Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
I A77 hänger mycket på hur snabbt minneskortet är....hade jag köpt en A77 så hade jag satsat på dom snabbaste som finns på marknaden även om dom är lite dyra.

Tex ett sådant här:

http://www.dustinhome.se/sandisk-secure-extreme-sdhc-pro-95mb-s-32-gb/product/5010609409

1200 kr för ett supersnabbt 32 GB-kort är väl inte dyrt?

Personligen vill jag istället ha flera mindre kort.
Jag satsade på MS för att det var den minsta gemensamma nämnaren mellan A850 och A580 och har 5 st. 8GB-kort märkta 1-5. Har för mig att de kostade 600 kr/st. eller nåt, vilket är dubbla priset per GB jämfört med det du länkade till.

För framtiden är det nog bättre med SD-kort istället, speciellt som jag också har en Canon kompakt. Ett gäng mindre såna snabba kort är modellen för mig.

http://www.dustinhome.se/sandisk-secure-extreme-sdhc-pro-95mb-s-8-gb/product/5010609405

Kostar bara 350 kr ju. Går kanske att hitta ett 10-pack för halva priset på nätet nånstans.


/Mats
 
Om D400 blir lika bra som D7000, så kommer inte kamerahuset att ha priset 12000 Kr som A77 kostar.
Nex 7 har väl inte eller ett AF-system som är i närheten Av D7000, när gamla adaptern är påskruvad för att då nå dom bättre högisoegenskaperna. Vad kostar Nex 7 med gamla adaptern eller ingår den i priset tillsammans 18-55.

Jag tror inte Joakim syftar på A77 när han berömmer 24Mp sensorn, han menar i kommande Nikon, jag har inte fått uppfattningen att Joakim har så mycket övers för A77, vilket han givetvis har sin fulla rätt att tycka. Flera med Joakim väntar på Nikon och kanske Pentax, men till Pentax har dom inga objektiv så den faller olyckligtvis bort, Du Peter skruvar väl på 24-70 på Nex 7 och justerar fokus manuellt, så visst du köper en fin bildmaskin ingen tvekan om det. Inga actionbilder där inte på hoppande barn.

Nä varför skulle den det?? Givetvis kommer D400an vara bättre än D7000 på många punkter...den kommer med all säkerhet även vara bättre än A77 på några punkter också.

Varför blandar du in AF-system?? Det ända jag påpekade va bildkvalitén från 24mp sensorn när den sitter i Nex-7an som inte dras med handikappet som SLT-konstruktionen innebär är minst lika bra som bildkvalitén från D7000 så en kommande D400 med 24mp sensorn kommer garanterat att prestera bättre bildkvalité än nuvarande D7000.....nej det ingår ingen adapter när man köper Nex...det är ett tillbehör.

Nej och det sa jag inte heller...jag sa att Joakim har sagt att 24mp-sensorn är bättre än 16mp-sensorn.....och nej han snackade inte då om en kommande Nikon med 24mp sensorn utan hänvisade till en site som gör mätningar av sensorer(inte DxO) o som påvisade att 24mp-sensorn är bättre än 16mp-sensorn.

Ibland vet jag inte riktigt vad du snackar om Bengt och vad du får saker o ting ifrån..Nej Bengt jag skruvar inte på en 24-70 på en Nex-7 eftersom jag inte äger någon 24-70.....men ja jag har beställt en Nex-7 och den nya SLT-adaptern o med den så får man lika bra fasdetekt-AF som det är i A55an så nog hade den AF:en räckt för att för att fota actionbilder på hoppande barn med en Nex-7 och 24-70(om jag nu hade haft en)
 
Senast ändrad:
1200 kr för ett supersnabbt 32 GB-kort är väl inte dyrt?

Personligen vill jag istället ha flera mindre kort.
Jag satsade på MS för att det var den minsta gemensamma nämnaren mellan A850 och A580 och har 5 st. 8GB-kort märkta 1-5. Har för mig att de kostade 600 kr/st. eller nåt, vilket är dubbla priset per GB jämfört med det du länkade till.

För framtiden är det nog bättre med SD-kort istället, speciellt som jag också har en Canon kompakt. Ett gäng mindre såna snabba kort är modellen för mig.

http://www.dustinhome.se/sandisk-secure-extreme-sdhc-pro-95mb-s-8-gb/product/5010609405

Kostar bara 350 kr ju. Går kanske att hitta ett 10-pack för halva priset på nätet nånstans.


/Mats

Kanske uttryckte mig lite dumt...om det är dyrt beror ju på vad man jämför med och vad man personligen tycker är dyrt.

Föredrar personligen också fler mindre kort istället för ett stort.
 
Har du redan glömt hur du pepprade den förra långa A77-tråden med att denna kamera skulle vara ett stort misstag och oanvändbar för sin största intressegrupp pga av att du den gången var precis lika övertygad om att den "måste" ha väldigt lång avtrycksfördröjning? Men att det sedan visade sig att den tvärtom hade den KORTASTE fördröjningen av alla marknadens kameror hittills (liksom A65, NEX-5N och NEX-7)! Jag VET att alla dina inlägg om detta avskräckte många från att vänta in A77:an, som de hade tyckt vara väldigt intressant - innan de började läsa dina inlägg (vilka i princip alla tolkade som fakta).
.

Gunnar, ja det måste jag ha glömt, eller så är det så att det inte stämmer.
Jag ställde mig väldigt frågande till ditt påstående, för det har jag aldrig ens misstänkt. Snarare tvärtom, att jag hävdat att genom att ha starta exponerineng utan att först stänga slutaren så kan man minska den här tiden markant och t.o.m. under vissa omständigheter och slutartider göa den negativ, så att alltså bilden tas av redan registrerat data innan man trycker av.

Tycker det är bra med Sonys bedrift och det är exakt så som jag trodde innan.

Så där tror jag i så fall att du minns fel, eller har missuppfattat. Det är snarare en av fördelarna med SLT att det inte går åt tid att fälla up en spegel innan bilden tas och har man dessutom "electronic first curtain" så kan man snabba upp förloppet ytterligare. Det har jag hävdat hela tiden vad jag vet.

Däremot minns jag en diskussion där många oroade sig över att sökaren skulle lida av eftersläpning så att man inte såg ögonblicket i realtid. Det stämmer väl till viss del, men är bättre än många befarade. Skulle tro att den är så kort att det tas igen tack vare den korta avtrycksfördröjningen, så sammantaget är den lika snabb som DSLR-kameror. I allafall ingen praktiskt betydelsefull skillnad. Eftersläpning är dock en helt annan sak än avtrycksfördröjning.

Så du har fel i att jag skulle hävdat att A77 skulle ha lång avtrycksfördröjning.

Avtrycksfördröjning är alltså tiden från att avtryckaren trycks ned till att bilden registreras. Där är A77 bäst av alla, vilket jag också förutspått.

Att det som då registraras är samma sak som man såg i sökaren när man trycker av är dock en helt annan sak. Här har A77 en efettrsläpning som är kortare än många trodde, men den finns där och min gissing är att tack vare den kortare avtrycksfördröjningen så jämnar det ut sig. Har dock inte sett några uppmätta siffror på detta.

0,1 ms eftersläpning enligt Anders Ericsson på Sony och det gör kameran sammanlagt snabbare än de andra DSLR-kamerorna då avtrycksfördröjningen ligger på 6-8 ms bättre än t.ex. Canon 7D har jag för mig.


/Mats
 
Senast ändrad:
Förbättrad SLT-spegel i A77?

På scandinavian Photos sida där de presenterar A77 finns en filmsnutt där Sonys säljare Anders ericsson demonstrerar kameran.
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=12784075

I filmen hävdar han att SLT-spegeln som sitter i A77 är förbättrad jämfört med den som sitter i A55. har någon läst något om detta? Tycker att det förutsatts i diskussioner här om ev. CA och ljusförlust är identiskt med A55, men det kanske det inte är.

Finns det någon annan oficiell info om detta? Anders Ericsson har ju alltid varit helt korrekt och försiktig i sina uttalanden vad jag vet.

0:58 in i klippet:
Faktiskt en helt nyutvecklad spegel med ännu bättre prestanda.


/Mats
 
Så gör alla Sony-kameror.
När man stänger av den (och har AF på) så skruvar den tillbaka objektivet till kortate läget.

Troode det var rätt standard. Gör inte Canon det med?


/Mats

Noops! Men det finns en tanke bakom detta att objektivet ställs in på evighet vid avstängning. Jag frågade en tekniker eftersom jag reagerat på detta och misstänkte att kamerans AF när man sätter på strömmen igen alltid har en fast punkt att utgå ifrån och att det skulle vara en fördel.

Svaret blev att det faktiskt bara skulle vara en marginell bieffekt, men ursprungsorsaken var att alla objektiv inte har internfokusering (IF). Exempelvis 85/1.4 ZA och 50/1.4 samt många macrogluggar. Det är mer "hälsosamt" för dessa objektiv att vila med helt indraget objektivrör än med längsta utdrag. Alla som använt ett Planar 85/1.4 ZA vet vad jag menar.

//Lennart
 
ursprungsorsaken var att alla objektiv inte har internfokusering (IF). Exempelvis 85/1.4 ZA och 50/1.4 samt många macrogluggar. Det är mer "hälsosamt" för dessa objektiv att vila med helt indraget objektivrör än med längsta utdrag. Alla som använt ett Planar 85/1.4 ZA vet vad jag menar.

Så är det förstås. Jag har rätt få objektiv som inte har internfokusering (och dessa är så pass korta att jag inte tror att det spelar så stor roll om röret är ute eller inne), men jag har ett långt zoomobjektiv med skjutzoom. Detta objektiv måste jag minsann trycka ihop alldeles själv för att det ska få plats i väskan.

Pfft, Sonyfotografer är väl helt enkelt för lata. :)
 
Sony Center har hört av sig och påstår att mina problem kan fixas genom att ändra inställningarna. De ska höra av sig nästa vecka så vi får väl se hur det slutar.

Jag kände lite grann att det var ett onödigt köp men hade jag inte köpt kameran nu så hade jag ändå gjort det om någon månad och blivit besviken då. Vill Sony inte ta tillbaka den så man får väl gilla läget eller sälja den om jag inte får rätt på irritationsmomenten.
 
Sony Center har hört av sig och påstår att mina problem kan fixas genom att ändra inställningarna. De ska höra av sig nästa vecka så vi får väl se hur det slutar.

Jag kände lite grann att det var ett onödigt köp men hade jag inte köpt kameran nu så hade jag ändå gjort det om någon månad och blivit besviken då. Vill Sony inte ta tillbaka den så man får väl gilla läget eller sälja den om jag inte får rätt på irritationsmomenten.

Det är ju faktiskt lite skillnad på om det skulle vara ett fel på kameran, jämfört med att kameran är felfri men att du inte gillar egenskaper hos modellen.

Är nog inte så svårt att sälja den begagnad, men räkna med att det blir ett litet tapp i pengar om man köper den till introduktionspriset som dels lär sjunka ganska snart och att om det inte är en ganska rejäl prisskillnad så tycker de flesta nog att det känns bättre att köpa ett fabriksnytt exemplar från en butik.

Ge kameran en rejäl chans vetja. Dålig kamera är det definitivt inte och får man stil på funktionerna genom inställningar och att lära sig hantera kameran, samt att det kanske kommer programuppdateringar som förbättrar en del saker så finns det kanske ingen anledning att göra sig av med den.

Om du fortfarande om nån vecka eller så vill sälja den så skicka ett mail .-).
Bara någon köper min A580 som jag har på annons. Förstår inte att det inte skulle gå så kvickt att sälja den. Den borde väl vara ganska het på marknaden trots allt när den har ett vettigt pris...

Eller, vill du ha en A580 istället? Då kan vi göra ett byte med lämplig mellanskillnad.???


/Mats
 
Om D400 blir lika bra som D7000, så kommer inte kamerahuset att ha priset 12000 Kr som A77 kostar.
Nex 7 har väl inte eller ett AF-system som är i närheten Av D7000, när gamla adaptern är påskruvad för att då nå dom bättre högisoegenskaperna. Vad kostar Nex 7 med gamla adaptern eller ingår den i priset tillsammans 18-55..

Nikon tar väl så bra betalt de kan för sina kameror, noga baserat på marknadskalkyle, seriestorlek osv. Nikons varumärke bland systemkameror är starkare än Sonys, så de kan nog ta ut högre pris för sina modeller utan att tappa konkurrenskraft. D400 är väl dessutom en nivå högre och mer avancerat än A7000, nite bara när det gäller sensorn, utan spec i övrigt. Klart den kommer att vara bättre än D7000. Högre upplösning är en kvalitet i sig och den nya sensorn har faktiskt 50% fler pixlar än den tidigare, vilket är rejält mycket. Per pixel är den måhända inte lika bra, men som helhet skulle i alla fall jag klassa den så.

Diskussioner kring jämförelser av Nikons kameramodeller och deras prissättning hör mer hemma i Nikonforumen dock. Som jämförelse mellan fabrikat tycker jag dock att Sony har fördelar tack vare stabilisering, skärmteknik, smarta funktioner osv., fast just den här gången verkar de ´ha skjutit sig i foten när det gäller teknikimplementationen. Hoppas verkligen de får stil på det, kameran i sig skulle kunna vara totalt överlägsen, men de har skruvat till den på några allvarliga punkter som mycket kraftigt handikappar den.


Sen Bengt när du skriver och frågar om NEX-kamerorna och om adapter ingår med 18-55 så undrar jag om du inte virrrat ihop begreppen lite grann.

För att klargöra en gång för alla så ligger det alltså till så här:

Alltså, det 18-55 objektiv som säljs i kit med NEX är ett E-objektiv som inte behöver någon adapter. Kameran är spegellös och arbetar enbart med kontrastfokus med E-objektiven som är optimerade för det.

Adaptrar finns en uppsjö av, två från Sony och en massa tredjepart för alla möjliga objektivfattningar.

För objektiv med Sony/Minolta AF A-fattning finns flera adaptrar att välja mellan. Sony LA-EA1 som medför bländarstyrning och kontrast-fokus med objektiv som har inbyggd AF-motor. Endast manuell fokus med andra objektiv. LA-EA2 som har SLT-spegel, AF-modul och AF-motor, vilket gör att man får full PDAF med alla A-objektiv, fast med lite ljusförlust pga spegeln såklart. Sen finns det också billiga tredjeparts adaptrar som är helmanuella.

Objektiv gjorda för fasdetektion fungerar i allmänhet dåligt med kontrastfokus och ibland inte alls.


/Mats
 
Nä varför skulle den det?? Givetvis kommer D400an vara bättre än D7000 på många punkter...den kommer med all säkerhet även vara bättre än A77 på några punkter också.

Varför blandar du in AF-system?? Det ända jag påpekade va bildkvalitén från 24mp sensorn när den sitter i Nex-7an som inte dras med handikappet som SLT-konstruktionen innebär är minst lika bra som bildkvalitén från D7000 så en kommande D400 med 24mp sensorn kommer garanterat att prestera bättre bildkvalité än nuvarande D7000.....nej det ingår ingen adapter när man köper Nex...det är ett tillbehör.

Nej och det sa jag inte heller...jag sa att Joakim har sagt att 24mp-sensorn är bättre än 16mp-sensorn.....och nej han snackade inte då om en kommande Nikon med 24mp sensorn utan hänvisade till en site som gör mätningar av sensorer(inte DxO) o som påvisade att 24mp-sensorn är bättre än 16mp-sensorn.

Ibland vet jag inte riktigt vad du snackar om Bengt och vad du får saker o ting ifrån..Nej Bengt jag skruvar inte på en 24-70 på en Nex-7 eftersom jag inte äger någon 24-70.....men ja jag har beställt en Nex-7 och den nya SLT-adaptern o med den så får man lika bra fasdetekt-AF som det är i A55an så nog hade den AF:en räckt för att för att fota actionbilder på hoppande barn med en Nex-7 och 24-70(om jag nu hade haft en)

Detta är ju en Sonytråd, dom som har Sonyoptik är väl inte så intresserade av att Joakim väntar på en 24Mp- D400, Aspman väntar väl också på vad Nikon skall lyckas med. Vi vet ju alla vad SLT förlorar, och väljer man den nya SLT-adaptern till Nex 7 ( den har väl samma inbyggda fasta spegel som A55-A77, med AF-modul från A55 ) borde inte då Nex 7 ligga på samma Isovärden som A77 den får väl samma förlust 1/3 som övriga SLT, eller har Nexen lite andra lösningar.

A77 har fått en del kritk pga att det är en SLT-konstruktion, du måste väl ha läst av Aspman med flera att vanlig DSLR vore att fördra, därför väntar dom på Nikons lösningar, men det hjälper ju inte dom som försöker att hålla sig till Sony. På Dyxum frågar dom sig om man inte kunde anställa någon från Nikon som kunde hjälpa Sony med brusstädning.

Förövrigt så växlar det ganska friskt om hur illa det igentligen är med ljusförlusten, ibland tycker dom att det är väldigt lite och saknar betydelse, i nästa ögonblick har det stor betydelse. för ett halv år sedan var diskussionerna om högiso borta det var bara höga DR-tal på basiso som var viktigt och möjligheten att lätta upp skuggor.

Sedan skrev jag i mitt första inlägg att A77 är lika bra på högiso som A55 trots dom flera pixlarna, så visst har lite hänt, det är väl en framgång i sig, men det räcker inte mot en DSLR av förklariga skäl. Men visst har Gunnar rätt, dom som läser denna A77-tråd köper den inte för kritiken är så massiv mot A77, och experterna vi ser upp till väntar på Nikon, för högiso är tillbaka som viktigare nu för ett tag, Att A77 har ett DR på basiso som är 1,5 Ev högre än 7D näms inte längre.

Mycke riktigt så har sensorgen mätt upp att A77 mäter 160 linjer mer än 7D, det var Risedal som påpekade det och lade in länken. Men han väntar också på vad Nikon kan åstakomma, men vad hjälper det ALLA Sonyägare som väntat i 4 år på en efterföljare till A700. Men visst det är bara att gratulera Nikon och alla som sitter med fin Nikonoptik, den går säkert i topp hos DX0 som vi alla har förväntat oss men det blir ingen billig kamera. Den 27 okt har Foto en test av A77 jag väntar på vad dom kommer fram till, jag hoppas att firmwaren som skall släppas snart kommer in i den.
 
Nikon tar väl så bra betalt de kan för sina kameror, noga baserat på marknadskalkyle, seriestorlek osv. Nikons varumärke bland systemkameror är starkare än Sonys, så de kan nog ta ut högre pris för sina modeller utan att tappa konkurrenskraft. D400 är väl dessutom en nivå högre och mer avancerat än A7000, nite bara när det gäller sensorn, utan spec i övrigt. Klart den kommer att vara bättre än D7000. Högre upplösning är en kvalitet i sig och den nya sensorn har faktiskt 50% fler pixlar än den tidigare, vilket är rejält mycket. Per pixel är den måhända inte lika bra, men som helhet skulle i alla fall jag klassa den så.

Diskussioner kring jämförelser av Nikons kameramodeller och deras prissättning hör mer hemma i Nikonforumen dock. Som jämförelse mellan fabrikat tycker jag dock att Sony har fördelar tack vare stabilisering, skärmteknik, smarta funktioner osv., fast just den här gången verkar de ´ha skjutit sig i foten när det gäller teknikimplementationen. Hoppas verkligen de får stil på det, kameran i sig skulle kunna vara totalt överlägsen, men de har skruvat till den på några allvarliga punkter som mycket kraftigt handikappar den.


Sen Bengt när du skriver och frågar om NEX-kamerorna och om adapter ingår med 18-55 så undrar jag om du inte virrrat ihop begreppen lite grann.

För att klargöra en gång för alla så ligger det alltså till så här:

Alltså, det 18-55 objektiv som säljs i kit med NEX är ett E-objektiv som inte behöver någon adapter. Kameran är spegellös och arbetar enbart med kontrastfokus med E-objektiven som är optimerade för det.

Adaptrar finns en uppsjö av, två från Sony och en massa tredjepart för alla möjliga objektivfattningar.

För objektiv med Sony/Minolta AF A-fattning finns flera adaptrar att välja mellan. Sony LA-EA1 som medför bländarstyrning och kontrast-fokus med objektiv som har inbyggd AF-motor. Endast manuell fokus med andra objektiv. LA-EA2 som har SLT-spegel, AF-modul och AF-motor, vilket gör att man får full PDAF med alla A-objektiv, fast med lite ljusförlust pga spegeln såklart. Sen finns det också billiga tredjeparts adaptrar som är helmanuella.

Objektiv gjorda för fasdetektion fungerar i allmänhet dåligt med kontrastfokus och ibland inte alls.


/Mats

Tack Mats. Jag tycker det är lite rörigt med dessa olika adaptrar, och vad kameran presterar med dom, man vet inte riktigt vid olika tester av Nexarna vad som igentligen sitter på kameran, är det någon som sett vad Nex 5n presterar i AF-speed, är den förbättrad mot dom äldre Nexarna.
 
Detta är ju en Sonytråd, dom som har Sonyoptik är väl inte så intresserade av att Joakim väntar på en 24Mp- D400, Aspman väntar väl också på vad Nikon skall lyckas med. Vi vet ju alla vad SLT förlorar, och väljer man den nya SLT-adaptern till Nex 7 ( den har väl samma inbyggda fasta spegel som A55-A77, med AF-modul från A55 ) borde inte då Nex 7 ligga på samma Isovärden som A77 den får väl samma förlust 1/3 som övriga SLT, eller har Nexen lite andra lösningar.

A77 har fått en del kritk pga att det är en SLT-konstruktion, du måste väl ha läst av Aspman med flera att vanlig DSLR vore att fördra, därför väntar dom på Nikons lösningar, men det hjälper ju inte dom som försöker att hålla sig till Sony. På Dyxum frågar dom sig om man inte kunde anställa någon från Nikon som kunde hjälpa Sony med brusstädning.

Förövrigt så växlar det ganska friskt om hur illa det igentligen är med ljusförlusten, ibland tycker dom att det är väldigt lite och saknar betydelse, i nästa ögonblick har det stor betydelse. för ett halv år sedan var diskussionerna om högiso borta det var bara höga DR-tal på basiso som var viktigt och möjligheten att lätta upp skuggor.

Sedan skrev jag i mitt första inlägg att A77 är lika bra på högiso som A55 trots dom flera pixlarna, så visst har lite hänt, det är väl en framgång i sig, men det räcker inte mot en DSLR av förklariga skäl. Men visst har Gunnar rätt, dom som läser denna A77-tråd köper den inte för kritiken är så massiv mot A77, och experterna vi ser upp till väntar på Nikon, för högiso är tillbaka som viktigare nu för ett tag, Att A77 har ett DR på basiso som är 1,5 Ev högre än 7D näms inte längre.

Mycke riktigt så har sensorgen mätt upp att A77 mäter 160 linjer mer än 7D, det var Risedal som påpekade det och lade in länken. Men han väntar också på vad Nikon kan åstakomma, men vad hjälper det ALLA Sonyägare som väntat i 4 år på en efterföljare till A700. Men visst det är bara att gratulera Nikon och alla som sitter med fin Nikonoptik, den går säkert i topp hos DX0 som vi alla har förväntat oss men det blir ingen billig kamera. Den 27 okt har Foto en test av A77 jag väntar på vad dom kommer fram till, jag hoppas att firmwaren som skall släppas snart kommer in i den.

Bengt, väldigt vad du recenserar och sammanställer vilka åsikter andra har om A77. Aspman tycker si, på DReview tycker dom så osv.

Självklart finns det olika åsikter som främst grundar sig på vilka egenskaper man själv prioriterar och det får ju var och en presentera vad han/hon tycker. Lennart A anser tydligen att bildkvaliten väger klart tyngst, medan t.ex. jag inte gör det. jag anser att A77 är mer än good enough trots spegeln. Helt enkelt en fantastisk kamera med en massa finesser och funktioner smo görs möjliga tack vare den nya tekniken. För min del överväger det över den ändå marginella ljusförlusten, det är alltså som att blända ner från F/2,8 till F/3,5. Tycker inte jag är mycket att bråka om och faktiskt ofta kör man ju på betydligt mindre bländare av andra skäl, vilket även de som vill maximera och få ut det allra minsta extra ljuset gör, så då har man ju kompromissat med ljusinsläppet ändå.
Alla får väl tycka som de vill och jag tror inte alls att "alla hellre vill ha en Nikon" för att det blir utan SLT. Man går ju faktiskt miste om alla fördelarna som SLT ger också, vilket jag och säkert många gör, men tydligen inte alla.

Frågan är bara, vad anser DU?
Jag ser inget ställningstagande från dig någonstans, bara redovisning av vad andra anser och de tycker jag vederbörande berättar och argumenterar för bättre.


Sen det här att "vi" klagar på A77 så att andra väljer bort Sony. Det är ju inte stora saker i alla fall. Jag tycker dock att Sony schabblat bort sig på flera punkter som gör A77 sämre än vad den skulle behöva bli. Grundkonstruktionen är ju inget annat än fantastisk och den skulle kunna totalt utklassa de andra märkenas bästa kameror i samma segment och högre, men genom, enligt mig, dåligt genomtänkt implementering så når den inte ända fram, vilket är trist. Det är tom så att några missar är så allvarliga att de försämrar kameran radikalt, som t.ex. att det inte går att ha sökaren igång kontinuerligt. Trots det tycker jag A77 är en snäppet bättre kamera än Canon 7D på en del sätt, men den skulle ha kunnat vara radikalt bättre om Sony spelat sina kort bättre.

Tycker att det är sunt som konsument av så pass dyra grejer ställa krav på tillverkarna och påtala det man anser är brister. Är helt oförstående av kritiken mot mig att jag skulle gå Nikon och Canons ärenden och att folk har valt bort Sony pga mig. Alla får väl ta till sig och väga in all information och bilda sig en egen uppfattning.

Jag råkar ha Sony-kameror efter att ha gjort egen bedömning. Har tillräckligt själförtroende osv att kunna välja ett mindre märke som inte har samma renommé som de båda stora. Det är nog en ganska viktig faktor när många väljer ett system, fast väldigt få skulle nog tillstå det.

Jag kan också få för mig att göra tvära kast och byta system helt och hållet om jag har lust. Är inte bunden till vare sig det ena eller det andra. Har också ändrat mig fram och tillbaka några gånger beroende på att jag utvecklats som fotograf, vilket blev ganska tydligt i A850-tråden när jag först köpte mig en A850 och sen sålde den för att jag inte tyckte den var bra för att jag inte kunde ratta den så bra och fick dåligt resultat. Ångrade mig och utvecklade sen min skicklighet och efter det fullständigt älskade den kameran.

Märkligt det här. Om jag skriver det jag tycker är bra med Sony-kameror blir jag kallad för Sony Fan-boy som vinklar allt till Sonys fördel osv. Skriver jag sen att jag uppfattar någonting som mindre bra på en Sony-kamera så får jag höra att jag "skadar" Sony och går Nikon och Canons ärenden. Så är det inte. Jag har inga bindningar alls till någon kameratillverkare och är helt fri att göra som jag vill. Tycker också det är totalt oviktigt med något självhävdelsebehov så att jag måste försvara "mitt" märke.(Fast lite roligt är det att reta Canon-folket kan jag erkänna ;-), deras märke har ju nån sorts religiös betydelse för många av dem .)

Visst skulle jag tycka det var roligt om Sony fick stora försäljningsframgångar. Det skulle vara bra för oss allihop oavsett vilket märke man använder. För oss med Sony skulle det öka tillgängligheten och utbudet av tredjeparts tillbehör och objektiv mm, samt förbättra prisbilden, men det är ingen uppgift som jag känner mig tvingad att ta på mig och framhåla Sony och mörka brister. Sony får sköta det helt själva på en fri marknad. Jag säger vad jag tycker.

Bengt, det skulle vara roligt att du säger vad du tycker också. Vad blir det för din del, Sony A65/A77 eller en Nikon eller en Canon 7D eller...?


/Mats
 
Detta är ju en Sonytråd, dom som har Sonyoptik är väl inte så intresserade av att Joakim väntar på en 24Mp- D400, Aspman väntar väl också på vad Nikon skall lyckas med. Vi vet ju alla vad SLT förlorar, och väljer man den nya SLT-adaptern till Nex 7 ( den har väl samma inbyggda fasta spegel som A55-A77, med AF-modul från A55 ) borde inte då Nex 7 ligga på samma Isovärden som A77 den får väl samma förlust 1/3 som övriga SLT, eller har Nexen lite andra lösningar.

A77 har fått en del kritk pga att det är en SLT-konstruktion, du måste väl ha läst av Aspman med flera att vanlig DSLR vore att fördra, därför väntar dom på Nikons lösningar, men det hjälper ju inte dom som försöker att hålla sig till Sony. På Dyxum frågar dom sig om man inte kunde anställa någon från Nikon som kunde hjälpa Sony med brusstädning.

Förövrigt så växlar det ganska friskt om hur illa det igentligen är med ljusförlusten, ibland tycker dom att det är väldigt lite och saknar betydelse, i nästa ögonblick har det stor betydelse. för ett halv år sedan var diskussionerna om högiso borta det var bara höga DR-tal på basiso som var viktigt och möjligheten att lätta upp skuggor.

Sedan skrev jag i mitt första inlägg att A77 är lika bra på högiso som A55 trots dom flera pixlarna, så visst har lite hänt, det är väl en framgång i sig, men det räcker inte mot en DSLR av förklariga skäl. Men visst har Gunnar rätt, dom som läser denna A77-tråd köper den inte för kritiken är så massiv mot A77, och experterna vi ser upp till väntar på Nikon, för högiso är tillbaka som viktigare nu för ett tag, Att A77 har ett DR på basiso som är 1,5 Ev högre än 7D näms inte längre.

Mycke riktigt så har sensorgen mätt upp att A77 mäter 160 linjer mer än 7D, det var Risedal som påpekade det och lade in länken. Men han väntar också på vad Nikon kan åstakomma, men vad hjälper det ALLA Sonyägare som väntat i 4 år på en efterföljare till A700. Men visst det är bara att gratulera Nikon och alla som sitter med fin Nikonoptik, den går säkert i topp hos DX0 som vi alla har förväntat oss men det blir ingen billig kamera. Den 27 okt har Foto en test av A77 jag väntar på vad dom kommer fram till, jag hoppas att firmwaren som skall släppas snart kommer in i den.

Det va du som tog upp/blandade in Nikon D400 Bengt o tror inte att den kommer blir en sensation....jag sa bara vad jag såg och vad även andra sett o det är att Nex-7an ger bättre prestanda än A77an när det gäller bildkvalitén....Nikon har alltid varit dyra..tex D300/300s hade ett riktpris på ca 21000sek...en Nikon D400 med 24mp sensorn lär med all säkerhet blir en sensation trotts en hög prislapp.

Givetvis kommer en Nex-7 i kombination med nya SLT-adaptern också dras med ljusbortfallet men man köper inte en Nex-7 för att ständigt använda den med SLT-adaptern....dom flesta lär med all säkerhet använda Nex-7an till 95% utan adaptern.

Ja den presterar likvärdigt med A55an och det är inte dåligt med tanke på ökningen av mp-talet men man vet samtidigt att Sonys 24mp sensor är kapabel till att prestera bättre resultat än vad man får ur A77an när det gäller bildkvalité...det är detta som är lite trist....att Sonys SLT-kamerorna aldrig kommer vara lika bra när det kommer till bildkvalitén som tex Sonys egna spegellösa kameror eller andra traditionella DSLR-kameror när samma sensor används på grund av just SLT-konstruktionens handikapp.

Sony behöver inte Nikons hjälp med bruset eller när det gäller JPEG-kavlitén och det är väldigt tydligt när man ser till Sonys senare kameror som tex Nex-5N....även A580 är ett bra ex på detta som står sig väldigt bra emot Nikons D7000 både när det gäller DR och brus...problemet för Sony är SLT-konstruktionen och dess handikapp...det är därför dom inte lyckas lika bra med SLT-kamerorna när det gäller bruset och DR i en jämförelse med andra kameror utan SLT-konstruktion som använder sig av samma sensor.

Alla A77 som säljs nu är med nya firmwaren och den finns även att ladda ner.
 
Jag anser att A77 är mer än good enough trots spegeln. Helt enkelt en fantastisk kamera med en massa finesser och funktioner smo görs möjliga tack vare den nya tekniken.

Håller med dig Mats...A77an lär vara med än good enough för dom flesta utom just dom mest kräsna o som du även säger så ger ju SLT-konstruktionen många andra fördelar som kan vara av större nytta/betydelse för många än det lilla tappet i bildkvalité jämfört med andra kameror som använder sig av samma sensor.

För mig personligen om jag nu hade varit på jakt efter en DSLR i APS-C segmentet så hade jag inte tvekat på en A77a för jag vet att den hade varit mer än good enough när det gäller bildkvalitén.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.