Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Jo, det spelar väldigt stor roll. Alla dessa korrigeringar görs ju i bildbehandlingssteget i kameran, men om man fotograferar i raw så finns ju inget alls av detta med och det blir en hel del extra-arbete.
Dessutom kan man inte åtgärda förvrängningr av bilden i mjukvara utan att försämra detaljeringen. CA och andra färgskiftningar gär bättre, me så fort man flyttar på pixlar blir det värre.
Bort med bjäfset och gör objektiven bra (och billiga )
/Mats
Nä, så är det inte med Sonys 16-50mm jag har. De vill ju inte visa hur galen distorsion det objektivet har okompenserat så man kan som användare inte ens stänga av kompenseringen för det objektivet om man skulle vilja. Vi kommer nog få vänja oss att tillverkarna faktiskt gör en massa med RAW-filerna utan att prata så mycket om det. Kommer du inte ihåg den omtalade knixen på Pentax K5-kurvorna hos DxO? De gjorde något med de filerna också som Sony och Nikon inte gjorde i A580 resp. D7000. Det pågår förmodligen mycket mer sådant här än vi har en aning om idag.
Det är sant att man tappar pixlar i korrigeringen men 16-50 är ett särfall för i många andra fall kommer det ju inte att krävas den typen av brutal korrektion. Det är klart att det spelar stor roll med korrigeringen men främst för att objektivet kommer uppfattas som användbart av användarna, vilket det alltså faktiskt är. Nu fixar Sony detta utan att folk behöver bry sig i någon större utsträckning, vilket de ju annars skulle behöva göra själva och alla kan ju inte det. Resultatet skulle i bästa fall bli detsamma och i värsta fall mycket sämre för de som inte själva fixar att räta upp problemen i RAW-konverterare.