Har nu suttit och pillat med A77:an (med 16-50-objektivet) med ett Sandisk 16GB UHS-1 minneskort isatt (45MB/sek), och jag kan inte säga annat än att jag är mycket nöjd. Jag hoppade på SLT-tåget med en A33:a och gillade hela konceptet skarpt (har ägt A100 och A300 innan dess). Frågan var bara om jag skulle ha en A65 eller en A77.
Lite kommentarer efter en dags intermittent användning, ursäkta mina hopp och krumbukter i texten:
Kamerahuset; underbart att känna det taktila greppet fylla handen, nu sitter inte lillfingret under kamerahuset som det gör med A33:an. Ny fyller kamerahuset upp mina händer. Härligt.
Knapparna; Alla dessa knappar sitter fint positionerade. Tummen far som en lärkvinge över knapparna, kroppsminnet tog till sig layouten direkt. Joystick känns nytt för mig, och jag gillade känslan. Den snabbhet man kunde bläddra sig fram i funktionerna kändes mycket bra. Trögheten vid värdeändringar när man rullar hjulen känns dock inte helt Ok. Faktum är att det är alldeles för lätt att vrida iväg ett värde för långt på grund av denna tröghet. Samma sak med joysticken när man låter den bläddra iväg snabbt mellan värden. Inte alls bra om man vill jobba snabbt. Men om detta är ett problem i längden? Nja, jag kan nog lära mig att hantera det. Men om Sony fixar detta i nästa firmware uppgradering så blir jag glad.
Kanon med främre och bakre hjul; Jag provade att sätta exponeringskompensation på bakre ratten. Tror nog jag låter det vara kvar i det läget, riktigt bekvämt. I övrigt har jag noterat att det i olika lägen finns olika utväxling, t ex ISO-inställning. Bra eller dåligt? Tja, kvittar lika för mig. Än så länge.
Påslag och avstängning; Kameran visar displayen inom någon sekund, men det tar en dryg sekund till innan man kan använda kameran. Från sparläge går det däremot fort att komma igång med fotandet. När man stänger av tar det längre tid, ca 5 sek gissar jag på. Här önskar jag att objektivet går tillbaka till ursprungsläget innan resten av avstängningssekvensen fortsätter. Hoppas Sony fixar detta.
Sökaren; Mycket trevlig upplevelse! Stor, bra upplösning, ingen regnbågseffekt när man flyttar blicken. Så mycket härligare än att glutta i en optisk sökare (jag jämför inom APS-C-segmentet). Fördröjningen som en del surat över här i forumet begriper jag inte alls. Jag har upprepade gånger prövat att föra ögat till sökaren och den tände oftast snabbt nog, besvärades inte ett dugg av detta. Jag försökte också testa sökaren genom att fota ett stoppur för att upptäcka fördröjning; jag kanske är trög i skallen men hur jag än försökte så upplevde jag ingen skillnad; det jag såg i sökaren skedde i nutid. Stor skillnad mot min A33 (som jag vet är ytterligare lite trögare än A55 vad gäller detta). Vad gäller pixelation finns den kanske där om man letar efter den, men för min egen del glömmer jag helt bort att sökaren inte är optisk när jag fotade. ”What you see is what you get” stämmer verkligen när det gäller sökaren i A77:an. Hela upplevelsen känns transparent, sökaren finns där och gör sitt jobb på ett ypperligt sätt.
Toppdisplayen; efter en hel dag satt jag och kom på mig själv med att aldrig tittat i den! Men kanske man har bra nytta av den när man jobbar med stativ. Får tänka på det.
Bakre display; mycket stadigare än förväntat. Bra att den klickar fast i infällt läge. Inga problem att titta i den även i dagsljus. Nu är vi i och för sig i oktober så dagsljuset är väl inte som det var i somras…
Granskning av bilder: Det går snabbt och bra att kolla igenom bilderna. Kanonbra att zooma med med bakre hjulet och att växla bild med bibehållen zoom med framhjulet. Synd bara att man inte kan rulla zoomen in och ut direkt, man måste tryckta på förstoringsglaset först. Onödigt omständligt. Två inställningar hade jag också önskat mig; möjligheten att ställa in initial förstoringsgrad när man trycker på förstoringsglaset, och en möjlighet att ställa in hur stort ett zoomningsteg är.
Apropå att förhandsgranskning inte kan stängas av i sökare; det är väl inget problem? Vad är det man vill se i sökaren istället under tiden som man granskar en bild på displayen? Var vänlig förklara det för mig, jag fattar inte.
Batteriluckan; Mina fingrar hade pillat i ett minneskort lite lättare om luckan hade gått att vika ut lite mer än 90-grader. Tyvärr lär detta inte kunna fixas till i nästa firmwareuppgradering.
Ingen större fara, jag har hittills aldrig haft bråttom att byta kort.
Filmning; har jag bara provat lite snabbt. Noterar att den sätter igång inspelningen tillräckligt snabbt för min del. Det är väldigt lätt att sätta igång en inspelning när man justerar sökarens diopter. Men hur ofta justerar man den?
Telekonverter; Faktiskt riktigt användbart! Att i fotoögonblicket se den beskärning man ändå tänkt göra i efterbehandlingen, bekvämt. Jag tror faktiskt jag kommer att använda detta mer än förväntat!
Det här med bufferten begriper jag mig inte på; som programmerare jag är så noterar jag att Sony har gjort en tankevurpa. Att bufferten klarar så få JPEG-bilder i en oavbruten bildtagningssekvens är minsann inte bara relaterad till minneskortets prestanda. Det är något i flushningen som är dåligt kodat. Jag kan mycket väl tänka mig att en firmwareuppgradering skulle råda bot på detta.
En negativ sak som jag retar på mig varje gång; kameran skall aldrig behöva tala om att ”du kan inte använda funktionen i det läget. Växla över till JPEG”. Var är det för dålig programmering?! Självklart skall kameran tillfälligt ställa om till JPEG när det behövs. Kameran klarar ju det i scenlägena och paroramaläget! Dags för Sony att fixa detta en gång för alla.
Nu skall jag inte skriva mer. Vilken tur att kameran kom precis innan helgen, nu har jag en helg framför mig med mycket pillande och provande.
Min slutsats är i alla falla att jag valt rätt kamera! Den passar givetvis inte alla men en sak kan jag säga till er alla som bara klämt på den lite grand i en butik; ge kameran en chans! Det är först efter ett tags ordentligt användande som bitarna faller på plats. Eller ej, människans smak är ju som bekant delad, även när det gäller kameror.
Visst är det väl bra att kameran till slut finns att köpa? Då kan denna tråd efter en hel del stickspårsaktiviteter återgå till huvudspåret, nämligen A77:an!