Så, då har jag testat lite. Vi börjar med det negativa och ni får gärna hjälpa mig eller förklara om jag fått något om bakfoten.
Autofokus under filmning är ganska slö. När den väl fokuserar går det såklart undan men det händer inte så ofta. I menyn har jag ställt in på "Fast" men det är några gånger i sekunden som fokus kollas verkar det som. Dessutom är den inte följsam för 5 öre. Om jag flyttar handen mot kameran rycker hela bilden till varje gång fokus ändras istället för att kameran själv fattar att något kommer mot den och följsamt justerar fokus. Ska det vara så här?
När vi ändå är inne på autofokus - det här AF-A-läget där kameran själv ska begripa om motivet rör sig eller ej. Hur funkar det? Det blir exakt som med AF-S! Jag har testat med handen fram och tillbaka och rört på kameran samtidigt men nä - den fokuserar på en punkt och sen är den fast.
När jag har tagit en bild vill jag alltid ha igång snabbgranskningen. När man tagit bilden lyfter man bort ögat från sökaren och kollar på LCD:n. På så sätt kan man fortsätta ta bilder utan att störas om man nu inte vill titta på bilden. I A77 visas granskningen i både sökare och LCDn - ytterst korkat! Nu hittade jag ett sätt att ta bort liveview i LCDn för att hoppas att kameran begriper att jag vill titta på granskningen där istället för i sökaren men det var såklart ingen lösning. Det är dessutom lite buggigt för efter att granskningen försvunnit på LCDn hinner liveview-bilden komma upp hastigt innan infoskärmen visas igen. Nä, hur f*n tänker de egentligen? Man måste väl kunna ställa in sånt bättre mellan de båda displayerna? Till råga på allt så vrids inte infon på LCDn automatiskt när jag lutar kameran - det gjorde den på A550.
Att zooma i bilderna (i efterhand) är en plåga eftersom man nu måste snurra på ett hjul. Det tar en evig tid att zooma in och ut i bilden. För varje hack på hjulet flyttas man en pytteliten bit i bilden vilket gör att man måste snurra väldigt mycket innan man kommit ut/in i zoomingen. Speeda upp detta eller ha dedikerade knappar som gör samma sak.
Jag kom på att jag nog föredrar ett styrkors istället för joystick men det är ju en smaksak. Det är i alla fall ingen risk att man råkar trycka in knappen istället för att styra uppåt. Har haft sådana problem med gamla mobiler men här verkar det vara tydligare gränser. Däremot fungerar det inte att styra diagonalt (vilket är ganska dåligt så här 2011) och gör att man får tänka till innan man "snurrar runder" i inzoomat läge i bilderna.
Avstängningstiden är fruktansvärt lång och man hinner packa ner kameran i väskan innan den är klar. Inget större problem egentligen förutom att den först i slutat av avstängningsprocessen justerar tillbaka fokusen. Då kommer hela objektivet röra sig en massa i väskan. Hur fasen kan det ta 7 sekunder att stänga av? Uppstarttiden ligger på runt någon sekund vilket jag anser vara fullt tillräckligt.
Jaha, det positiva? Något som inte är uppenbart? Tja, sökarbilden hänger med bra i mörka förhållanden och det är bra att ljusstyrkan höjs så man ser bättre. Det blir lite grynigt men bättre det än att inte se något. Att kunna fota sig själv genom att vrida på LCD-skärmen kan ju vara kul. Men det är lätt hänt att glömma hur man vridit skärmen och knäcka till den där känsliga leden när man snabbt ska fälla ihop ställningen. Den klarar förhoppningsvis mer än man tror. Menyerna är snabba och smidiga att navigera i (vilken kioskvältare va?
).
Nä, nu när jag sammanfattar dagens erfarenheter är jag väldigt besviken och känner faktiskt inget större sug att använda kameran. Det är en massa småsaker som gör att det inte blir kul helt enkelt. Jag skiter väl i att jag kan anpassa en specifik knapp om jag hela tiden ska få upp granskningsbilden i fel display hela tiden. För mig känns det som att Sony slängt in en massa "häftiga" finesser såsom 4 bilder mer / sek men skiter i att få rätt på autofokusen. Det var ett dåligt exempel men ni fattar - vissa saker måste de få rätt på innan de börjar med en massa lull-lull.
Hur fungerar det om jag köpt i fysisk butik - kan jag slänga fram alla mina ovan nämnda argument, påstå att kameran inte är färdigutvecklad än och få pengarna tillbaka? En firmware-uppdatering lär väl dröja (har redan 1.03) och det är inte säkert att Sony fixar de problemen jag har. Vet inte hur saker och ting fungerade på A33/55? Om det är likadant på dessa två modeller lär ju Sony aldrig ändra på t ex snabbgranskningen. Jag menar - 12 000 kr och "semipro". Nä, det stämmer inte. Nu är jag väldigt grinig, jag vet. Får se hur det känns när jag sovit på saken.
Ledsen om jag gör många andra besvikna nu men jag hade hoppats på mer. Det behövs knappast några kvantfysiker för att få ordning på problemen. Det kan inte ta mer än en kvart att lägga till ett extra menyval och göra 10 miljoner fler konsumenter glada.
Hoppas ni orkat läsa allt!