Detta är ju en Sonytråd, dom som har Sonyoptik är väl inte så intresserade av att Joakim väntar på en 24Mp- D400, Aspman väntar väl också på vad Nikon skall lyckas med. Vi vet ju alla vad SLT förlorar, och väljer man den nya SLT-adaptern till Nex 7 ( den har väl samma inbyggda fasta spegel som A55-A77, med AF-modul från A55 ) borde inte då Nex 7 ligga på samma Isovärden som A77 den får väl samma förlust 1/3 som övriga SLT, eller har Nexen lite andra lösningar.
A77 har fått en del kritk pga att det är en SLT-konstruktion, du måste väl ha läst av Aspman med flera att vanlig DSLR vore att fördra, därför väntar dom på Nikons lösningar, men det hjälper ju inte dom som försöker att hålla sig till Sony. På Dyxum frågar dom sig om man inte kunde anställa någon från Nikon som kunde hjälpa Sony med brusstädning.
Förövrigt så växlar det ganska friskt om hur illa det igentligen är med ljusförlusten, ibland tycker dom att det är väldigt lite och saknar betydelse, i nästa ögonblick har det stor betydelse. för ett halv år sedan var diskussionerna om högiso borta det var bara höga DR-tal på basiso som var viktigt och möjligheten att lätta upp skuggor.
Sedan skrev jag i mitt första inlägg att A77 är lika bra på högiso som A55 trots dom flera pixlarna, så visst har lite hänt, det är väl en framgång i sig, men det räcker inte mot en DSLR av förklariga skäl. Men visst har Gunnar rätt, dom som läser denna A77-tråd köper den inte för kritiken är så massiv mot A77, och experterna vi ser upp till väntar på Nikon, för högiso är tillbaka som viktigare nu för ett tag, Att A77 har ett DR på basiso som är 1,5 Ev högre än 7D näms inte längre.
Mycke riktigt så har sensorgen mätt upp att A77 mäter 160 linjer mer än 7D, det var Risedal som påpekade det och lade in länken. Men han väntar också på vad Nikon kan åstakomma, men vad hjälper det ALLA Sonyägare som väntat i 4 år på en efterföljare till A700. Men visst det är bara att gratulera Nikon och alla som sitter med fin Nikonoptik, den går säkert i topp hos DX0 som vi alla har förväntat oss men det blir ingen billig kamera. Den 27 okt har Foto en test av A77 jag väntar på vad dom kommer fram till, jag hoppas att firmwaren som skall släppas snart kommer in i den.
Bengt, väldigt vad du recenserar och sammanställer vilka åsikter andra har om A77. Aspman tycker si, på DReview tycker dom så osv.
Självklart finns det olika åsikter som främst grundar sig på vilka egenskaper man själv prioriterar och det får ju var och en presentera vad han/hon tycker. Lennart A anser tydligen att bildkvaliten väger klart tyngst, medan t.ex. jag inte gör det. jag anser att A77 är mer än good enough trots spegeln. Helt enkelt en fantastisk kamera med en massa finesser och funktioner smo görs möjliga tack vare den nya tekniken. För min del överväger det över den ändå marginella ljusförlusten, det är alltså som att blända ner från F/2,8 till F/3,5. Tycker inte jag är mycket att bråka om och faktiskt ofta kör man ju på betydligt mindre bländare av andra skäl, vilket även de som vill maximera och få ut det allra minsta extra ljuset gör, så då har man ju kompromissat med ljusinsläppet ändå.
Alla får väl tycka som de vill och jag tror inte alls att "alla hellre vill ha en Nikon" för att det blir utan SLT. Man går ju faktiskt miste om alla fördelarna som SLT ger också, vilket jag och säkert många gör, men tydligen inte alla.
Frågan är bara, vad anser DU?
Jag ser inget ställningstagande från dig någonstans, bara redovisning av vad andra anser och de tycker jag vederbörande berättar och argumenterar för bättre.
Sen det här att "vi" klagar på A77 så att andra väljer bort Sony. Det är ju inte stora saker i alla fall. Jag tycker dock att Sony schabblat bort sig på flera punkter som gör A77 sämre än vad den skulle behöva bli. Grundkonstruktionen är ju inget annat än fantastisk och den skulle kunna totalt utklassa de andra märkenas bästa kameror i samma segment och högre, men genom, enligt mig, dåligt genomtänkt implementering så når den inte ända fram, vilket är trist. Det är tom så att några missar är så allvarliga att de försämrar kameran radikalt, som t.ex. att det inte går att ha sökaren igång kontinuerligt. Trots det tycker jag A77 är en snäppet bättre kamera än Canon 7D på en del sätt, men den skulle ha kunnat vara radikalt bättre om Sony spelat sina kort bättre.
Tycker att det är sunt som konsument av så pass dyra grejer ställa krav på tillverkarna och påtala det man anser är brister. Är helt oförstående av kritiken mot mig att jag skulle gå Nikon och Canons ärenden och att folk har valt bort Sony pga mig. Alla får väl ta till sig och väga in all information och bilda sig en egen uppfattning.
Jag råkar ha Sony-kameror efter att ha gjort egen bedömning. Har tillräckligt själförtroende osv att kunna välja ett mindre märke som inte har samma renommé som de båda stora. Det är nog en ganska viktig faktor när många väljer ett system, fast väldigt få skulle nog tillstå det.
Jag kan också få för mig att göra tvära kast och byta system helt och hållet om jag har lust. Är inte bunden till vare sig det ena eller det andra. Har också ändrat mig fram och tillbaka några gånger beroende på att jag utvecklats som fotograf, vilket blev ganska tydligt i A850-tråden när jag först köpte mig en A850 och sen sålde den för att jag inte tyckte den var bra för att jag inte kunde ratta den så bra och fick dåligt resultat. Ångrade mig och utvecklade sen min skicklighet och efter det fullständigt älskade den kameran.
Märkligt det här. Om jag skriver det jag tycker är bra med Sony-kameror blir jag kallad för Sony Fan-boy som vinklar allt till Sonys fördel osv. Skriver jag sen att jag uppfattar någonting som mindre bra på en Sony-kamera så får jag höra att jag "skadar" Sony och går Nikon och Canons ärenden. Så är det inte. Jag har inga bindningar alls till någon kameratillverkare och är helt fri att göra som jag vill. Tycker också det är totalt oviktigt med något självhävdelsebehov så att jag måste försvara "mitt" märke.(Fast lite roligt är det att reta Canon-folket kan jag erkänna ;-), deras märke har ju nån sorts religiös betydelse för många av dem .)
Visst skulle jag tycka det var roligt om Sony fick stora försäljningsframgångar. Det skulle vara bra för oss allihop oavsett vilket märke man använder. För oss med Sony skulle det öka tillgängligheten och utbudet av tredjeparts tillbehör och objektiv mm, samt förbättra prisbilden, men det är ingen uppgift som jag känner mig tvingad att ta på mig och framhåla Sony och mörka brister. Sony får sköta det helt själva på en fri marknad. Jag säger vad jag tycker.
Bengt, det skulle vara roligt att du säger vad du tycker också. Vad blir det för din del, Sony A65/A77 eller en Nikon eller en Canon 7D eller...?
/Mats