adapterkass.JPG
    adapterkass.JPG
    59.7 KB · Visningar: 20
Kanske, men det har väl inte så mycket att göra med frågan om återkoppling ("closed loop") eller inte för PDAF?

Jo det var ju behovet av en lägesgivare som uppstod ur återkopplingskravet som jag fattade det med Canons fasdetekt AF men du kanske tolkade det på något annat sätt.. Bara de objektiv som hade det verkade funka enligt C.
 
Det finns mängder av billiga adaptrar (manuella) på olika sajter. Många är rent ut sagt riktiga kameraförstörare vad gäller bajonettskador. Även objektivbajonetten och hela gluggen kan gå åt h-e.

Har råkat ut för många glappiga adaptrar med vassa grader. Värst är det om glappet är axialt, men radiellt glapp är inte heller så kul. Likaså blanka ytor invändigt som jäklas med ljuset. Till min A7R har jag enbart dyrare adaptrar från Kipons bästa serie eller Novoflex.

Men eftersom jag har en kamera med X-fattning ville jag ha så jag kunde köra Nikon G på den. Skaffade en adapter som var slut i Sverige. Det var inte kul alls.

328:- lät ju inte farligt för att använda ibland då och då. Mindre kul när importavgift på 266:- tillkom liksom fraktavgifter (jag skickade tillbaks den) = c:a 800:- för en totalt kass adapter.

FEL 1: Provade adaptern i kamerans bajonett. Glappade både radiellt o axialt till den grad att den inte ens låste utan kunde ramla loss när som helst.

FEL 2: Var bakre bajonetthane för slapp och glappig så var främre bajonetthona tight till den grad att det tog mig c:a 3 timmar att få loss objektivet igen.

FEL 3: Spärren för bajonetthonan hade för långt stift

FEL 4: Bländarstyrningen (G-objektiven saknar bländarring) var så glappig att den missade klacken till objektivets springbländare. Kunde ibland försöka blända till f/22 men bländaren var ändå vidöppen.

Den här adaptern finns för övrigt för Nikon G till FE/E-fattning och även till andra objektivmärken till FE/E-mount. Vill bara utfärda en varning.

Så här ser den ut: (Jag har skickat den i retur tillsammans med en massa ord som inte finns med i SAO, jo man har en svensk kundtjänst, och inte heller bör skrivas/sägas i närheten av varken barn eller vuxna).
Har mailväxlat 5 ggr nu och en del av svaren får "goddag yxskaft" att framstå som intelligent språkbehandling.

Mvh//Lennart

Sorry, det är ju så jäkla olika. Det största problemet jag haft med mina är att en del varit väl hårda (för lite spel). Man är då nästan rädd att man ska vrida sönder något. Någon har jag skavt in med skavstål men det vill man ju inte hålla på med egentligen. Jag köpte adapters i 4-500 spänns intervallet till mina Pentax-glas från Cyber och de har funkat bra (Pixco tror jag)
 
Kan skriva under på Novoflex: verkar gediget byggt och sitter som gjutet med mina gamla Olympus-Zuikoobjektiv.

(Novoflex förresten, på 70-80-talet hade de objektiv med axelstativ och någon slags handgrepp där man kunde styra skärpan och med pekfingret (var det väl?) fyra av slutaren. Såg ju dödsfränt ut och så pass dyrt att man bara kunde drömma om det. :) )
 
Jo det var ju behovet av en lägesgivare som uppstod ur återkopplingskravet som jag fattade det med Canons fasdetekt AF men du kanske tolkade det på något annat sätt.. Bara de objektiv som hade det verkade funka enligt C.

Jovisst, men hybrid-AF har ingenting med det att göra. Det handlar om PDAF för hela slanten.
 
Jovisst, men hybrid-AF har ingenting med det att göra. Det handlar om PDAF för hela slanten.

Ja i det här fallet så verkar det ju så och det är ju inte så konstigt att man försökt bygga bort fokusproblemen man haft med PDAF för det kan inte vara billigt att tvingas ta alla dessa garantirep. för AF-problem. Men det är ju ändå ettproblem då att man måste byta objektiv. Det är ju smartare av det skälet att kunna göra detta i kamerahuset istället.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.