ANNONS
Annons

Sonys A7-serie - Adaptrar och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hade inte du (vi) en SAL 2,8/16-35 ZA SSM som var precis så? :)

/Mats

På sätt och vis. Det var mest i 35-lägetdet blev så. Efter 2 besök på Assist Workshop hade det förbättrats i 35mm-läget, men istället försämrats i det andra ytterläget. Suck!

Men så blir det när man köper gluggar av skumma typer i Stockholmsområdet:):)

//Lennart

ACR läser INTE autokorrigeringen

Har tidigare visat på att så inte är fallet. Om LR gör det så är det synd att "finessen" inte går att stänga av.
Man kan dock stänga av den i kameran men renodlade E-gluggar (inte FE).
Men den påverkar jpegfilen oåterkallerligt. Se tidigare exempel jag lagt ut som visar en autobeskärning och "tänjning" av pixlar. Rawilen är från ACR i PS CC.

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=2011140&postcount=406

//Lennart

Jag tror att det är olika med olika gluggar huruvida det går att stänga av autokorrigeringen eller inte. Det går t.ex. inte med 16-50 (och uppenbarligen inte heller med FE 28-75).

Jag tror att det är olika med olika gluggar huruvida det går att stänga av autokorrigeringen eller inte. Det går t.ex. inte med 16-50 (och uppenbarligen inte heller med FE 28-75).

Det går inte med något FE-objektiv, mig veterligen (varken 28-70, 35 eller 55mm). Menyvalet på A7/A7R är skuggat och ej åtkomligt, men blir åtkomligt när kameran känner av att det sitter en APS-C glugg med E-fattning monterad på kamerahuset.

Lite ologiskt att det ska ligga autokorrigering på hela tiden med helt dedicerade gluggar för A7/A7R men att valet finns för APS-C gluggar där den värsta kantoskärpan och distorsionen blir mer "osynlig" p g a cropfaktorn.

Men det drabbar bara jpegfilen för FE-gluggarna så länge man kör ACR i CS6 eller CC. Men givetvis finns korrigeringen med i metadata. Det är bara det att ACR i nämnda versioner inte läser den (tack och lov)

För övrigt blir autokorrigeringen på FE 55/1.8 i princip omärklig. En liten aning kan synas med FE 35/2.8 och en kraftigare med FE 28-70 samt en minst lika kraftig med FE 24-70/4.

Nu går det ju att göra en mycket klyftigare korrigering vid behov i ACR än vad kamerans processor gör. Men egentligen spelar det kvitta eftersom det bara drabbar jpegfilen. Men tydligen gäller inte detta LR.

//Lennart

Jag undrar om metadata för objektivkorrektion kan vara olika "tvingande" - när jag öppnar mina ARW-filer från RX100 II i ACR lägger den på korrigering, och jag kan inte ta bort det. ACR över och Rawtherapee under.

Bilagor

• Capture.jpg
    Capture.jpg
    61.6 KB · Visningar: 83
  • Capture2.jpg
    Capture2.jpg
    64 KB · Visningar: 88
Jag undrar om metadata för objektivkorrektion kan vara olika "tvingande" - när jag öppnar mina ARW-filer från RX100 II i ACR lägger den på korrigering, och jag kan inte ta bort det. ACR över och Rawtherapee under.

Jo, det är ju en tanke som inte känns ologisk. Kan ju vara på det viset. Det är rätt många detaljer i kanterna som försvinner i ditt exempel. Och därtill detaljer som känns långt ifrån omöjliga att korrigera manuellt i ACR.

Om du menar att ett visst objektiv "förväntas" ha en specifik distorsion och ett annat i princip distorsionsfritt kan det ju finnas en "tvingande" faktor.

I vilket fall anser jag att "finessen" ska vara helt valbar. Mjukvaran kan ju inte veta hur slutanvändaren vill ha motivet.

Här har böjda linjer rätats upp, men en intressant rödklädd person försvunnit. Det värsta som kan hända är ju om mjukvaran rättar till en böjd linje som de facto är böjd i verkligheten också.

Rawtherapee är ju tack och lov ett brutalt ärligt program som visar bilden helt okorrigerad.

//Lennart

Jag tror inte att upprättningen görs på grund av hur bilden ser ut, utan med fördefinierade distorsionsvärden i EXIF - annars kan jag inte tänka mig att ACR och LR skulle ge sig på att försöka "laga" bilden.

Vi kanske börjar slira iväg lite långt från ämnet, och än så länge verkar det som att A7(r)-ägarna än så länge inte har några FE-objektiv som "tvingar" ACR eller LR att automatiskt korrigera. Fast sätter man på det hemska 16-50 på en A7(r) kanske ACR korrigerar också den automatiskt - det borde Sten-Åke enkelt kunna testa :)

Jag tror inte att upprättningen görs på grund av hur bilden ser ut, utan med fördefinierade distorsionsvärden i EXIF - annars kan jag inte tänka mig att ACR och LR skulle ge sig på att försöka "laga" bilden.

Vi kanske börjar slira iväg lite långt från ämnet, och än så länge verkar det som att A7(r)-ägarna än så länge inte har några FE-objektiv som "tvingar" ACR eller LR att automatiskt korrigera. Fast sätter man på det hemska 16-50 på en A7(r) kanske ACR korrigerar också den automatiskt - det borde Sten-Åke enkelt kunna testa :)

Det var så jag menade: fördefinierade värden på "förväntad distorsion". Här finns dock dilemmat: Distorsionen finns ju mest i över- och underkanter samt i höger- och vänsterkanter och därtill ökande ju längre från centrum man kommer:

Scenario: Böjda linjer i verkligheten blir raka. T ex ett kedjeräcke med hängande kedjor mellan stolparna i bildens nederkant:)

Jo, jag är rätt trött på att älta detta också. Jag satte dock på den gamla kitzoomen 18-55 OSS på A7R och det blev ingen direkt märkbar korrigering. Det mesta är ju redan bortskuret p g a APS-läget. Dock borde det synas på 16-50 om Stenis vill visa oss.

Vill för övrigt meddela Mats att jag provat FE 55/1.8 mot Nikon 50/1.8 på A7R resp Nex-7.Vid full öppning ser FE-gluggens resultat markant bättre ut på A7R. Skillnaden inte så stor i bildcentrum dock.

På Nex-7 är det aningen svårare att se p g a cropläget. Nikongluggen ser riktigt bra ut, FE-gluggen något mer distinkt. Troligen beroende på lite högre linjeupplösning och Nex-7 är ju pixeltätare per ytenhet än A7R,
Så jag fortsätter att prisa FE 55/1.8 Z. Hade gluggen haft OSS skulle den varit helt fulländad enl mitt tycke.

Hoppas snart vi ser några FE-gluggar från tredjepartstillverkare och då tänker jag inte på "förlängda" Samyang.

//Lennart

Ni har en väldigt ålderdomlig och tröttsam diskussion just nu.

Vad spelar det för roll om objektivet mjukvarukorrigeras så länge sökarbilden stämmer, slutresultatet blir ok, stämmer med faktiskt angiven brännvidd - och gluggen blir mindre, lättare och billigare?

Dessutom sker korrigeringen på "rätt" sätt: som metadata i RAW-filen, det vill säga att det går att bearbeta om grunddatat igen om en effektivare korrigering tas fram.

Jag hade förstått gnället om korrigeringen hade förvandlat objektivet till ett 18-55 eller 20-60-objektiv, men jag upplevde det som ett helt ok 16-50 efter korrigering - och ser därmed inte problemet. Alls.

Den som inte gillar detta kan ju häkta på ett manuellt objektiv med annan fattning. Garanterat ingen korrigering ;-)

Vad spelar det för roll om objektivet mjukvarukorrigeras så länge sökarbilden stämmer, slutresultatet blir ok, stämmer med faktiskt angiven brännvidd - och gluggen blir mindre, lättare och billigare?

Usch, den här diskussionen stör mig väldigt. Ursäkta kanske lite OT, men jag vill dra det ett varv till.

Knappast ålderdomlig och det är högst relevant om det görs i mjukvara, för det finns ju situationer där den mjukvarukorrigeringsmöjligheten (pust) faktiskt inte finns!

Är det här någont som Sony börjat göra regelmässigt, alltså att släppa objektiv som har kraftig distorsion och sen fixa det i kamerans mjukvara? Är typ alla, eller de flesta E-objektiv så t.o.m.?

Jag hade bestämt mig för att till A6000 skaffa E PZ 18-105/4 G OSS och har bara hört en massa bra om det och speciellt att det är bra för filmning. Såg en snygg video med NEX-6 som såg bra ut.

Sen såg jag den här videon på YouTube där de använder objektivet på en NEX-FS100.
http://www.youtube.com/watch?v=BSE1-1KGrNg
(Spola fram till 1:50 eller så om ni tycker det är tröttsamt i början)

Beteckningen PZ har fått öknamnet Pillow Zoom pga detta tydligen.
Alltså, så blir det på NXCAM (EA50, FS-100, FS-700 osv) som inte har korrigeringen i mjukvara, men sen slog det mig att hur blir det när man tar ut signalen via HDMI?

Även om A6000 och de andra NEXarna har inbyggd korrigering som även funkar vid filmning så måste det ju ligga i codecen. Men om man nu skaffar en Atomos Ninja Blade eller så och tar ut signalen från HDMI och spelar in med den externa recorderns codec, då lär det väl bli kuddeffekt hur som helst, eller? Planerna grusades helt plötsligt. Det här var nytt för mig och helt oväntat.

Är det häf förfarandet numera standard från Sony, eller?

Vilka andra E-objektiv är så här? Allihop typ???

/Mats

A7/A7r - Adaptrar och objektiv

Även om A6000 och de andra NEXarna har inbyggd korrigering som även funkar vid filmning så måste det ju ligga i codecen. Men om man nu skaffar en Atomos Ninja Blade eller så och tar ut signalen från HDMI och spelar in med den externa recorderns codec, då lär det väl bli kuddeffekt hur som helst, eller?

Nu har jag inte kvar NEX-6, men jag har inget minne av att HDMI-bilden inte skulle ha varit korrigerad. Är 16-50 så gräslig som alla säger borde det ha synts.

Korrigeringen för video ligger iaf med 99,99% sannolikhet inte i codec, det har jag aldrig hört talas om. AVCHD och XAVC är ju snarare JPEG än RAW, så att säga.

Men det låter ändå som något att kolla upp innan du slår till. Och i det här fallet är det ju en relevant fråga.

Det är få E-objektiv som är gjorda så. Jag känner inte till något utöver 16-50 (den äldre 17-55 är inte korrigerad på det viset). FE-objektiven innehåller uppenbarligen korrigeringsdata, men det korrigeras inte om man inte vill det och det är ju så åtminstone jag vill ha det.

Jag tycker det är ett otyg att slarva med den optiska konstruktionen för att fixa det i efterhand, men det är förmodligen bästa sättet att lösa alla kompromisser med små objektiv som 16-50 eller zoomen i RX100 (II). För A7(r) är detta inte ett problem eftersom råfilerna beter sig som sig bör också i LR och ACR.

Distorsionen i 16-50 (eller RX100) är inte på något sätt lätt att korrigera, vilket förmodligen är skälet att korrigeringen i LR och ACR inte går att stänga av.

Jo, tröttsam tycker jag också eftersom det är utrett att "så här är det". Ålderdomlig? Nej, denna typ av autokorrigering som med vissa objektiv inte går att styra "av" eller "på" är en ganska ny företeelse.

I övrigt stör den här autokorrigeringen inte mig då jag inte har några gluggar som berörs av den och dessutom kör i raw.

Däremot stör det mig å andras vägnar just att den i vissa lägen inte är valbar och jag tror dessvärre att vi får se flera gluggar i framtiden som "måste" ha den här typen av stöd. Blir billigare än att göra gluggen riktigt bra från början.

//Lennart

Edit: Ser att afe varit inne på parallella tankar.

Jag tycker det är ett otyg att slarva med den optiska konstruktionen för att fixa det i efterhand, men det är förmodligen bästa sättet att lösa alla kompromisser med små objektiv som 16-50 eller zoomen i RX100 (II).

Precis min poäng. Det hackas frenetiskt på 16-50, men det är lätt att glömma att den garanterat inte hade klockat in på blygsamma 116g om den var 100% optiskt korrekt från början.

Olika konstruktionsmetodik för olika syften, helt enkelt.

Nu har jag inte kvar NEX-6, men jag har inget minne av att HDMI-bilden inte skulle ha varit korrigerad. Är 16-50 så gräslig som alla säger borde det ha synts.

Korrigeringen för video ligger iaf med 99,99% sannolikhet inte i codec, det har jag aldrig hört talas om. AVCHD och XAVC är ju snarare JPEG än RAW, så att säga.

Men det låter ändå som något att kolla upp innan du slår till. Och i det här fallet är det ju en relevant fråga.

Visst, liknelsen med jpeg är bra, men det är ju just det jag menar. Det är där i imvandlingen från raw-data till jpeg som korrigeringen görs och det var därför jag tänkte att det är väl samma när signalen omvandlas till avchd. Vet inte hur "ren" hdmi-signalen, men den är ju inte alls lika komprimerad som när codecen sparar ner den och det är därför maan får ut högre kvalitet via den än med kamerans inbyggda omvandling. Fast helt klart är ju signalen redan avkodad och omgjord till bild.

Vet inte riktigt hur jag ska testa det här, men jag kan ju koppla upp min 5N tillsammans med 16-50 direkt "live" till tvn och se. Hittar inget å¨nätet om någon som har undersökt.

Till AFE: Förutom 16-50 så gäller det i högsta grad med PZ 18-105/4. Kan lika gärna vara fler.Jag börjar misstänka att det är standardfförfarande...

Alternativet för mig är 16-70/4 ZA, men jag vill gärna reda ut detta innan jag köper, för om 18-105 går bort så köper jag kameran i kit med 16-70/4ZA och sparar en tusenlapp.

/Mats

Jag kommer testa A6000 med 16-70 i helgen, och förstås visa resultat. Jag tvivlar på att de tvingat in korrektion där, men det får ni i så fall veta :)

Återkommer om detta i tråden om den kameran.

Ingen i den här tråden har klagat på att det finns metadata i bildfilerna för korrigering av optiska fel. Det som några irriterar sig på är att det i vissa RAW-konverteringsprogram inte går att välja bort att applicera den korrigeringen.

Dessutom sker korrigeringen på "rätt" sätt: som metadata i RAW-filen, det vill säga att det går att bearbeta om grunddatat igen om en effektivare korrigering tas fram.
Ja, det är det naturliga sättet att göra det på, och alla här tror jag håller med om det. Det dåliga är att en del mjukvarukonstruktörer har bestämt att korrigeringen alltid ska tillämpas.

A7/A7r - Adaptrar och objektiv

Topp. Då kanske vi kan återgå till ämnet ;-)

Såg en blänkare på SAR för ett tag sedan om att fem manuellt fokuserade fasta Zeiss-gluggar möjligen är på gång:
http://www.sonyalpharumors.com/sr3-...ew-manual-zeiss-and-other-third-party-lenses/

Önskelista? Min är väldigt kort:
Zeiss Biogon 21mm f/4,5 - eller motsvarande - med anpassad strålgång för A7.

Tillsammans med FE55 ett komplett litet kit för i princip allt jag gör. 21:an för video, landskap, cityscapes. 55:an för lågljus och människor.

En tydlig erfarenhet efter ett tag med småbildsformat är att jag har slutat jaga snabbast möjliga glas på varje brännvidd. Särskilt vidvinklar.

Hellre en liten, lätt och skarp glugg än en stor, tung och snabb så att säga.

Ingen i den här tråden har klagat på att det finns metadata i bildfilerna för korrigering av optiska fel. Det som några irriterar sig på är att det i vissa RAW-konverteringsprogram inte går att välja bort att applicera den korrigeringen.

Jag har blivit desillussionerad.

Det verkar som om Sony helt enkelt tar genvägar vid objektivutvecklingen, typ att de tar fram en formula och testar den och märker kraftig distorsion och säger "skit i det, vi fixar det i mjukvara".

Det är definitivt inte ok, Dels för att det faktiskt försämrar bildkvaliteten när man sträcker och drar i bilden, men också för att det garanterat kommer att dyka upp situationer där den möjligheten inte finns eller är väldigt knölig att applicera.

Ta det här objektivet E PZ 18-105/4 G OSS t.ex. Det ser ut så här på 105 mm:
PZ105-1.jpg

och när det är korrigerat blir det så här, vilket är ganska ok (fast ser överkorrigerad ut).
PZ105-2.jpg

Bilderna kommer från det här testet. http://www.ephotozine.com/article/sony-e-18-105mm-f-4-pz-g-oss-lens-review-24056

Sen uppgraderar folk till en lite finare filmkamera, som FS-700 för 75 000 och då helt plötsligt finns inte korrigeringen där.

Det är ju helt groteskt hur det där objektivet beter sig och innan kamerorna kunde korrigera det i firmware så hade ingen tillverkare kunnat släppa ett sådant, utan blivit utskrattade och det hade blivit totalsågat i alla tester osv.

Nu verkar attityden vara att det är en bagatell, både här i forumet och bland de som testar det. Det nämns liksom i förbifarten och blir en lite fotnot bland negativa saker att det finns distorsion om man inte korrigerar det i kameran, sen får det toppbetyg ändå.

Jag förstår argumentationen lite ang. RX100 eller 16-50 som är pyttelitet och har en smart ihopfällning osv. att det är en bedrift att få det så kompakt och måste kompromissa med optiken, men på en klump som 18-105 som är lika stor som 18-200 och dessutom beter sig så uselt i teleläget så begriper jag inte hur det kan bli toppklassat av i stort sett alla.

Cyberphoto t.ex. som brukar vara ganska vederhäftiga i sina omdömen ger det stämpeln Guld-Toppklass och har en lång utläggning utan att knappt nämna distorsionen. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=sel18105

De skriver så här:
Om man öppnar rå-filen i annat program än Sonys eget så upptäcker man snabbt att objektivet ger rätt kraftig distorsion på samtliga brännvidder. Men det märks inte alls på samma sätt om man använder Sonys program (Image Data Converter) eller fotograferar i JPEG. Därför rekommmenderar vi att man använder Sonys egna rå-redigeringprogram för RAW-bilder tagna tillsammans med detta objektiv.
Jag kan inte begripa att det gått så långt och om det nu är såhär med dessa två objektiv så kan det mycket väl vara så med fler och om inte ens testare nämner det och då inte Sony stoppar in det i alla kameror så är man ju rökt ändå. Hur blir det i framtiden, kommer Sony att supportera äldre objektiv i nyare kameror och vilka programtillverkare stder det. Visst, Adobe är stora och där finns det med, men om det i framtiden också kommer möjlighet att filma i raw så lär det nog inte finnas stöd för i alla program som används osv.

Min farhåga är att det här är en trend som kommer i alla E-objektiv. En del har inte problemen, men det verkar mer som ren flax, inte att Sony skulle lägga massa energi på det.

Är det bara Sony E-objektiv som är så här, eller håller andra kameratillverkare på med samma skit?

Det är dags att tredjepart, Sigma m.fl., vaknar upp och börjar göra bra E/FE-objektiv nu när fattningen börjar bli populär. Finns förvånansvärt lite. Sigma har bara tre fasta smågluggar utan stabilisering t.ex. Tredjepartarna kan inte komma undan med billiga knep som mjukvarukorigering, för det lär ju inte Sony lägga in i firmware i kamerorna.

/Mats

Tredjepartarna kan inte komma undan med billiga knep som mjukvarukorigering, för det lär ju inte Sony lägga in i firmware i kamerorna.
Tredjepartsråkonverteringsprogrammen har möjlighet att korrigera. T.ex. DxO har korrigeringsdata (och ett korrigeringsprogam ojmr) för väldigt många objektiv.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar