ANNONS
Annons

Sonys A7-serie - Adaptrar och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tycker du verkligen det??? Alltså på riktigt???
Jag anser att du i så fall tycker FEL.

Olympusobjektivet ger 0,361% som max-pincussion vid 25 mm, medan Sony-objektivet ger 7,2% distorsion vid 105 mm.

Det är NITTON GÅNGER så kraftig distorsion!
Jag delar inte din uppfattning.

/Mats
Har du verkligen läst igenom hela avsnittet i artikeln som avhandlar Olympusobjektivets distorsion?
Jag tycker inte att PMD är ute och cyklar..;)

Har du verkligen läst igenom hela avsnittet i artikeln som avhandlar Olympusobjektivets distorsion?
Jag tycker inte att PMD är ute och cyklar..;)

Hehe, oj då! :)

Först fattade jag inte vad du menade så jag gick in igen och tittade och DEN HÄR GÅNGER så bläddrade jag ner lite längre och tittade på resultatet okorrigerat också...

Lite pinsamt, men det var visst jag som tyckte fel här. Förlåt Per!

Tittade sedan igenom en del andra MFT-objektiv ocks¨å och framförallt Panasonic 12-35/2,8 och 35-100/2,8 som jag intresserat mig för och ser att det tydligen är vanligt med framförallt barrel-distorsion vid extrem vidvinkel. Det är ju iofs inte alls lika allvarligt som med pincussion, men ändå rätt kraftigt som är vanligt i MFT-världen. Det förklarar varför Olympus-ägare klagar mycket på Panasonic-objektiv och tvärtom då kameratillverkarna lägger in korrigering för sina egna objektiv och också varför det finns så få tredjeparts-objektiv till MFT då det verkar knepigt att bygga vidvinklar för dessa mindre sensoer.

Ok, det är inte bara Sony som gör så här då, men det gör inte att jag tycker det är bra ändå.

/Mats

Jag tycker inte heller det är bra,
Någonstans måste det ju påverka objektivets upplösning.

Å andra sidan ÄR det ju ganska fint med små lätta gluggar....
Ur askan i elden.

Det förklarar varför Olympus-ägare klagar mycket på Panasonic-objektiv och tvärtom då kameratillverkarna lägger in korrigering för sina egna objektiv
Ägare av Olympuskameror borde inte klaga eftersom deras kameror korrigerar distorsion hos Panasonicobjektiv. Däremot korrigeras inte CA hos Pana-objektiv i Oly-kameror.

och också varför det finns så få tredjeparts-objektiv till MFT då det verkar knepigt att bygga vidvinklar för dessa mindre sensoer.
Jag skulle tro att det finns större chans att MFT-kameror har korrektion för de tredjepartsobjektiv som tillverkas av bolag som är med i MFT-konsortiet än för objektiv av andra tredjepartstillverkare.

Ok, det är inte bara Sony som gör så här då, men det gör inte att jag tycker det är bra ändå.
Det kan ju bli en hämsko på utbudet av tredjepartsobjektiv för NEX/E/Alpha/ICLE om det krävs någon form av kompensering i kameran för att ett objektiv ska ge bra resultat med sensorn, men optiska fel som distorsion och vignettering hör ju inte dit. Visserligen lär det aldrig komma någon uppdatering till kamerans programvara som har med korrigering av annat än Sony-objektiv, men RAW-filerna går det ju att göra objektivkorrigeringsprofiler för.

Det kan ju bli en hämsko på utbudet av tredjepartsobjektiv för NEX/E/Alpha/ICLE om det krävs någon form av kompensering i kameran för att ett objektiv ska ge bra resultat med sensorn, men optiska fel som distorsion och vignettering hör ju inte dit. Visserligen lär det aldrig komma någon uppdatering till kamerans programvara som har med korrigering av annat än Sony-objektiv, men RAW-filerna går det ju att göra objektivkorrigeringsprofiler för.

Men även exv. Leica verkar ju kompensera för att deras objektiv ska funka så bra som möjligt med deras egna kamerahus. Så det är väl inte konstigt om tillverkarens egna objektiv ger den bästa kombon och då är det väl inte konstigt att Leica-objektiven i en del fall inte synkar riktigt med Sony-husen om de nu kräver kompensation a la Leica för att helt komma till sin rätt i en del fall.?

Det borde finnas mjukvara som förhindrar brukarfel. Av egen erfarenhet vet jag att det är piloten (jag) som står för de flesta aberrationerna och distorsionerna.
När jag ibland lyckas med en bild märker jag hur bra kameran/objektivet kan vara.

Topp! Jag köper det.
Det kostar 2 500 kr nytt, så du får bestämma ett pris utifrån det.

Får duga tills vidare, om jag skaffar FF igen blir det en Nikon DSLR och då ligger nya Sigma 50/1,4 Art bra till. Blir ingen FF E-mount för min del, så det får duga med det här.

Skillnaden är mer än så. E 50/1,8 OSS kostar som sagt knappt 2 500 och FE 55/1,8 ZA kostar 9 700. Det är c:a 4 gånger så mycket.

Edit: Vilken färg på objektivet är det förresten? Vill ha svart, så hoppas det är det. Inte lika intressant annars, är ju lite fåfäng :)

/Mats

50/1,8 betraktades väl som hyfsat när det kom och en del menade på att det var det bästa man kunde sätta på en NEX 7 då. DxO ger det 23 i samlingspoäng och Zeiss 55:an fick 42. Det bör ju synas.

Sonys 50/1,8 är riktigt bra, men har man både A7 och NEX är förstås 55/1,8 ett bättre val. Jag testade 55:an idag på både NEX-7 och A6000 och den är riktigt jäkla bra också på det sensorformatet (och den högre pixeltätheten). Exempelbilder kommer senare i en blogg nära er :)

Sonys 50/1,8 är riktigt bra, men har man både A7 och NEX är förstås 55/1,8 ett bättre val. Jag testade 55:an idag på både NEX-7 och A6000 och den är riktigt jäkla bra också på det sensorformatet (och den högre pixeltätheten). Exempelbilder kommer senare i en blogg nära er :)

Ja, på en NEX-7 blir FE 55/1.8Z så fantastiskt bra att man blir riktigt positivt förvånad. På full öppning får man i princip samma vinkel som på en 85:a på en FF och utnyttjar hela den stora sweet spot (som är stoooor på denna glugg). Kanonobjektiv för bl a porträttfoto.

Men givetvis för annan allmän fotografering också. Linjeupplösningen verkar väldigt hög. 50+ mp (som det motsvarar jämfört på FF utgör inget problem. Tror gluggen kan "lösa" upp nästan det dubbla.

Har jämfört med Nikon 50/1.8 G AF-S med adapter. Ser "good enough" ut på full öpnning, men behöver bländas till 2,8-4 på Nikongluggenför att konkurrera vad gäller detaljering då dess sweet spot är mindre. Färgerna fördelas inte heller lika jämnt. Så det blir lite annan mindre distinkt valör. Detta kan även klart och tydligt ses på färhistogrammen där RGB-kanalerna spretar betydligt mer från varandra än på FE 50/1.8Z

Så eftersom jag har både A7R och Nex-7 så är givetvis FE 55/1.8 Z en favoritglugg.

//Lennart

Har man en A7r är det snudd på kriminellt att inte också äga 55/1,8 Z :)

Här är för övrigt blogginlägget jag utlovade: http://www.fotosidan.se/blogs/afe/sony-a6000-ett-snabbtest-med-manga.htm

Småroligt, men samtidigt informativt. Om Sony kunde fixa en 16-70/4Z för A7R som gav samma kantskärpa på FF hade det varit välkommet istället för katastrofen FE 24-70/4 Z (som bäst passar att plåta ytan på Fyrisån från botten och uppåt utan kamera. Ingen kan säga att det blir något fel på den bilden eftersom ingen bild tas med de förutsättningarna:)

//Lennart

Nikkorzoomen däremot blir ju svinskarp i hörnen jämförelse. Och det är ändå en f/2.8 zoom i grunden. Ljussvagare zoomar är ju lättare att få skarpa sägs det.

Nu anses ju just Nikons 24-70/2.8 vara världens skarpaste zoom, eller något åt det hållet. Canon-folk använder ju adaptrar bara för att kunna fota med den gluggen. Och ja, den är ju helt fantastiskt skarp.

RX1 35/2 vs A7 35/2.8

Någon som har jämfört Sony RX1:ans 35mm/2 mot 35mm/2.8 till A7:an? Jag har nämligen en RX1:a just nu men sneglat lite på A7:an och då med en 35mm/2.8 och en 55mm/1.8.

Men 35mm/2 på RX1:an är ju en riktigt bra liten glugg, så frågan är ju om man tar ett *litet* steg ned med 35mm/2.8-gluggen till A7:an?

Någon som har koll? För övrigt tycker jag plastlocket till 35mm/2:an är riktigt trist jämfört med det fina metalllocket till RX1:an

Ingen egen erfarenhet av RX-1:ans 35/2. Däremot läste jag på ett utländskt forum (hittar inte länken dessvärre) att en forumdeltagare där just bytt till A7R och 35/2.8 och var mycket nöjd.

Tror du få ge dig ut på de olika testsajterna och försöka få exempelbilder.55:an däremot är ju så klockren den kan bli.

Den som till äventyrs har råd kan ju behålla RX-1 och skaffa en A7R+55/1.8:):)

//Lennart

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar