Annons

Sonys A7-serie - Adaptrar och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Intressant, han verkade alltså inte tycka att optik till spegelreflexkameror presterar lika bra på A7(r). Tex att D800 var lite mer förlåtande.

Detta förstår jag verkligen inte.

Tror fortfarande vi snackar om svårigheterna kort registeravstånd och vidvinkel skapar. Trots att D800 och A7R i grunden har samma sensor så har den senare lite annorlunda vinklade microlinser i kanterna. Detta som ett led i att få ljuset att falla rakare mot sensorn med vidare vinklar.

Det konstiga är att jag kan inte se någon skillnad på 2 filer där den ena är tagen med A7R och den andra med D800 när samma objektiv använts på samma motiv (samma utsnitt, samma tid/bländare, stativ, samma belysning).

De justeringar jag gjort för att få bilderna lika är bara en liten färgkorrigering i ACR.

Jag tror fortfarande att vidvinklar med FE-passning direkt måste göras lite längre eftersom det ser klanderfritt ut med A7R+adapter+objektiv.
Givetvis hoppas jag att jag har fel, men det kanske är för besvärligt och kostsamt att göra på annat sätt.

//Lennart

Jag köpte en A7 i fredags för att filma med. Här är tre videos jag gjort hittills med adapterad optik.

Med Vivitar 24/2.8 och något klipp med Rokkor 50/1.7.
https://www.youtube.com/watch?v=yaYiUbxpdsc

Endast Rokkor 50/1.7.
https://www.youtube.com/watch?v=wkiZ0SW53xk

Industar 50/3.5.
https://www.youtube.com/watch?v=RIU2G3NjXLg

Har inte riktigt smällt in kameran ännu men jag tror jag gillar den eftersom jag brände av tre filmer lite snabbt utan problem eller tillfällen då kameran bromsade mig.
Enda jag inte gillade var att ISOn satt på hjulet bak men det kan jag ju ändra lätt som en plätt.

I´m back

Så här snackas det objektiv :)

Jag har lusat ner en annan tråd här men detta kanske passar bättre här... Har som sagt varit passiv de senaste 3 åren med fotografering men nu har suget kommit tillbaka.

Sitter med en gammal a55:a men väntar på att a6000 skall komma in i lager. Jaja, tråden heter A7 - visst, men objektiven spelar ju mindre roll :)

Jag visste inte riktigt vart jag skulle börja i objektivdjungeln (alltså gamla fasta objektiv till min kommande a6000). Hittade till slut en massa data på allphotolenses.com och satt och jämförde på ebay. Det blev till slut ett vivitar 200 3:5 och ett Minolta MC Tele Rokkor PF 135mm f2.8
De verkade båda ok enligt foto som jag hittade. Tänker mig kunna använda 200:at till macro med försättslins. 1600 kronor för båda, känns som en lagom kompromiss :)

adaptrar?
Vad skall man ha?
Det finns ju från 50 spänn till 600 - är det någon större skillnad?

tips mottages tacksamt

Mvh
Björn

ps
Både Lennart och Mats tillbaka, ni som försvann till Nikon eller vad det nu var, good to see you (och alla andra såklart - minnet börjar svika mig ;-)

adaptrar?
Vad skall man ha?
Det finns ju från 50 spänn till 600 - är det någon större skillnad?

tips mottages tacksamt

Mvh
Björn

ps
Både Lennart och Mats tillbaka, ni som försvann till Nikon eller vad det nu var, good to see you (och alla andra såklart - minnet börjar svika mig ;-)

Jag är halvvägs tillbaka. Kör ju Nikon D800 som huvudsystem, men har en A7R och en NEX-7 med en del dedicerade FE- och E-objektiv. Jag använder många av mina gluggar med Nikonfattning på A7R och jag ser absolut ingen anledning att köra billigaste adaptrar.

Finns många bra i prisspannet 300-900:-. Kipon gör bra adaprar. Novoflex ännu bättre (och mycket dyrare).

Har provat "budgetadaptrar" som gör att man får känslan av att objektivet inte är riktigt fastsatt och småglappar såväl radialt som axialt. Vidare har en del blanka detaljer inuti som ställer till med ofog vad gäller oönskade reflexer.
Sedan har vi adaptrar som är så tajta att man får känslan av att behöva en rörtång för att montera dem på kamerasidan eller objektivsidan. Och då kan man ge sig den på att de glappar på den andra sidan.
En del har så kass material att det bildas små spån som kan åka in i kameran.

Vill man inte bli förbannad så gäller Novoflex, Kipon för mig. Har funderat på Metabones, men har ännu inget behov då jag bara använder Nikongluggar på A7R.

Ska du köra A-mountgluggar så är väl det bästa att titta på LA-EA-serien, fast den är ju dyr men har kommunikation med kamerahuset och CDAF på SSM/SAM-gluggar. De dyraste har även skruvdrift.

Bottomline: Spara inte på några sketna hundralappar när det gäller att skaffa en adapter. Den är ju en viktig länk mellan oftast ganska dyra kameror och objektiv.

Med vänlig hälsning//Lennart

Jag kör adapters för under hundralappen och de funkar perfekt och är väldigt välbyggda.

Typ vilka? Länka gärna till dem. Ska man t ex köra Nikkorgluggar ur G-serien (som saknar egen bländarring) och få styrning på objektivets egen bländare via adaptern på mekanisk väg kostar de betydligt mer. Detsamma gäller Canongluggar där det måste till antingen elektronisk styrning via adaptern eller att adaptern har egen bländare.

Däremot finns det ju enkla konstruktioner för M42 och liknande som man säkert kan hitta billigt utan att de är dåliga.

I princip är ju en adapter bara ett rör som förlänger gluggen till rätt registeravstånd, men personligen tar jag inga risker vad gäller bajonettpassningarna fram eller bak på en adapter.

Har hittat adaptrar som vid mikrometermätning visar sig skilja tre tiondels mm från högsta till lägsta punkt. Då får man i och för sig en oåterkallerlig tiltfunktion som bonus:).

Men jag tror givetvis på dig och gratulerar dig till att ha haft tur.

Just till md/mc så är de inte så komplicerade, bara lite metall. Visst, passform osv är ju viktigt såklart. Tittar man på de adaptrarna som finns i svenska butiker för runt 500 så ser de lika dana ut som de för "under hundringen" på ebay. Däremot kan man köpa kipon på ebay för 500 så det blir väl en sådan.

Har sålt alla a-mountobjektiv. Vill ha något litet och smidigt. Jag tar ytterst sällan med mig en riktig fotoväska numera. Jag har till och med sålt mitt 16-50 2,8 som var det sista jag hade kvar. Har kört 18-55 SAM nu en vecka och insett varför jag haft det förhållandevis stora objektivet på den(16-50). 18-55 är Helt godkänt i dagsljus men det är ju i princip obrukbart inomhus. Har nog först nu insett hur bra det är med 2,8 i bländare... Får hoppas att jag klarar mig med 4 på det kommande 16-70 som jag skall ha till a6000.

16-70/4 är just en sådan glugg jag skulle skaffat om det funnes för FF (FE-fattning). I alla fall om det presterade lika bra där som på en APS-C som A6000. De exempel jag sett tyder på att det är ett mycket bra objektiv. Tror du blir nöjd med det även inomhus med tanke på att det bara rör sig om ett bländarsteg och att lågljusprestandan ökat ganska rejält sedan A55.

//Lennart

Japp, jag tror det också. Varför jag nu redan köpt några gamla plåtburkar till objektiv (innan jag ens har kameran) beror nog mest på nörderi samt att det var billigt. Det får bli ett substitut tills jag får råd med det nya 70-200/4 som verkar trevligt. Jag har haft många 70-200/2,8 zoomar men de har varit precis lite för stora för att de skall ha blivit använda. Men jag gillar verkligen 200 som brännvidd så förr eller senare blir det något sånt, fast modernt.

50/1,8 betraktades väl som hyfsat när det kom och en del menade på att det var det bästa man kunde sätta på en NEX 7 då. DxO ger det 23 i samlingspoäng och Zeiss 55:an fick 42. Det bör ju synas.

Man kan tyvärr inte jämföra DXO:s poäng för ett APS-C objektiv med ett FF-objektiv och dra några slutsatser utifrån det. Men som tur är så behövs det inte i detta fall då DXO faktiskt har testat F55 på en Nex-7, så man kan göra en direkt jämförelse:

http://www.dxomark.com/Lenses/Compa...-STAR-55mm-F18-on-Sony-NEX-7___745_0_1252_736

Det är faktiskt så att 50/1.8 OSS är skarpare (om än marginellt) vidöppen på en Nex-7:a än FE55. Har man inga planer på att gå över till FF så ser jag ingen anledning att köpa en FE55.

Man kan tyvärr inte jämföra DXO:s poäng för ett APS-C objektiv med ett FF-objektiv och dra några slutsatser utifrån det. Men som tur är så behövs det inte i detta fall då DXO faktiskt har testat F55 på en Nex-7, så man kan göra en direkt jämförelse:

http://www.dxomark.com/Lenses/Compa...-STAR-55mm-F18-on-Sony-NEX-7___745_0_1252_736

Det är faktiskt så att 50/1.8 OSS är skarpare (om än marginellt) vidöppen på en Nex-7:a än FE55. Har man inga planer på att gå över till FF så ser jag ingen anledning att köpa en FE55.

Nja, tittar man noggrannare så visar det att FE55 är skarpare vidöppen längre ut i midrangeområdet samt högre detaljering på samma sensor längre ut från centrum (2 mp mer). Därtill mindre vinjettering.

Men det är inga dramatiska skillnader i APS-C-läge. Det har du rätt i. 50/1.8 har dessutom OSS vilket ju är fördel.

Jag har kört båda på Nex-7 och DxO:s nuffror verkar överenstämma med mina resultat. Nu har jag enbart FE55 eftersom jag också kör A7R.

Nja, tittar man noggrannare så visar det att FE55 är skarpare vidöppen längre ut i midrangeområdet samt högre detaljering på samma sensor längre ut från centrum (2 mp mer). Därtill mindre vinjettering.

Men det är inga dramatiska skillnader i APS-C-läge. Det har du rätt i. 50/1.8 har dessutom OSS vilket ju är fördel.

Jag har kört båda på Nex-7 och DxO:s nuffror verkar överenstämma med mina resultat. Nu har jag enbart FE55 eftersom jag också kör A7R.

Ja, mid-->kant är skarpare på FE55, men i centralt är 50/1,8 skarpare. Skillnaderna är oerhört små, så små att de knappast syns förutom på en mätning eller en testbild. Den stora skillnaden är priset då FE55 kostar 4 ggr så mycket som 50/1.8. FE55 är ett fantastiskt objektiv, men det krävs en FF kamera för att man ska få ut prestandan.

Om man å andra sidan jämför FE55 med t ex Otus på FF så framstår FE55 som rejält prisvärd! :)

Man kan inte jämföra DxO:s sammanvägda samlinglingsvärden för sensorprestanda heller (de är bara till för att kora segrare) men samlingsvärdet är ett uttryck för ett vägt värde som baseras på ett antal variabler och det är klart att ett dubbelt så högt värde måste spegla skillnader i de underliggande värden som ligger i dessa variabler. Den stora frågan är ju för de flesta om detta syns vid en jämförelse även om det alltid finns folk som letar testvinnare. Det är ett grovt mått men ändå ett mått. Man kommer aldrig undan att studera detaljerna utifrån sina egna preferenser av vilka egenskaper som är viktiga för ens eget fotograferande, vare sig man jämför sensorprestanda eller objektiv. Allt är ju i slutändan kompromisser eftersom det inte finns några perfekta objektiv eller kameror.

Jag har inget att klaga på Sonys 50/1,8 så länge jag har den på min NEX 7 men jag tycker inte jag blivit speciellt imponerat av den ihop med min A7r och det hade jag inte väntat mig. Av något skäl tycker jag den fokuserat taskigt ihop med det huset ibland märkligt nog. Det är bra att objektivet är stabiliserat också. Tycker inte heller att det finns något större skäl att köpa en Zeiss 55:a om man inte kör FF men problemet för mig är ju att jag behöver ett objektiv och inte flera om jag ska bedriva växelbruk mellan NEX 7 och A7r (jag har massor med manuella 50:eek:r men nu handlar det om ett riktigt bra objektiv att använda både till APS-C och FF med AF och det problemet är jag väl inte ensam om.

Jag har inga som helst fokusproblem med min Zeiss 35:a och det är av det skälet också som jag funderat på 55:an även om jag hellre satsar på en kommande 85:a tror jag. Med 35:an och 36 MP som kan jag skapa mig en bildvinkel som motsvarar 50mm med lite beskärning och mer också för upplösningen håller fint för det, så jag vet inte om jag tycker att jag sitter i sjön på något sätt. Jag står ut med att vänta lite till även om jag har pengarna och det är tråkigt att vänta. Vill heller inte lägga pengarna på jättelika ART-objektiv - hur bra dessa än - om det går att få smidigare saker.

Man kan inte jämföra DxO:s sammanvägda samlinglingsvärden för sensorprestanda heller (de är bara till för att kora segrare) men samlingsvärdet är ett uttryck för ett vägt värde som baseras på ett antal variabler ...

Sant. Olika användningområden ställer olika krav, så olika parametrar har olika betydelse för olika personer.

Däremot så finns det en sak som oftast försvinner vid all DxO-granskning och jämförelser som görs här. Det är det självklara faktum att det inte går att ta bilder med kameran utan objektiv och DxO mäter ju kameran utan objektiv. Jämförelser mellan två kameror blir då endast jämförbara om man har ilkadana objektiv på och det är här som det haltar när man jämför t.ex. A7orna med FF DSLR-kameror t.ex.

Grejen är att Sony E-mount objektiven inte finns i så ljusstarka varianter.
Ta standard-zoomarna t.ex. som finns (finns snart), 16-35, 24-70 och 70-200.

Dessa till Sony är endast F/4 medan de till stora kameror är F/2,8.

Samma sak med standard primes, 35mm och 50 mm. Till Sony är dessa F/2,8 resp. F/1,8, medan det annars är rätt standard med F/1,4. Detta är en jätteskillnad ju. Åtminstone när vissa här tolkar DxO-diagrammen och tycker att ett halvt bländarsteg är jättestort. Det tas ju igen med råge då skillnaden för de befintliga objektiven är 1-2 EV eller mer.

Visst kan man sätta dessa DSLR-objektiv på Sony-kamerorna med adapter, men det handikappar rätt mycket då man blir av med AF och i vissa fall exponeringsmätning och bländarstyrning. Litenhetsfaktorn blir också till stor del förstörd och det som finns kvar är nackdelarna med klena batterier, brstande ergonomi och annat.

Jag har tagit upp det här flera gånger tidigare i olika trådar, men inte fått någon respons på det.
Visst kan man säga att den del använder ljussvaga kit-zoomar på sina DSLR, men då är ju liksom hela vitsen borta med att jaga hög bildkvalitet och bra lågljusegenskaper.

/Mats

Sant. Olika användningområden ställer olika krav, så olika parametrar har olika betydelse för olika personer.

Däremot så finns det en sak som oftast försvinner vid all DxO-granskning och jämförelser som görs här. Det är det självklara faktum att det inte går att ta bilder med kameran utan objektiv och DxO mäter ju kameran utan objektiv. Jämförelser mellan två kameror blir då endast jämförbara om man har ilkadana objektiv på och det är här som det haltar när man jämför t.ex. A7orna med FF DSLR-kameror t.ex.

Grejen är att Sony E-mount objektiven inte finns i så ljusstarka varianter.
Ta standard-zoomarna t.ex. som finns (finns snart), 16-35, 24-70 och 70-200.

Dessa till Sony är endast F/4 medan de till stora kameror är F/2,8.

Samma sak med standard primes, 35mm och 50 mm. Till Sony är dessa F/2,8 resp. F/1,8, medan det annars är rätt standard med F/1,4. Detta är en jätteskillnad ju. Åtminstone när vissa här tolkar DxO-diagrammen och tycker att ett halvt bländarsteg är jättestort. Det tas ju igen med råge då skillnaden för de befintliga objektiven är 1-2 EV eller mer.

Visst kan man sätta dessa DSLR-objektiv på Sony-kamerorna med adapter, men det handikappar rätt mycket då man blir av med AF och i vissa fall exponeringsmätning och bländarstyrning. Litenhetsfaktorn blir också till stor del förstörd och det som finns kvar är nackdelarna med klena batterier, brstande ergonomi och annat.

Jag har tagit upp det här flera gånger tidigare i olika trådar, men inte fått någon respons på det.
Visst kan man säga att den del använder ljussvaga kit-zoomar på sina DSLR, men då är ju liksom hela vitsen borta med att jaga hög bildkvalitet och bra lågljusegenskaper.

/Mats

Vi är helt eniga i detta tror jag. DxO:s metoder har den stora fördelen att de är väldigt genomtänkta och konsekventa både för sensorer och objektiv. Innan DxO hade vi bara nätsiter och fotoblaskor som till största delen hade det gemensamt att de redovisade kläm och känn-övningar och testarnas personliga åsikter - icke jämförbara vare sig över tid eller "fakta". DxO har sin empiriska metod som de applicerar likadant på alla testobjekt och det gör att man utifrån de variabler man valt att mäta och normalisera kan jämföra alla kameror de testat över tiden. Ingen annan vad jag vet har än idag gjort något liknande lika konsekvent. DxO har gjort slut på det mesta av irelevant lallande i kritikerkåren när det gäller rena prestanda. Det man alltid kan ha en synpunkt på är de sammanvägda värdena för de är viktade utifrån vissa premisser och sådana kan alltid diskuteras. Där finns inga rätt eller fel.

Det man dock kan säga är att den tekniska utvecklingen kan ställa saker på ända över tiden. Ett exempel på det är att Canon idag "missgynnas" lite i sammanräkningen då det skett ett tekniksprång främst när det gäller dynamiskt omfång i sensorerna (som Canon inte lyckats kontra). Det gör att Canons sensorer konsekvent ligger efter Sonys och en del andras två hela steg, vilket med den viktning som ursprungligen gjorts av DxO har stor betydelse. Rent praktiskt vid fotografering så har det också viss betydelse inte minst omkring bas-ISO så det är väl bara för Canon att försöka komma i par med utvecklingen om man vill råda bot på detta men tyvärr verkar vi få vänta på att det sker. Tre år i sammanhang som dessa är en evighet.

Både du och jag vet ju annars från de test vi gjorde med en räcka av dina Hexanon-objektiv (och även av mina egna exv. 40mm/1,8) att många objektiv inte är bra fullt öppna. Jag vet ju, både från några av mina Minolta (exv. 50mm/1,7 och 35mm/2,8) eller Pentax (40mm/2,8 och 50mm/1,7) att det inte handlar om bara Hexanon-objektivens egenheter för det verkar inte ha någon större betydelse vilka tillverkare det handlar om.

Så jag har svårt att ta låga bländartal som en symbol för fotonirvana och riktigt på allvar utan att testa själv efter bästa förmåga. Av alla mina objektiv är det bara min Zeiss 35:a som jag är nöjd med fullt öppen. Så om det står 1,2, 1,4 eller rent av 0,95 spelar ingen roll om det läget i prktiken är obrukbart. Är det det och man ändå måste blända ner till 2,8 så förstår jag inte hypen med 1,4. Heller en fågel i handen än tio i skogen. Tillverkarna har alla skäl att odla detta decimalraseri man användarna ska bara strunta i det och istället skruva på objektiven på den kamera de tänkt använda och testa själva.

Jag såg ju några test där några hyllade svindyra Leica vidvinklar och normaler skruvats på en A7r och jämförst med exv. Zeiss Otus och de var ju inte ens speciellt skarpa. De var säkert betydligt bättre på ett Leica-hus men här var de en dyr besvikelse. Av det skälet kan ju DxO:s tester av kamera/objektiv-kombos vara av stort intresse.

När du talar om jätteskillnader kring nåt stegs ljuskänslighet så kan jag inte avstå från att påpeka vad som skett med allt annat. Vi har ofta en allt bättre bildstabilisering som kontrar en del skakoskärpa i dåligt ljus. Det hjälper inte jämt men i kombination med de stora steg som tagits de senaste åren när det gäller sensorers lågljusegenskaper så är det svårt att gå igång på om ett objektiv är märkt 1,4 istället för 1,8 eller rent av 2,8 eller sämre. Gary Friedman skriver i sin "friendly manual" för A7r att de goda ISO-egenskaperna nu gjort att han har ISO 1600 som standardläge. Ja du/ni läste rätt. Jag tror inte att jag hamnat där ännu i vanlig fotografering men jag ligger på ISO 1600 när jag nu reprofotar mina gamla dia med min A7r för att få lite bättre skärpedjup vid den fotograferingen. Detalj och DR i A7r är ingen flaskhals när man plåtar gammal diafilm med taskig DR så det går bra.

Återstår då ett relevant påpekande och det är ljusstarka objektivens övriga positiva egenskaper såsom bokeh fullt öppna och den invändningen är för mig nog den enda relevanta. För porträtt där detta är viktigt, så spelar kanske den kantskärpa som alla verkar besatta av annars en verkligt marginell roll. Då kanske även ett gammalt Minolta 50/1,7 som är erkänt oskarpt fullt öppet kan duga för porträtt där endast en pupill kanske behöver vara skarp.

Senast ändrad:
Jodå, vi är helt överens. DxOs sensor-mätningar är mycket värdefulla och de visar ju verkligheten, men de mäter just enbart kameran separat och inte kamera med objektiv som man ju måste ha påskruvat när man använder den.

Min poäng är bara att ofta görs det jämförelser mellan t.ex. t.ex. Sony A7 och Canon 5DMkIII eller Sony A6000 och Nikon D7100 eller så och detta blir totalt missvisande, för att i verkligheten kan man använda betydligt ljusstarkare objektiv på icke E-mount kamerorna och då man gör det så drar de andra ifrån rejält, betydligt mer än den relativt lilla skillnaden i sensorprestanda.

Ett exempel är jämförelsen melan A6000 och A77. Den senare stackar kameran har fått ett oförtjänt dåligt rykte att den skulle vara brusig osv. Faktum är att A77 med 16-50/2,8 kit-objektivet lätt spöar en A6000 med 16-70/4 ZA t.ex., men den aspekten framgår sällan i de här diskussionerna.

Här är DxOs bruskurvor i jämförelse mellan A77 (röd) och A6000 (orange).
Den lila kurvan har jag lagt till. Det är A6000-kurvan parallell-förflyttad ett EV åt vänster för att kompensera för att man har 1 EV ljussvagare objektiv på den kameran än A77.

A77-A6000-kompenserad.jpg

Med adaptrar och andra objektiv på E-mount kameror blir det såklart lite annorlunda, men jag är faktiskt inte särskilt intresserad av det för att man då tappar AF osv., så native E-mount objektiv är viktiga för systemet och där finns det itne särskilt ljusstarka objektiv att tillgå på samma sätt som till konkurrerande kamerasystem.

/Mats

Senast ändrad:
Jag tror du har rätt i att Sony måste ta fram ljusstarka objektiv framöver oavsett vad jag skrivit ovan och det oaktat att dessa objektiv kommer att bli stora, tunga och klumpiga och inte harmoniera speciellt väl med kamerahusens formfaktor. Det är irrelevant om kamerorna är små i sig i plattformen. Finessen med A7:eek:rna är ju att de kan vara små och lätta ihop med de Zeiss-primes som finns nu om man så vill. De kan alltid vara små till skillnad från tjockkameraklunsarna. Men de kan också fungera som ersättning för en mellanformatare i andra sammanhang om man så vill med betydligt tyngre och större objektiv med Sonys eller andra adaptrar.

Att Zeiss FE-primes inte är extremt ljusstarka är en del av den kompromissen. Men för framtiden måste E-mount kunna vara en plattform för all typ av fotografi och då måste man fylla i det stora hålet som finns idag.

DxO tar ingen hänsyn till upplösning i sig i sina viktningar även om man ju gör det praktiskt i sina tester i "Print-läget". Jag tror man normaliserar allt till A4 och jämför det. DxO visade ju tidigt rent praktiskt att många pixlar normaliserat till detta A4-format minskade exv. mätbara bruset. Detta bekräftade vad som diskuterat´s i den gamla "pixel"-tråden här på FS. Det var först efter det som ryggmärgsreflexen att fler pixlar alltid är dåligt för bruset klingade av. Idag visas detta genom att det är de kameror med de allra flesta pixlarna som ligger högst upp i DxO:s mätningar. Innan DxO:s mätningar trodde vi mangrant att det var en naturlag att det aldrig kunde bli så. Det DxO också gjort är att visa på teknikfaktorns betydelse.

Teknikfaktorn (nyare sensorteknik) kunde för en teknikgeneration sedan innan FF-sensorerna också hamnat i par tekniskt, visa att en APS-C sensor i vissa fall kunde prestera bättre i DxO:s mätningar än en del FF-sensorer trots att dessa har en mer än 2 ggr större yta. Ingen hade väl trott det heller för 5 år sedan då även sånt var skrivet i sten. Så DxO har trots sina brister gjort mycket gott jobb med att rasera en del av den här branschens myter.

Det kan såklart vara helt ok att använda kamerorna med de objektiv som finns om man är medveten om att det är en kompromiss. De är ju faktiskt rätt bra ändå och det är tveksamt om Sony kommer att göra det. Finns en del uttalanden om att de inte satsar på ljusstarkare objektiv just för att hålla ner storleken. Litenheten har ett pris i verkligheten.

Det här torde ju också vara självklart, men man får uppfattningen ibland här att vissa bara jämför DxO-siffrorna rakt av mellan kameror och inte tar hänsyn till detta, så man kan felaktigt tro att man får mindre brus från en A6000 än från en A77 till exempel, vilket man alltså inte får. Eller att en Nikon D800 faktiskt i praktiken ligger ett helt steg före A7r om man använder objektiv speciellt gjorda för resp. system.

Ville bara föra in den dimensionen i diskussionen.

/Mats

Innan DxO hade vi bara nätsiter och fotoblaskor som till största delen hade det gemensamt att de redovisade kläm och känn-övningar och testarnas personliga åsikter - icke jämförbara vare sig över tid eller "fakta".
Nejdå, vi hade duktiga testare lite här och där som t.ex. i FOTO där man har redovisat bl.a. MTF-mätningar på objektiv sen 20-30 år. Helt klart jämförbara över tid, och definitivt hårda fakta.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar