Ingen i den här tråden har klagat på att det finns metadata i bildfilerna för korrigering av optiska fel. Det som några irriterar sig på är att det i vissa RAW-konverteringsprogram inte går att välja bort att applicera den korrigeringen.
Jag har blivit desillussionerad.
Det verkar som om Sony helt enkelt tar genvägar vid objektivutvecklingen, typ att de tar fram en formula och testar den och märker kraftig distorsion och säger "skit i det, vi fixar det i mjukvara".
Det är definitivt inte ok, Dels för att det faktiskt försämrar bildkvaliteten när man sträcker och drar i bilden, men också för att det garanterat kommer att dyka upp situationer där den möjligheten inte finns eller är väldigt knölig att applicera.
Ta det här objektivet E PZ 18-105/4 G OSS t.ex. Det ser ut så här på 105 mm:
och när det är korrigerat blir det så här, vilket är ganska ok (fast ser överkorrigerad ut).
Bilderna kommer från det här testet.
http://www.ephotozine.com/article/sony-e-18-105mm-f-4-pz-g-oss-lens-review-24056
Sen uppgraderar folk till en lite finare filmkamera, som FS-700 för 75 000 och då helt plötsligt finns inte korrigeringen där.
Det är ju helt groteskt hur det där objektivet beter sig och innan kamerorna kunde korrigera det i firmware så hade ingen tillverkare kunnat släppa ett sådant, utan blivit utskrattade och det hade blivit totalsågat i alla tester osv.
Nu verkar attityden vara att det är en bagatell, både här i forumet och bland de som testar det. Det nämns liksom i förbifarten och blir en lite fotnot bland negativa saker att det finns distorsion om man inte korrigerar det i kameran, sen får det toppbetyg ändå.
Jag förstår argumentationen lite ang. RX100 eller 16-50 som är pyttelitet och har en smart ihopfällning osv. att det är en bedrift att få det så kompakt och måste kompromissa med optiken, men på en klump som 18-105 som är lika stor som 18-200 och dessutom beter sig så uselt i teleläget så begriper jag inte hur det kan bli toppklassat av i stort sett alla.
Cyberphoto t.ex. som brukar vara ganska vederhäftiga i sina omdömen ger det stämpeln Guld-Toppklass och har en lång utläggning utan att knappt nämna distorsionen.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=sel18105
De skriver så här:
Om man öppnar rå-filen i annat program än Sonys eget så upptäcker man snabbt att objektivet ger rätt kraftig distorsion på samtliga brännvidder. Men det märks inte alls på samma sätt om man använder Sonys program (Image Data Converter) eller fotograferar i JPEG. Därför rekommmenderar vi att man använder Sonys egna rå-redigeringprogram för RAW-bilder tagna tillsammans med detta objektiv.
Jag kan inte begripa att det gått så långt och om det nu är såhär med dessa två objektiv så kan det mycket väl vara så med fler och om inte ens testare nämner det och då inte Sony stoppar in det i alla kameror så är man ju rökt ändå. Hur blir det i framtiden, kommer Sony att supportera äldre objektiv i nyare kameror och vilka programtillverkare stder det. Visst, Adobe är stora och där finns det med, men om det i framtiden också kommer möjlighet att filma i raw så lär det nog inte finnas stöd för i alla program som används osv.
Min farhåga är att det här är en trend som kommer i alla E-objektiv. En del har inte problemen, men det verkar mer som ren flax, inte att Sony skulle lägga massa energi på det.
Är det bara Sony E-objektiv som är så här, eller håller andra kameratillverkare på med samma skit?
Det är dags att tredjepart, Sigma m.fl., vaknar upp och börjar göra bra E/FE-objektiv nu när fattningen börjar bli populär. Finns förvånansvärt lite. Sigma har bara tre fasta smågluggar utan stabilisering t.ex. Tredjepartarna kan inte komma undan med billiga knep som mjukvarukorigering, för det lär ju inte Sony lägga in i firmware i kamerorna.
/Mats