Ljusdans
Aktiv medlem
Det verkar som om Sony helt enkelt tar genvägar vid objektivutvecklingen, typ att de tar fram en formula och testar den och märker kraftig distorsion och säger "skit i det, vi fixar det i mjukvara".
Det är definitivt inte ok, Dels för att det faktiskt försämrar bildkvaliteten när man sträcker och drar i bilden, men också för att det garanterat kommer att dyka upp situationer där den möjligheten inte finns eller är väldigt knölig att applicera.
Jag är säker på att de i vissa fall (typexempel 16-50 PZ) eftersöker en "korrigerbar konstruktion" redan i formulan. Uppdraget är alltså: bygg en 15-45mm med icke-komplex distorsion, som går att sälja som en 16-50.
I fallet 16-50 ser jag som sagt inte problemet. Objektivet har aldrig varit tänkt att vara ett Otus.
Sen uppgraderar folk till en lite finare filmkamera, som FS-700 för 75 000 och då helt plötsligt finns inte korrigeringen där.
Vilket en av de invändningar kring tillvägagångssättet jag faktiskt köper. Och anledningen till att jag är skeptisk till att Sony kommer kunna gå Fujifilms väg med firmware och lägga till nya funktioner eller radikalt ändra befintliga: de kommer ha fullt upp med att få ut objektivprofiler till alla sina hus.
Nu verkar attityden vara att det är en bagatell, både här i forumet och bland de som testar det. Det nämns liksom i förbifarten och blir en lite fotnot bland negativa saker att det finns distorsion om man inte korrigerar det i kameran, sen får det toppbetyg ändå.
Jag har ägt utskällda 16-50 PZ. Det gick fint att ta bilder med den också. Sökarbilden stämde. Brännvidderna var inte uppenbart fel. Resultatet blev helt ok. Video såg bra ut. Jag har svårt att vara upprörd.
Jag förväntar mig inte Otus-prestanda av en pannkakszoom - de är byggda för olika saker.
Jag förstår argumentationen lite ang. RX100 eller 16-50 som är pyttelitet och har en smart ihopfällning osv. att det är en bedrift att få det så kompakt och måste kompromissa med optiken, men på en klump som 18-105 som är lika stor som 18-200 och dessutom beter sig så uselt i teleläget så begriper jag inte hur det kan bli toppklassat av i stort sett alla.
Och här är jag benägen att hålla med dig. Sony hade hellre fått snåla med omfånget på just 18-105 PZ för att få mindre distorsion för min del.
Men jag är övertygad om att Sony kommer lägga krut på att få ut objektivprofilen till alla sina E-mounthus inklusive NXCAM inom kort. Möjligen på bekostnad av andra firmwarefixar som teoretiskt kunde ha gjorts i stället.
Men vill man ha en riktigt, riktigt bra optisk formula från början kommer det med både pris- och storleksstraff. Och då går folk i taket över det istället:
http://www.sonyalpharumors.com/more-info-about-the-new-28-135mm-f4-0-fe-powerzoom-and-a7s-xlr-kit/
Är det bara Sony E-objektiv som är så här, eller håller andra kameratillverkare på med samma skit?
Panasonic 7-14/4 för m4/3 är konstruerad enligt samma princip. Byggd för distorsion från början, så att säga. Den blir mao såvitt jag vet okorrigerad på till exempel en Black Magic Pocket Cinema Camera:
https://www.youtube.com/watch?v=hVlb_2GzPcE
Men! Vi pratar faktiskt om konsumentprylar till syvende och sist - byggda för att ha en säljbar prislapp och storlek!
Om man vill ha PL-objektivprestanda får man vara beredd att slanta och bära mer. Så har det alltid varit.
Gillar man inte en given tillverkares metodik står det var och en fritt att välja ett annat spår. Låt plånboken prata. Just nu tror jag inte Sony är benägna att säga att de valt fel väg strategiskt utifrån kassaflödet. Majoriteten av kunderna tar aldrig loss objektivet från huset de köpte det med överhuvudtaget.
Missförstå mig rätt - jag tar hellre ett optiskt korrekt objektiv 7 dagar i veckan, och håller med om att förfarandet inte är idealiskt - men man måste nog vara krass med att Sony E-mount är ett konsumentformat, som inte verkar ha några större ambitioner än att ta en del av semiproffsmarknaden med NXCAM. Har man det i huvudet är det svårt att bli förbannad över tingens ordning.