ANNONS
Annons

Sonys A7-serie - Adaptrar och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Men som jag skrivit tidigare var jag från början inställd på att ha A7R som ett likvärdigt hus i mindre format som matchade D800 vad gäller IQ (och det gör den) samt använda Nikongluggar+adapter i stor utsträckning.
(Kommentar till samma inlägg som ovanstående inlägg kommenterar, men med annan fråga).

Jag är lite nyfiken på hur du använder dina båda "mellanformatsersättare". I vilka situationer väljer du D800 och i vilka väljer du A7R? (Att ha med både är väl inte ett ofta använt alternativ?)

Och hur stor fördel tycker du att det är att använda A7R när du vill ha liten vikt/storlek när du ändå behöver ha med ganska stora Nikonobjektiv?

Jag har ännu inte avfärdat A7(R) som ett småbildsalternativ, men lutar åt att Maktens användningsstil skulle passa mig bättre, med små manuella objektiv. Stora Nikonzoomar skulle jag nog hellre sätta på en D800. De båda kamerorna kostar ungefär lika mycket, så priset är inte en faktor i det valet.

Leica på A7r

Jag sålde Leican när A7-modellen började ryktas sen dess har jag ångrat mig bittert. Har inga FE eller E objektiv utan kör bara Leica objektiv adopterat för Sonyn. Testat 15mm vilket va svårhanterat då man inte såg vad som va i fokus har sen dess bara använt 2st 35mm på huset... Testade även några Canon objektiv innan det systemet helt avyttrades men med en helt "dumm" adapter så är det svårhanterat då ju Canon saknar manuell justering av bländare på sitt EF system... Men så I förra veckan tog jag steget och köpte en Noctilux 1.0 å Jesus detta är ett grymt objektiv men till detta så upptäcker jag hur bra en 50mm passar på A7r.
Adaptern jag använder är förresten en Noname FleeBay adapter för 10$.

Bifogar en av bilderna som är del av att jag faktiskt börjar uppskatta kameran efter 4månaders användning.

Bilagor

• 5698-1.jpg
    5698-1.jpg
    69.8 KB · Visningar: 62
Monografen, hur stort avstånd har du ställt in fokusringen på? Jag gick ut och provade detta lite i morse och det verkar som att hörnen är betydligt känsligare att bli fokuserade"förbi evigheten". På mitt objektiv blev hörnen bäst om jag jag fokuserade på ca 1,7-1,8 meter enligt fokusringen. Om man bara tittar i bildcentrum när man ställer skärpan med hjälp av fokusförstoringen missar man detta.
Jag har precis skaffat detta objektiv och har inte hunnit använda det så mycket men när jag såg de kort jag knäppt hittills så såg det så illa ut som på ditt kort på bryggan. Hoppas att det blir bättre nu!

Tack för stöd och uppmuntran. :)

Jag måste nog med rodnande öron göra en full pudel och erkänna att det var SBK som ställde till det i början. Jag har experimenterat en del med olika avstånds- och bländarinställningar, räknat på hyperfokalavstånd, testat och fixat och kommit fram till ett gäng mycket luftiga tumregler som ger ett tillfredsställande resultat. Nu får jag hörnen acceptabelt skarpa och i stort många. åtminstone tekniskt, lyckade bilder.
Jag ställer helt enkelt på bländare 16 och kör mellan 0,45m och 0,7m på avståndsskalan. ;) Ett undantag är bilden på gräset ovan, den är på bländare 2.8 och 0.3m.

Bilagor

• DSC08550-Redigera.jpg
    DSC08550-Redigera.jpg
    94.7 KB · Visningar: 38
  • DSC08704-Redigera.jpg
    DSC08704-Redigera.jpg
    111.7 KB · Visningar: 36
  • DSC08746-Redigera.jpg
    DSC08746-Redigera.jpg
    60.8 KB · Visningar: 36
  • DSC08770-Redigera.jpg
    DSC08770-Redigera.jpg
    48.3 KB · Visningar: 34
Fast det kanske inte funkar med tejp på det objektivet kom jag på.
Det är ju en powerzoom och det behöver väl ström för att starta och "veckla ut sig".

Vad är det du vill åstadkomma?
Har inte Afe tydligt visat hur det förhåller sig med hjälp av Raw Therapie?

/Mats

Problemet är ju att om det nu skulle vara så att man med automatik kompenserar genom de parametrar Sony skickar med så tycker jag det är märkligt att det inte visas i Lightroom vilken korrigering man gjort under lens correction. Men det finns ingenting där. Om Afe tar bilder från sin kompakt så behöver väl inte det säga så mycket om hur det funkar med min kombo. Ingen har hiitills visat mig detta med den kombon jag har, för jag ser ju inte detta i min värld av NEX 7, Sony 16-50 och Lightroom.

Jag ska kolla detta med andra RAW-konverterare själv snarast. Som sagt, jag ser aldrig en krökt horisont vare sig jag öppnar en RAW eller en JPEG med den kombinationen och det finns ingen indikation på vad som eventuellt gjorts med automatik vad jag kunnat se. Tycker du inte att det borde det? Så funkar det ju med alla andra presets vad det vara må.

Gör den? Skulle du säga att Nikons alla gluggar gör sig lika på A7(r) som motsvarande nikon?

Ja, 24-70/2.8, 85/1.8, 50/1,8, 105/2.8 VR, 60/2.8, Sigma 35/1.4 Art och Sigma 12-24 DG II lämnar samma resultat efter en omgång i ACR. Det som skiljer i början är mest valörskillnader vilka är lättkorrigerade.

Kan t o m tillfoga att Sigma 12-24 lämnar aningen bättre kantskärpa på A7R vilket troligen beror på dess mer vinklade microlinser i kanterna på sensorn.

Nu använder jag inte alla dessa gluggar på A7R utan mest vidvinklarna eftersom Sony inte har något bra alternativ med FE-fattning. Vad gäller zoomar så raderar Nikons 24-70/2.8 fullständigt ut Sonys FE 24-70/4 vad gäller kantskärpa och midrangeskärpa på A7R. Fast den stora enkiloszoomen använder jag inte på A7R annat än för test.

Tycker jag lämnat ett antal jämförelser här på denna tråd där Nikongluggar körts på A7R med klart illustrerade exempel.

Med vänlig hälsning//Lennart

(Kommentar till samma inlägg som ovanstående inlägg kommenterar, men med annan fråga).

Jag är lite nyfiken på hur du använder dina båda "mellanformatsersättare". I vilka situationer väljer du D800 och i vilka väljer du A7R? (Att ha med både är väl inte ett ofta använt alternativ?)

Och hur stor fördel tycker du att det är att använda A7R när du vill ha liten vikt/storlek när du ändå behöver ha med ganska stora Nikonobjektiv?

Jag har ännu inte avfärdat A7(R) som ett småbildsalternativ, men lutar åt att Maktens användningsstil skulle passa mig bättre, med små manuella objektiv. Stora Nikonzoomar skulle jag nog hellre sätta på en D800. De båda kamerorna kostar ungefär lika mycket, så priset är inte en faktor i det valet.

Se inlägget till stigfredrik! Mer specificerat så har du ju helt rätt i att jag inte använder kamerorna samtidigt.
A7R+FE 55/1.8 utgör basen tillsamman med Sigma 12-24 II och Nikon 85/1.8 AF-S G ED. Sedan allt eftersom man snubblar över något gammalt F-objektiv som är mindre och lättare så kommer de att inkorporeras. A7R är precis som du skriver för min del avsedd att vara "lättare bestyckad" utan att ge avkall på IQ.

Finns en rad gluggar att koppla ihop med A7R från Olympus, Nikon m fl som t ex Canons FD-gluggar utan att kameran överlastas och blir klumpig. Jag har bara inte bestämt hur den slutliga line-upen ska se ut. Vill prova ett antal gamla gluggar. Men än så länge är jag verkligen till 100% nöjd över valet av A7R.

Problemet är ju att om det nu skulle vara så att man med automatik kompenserar genom de parametrar Sony skickar med så tycker jag det är märkligt att det inte visas i Lightroom vilken korrigering man gjort under lens correction. Men det finns ingenting där. Om Afe tar bilder från sin kompakt så behöver väl inte det säga så mycket om hur det funkar med min kombo. Ingen har hiitills visat mig detta med den kombon jag har, för jag ser ju inte detta i min värld av NEX 7, Sony 16-50 och Lightroom.

Jag ska kolla detta med andra RAW-konverterare själv snarast. Som sagt, jag ser aldrig en krökt horisont vare sig jag öppnar en RAW eller en JPEG med den kombinationen och det finns ingen indikation på vad som eventuellt gjorts med automatik vad jag kunnat se. Tycker du inte att det borde det? Så funkar det ju med alla andra presets vad det vara må.

Om du aldrig ser en krökt horisont är något fel. Horisonten är nämligen krökt i verkligheten :).
Maila en RAW-fil till AFE så kan han säkert köra den i Raw Therapie och publicera här.

ATT det görs korrigering är klarlagt tycker jag. Bilden skapas ju inte förrän raw-datat tolkas, det finns inga pixlar då än. Att de skulle modda raw-datat och flytta pixlar innan konvertering tycker jag verkar extremt osannolikt, men såklart tekniskt omöjligt är det ju inte.

Att det görs på RX100 och en billig pancake-zoom som 16-50 är väl helt acceptabelt, men att de mer exklusiva G- och Zeiss-zoomarna är gjorda med så mycket distorsion och korrigeras elektroniskt är riktigt dåligt tycker jag.

Den extremt kraftiga kudd-effekt som E PZ 18-105/4 uppvisar i teleläget är anmärkningsvärd. Att räta upp en sådan bild i efterhand medför en kraftig försämring av detaljeringen och jag blev chockad när jag upptäckte hur illa det var.

Nu blir det nog ändå en A6000 för mig som ett mellansteg innan jag byter till GH4. Så till den nya NEXen behöver jag åtminstone några objektiv, så silver får duga :). Jag hör av mig.

Har funderat varför det bara finns F/4-zoomar till E-mount. Det tar ju liksom bort en del av idén med stora fina sensorer om man inte kan ha större bländare.

Om man t.ex. jämför A6000 med de bästa MFT-kamerorna så ligger den ju bättre till i brushänseende osv. på ungeför ett halvt EV (blir rätt precis som Sony A77)..
http://www.dxomark.com/Cameras/Comp...MC-GH4-versus-Sony-SLT-Alpha-77___942_943_734

Så, visst är det skillnad om man använder objektiv med samma ljusstyrka, men nu finns det ju som sagt bara F/4-zoomar till Sony och om man då jämför hela ekipage med en GH4 med 12-35/2,8 eller 35-100/2,8 t.ex. så "vinner" GH4 istället med ett halvt EV. Primarna till Sony är F/1,8, medan till MFT det finns F/1,4 F/1,2 och F/0,95. Därmed så är tyvärr Sony, trots stora och fina sensorer, på efterkälken gentemot MFT. När det gäller A7-serien är det ju förstås upp ett steg tack vare den större sensorn, men även där finns ju bara F/4 att tillgå i zoom och F/1,8 bland primarna, vilket handikappar systemet en del.

2,8-zoomar till APS-C finns ju många av och som inte alls blir så speciellt stora, varför kan de inte göra sådana till E-mount för? Sigma 18-35/1,8 skulle ju t.ex. vara toppen. Hoppas att Sigma släpper sina objektiv till E-mount. Att de blir lite förlängda skulle inte göra mig särskilt mycket i alla fall.

Någon som har sett något eller kan ge en kvalificiread gissning hur A6000s AF funkar med A-mount objektiv och LA-EA1 eller LA-EA3? Sådana adaptrar är väl rätt billiga numera och A-mount objektiv (med SSM eller motsv.) går ju att fynda nu när fattningen är på väg i graven :).

Har inte hittat så mycket om hur A6000s AF funkar och om det verkligen är "äkta" PDAF, eller något som Sony bara kallar det för. Om det är riktigt så borde det funka lika bra med A-objektiv och även med tredjeparts sådana. Däremot om det är någon annan teknik som kräver att objektivdata finns i en databas i kameran som t.ex. fallet med Panasonics DFD så är det en annan femma.

Kanske ska inhandla sig en LA-EA1 och ett A77 kit med 16-50/2,8SSM och sen sälja kamerahuset :).

/Mats

Se inlägget till stigfredrik! Mer specificerat så har du ju helt rätt i att jag inte använder kamerorna samtidigt.
A7R+FE 55/1.8 utgör basen tillsamman med Sigma 12-24 II och Nikon 85/1.8 AF-S G ED. Sedan allt eftersom man snubblar över något gammalt F-objektiv som är mindre och lättare så kommer de att inkorporeras. A7R är precis som du skriver för min del avsedd att vara "lättare bestyckad" utan att ge avkall på IQ.

Finns en rad gluggar att koppla ihop med A7R från Olympus, Nikon m fl som t ex Canons FD-gluggar utan att kameran överlastas och blir klumpig. Jag har bara inte bestämt hur den slutliga line-upen ska se ut. Vill prova ett antal gamla gluggar. Men än så länge är jag verkligen till 100% nöjd över valet av A7R.

Jag kan inte förstå att ni helt bortser från att man tappar AF när man kör med dessa adaptrar.

För mig är det en helt avgörande sak. Att säga att Nikon-objektiven på A7r presterar lika bra som på en D800 låter därför märkligt när man helt tappar autofokus. Jag ser möjligheten till adaptrar som en nödlösning som gör det möjligt att använda vintage-objektiv eller specialobjektiv som tilt/shift eller fisheye osv., men att planera för det och välja objektiv till en annan fattning när det finns motsvarande native E-mount skulle jag ine göra i alla fall.

/Mats

Jag kan inte förstå att ni helt bortser från att man tappar AF när man kör med dessa adaptrar.

För mig är det en helt avgörande sak. Att säga att Nikon-objektiven på A7r presterar lika bra som på en D800 låter därför märkligt när man helt tappar autofokus. Jag ser möjligheten till adaptrar som en nödlösning som gör det möjligt att använda vintage-objektiv eller specialobjektiv som tilt/shift eller fisheye osv., men att planera för det och välja objektiv till en annan fattning när det finns motsvarande native E-mount skulle jag ine göra i alla fall.
För stillastående och långsamt flyende motiv spelar det ganska liten roll om objektivet har AF eller inte. Ibland är det t.o.m. en fördel att fokusera manuellt, och den fördelen tvingas man då använda om objektivet saknar AF.

Nu finns det ju rätt få FE-objektiv, så det är inte alltid det finns motsvarande E-mount-objektiv att välja på.

/Mats

Det finns fördelar och nackdelar med allt. Mina erfarenheter av A7R är att den är suverän för porträtt och landskapsfoto. Autofokus är, med mina erfarenheter av foxus peaking och focus zoom i A7R nästan en nackdel. Kopplade faktiskt ur AF på min Zeiss FE35 när jag var ute på stranden sist.

Däremot är det helt hopplöst att försöka få till en bra bild på något som rör sig fort. Eller, rör sig öht. Fåglar och sport är helt enkelt bara att glömma.

Men som sagt, för vissa typer av fotografering fungerar Nikonobjektiven lika bra, eller tom bättre på A7(R).

Ett till test av PZ16-50. Den här gången med NEX-7.

Där framgår det tydligt att korrigeringen kan väljas att appliceras eller inte.

Lens-Korr.jpg

Gillar f.ö hans kommentarer på "engelska".

Sad to see how bad lest is on a wide end, but I no issues at all with digital fix for it. Corrected files are looks great!

The lest is good for $300 zoom, especially when you know where to wash your hands!

/Mats

Ja, 24-70/2.8, 85/1.8, 50/1,8, 105/2.8 VR, 60/2.8, Sigma 35/1.4 Art och Sigma 12-24 DG II lämnar samma resultat efter en omgång i ACR. Det som skiljer i början är mest valörskillnader vilka är lättkorrigerade.

Kan t o m tillfoga att Sigma 12-24 lämnar aningen bättre kantskärpa på A7R vilket troligen beror på dess mer vinklade microlinser i kanterna på sensorn.

Nu använder jag inte alla dessa gluggar på A7R utan mest vidvinklarna eftersom Sony inte har något bra alternativ med FE-fattning. Vad gäller zoomar så raderar Nikons 24-70/2.8 fullständigt ut Sonys FE 24-70/4 vad gäller kantskärpa och midrangeskärpa på A7R. Fast den stora enkiloszoomen använder jag inte på A7R annat än för test.

Tycker jag lämnat ett antal jämförelser här på denna tråd där Nikongluggar körts på A7R med klart illustrerade exempel.

Tack, hade hoppats på det svaret!

Det florerar lite rykten om att det inte skulle vara så, därav min fråga.

Har inte läst hela tråden, ska försöka leta upp dina exempelbilder, tack!

/Mats

Vet man det från början och gör det medvetna valet är det ett totalt icke-problem. Jag använder inte A7R för snabb fotografering utan för mycket lugnare motiv. Sedan är det faktiskt busenkelt och snabbt att ställa skärpan spot-on med ljusstarka gluggar som t ex Sigma 35/1.4 DG HSM Art via förstorad sökarbild och fokuspeaking.

Det finns dessutom en orsak till att jag har D800 också, bl a AF när jag plåtar sådant som ofta kräver AF.

Adaptrar som "nödlösning" (ditt ordval) ser jag istället som möjligheternas brygga att få ihop ruggigt bra kombinationer.

Men som sagt var så var mitt val ordentligt medvetet. Kameran A7R var provad innan jag bestämde mig och jag visste om styrkor/svagheter. Så det hela handlar om vad jag verkligen ville ha. Har inte haft en felfokuserad bild ännu med A7R.

Du hoppar ju hit och dit i dina tankar:) Men det är okej. jag tänker ju inte ett skvatt på filmmöjligheter o dyl.

Måste dock erkänna att jag inte skulle skaffat A7R utan att ha ett snabbt system som komplement.

//Lennart

Tack, hade hoppats på det svaret!

Det florerar lite rykten om att det inte skulle vara så, därav min fråga.

Har inte läst hela tråden, ska försöka leta upp dina exempelbilder, tack!

Här lite exempel med olika gluggar som har Nikonfattning (Sigma 35/1.4 Art och 12-24 DG HSM II) samt FE 55/1.8.Vidare finns FE 28-70 vs Nikon 24-70. De är lite osorterade och det finns fler exempel i tråden, men orkar inte leta upp dem alla.

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=2004034&postcount=219
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=2004332&postcount=229
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=2004303&postcount=228
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=2004491&postcount=235
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=2004492&postcount=236
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=2008596&postcount=321
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=2009907&postcount=363

//Lennart

Jag tror inte alls att Sony kommer "korrigera" alla objektiv framöver. Alla gamla skruvdrivna Minolta AF-objektiv och annat från tredjepartare kommer de nog lämna därhän och manuella gamla objektiv får man nog korrigera själv i sin RAW-konverterare med "presets" och det är väl vad många som kör sånt redan gör.

Vad objektivens vikt har med detta att göra förstår jag inte. Jag tror inte heller att A7-ägare i gemen jagar pannkakor i sig men det finns ju flera intressanta gamla produktlinjer inte bara från Leica utan från exv. Olympus, Pentax och Konica som är både förhållandevis små, billiga och optiskt bra och långt bättre distorsionsmässigt än det utskällda 16-50. Men många gamla objektiv är dåliga i motljus och ger ofta mycket CA och reflexer från de blanka sensorerna så det är en kompromiss man gör med gamla MF-objektiv. I moderna objektiv anpassade för digitalkameror har man oftast löst det på ett bättre sätt. En annan kompromiss är att man säger nej till den uppsjö av AF-relaterade funktioner som finns i A7-orna. Jag vet inte varför jag ska säga "hej" till det. Jag gillar AF även om jag skruvar på något manuellt ibland och gör jag det beror det på att det inte finns något FE AF-objektiv att tillgå än.

Jo vikten på objektiven stiger med bättre och bättre glas, speciellt om ljusstyrkan är låg, någon skrev att det utskällda 16-50 faktiskt bara väger 113 gram, så genom att tumma på tunga glas får man ner vikten och gör då en kompensation genom korrigering i stället. vilket inte C/N gör men objektiven blir då tyngre.

Det är en glidande skala. De flesta objektiv lider av optiska fel, och av "C & N" så kompenserar åtminstone N för en del sådana i sentida kameror. C har objektivprofiler för korrigering till sin RAW-konverterare, men hade ingen korrigering i kamerorna sist jag kollade.

Läser man den här tråden skulle man kunna tro att Sony är ena elaka jävlar som försöker pracka på folk sopig optik och sen luras genom att kameran korrigerar de optiska felen, samt att Sony är den enda tillverkaren som har sådana hyss för sig.

Så är det naturligtvis inte. De flesta kameratillverkare använder elektronisk korrigering i mer eller mindre stor utsträckning.

Alla objektiv som C/N har byggt har givetvis inte varit av toppklass, inte ens alla dyra är det. Tydligen skiljer sig Fuji markant från övriga och släpper den ena bomben efter den andra, nån liten, liten lättsockrad citron bör dom väl ha i alla fall.

Korrigering har jag uppfattat som en synd av värsta slag, och att C/N skulle hålla på med det kan väl inte vara möjligt, kanske beror på vilken omfattning så diskussionerna kan börja likna dribblet av manipulering av bilder som kommer på tapeten med jämna mellanrum.

//Bengt.

Läser man den här tråden skulle man kunna tro att Sony är ena elaka jävlar som försöker pracka på folk sopig optik och sen luras genom att kameran korrigerar de optiska felen, samt att Sony är den enda tillverkaren som har sådana hyss för sig..

Det var just det som var min poäng, att det tyvärr visst är på det viset.

Kan du ge något exempel på någon enda annan tillverkare som släpper ett premiumklass-objektiv, vilket Sony kallar G, som uppvisar någonting ens i närheten av den grova optiska distorsion som det här gör?
PZ105-1.jpg

Sen att de inte lägger in korrigering för gamla Minolta-objektiv och tidigare Sony-konstruktioner är en helt annan femma. Dels behövs det inte för att de inte är gjorda med så stora avvikelser, men det är ju inte det jag menade att Sony nu har börjat inkorporera korrigering i den optiska designen, utan att de i nya konstruktioner medvetet tillåter grava optiska fel som de korrigerar i mjukvara för att vinna andra fördelar som t.ex. mindre storlek, färre linser och enklare icke-asfäriska element osv som gör tillverkningen billigare. (Det senare riktat till Sten-Åke).

Enligt SAR så uttrycker sig en Sony-chef så här ang. att de lägger in dessa korrigeringar nu också i FS700 m.fl. video-kameror som inte haft detta tidigare.
We also talk about the new zoome lenses – the 28-135mm f/4 FE concept lens and 18-105mm f/4 E-mount lens. The support for geometric distortion is huge because the otherwise great 18-105mm powerzoom f/4 lens can’t be used for video as it has way too much pin-cushion distortion.

Detta uttalande tolkar jag det som att det kommande PZ 28-135/4 G också kommer att lida av liknande optiska fel.

/Mats

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar