Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Märker heller ingen nytta med närbildsläget på EOS 600D. Den ger tider om 1/60 s och liknande på närbildsläget. För närbilder på frihand är tiden man får för lång för att undvika skakningsoskärpa.

Kör frihandsmakro med blixt. Då blir brinntiden (eller halva brinntiden) den effektiva slutartiden och då är det inga problem att få det skarpt utan rörelseoskärpa. Går också fint att köra med små bländare kring 22 eller så för att kunna få ett hanterbart skärpedjup.

Med fördel använder man trådlös blixt så man kan lägga blixtljuset mer kreativt, eller så tillverkar man en blixtstrut av papp eller min "elefant-modell", Alla Sonys ykameror har direkt sinbyggt stöd för WL-flash för samtliga blixtar med den inbyggda blixten som trigger (utom A850/A900 som inte har inbyggd blixt utan måste ha en annan som trigger). (Kör man Canon blirdet knepigare för då måste man ha lite tillbehör för några tusenlappar och måste kontrollera blixtarna ur kompatibilitetssynunkt''')

/Mats
 
(Kör man Canon blirdet knepigare för då måste man ha lite tillbehör för några tusenlappar och måste kontrollera blixtarna ur kompatibilitetssynunkt''')

Nej Mats, det här har vi ju rett ut tidigare. Canonkameror tillverkade de senaste åren (EOS 7D, EOS 60D och EOS 600D) har trådlös blixtstyrning inbyggt i kamerahuset.

Alla EX-blixtar som säljs idag fungerar som slavblixtar (och alla gamla med ett undantag om jag inte missminner mig).
 
Linsformeln 1/a+1/b=1/F ger för en brännvidd 50 mm (F) och fotograferingsavstånd 100 cm resp. 102 cm ett avstånd mellan objektiv och sensor 52,6315 mm resp. 52,5770 mm en skillnad om 0,0545 mm. Om objektiv och kamera tillverkas skilt från varandra, kan man då överhuvudtaget kräva tolerans om 0,001 mm för avståndet mellan sensor och objektiv? Och varför skall det vara så svårt att justera? En vanlig instrumentmekaniker, urmakare eller optiker borde ju klara av det. Det är väl bara fråga om en lätt slipning eller en tunn lackering i möjligast dammfritt utrymme.

Sfärisk aberration (SA) är det som ger vi kallar för "focus shift", att planet med bäst fokus flyttar sig när man bländar ner. SA varierar med en tredjegradsekvation över fokusavstånden. Enligt AF-modulen är alltså inte det mätvärde som visar på "rätt inställning" samma sak på nära håll som på långt håll...

De flesta märkens objektiv innehåller en liten korrektionsdatabas, som berättar för kameran vad "korrektionsmängden +/-" ska vara vid just det avstånd som söks. Försöker man korrigera ett objektiv enbart via shims förskjuter man objektivets egen mätning, och då blir rapporteringen av den mängd korrektion som ska användas fel. Fokus kommer då stämma på det avstånd man använt för att grundställa fokus, men kanske inte på något annat avstånd.

Om alla OBJEKTIV varit perfekta rent mekaniskt/elektriskt hade det funkat med shims. Kameran/AF-modulen är ju en "fast" variabel, samma hela tiden.
......

Priset verkar ju riktigt bra, det är väl mycket lägre än vad Canon angav som rek. utpris när t.ex 7D släpptes. Intressant!
 
Nej Mats, det här har vi ju rett ut tidigare. Canonkameror tillverkade de senaste åren (EOS 7D, EOS 60D och EOS 600D) har trådlös blixtstyrning inbyggt i kamerahuset.

Alla EX-blixtar som säljs idag fungerar som slavblixtar (och alla gamla med ett undantag om jag inte missminner mig).

Jo visst har vi det. Hade för mig att din och andras definition på styrning inte nödvändigtvis betydde att kameran kunde utlösa extern blixt med hjälp av den inbyggda blixte med fullständig exponeringsautomatik, utan man behöver en ir-grunka att sätta i blixtskon för ca 2000 kr. Men de tre modeller du räknar upp kanske funkar utan tillbehör. Kommer inte riktigt ihåg. Och det gäller alla Canonblixtar också givetvis (?). Nä ska inte dra upp det där igen. Ville bara tipsa om blixt vid macro att det är bra. Alla Sonyfotografer tycker det är självklart med WL eftersom det är så superenkelt, men trots alla tips här och var där Canon används som exempel för att det är så stort märke så finns aldrig tips om foto med wl-blixt, vilket är märkligt. Jag använder det otroliigt mycket, så jag har en gisssning att det inte är lika lätt och sjmlvklart med Canon ändå.

/Mats
 
trots alla tips här och var där Canon används som exempel för att det är så stort märke så finns aldrig tips om foto med wl-blixt, vilket är märkligt.

Det beror nog på att Canon har varit rätt sen med att införa trådlös blixtstyrning, och extra sen med att bygga in det i kamerahus. För Canon-amatörfotografer med begränsad budget så har nog trådlös blixststyrning varit lite för dyrt för att det ska ha varit vanligt förut, men nu är det som sagt andra tider.
 
Apropå klassificering av kameror pro/semi-pro/entusiast/amatör osv.

Definitionen av pro borde väl vara det som används yrkesmässigt av bl..a. nyhetsfotografer. Så här kan det se ut:
prokameror.jpg

/Mats
 
Finns A77an på Sony center i Stockholm?

Nej, de hade ett förserie-ex under ett par dagar och då var jag och några andra inne och provade den, sedan skickades den vidare.

Tror att det är osannolikt att de har fått in en ny, men jag kommer att gå förbi där om en timme ungefär, så jag tittar in och ser efter och rapporterar här om de mot förmodan har en.


/Mats
 
Tillgänglighet A77

Var inne hos Sony Center nyss.

De hade ingen inne precis nu, men väntar en hel sändning idag och sedan kommer det att komma vartefter.

De som de får in idag är redan bokade, men redan i morgon kan man gå in i butiken och köpa.

Till att börja med enbart kamerahus eller kitet med 18-55 kit med 16-50 kommer nästa vecka.
Tydligen blir det leveranser ändå trots problemen i Thailand.

Kamerahus kostar 11 999 kr och kit med 18-55 12 599 kr och kit med 16-50 16 995 kr.
Priserna är alltså samma som Scandinavian Photo och liger c:a 1000 kr under listpriset hos Sony.


/Mats
 
Var inne hos Sony Center nyss.

De hade ingen inne precis nu, men väntar en hel sändning idag och sedan kommer det att komma vartefter.

De som de får in idag är redan bokade, men redan i morgon kan man gå in i butiken och köpa.

Till att börja med enbart kamerahus eller kitet med 18-55 kit med 16-50 kommer nästa vecka.
Tydligen blir det leveranser ändå trots problemen i Thailand.

Kamerahus kostar 11 999 kr och kit med 18-55 12 599 kr och kit med 16-50 16 995 kr.
Priserna är alltså samma som Scandinavian Photo och liger c:a 1000 kr under listpriset hos Sony.


/Mats

Ska du handla?
 
Sedan har vi ju kameran ingen pratar om, A65 finns i lager på Scandinavian Photo för 8795:-. Det kliar i fingrarna men jag avvaktar nog lite... Kanske Mats har rätt vad gäller mellandagsrea?

/Lennart L
 
Sedan har vi ju kameran ingen pratar om, A65 finns i lager på Scandinavian Photo för 8795:-. Det kliar i fingrarna men jag avvaktar nog lite... Kanske Mats har rätt vad gäller mellandagsrea?

/Lennart L

Ja just det. Den har bara slunkit in vid sidan om helt anonymt liksom.

Plasthus utan extra vädertätningkan jag leva med och "bara" 10 fps likaså.
Det är väl samma sökare och samma sensor.

Vad är det för avgörande skillnader?
AF-systemet är enklare har jag förstått, men om det är förbättrat i snabhet jämfört med tidigare modeller så kanske den kameran inte är helt fel ändå.
Vilka mer avgörande skillnader är det?


/Mats
 
Ja just det. Den har bara slunkit in vid sidan om helt anonymt liksom.

Plasthus utan extra vädertätningkan jag leva med och "bara" 10 fps likaså.
Det är väl samma sökare och samma sensor.

Vad är det för avgörande skillnader?
AF-systemet är enklare har jag förstått, men om det är förbättrat i snabhet jämfört med tidigare modeller så kanske den kameran inte är helt fel ändå.
Vilka mer avgörande skillnader är det?


/Mats

Saker som mindre snabb slutartid, dito blixtsynktid och mindre vridbar bakre LCD. Det stör mig inte, men en alldeles onödig skillnad är "knappologin", A65 bygger vidare på A55 med flera, saknar A77ans joystick och programerbarhet bland annat, minns inte detaljerna. Detta kostar ju inga pengar, det är nåt de gör för att skilja kamerorna åt. Säkert smart tänkt av Sony, men känns så frustrerande. Ja, kanske viktigt för dig, du kan inte ansluta ett batterigrepp. Och säkert många fler smärre skillnader som jag inte tycker är viktiga.

/Lennart L
 
Det är en enhjuling.

Det går att leva med. Själv vill jag inte riktigt då jag plåtar mycket manuellt, men jag har sett massor av fotografer som har tvåhjulingar som aldrig använder mer än ett hjul i alla fall. De flesta använder ju P, A eller S och mäter samt låser exponeringen med annan knapp istället för att köra manuellt. I alla fall många jag känner.

Lärde mig under tiden med A55 att en ratt kan räcka. Blir nog en vanesak, men jag känner mig lite naken utan 2. A65 verkar vara rätt mycket kamera för pengarna i alla fall.

//Lennart
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.