Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Saker som mindre snabb slutartid, dito blixtsynktid och mindre vridbar bakre LCD. Det stör mig inte, men en alldeles onödig skillnad är "knappologin", A65 bygger vidare på A55 med flera, saknar A77ans joystick och programerbarhet bland annat, minns inte detaljerna. Detta kostar ju inga pengar, det är nåt de gör för att skilja kamerorna åt. Säkert smart tänkt av Sony, men känns så frustrerande. Ja, kanske viktigt för dig, du kan inte ansluta ett batterigrepp. Och säkert många fler smärre skillnader som jag inte tycker är viktiga.

/Lennart L

Bra vinklingsbar display vill man ju ha. Batterigrepp likaså (varför skulle inte det gå?). Microjustering är bra (tycker JAG oabsett att vissa andra dömer ut det helt), MINNEN!!! måste man ha. Schysstta rattar är alltid trevligt, och glädjepinne likaså - hör lixom ihop. Och så ett riktigt bra AF-system. Och så alla de andra grejerna som inte är livsviktiga, men såklart att ha.

Allt detta för bara 2 500 kr mer.

Saken är klar. Det blir en A77. Funderade ett tag på att köpa en billig A65 och sen en A99 eller vad det blir härnäst. Får duga med en A77 så länge.

Dock inte alldeles bra ställt på pengafronten just nu, så får nog avvakta ett litet tag. Visst är det kul att vara bland de första, men väntar till jul och gör ett klipp istället. A580n vill tydligen ingen köpa, fast om nån nappar på den så blir det en ny A77a snabbare.

/Mats
 
Det går att leva med. Själv vill jag inte riktigt då jag plåtar mycket manuellt, men jag har sett massor av fotografer som har tvåhjulingar som aldrig använder mer än ett hjul i alla fall. De flesta använder ju P, A eller S och mäter samt låser exponeringen med annan knapp istället för att köra manuellt. I alla fall många jag känner.

Lärde mig under tiden med A55 att en ratt kan räcka. Blir nog en vanesak, men jag känner mig lite naken utan 2. A65 verkar vara rätt mycket kamera för pengarna i alla fall.

//Lennart

En smart grej på A850/A900 med bakre/fämre hjul är att det är olika utväxkling. kör man t.ex. i A-läge och vill justera bländare tar det främre hjulet små steg, medan det bakre stora steg. dessutom kunde man ratta bägge samtidigt och ville man t.ex. blända upp max så är det bara en kort synkron rörelse med bägge fingrarna. Har också lite fördelar om man bläddrar i menyerna med flikar på den ena ratten och upp/ner med den andra. Fanns en del ytterligare smarta grejer när man tittar på bilder osv.

Kommer inte ihåg detaljerna, var så hiskeligt länge sedan jag hade min A850. kanske dags att handla en ny igen nu.

Lennart, är din A850 du ska sälja nere i 5000 kr nu? ;-)


/Mats
 
Sant. Men det finns ju en trehjuling, som jag, om ekonomin tålde det, skulle föredra framför både A65 och A77, NEX-7 med nya A-mount-adaptern. Mumma för mina gamla objektiv...

Längre än till en A65 under mellandagsrea sträcker sig dock inte min budget just nu...

/Lennart L

Förstår alvarligt inte riktigt hpen kring NEX. Hade en NEX-5 förut och gillade den inte. För stor för att vara en liten kamera och inte tillräckligt kompetent som systemkamera. 7an är väl bättre, men med adaptern och stora alpha-objektiv bllir den klumpg ändå, men utan riktigt grepp och möjlighet til vertikalgrepp och liten batterikapacitet. Argumentet utan spegel som stjäl jlus håller ju inte om man kör med adaptern med inbyggd SLT-spegel.

Fast olika personer tycker ju olika ,så det är ju bra att det finns valmöjlighet.


/Mats
 
Bra vinklingsbar display vill man ju ha. Batterigrepp likaså (varför skulle inte det gå?). Microjustering är bra (tycker JAG oabsett att vissa andra dömer ut det helt), MINNEN!!! måste man ha. Schysstta rattar är alltid trevligt, och glädjepinne likaså - hör lixom ihop. Och så ett riktigt bra AF-system. Och så alla de andra grejerna som inte är livsviktiga, men såklart att ha.

Allt detta för bara 2 500 kr mer.

Saken är klar. Det blir en A77. Funderade ett tag på att köpa en billig A65 och sen en A99 eller vad det blir härnäst. Får duga med en A77 så länge.

Dock inte alldeles bra ställt på pengafronten just nu, så får nog avvakta ett litet tag. Visst är det kul att vara bland de första, men väntar till jul och gör ett klipp istället. A580n vill tydligen ingen köpa, fast om nån nappar på den så blir det en ny A77a snabbare.

/Mats

Microjustering glömde jag, har ingen egen erfarenhet av den, men jag har haft problem med bakfokus...

Angående batterigreppet så passar inte A77ans grepp till A65. Kanske tar Sony fram ett grepp till A65 om den blir en säljsuccé, fast vem tror på det? -suck-

/Lennart L
 
Förstår alvarligt inte riktigt hpen kring NEX. Hade en NEX-5 förut och gillade den inte. För stor för att vara en liten kamera och inte tillräckligt kompetent som systemkamera. 7an är väl bättre, men med adaptern och stora alpha-objektiv bllir den klumpg ändå, men utan riktigt grepp och möjlighet til vertikalgrepp och liten batterikapacitet. Argumentet utan spegel som stjäl jlus håller ju inte om man kör med adaptern med inbyggd SLT-spegel.

Fast olika personer tycker ju olika ,så det är ju bra att det finns valmöjlighet.


/Mats

För mig handlar det om att kunna ge nytt liv till alla mina gamla analoga objektiv, jag är uppvuxen med manuell fokus och peakingfunktionen verkar ju vara guld värd. Jo jag vet att samma funktion finns för A65/77, men avståndet mellan bajonetten och sensorn är som säkert alla vet för stor för många objektiv.

Sen har den ju 3 hjul! ;-)

/Lennart L
 
Microjustering glömde jag, har ingen egen erfarenhet av den, men jag har haft problem med bakfokus...

Angående batterigreppet så passar inte A77ans grepp till A65. Kanske tar Sony fram ett grepp till A65 om den blir en säljsuccé, fast vem tror på det? -suck-

/Lennart L

Kommer garanterat ett Meike-grepp för några hundralappar (om det inte redan finns) som man kan köpa på www.linkdelight.com. Det är inte samma klass som Sonys magnesiumgrepp till A900 (suck vad jag saknar det), men duger alldeles utmärkt till en plastkamera.


/Mats
 
Förstår alvarligt inte riktigt hpen kring NEX. Hade en NEX-5 förut och gillade den inte. För stor för att vara en liten kamera och inte tillräckligt kompetent som systemkamera. 7an är väl bättre, men med adaptern och stora alpha-objektiv bllir den klumpg ändå, men utan riktigt grepp och möjlighet til vertikalgrepp och liten batterikapacitet. Argumentet utan spegel som stjäl jlus håller ju inte om man kör med adaptern med inbyggd SLT-spegel.

Fast olika personer tycker ju olika ,så det är ju bra att det finns valmöjlighet.


/Mats

Då är det helt enkelt inte en kamera för dig.

Fortfarande betydligt mindre än en DSLR...visst fasen är Nex-7an tillräckligt kompetent o kan mäta sig med en DSLR med APS-C sensor...beror helt och hållet på vilken inriktning man har inom fotograferandet...enda området där den inte kan mäta sig med en mer avancerad DSLR är väl när det gäller "action-foto" men med SLT-adaptern så har man i alla fall valmöjligheten till hyfsat bra AF med 10fsp för rörliga motiv vilket gör den till en minst lika bra "action-kamera" som A55...kanske till och med bättre på grund av den bättre EVF:en.

Ja visst blir den större och klumpigare med SLT-adaptern och A-objektiv men grejen är ju att man har valmöjligheten till antingen ett stort och tyngre system eller ett lite mindre och lättare med en o samma kamera.Dessutom finns det en uppsjö med små,lätta,bra och billiga manuella objektiv som man kan använda via adapter på Nex men inte på DSLR.

Ser inga som helst problem att handhålla A-objektiv med Nex-7an så länge det inte rör sig om stora o tunga telen...Nex-7an har ett bättre och större grepp än Nex-5.

Nja visst argumentet håller inte då men det är väl ingen som påstått heller...och dom flesta kommer nog använda Nex-7 utan adaptern för det mesta.

Batterikapaciteten ser jag personligen inte som något problem...dom är så små att man lätt få ner 2-3 st i en ficka.
 
Finns det kontakter i botten av A65, då?

Kan inte A65 så väl, men jag antar att det är ett vanligt batteri som sätts i en lucka på undersidan och att minneskortet sätts innanför en lucka på sidan.. Så är det med alla andra kameror som kan ta grepp. då tar man ur batteriet och skruvar dit greppet som har en pinne i samma form som batteriet och så används kontakterna där. Batteriet, ev. tillsammans med ytterligare ett, sätts sedan inne i greppet. Alla Sonykameror utom A55 och NEX är konstruerade på det sättet.

Ser ut som en "vanlig" kamera i alla fall, men man vet ju aldrig., så vi får se.
/Mats
 
En smart grej på A850/A900 med bakre/fämre hjul är att det är olika utväxkling. kör man t.ex. i A-läge och vill justera bländare tar det främre hjulet små steg, medan det bakre stora steg. dessutom kunde man ratta bägge samtidigt och ville man t.ex. blända upp max så är det bara en kort synkron rörelse med bägge fingrarna. Har också lite fördelar om man bläddrar i menyerna med flikar på den ena ratten och upp/ner med den andra. Fanns en del ytterligare smarta grejer när man tittar på bilder osv.

Kommer inte ihåg detaljerna, var så hiskeligt länge sedan jag hade min A850. kanske dags att handla en ny igen nu.

Lennart, är din A850 du ska sälja nere i 5000 kr nu? ;-)


/Mats

Stämmer precis detta med rattarna och sedan det magnifika 1-2-3 läget på PASM-vredet (är man van vid detta känns nästan alla andra kameror "fel").
Vad som ABSOLUT INTE stämmer är din önskeprissättning på A850:). Har redan fått ytterligare seriösa mail på den. Jag sitter inte i sjön precis och jag vet att den blir såld förr eller senare. Det finns många som framöver kommer att sakna den extremt bra optiska sökaren.
Själv tror jag (och flera jag pratat med) att SLT-tekniken är ett övergångsstadium intill dess snabb AF kan göras direkt på sensorn och EVF blivit ännu bättre och strömsnålare.

Och även när den tekniken kommer så finns min A900 kvar. Och faktiskt min A700 också. Hade jag inte haft A900:an hade jag ALDRIG sålt detta extremt utmärkta exemplar av A850.

Men köp du en A77 och gråt:):)

//Lennart
 
Studio shot comparison

Jag har jämfört många bilder på Imaging Resource A77 versus A55 och andra men det är svårt att hitta nån tydlig skillnad. Nu har jag tittat på ovanstående hos DPReview och det är svårt att hitta skillnader på de flesta ställen. Men de gula fjädrarna är faktiskt olika. Där ser det ut som om A77 hänger med EOS 5D och AA850 men de andra APS-C blir efter- tappar upplösning både i JPG och RAW
 
Hej! Jag har läst tråden länge men nu var det dags att regga sig. Jag är väl knappt ens en hobbyfotograf (däremot prylgalen) men emellanåt används min numera gamla A550. Jag gillar att fota sportevenemang så de där 12 bilderna/sek kan komma till användning.

Till saken: jag sitter på tåget hem från Sony Center i Helsingborg med en A77 i knät! Den enda de hade fått in och den var inte ens bokad. Blir till att testa den en del i helgen. Det måste framöver bli mer fotande med den här kameran än den förra. :)

Johan
 
Hej! Jag har läst tråden länge men nu var det dags att regga sig. Jag är väl knappt ens en hobbyfotograf (däremot prylgalen) men emellanåt används min numera gamla A550. Jag gillar att fota sportevenemang så de där 12 bilderna/sek kan komma till användning.

Till saken: jag sitter på tåget hem från Sony Center i Helsingborg med en A77 i knät! Den enda de hade fått in och den var inte ens bokad. Blir till att testa den en del i helgen. Det måste framöver bli mer fotande med den här kameran än den förra. :)

Johan

Grattis!
Återkom gärna med dina intryck här och dela med dig eller fråga.

Här sitter vi och bara snackar och diskuterar och velar och så kommer du istället och bara agerar istället och är först med kameran! Riktigt kul!

Välkommen!

/Mats
 
Tack!

Greppet är ordentligt och betydligt större än på A550. Sökaren blev jag dock lite besviken på. Det känns på gränsen till pixligt. Visst - den är bättre än A55 som jag testade som hastigast för nån månad sen men att missta den för en optisk är inte möjligt. Däremot känns den rapp och flyter på bra. Informationen man får upp direkt på skärmen överväger det negativa. Vi får väl se hur den fungerar under volleybollmatcher.

Har glömt kolla vilken version det är av programvaran men som det är nu tar det nån halv sekund för sökaren att tändas. Jag störs inte så mycket av det men i stressade situationer hade jag säkert blivit irriterad.

12 bilder / sek är mäktigt! Ljudet är härligt och kollegorna är mycket imponerade. ;)

Har inte hunnit testa mycket mer än så, jag måste ju jobba också. Jag återkommer senare...
 
Jag har jämfört många bilder på Imaging Resource A77 versus A55 och andra men det är svårt att hitta nån tydlig skillnad. Nu har jag tittat på ovanstående hos DPReview och det är svårt att hitta skillnader på de flesta ställen. Men de gula fjädrarna är faktiskt olika. Där ser det ut som om A77 hänger med EOS 5D och AA850 men de andra APS-C blir efter- tappar upplösning både i JPG och RAW

Har jämfört A77an med Nex-7an och ur mina otränade ögon sett så är Nex-7an märkbart(vid 100% på skärmen) vassare än A77 på höga ison och ger renare bilder med mer detaljer....tydlig skillnad även på på iso 100 där Nex-7an ger ett betydligt krispigare resultat med mer detaljer.

Tycker även Nex-7an är vassare än A580(och även andra kameror med APS-C sensor med färre pixlar) på höga ison.

Jämför(i 100% på skärm) man sedan med A900 så verkar faktiskt Nex-7an vara även där vara strået vassare på låga ison...på höga ison är Nex-7an märkbart bättre.

Uhh vad jag vill se en FF-kamera från Sony med en sensor av samma generation och med 36mp där Sony har valt att slopat spegeln och istället satt dom fasdetekterande sensorerna direkt på sensorn för Sonys APS-C sensor med 24mp är helt klart en grym sensor vilket märks i Nex-7an där man inte dras med handikappet som SLT-konstruktionen ger.
 
---
Till saken: jag sitter på tåget hem från Sony Center i Helsingborg med en A77 i knät! Den enda de hade fått in och den var inte ens bokad. Blir till att testa den en del i helgen. Det måste framöver bli mer fotande med den här kameran än den förra. :)

Johan
Grattis!

Du har mina hjärtligaste gratulationer och grönaste avund... :)
 
Så, då har jag testat lite. Vi börjar med det negativa och ni får gärna hjälpa mig eller förklara om jag fått något om bakfoten.

Autofokus under filmning är ganska slö. När den väl fokuserar går det såklart undan men det händer inte så ofta. I menyn har jag ställt in på "Fast" men det är några gånger i sekunden som fokus kollas verkar det som. Dessutom är den inte följsam för 5 öre. Om jag flyttar handen mot kameran rycker hela bilden till varje gång fokus ändras istället för att kameran själv fattar att något kommer mot den och följsamt justerar fokus. Ska det vara så här?

När vi ändå är inne på autofokus - det här AF-A-läget där kameran själv ska begripa om motivet rör sig eller ej. Hur funkar det? Det blir exakt som med AF-S! Jag har testat med handen fram och tillbaka och rört på kameran samtidigt men nä - den fokuserar på en punkt och sen är den fast.

När jag har tagit en bild vill jag alltid ha igång snabbgranskningen. När man tagit bilden lyfter man bort ögat från sökaren och kollar på LCD:n. På så sätt kan man fortsätta ta bilder utan att störas om man nu inte vill titta på bilden. I A77 visas granskningen i både sökare och LCDn - ytterst korkat! Nu hittade jag ett sätt att ta bort liveview i LCDn för att hoppas att kameran begriper att jag vill titta på granskningen där istället för i sökaren men det var såklart ingen lösning. Det är dessutom lite buggigt för efter att granskningen försvunnit på LCDn hinner liveview-bilden komma upp hastigt innan infoskärmen visas igen. Nä, hur f*n tänker de egentligen? Man måste väl kunna ställa in sånt bättre mellan de båda displayerna? Till råga på allt så vrids inte infon på LCDn automatiskt när jag lutar kameran - det gjorde den på A550.

Att zooma i bilderna (i efterhand) är en plåga eftersom man nu måste snurra på ett hjul. Det tar en evig tid att zooma in och ut i bilden. För varje hack på hjulet flyttas man en pytteliten bit i bilden vilket gör att man måste snurra väldigt mycket innan man kommit ut/in i zoomingen. Speeda upp detta eller ha dedikerade knappar som gör samma sak.

Jag kom på att jag nog föredrar ett styrkors istället för joystick men det är ju en smaksak. Det är i alla fall ingen risk att man råkar trycka in knappen istället för att styra uppåt. Har haft sådana problem med gamla mobiler men här verkar det vara tydligare gränser. Däremot fungerar det inte att styra diagonalt (vilket är ganska dåligt så här 2011) och gör att man får tänka till innan man "snurrar runder" i inzoomat läge i bilderna.

Avstängningstiden är fruktansvärt lång och man hinner packa ner kameran i väskan innan den är klar. Inget större problem egentligen förutom att den först i slutat av avstängningsprocessen justerar tillbaka fokusen. Då kommer hela objektivet röra sig en massa i väskan. Hur fasen kan det ta 7 sekunder att stänga av? Uppstarttiden ligger på runt någon sekund vilket jag anser vara fullt tillräckligt.

Jaha, det positiva? Något som inte är uppenbart? Tja, sökarbilden hänger med bra i mörka förhållanden och det är bra att ljusstyrkan höjs så man ser bättre. Det blir lite grynigt men bättre det än att inte se något. Att kunna fota sig själv genom att vrida på LCD-skärmen kan ju vara kul. Men det är lätt hänt att glömma hur man vridit skärmen och knäcka till den där känsliga leden när man snabbt ska fälla ihop ställningen. Den klarar förhoppningsvis mer än man tror. Menyerna är snabba och smidiga att navigera i (vilken kioskvältare va? ;) ).

Nä, nu när jag sammanfattar dagens erfarenheter är jag väldigt besviken och känner faktiskt inget större sug att använda kameran. Det är en massa småsaker som gör att det inte blir kul helt enkelt. Jag skiter väl i att jag kan anpassa en specifik knapp om jag hela tiden ska få upp granskningsbilden i fel display hela tiden. För mig känns det som att Sony slängt in en massa "häftiga" finesser såsom 4 bilder mer / sek men skiter i att få rätt på autofokusen. Det var ett dåligt exempel men ni fattar - vissa saker måste de få rätt på innan de börjar med en massa lull-lull.

Hur fungerar det om jag köpt i fysisk butik - kan jag slänga fram alla mina ovan nämnda argument, påstå att kameran inte är färdigutvecklad än och få pengarna tillbaka? En firmware-uppdatering lär väl dröja (har redan 1.03) och det är inte säkert att Sony fixar de problemen jag har. Vet inte hur saker och ting fungerade på A33/55? Om det är likadant på dessa två modeller lär ju Sony aldrig ändra på t ex snabbgranskningen. Jag menar - 12 000 kr och "semipro". Nä, det stämmer inte. Nu är jag väldigt grinig, jag vet. Får se hur det känns när jag sovit på saken.

Ledsen om jag gör många andra besvikna nu men jag hade hoppats på mer. Det behövs knappast några kvantfysiker för att få ordning på problemen. Det kan inte ta mer än en kvart att lägga till ett extra menyval och göra 10 miljoner fler konsumenter glada.

Hoppas ni orkat läsa allt!
 
Jag var nog lite väl kinkig i förra inlägget, det har lagt sig nu. Glömde skriva att jag ändå ska testa den ordentligt i helgen och se hur det känns med förändringarna. Vissa saker får man väl leva med helt enkelt och en del av sakerna var likadana med A550 så vill man ha det perfekt får man väl designa en egen kamera.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.