Annons

Sony vs. Nikon!

Produkter
(logga in för att koppla)

Fröken Ekman

Ny medlem
Hej, jag har fått lov att önska mig en ny kamera i 18-års present och skulle uppskatta hjälp i frågan. Tidigare har jag fotat med en Sony Alpha 290 och har även en teleobjektiv till detta, och tänkte därför fortsätta med Sony men har även tankar på en Nikon istället.

Är Alpha 580 en kamera värd sina pengar eller ska jag hellre satsa på en Nikon D90?
Eller har någon annan tips på en kamera i prisklassen runt 5000-9000 kronor?

Ytterst tacksam för hjälp i frågan!
 
Hej ! Ska säga så här: -det kommer inte på något vis att bli bättre med Nikon,oavsett vad andra säger ! Sony gör lika bra kameror som andra märke gör.Har du tittat på A580 så gör du ett mycket bra val.De har också A55 som likt A580 är en av deras nya modeller.Sony har bäst och snabbast livewiev bla.Dessutom har Sony precis lika bra bildkavalite som Nikon/Canon.Fortsätt du med Sony och du kommer att bli hur nöjd som helst !
 
Hej, jag har fått lov att önska mig en ny kamera i 18-års present och skulle uppskatta hjälp i frågan. Tidigare har jag fotat med en Sony Alpha 290 och har även en teleobjektiv till detta, och tänkte därför fortsätta med Sony men har även tankar på en Nikon istället.

Är Alpha 580 en kamera värd sina pengar eller ska jag hellre satsa på en Nikon D90?
Eller har någon annan tips på en kamera i prisklassen runt 5000-9000 kronor?

Ytterst tacksam för hjälp i frågan!

Hej!

Du har ställt en fråga som - så som den är ställd - i praktiken är omöjlig att besvara :)

En vag fråga kommer att få vaga svar, och med den ämnesrubriken antagligen ganska många svar dessutom. Det här med för- och nackdelar hos olika kameramodeller och kameramärken är en diskussion som ofta väcker rätt mycket passioner till liv :)

Utan att veta något om vad och hur du vill fotografera så blir din fråga svår att besvara. Tänker du fotografera mycket med teleobjektiv? Eller mycket närbilder? Eller mycket sport? Eller kanske jobba mycket med blixt? Eller skall du ut och resa?

Både Sony och Nikon gör bra kameror. Så gör Canon, Olumpus, Panasonic, Pentax och Samsung också (och nu höll jag bara till de större märkena för systemkameror). Sonys kameror har visa för- och nackdelar. Nikons kameror har vissa andra för- och nackdelar. Faktum är att skillnaderna mellan två Sony-modeller eller två Nikon-modeller kan spela större roll än generella skillnader mellan Sony och Nikon.

Så fundera gärna lite på vad du kanske helst vill göra med dina nya kamera. Hur du vill använda den och till vad. Berätta gärna vad du gillade eller inte gillade med din förra. Då blir det lättare att komma med något mer konkret och sakligt svar.

Jag jobbar som frilansfotograf plus att jag (i jobbet) testar många nya kameror. Min åsikt om Sony eller Nikon? Tja, i det stora hela har valet av märke ingen större praktisk betydelse utom om du skall göra vissa speciella saker då det ena eller andra märket kan ge en liten fördel. Men utan att veta vad du vill ha ut av din kamera är det svårt att ge ett bättre svar än så ... :)
 

MÄRKESKRIGET !!!!! Nikons "enorma" utbud av optik spelar ingen roll för de flesta,eftersom de aldrig ändå kommer att köpa något av det och bara en bråkdel blir yrkesfotografer och har därmed inte nytta av Nikons "blixtsnabba" service.Sony A580 är ju i samma klass som D7000, eller ? Och mycket bättre på många område bla snabb livewiev som fungerar ,där Nikon ligger i lä ! Och många snäpp "bättre" än min egen D90 !
 
Har jag på något sätt sagt emot dig eller påstått att D7000 är en bättre kamera? Vad man bör göra och vad jag försöker göra är bara att ge folk så bra möjligheter som möjligt och råda om vad som är bra att tänka på. Håller fullständigt med Martin Agfors.
 
Köper du objektiv från Tamron eller Sigma är utbudet detsamma oavsett om du väljer Sony eller Nikon.

Möjligen att butiken inte har lika mkt hemma till Sony men dom kan ju alltid ta hem och väljer du en nätbutik kan det ju kvitta.
 
Antalet objektiv är ointressant, det finns så att det räcker och blir över för båda systemen. Bildkvalitén är också ca lika. Däremot så skiljer sig D90/A580 på andra saker ganska så mycket.
D90 har klart större sökare. Personligen tycker jag att det är själadödande att titta i en liten sökare. Men om du är en stor fan av att fota via skärmen så är det A580 som gäller med sin snabba autofokus.
Däremot har A580 antskak i huset och det betyder att alla dina objektiv kommer att få ta del av detta. Lika ogärna som jag kikar genom en fjuttig sökare, slår jag av antiskaken på min Sony. Den är guld värd om man vill plåta utan blixt i dåligt ljus. Oftare än man tror är det dåligt ljus. Visst, det kommer mer och mer stabiliserade objektiv till Nikon men då måste man hålla sig till de senaste modellerna. Fasta korta gluggar el makro finns det aldrig(?) stabilisering i.
Bra sökare eller antiskak, det är frågan om jag hade valt.
 
MÄRKESKRIGET !!!!! Nikons "enorma" utbud av optik spelar ingen roll för de flesta,eftersom de aldrig ändå kommer att köpa något av det och bara en bråkdel blir yrkesfotografer och har därmed inte nytta av Nikons "blixtsnabba" service.Sony A580 är ju i samma klass som D7000, eller ? Och mycket bättre på många område bla snabb livewiev som fungerar ,där Nikon ligger i lä ! Och många snäpp "bättre" än min egen D90 !
Vet inte hur det är med kameror men med datorer så har Sony mycket bra o snabb service
 
Faktum är att ALLA innerst inne vet att Canon är det odiskutabelt allra bästa kameramärket med Nikon på andraplats och vi som har Sony har ingått en hemlig pakt där vi slutit en överenskommelse om att slåss för vårt märke till döds dagar och aldrig aldrig någonsin erkänna att vi egentligen skulle vilja haft en Cakon.
 
Tack för svar!
Kameravärldens tycks ha sina liknelser med sportens men ännu är jag inte övertygad märkesfantast.
Teleobjektivet inhandlade jag till Afrika-resan över nyår och är tänkt att användas ibland på landet där jag fotar mycket djur och natur.
Actionfotografi är inte mitt största intresse utan jag uppskattar att fota i stadsmiljö samt natur.
Med min förra Sony tyckte jag att att bilderna blev mycket korniga vid skymning och jag söker en kamera som klarar av bra kvällsfotografering !

Att A580 kan filma samt ta 3D-bilder intresserar mig inte. Däremot verkar HDR-tekniken intressant! Det är viktigt att jag kan utvecklas med min kamera och därför får den gärna innehålla många manuella inställningar.
Det som oroar mig är kommentarer om att Sonys bildsensorer skulle fungera bättre i kamerahus från andra tillverkare eftersom de skulle ha en bättre mjukvara...
 
Jag håller med Jonas, nästan alla systemkamera är bra oavsett märke. Eftersom du har redan objektiv till din Sony, så tycker jag att du köper en Sony. Det är klart att utbudet på Canon o Nikon är större än Sony, men....men är du nöjd med Sony? Kör med Sony.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.