Bengf
Aktiv medlem
Så är det, men det handlar inte om det.
Saken är att Sony har börjat utveckla objektiv där elektronisk korrigering i efterhand är en av parametrarna redan vid designen. Alltså att man räknar med att kunna korrigera elektroniskt så att optiken i sig kan ge kraftig distorsion om det gör att det blir enklare att få til andra egenskaper som t.ex. litet format eller något och detta gäller över hela linjen från billiga kit-zoomar till deras exklusiva premiumobjektiv i G-serien och Zeiss. Så gör inte de andra tillverkarna och så har Sony heller inte gjort tidigare, det löser det med den optiska designen istället, såsom det bär göras enligt min mening.
Jag har vädrat min åsikt nu så det räcker, dock fortfarande förundrad över allt detta massiva bagatelliserande av företeelsen. Det är en omvälvande upptäckt och något allvarligt dåligt med Sony anser jag.
/Mats
Om Sony nu har tänkt att göra korrigering permanent för alla objektiv framöver, så är du nog inte ensam om att tycka det är nog så tokigt, framför allt tycker jag det är allra värst om dom gör det på redan tunga klumpiga objektiv. Debatten om tunga kameror och 2kg objektiv påskruvat är inte alltid så trevligt att bära på, och dom nya A7-ägarna jagar pannkaksobjektiv för allt vad dom orkar.