Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
På vilket sätt är det en fördel?
EVF har massa inbyggda fördelar jämfört med OVF också och har ingen eftersläpning som går att märka.

Vissa optiska prismasökare, som den på A900 t.ex. kan väl ha fördelar, men den sökaren som sitter på A580 av pentamirrortyp är inte av världsklass och där tycker jag A77-sökaren har övertag på en hel massa sätt.

Runt 15 000 för kitet med ett riktigt bra 16-50/2,8 är högst rimligt och där tror jag den hamnar i vissa butiker väldigt snart efter lanseringen. Till mellandagarna kring 13000 på rea skulle jag tro, men om efterfrågan är större än tillgången kanske det inte blir nåt pristapp alls att tala om.


/Mats


Nej det är ju sant, att sökaren på A580 inte är av världsklass. Men för min del föredrar jag ändå att se motivet på optiskt sätt, skulle tro att det känns naturligare än på elektroniskt sätt. Smaksak förstås, men så tycker jag.

Jag kan ju erkänna att jag för tre veckor sedan ställde mig i kö på en A77 (endast huset för 11990 kr), och står fortfarande kvar. Man vet ju aldrig, kameran kanske justeras lite på en del punkter innan den kommer ut i butikerna. Såg filmen på youtube, där testaren hade en invändning om upptändningstiden på en halv sekund på sökaren. Åtgärdas den fadäsen, kanske jag ändå beställer ett ex. Den som lever får se.

Filmfunktionen i A77 verkar ju bra och autofokus också, däremot blir jag besviken om isoegenskaperna inte motsvarar mina förväntningar. Gillar även toppdisplayen ska tilläggas. Ja det blir lite att klura på ändå. Bra att så mycket som möjligt vädras i den här tråden, angående egenskaper och eventuella brister hos A77.
 
Ja Canon har uppenbarligen bäst marknadsföring av alla. Jag har frågat på objektiv till salu på Blocket och om det inte står vilken fattning de har så är det alltid Canon....
Sensorn i Nikons nya är 1/1.6 tum dvs samma storlek som Olympus ZX-1. Den finns på DxO och den finns på Imaging Resource så det är lätt att jämföra testbilder. Kompaktkameror brukar vara OK vid ISO 200 men inte vid ISO 1600. Jämför de röda servetterna på "Still life" ....inte i närheten på något ISO jämfört med NEX-5
Sonys största problem är väl att deras objektiv är alldeles för dyra jämfört med Sigma och Tamron. Där ligger både Canon och Nikon bättre till.

Economics of scale eller stordriftsfördelar på svenska handlar inte bara om tillverkningskostnader. Är man marknadsledande har man ofta ett momentum som andra bara kan drömma om. Det handlar långtifrån alltid om att de är så fantastiska eller gör så mycket andra inte gör men har man mer pengar kan man synas mer och man har ofta fördelen av längre serier och mindre kostnader per såld enhet.

Jag vet när jag jobbade väldigt mycket ihop med Microsofts marknadsfolk i början på 90-talet så var många av dessa väldigt bortskämda på många sätt genom att de var satta att spela ett "självspelande piano". Andra (i USA) hade gjort deras säljmaterial som de på sin höjd behövde se till att det översattes och åter andra partners sprang gärna benen av sig för att göra en stor del av deras jobb mot kunderna. Många vill jobba med de stora men få med de små. De och vi sålde inte produkterna till kunderna utan kunderna köpte och det är en jäkla skillnad. Företag som Microsoft på denna tid och Canon idag behövde och behöver många gånger anstränga sig mycket mindre för att nå samma resultat som deras konkurrenter verkligen behövde slita för.

En del som jobbade för Microsoft var emellertid väldigt övertygade om att det var just de som var så fantastiska och en del var verkligen verkligt bra inte tu tal om det men hade de varit på andra företag så skulle de inte uppnått en bråkdel av vad de gjorde på sina stora världsledande företag hur bra de än varit och är. Under åren har en del som jag då kände lämnat Microsoft och börjat arbeta för andra företag och åter andra har blivit egna. En del av dessa har nog ganska snabbt fått känna på att det är en helt annan grej att springa i motlut än att bara åka skatebord i medlut med konstant all time high varje månad utan att man egentligen begriper varför..

När det gäller kameror och Sony så är det ju trots allt så att Sony är nummer två sett till antalet sålda kameror och på något sätt har de trots allt lyckats med den bedriften. Canon och Nikon har ju fullständigt ägt DSLR-segmentet men nu ser vi som Bengt Fröberg tidigare berört att det håller på att bli ett helt annat spel därute. Möjligen ser vi nu en stark trend där DSLR-segmentet allt mer kommer att marginaliseras och smarta kvalitetskompakter och små spegellösa system tar över och då är det som sagt ett helt annat spel än det tidigare varit.

Vad händer när den dominerande trenden kommer betrakta dem som fortfarande släpar kring stora dyra blaffiga DSLR-kameror som statussymboler för att imponera på en omvärlden, som i bästa fall bara tycker synd om dem som missat hela grejen med den ökade frihet och andra möjligheter lätta grejor ger? Bättre en lätt kamera i fickan eller väskan är tidens motto än en tung kamera som för det mesta blir kvar hemma som hyllvärmare och riktigt taskig kapitalförstöring.
 
Har A77 några fördelar mot en nästan splitterny A580 egentligen, inköpt som du skrev tidigt år 2011?
Jag hann känna på A77, innan den skulle vidare, jag är inte imponerad av storleken, i klass med A900, alldeles för stor för en APS-C låda, A65 lär vara något mindre, faktiskt!

På Sony Center berättade de, om A77, att några personer hade gjort tummen ner för några skitsaker, slö upptändning av sökaren, lagg osv., - men vi påpekade gång efter gång, när påstådda brister dissade kameran, - den är långt ifrån färdig, mer eller mindre en stilstudie, vänta tills produktionsexen kommer i oktober månad!
Försäljaren var lätt irriterad ….

Numera tror jag, att Sony Center vill ha legitimation, på alla besökare, kollar sedan med medlemregisteret FS, ha-ha.

Jag har alltid en låg profil, när jag går in i en fotoaffär, vill titta på någon diagonal kamera, som är bra, fungerar med en Tri-X-Pan …
Försäljaren brukar rätta mig, - du menar väl en digital kamera?
Jasså, är det så det heter.
Sedan lyssnar jag, känner på kameran, gör inga kommentarer, för att inte avslöja min erfarenhet, det är kul de …

Fuling!

Risedals länk till jämförelsen av bl.a. A77 och A580 visar ju som sagt att A580 är bäst på allt även om det är små skillnader men en A77: a köper man ju även av en massa andra skäl. Det kommer att bli en fantastisk kamera när den landar på diskarna.

SLT ger en massa bra fördelar och videostödet i A77 blir något helt annat än det i A580. Just den där segheten i switchningen mellan EVF och bakdisplay är jag helt säker på att de kommer att fixa. Det var annat som var segt i kameran också enligt Sony-killarna.

Sen kan man ju bara småle åt så urbota kommentarer kring 12 bilder/sek från en del håll som att "vad ska man med det till typ" när många proffsmodeller med spegel hetsats upp mot 10 bilder/sek med svåra ansträngningar och att det varit en av de små sellingpoints prestandamässigt som dessa kameror haft. Jag erinrar mig den korkade jämföramde test där en A55:a tidigare ställdes mot Canons vassaste proffsmodell och man började gnälla på studioegenskaper och följande AF på en kamera för 8 loppor i intropris som dessutom mer designats för de som letar efter en lite mindre men kompetent kamera som resesällskap.

Nu fixar A77, som är en kamera för kring 12 loppor (kamerahus), en del som inte den vassaste proffsmodell fixar och då säger man "vad ska man med det till, är inte det overkill?" Verkar som det är mycket sura rönnbär som mognar nu så här på hösten. Det säger jag även om jag personligen säkert inte skulle dö för 12 bilder/sek heller. A77 kommer göra att många kommer ställa sig frågan att vad är det egentligen man betalar alla dessa 10.000-lappar för när man köper en prokamera oavsett tillverkare så de traditionella DSLR-modellerna kläms nu från två håll och det ska verkligen bli intressant att se hur fort folk fasar ut de traditionella DSLR-kamerorna ur sina liv.
 
Senast ändrad:
Economics of scale eller stordriftsfördelar på svenska handlar inte bara om tillverkningskostnader. Är man marknadsledande har man ofta ett momentum som andra bara kan drömma om. Det handlar långtifrån alltid om att de är så fantastiska eller gör så mycket andra inte gör men har man mer pengar kan man synas mer och man har ofta fördelen av längre serier och mindre kostnader per såld enhet.

Jag vet när jag jobbade väldigt mycket ihop med Microsofts marknadsfolk i början på 90-talet så var många av dessa väldigt bortskämda på många sätt genom att de var satta att spela ett "självspelande piano". Andra (i USA) hade gjort deras säljmaterial som de på sin höjd behövde se till att det översattes och åter andra partners sprang gärna benen av sig för att göra en stor del av deras jobb mot kunderna. Många vill jobba med de stora men få med de små. De och vi sålde inte produkterna till kunderna utan kunderna köpte och det är en jäkla skillnad. Företag som Microsoft på denna tid och Canon idag behövde och behöver många gånger anstränga sig mycket mindre för att nå samma resultat som deras konkurrenter verkligen behövde slita för.

En del som jobbade för Microsoft var emellertid väldigt övertygade om att det var just de som var så fantastiska och en del var verkligen verkligt bra inte tu tal om det men hade de varit på andra företag så skulle de inte uppnått en bråkdel av vad de gjorde på sina stora världsledande företag hur bra de än varit och är. Under åren har en del som jag då kände lämnat Microsoft och börjat arbeta för andra företag och åter andra har blivit egna. En del av dessa har nog ganska snabbt fått känna på att det är en helt annan grej att springa i motlut än att bara åka skatebord i medlut med konstant all time high varje månad utan att man egentligen begriper varför..

När det gäller kameror och Sony så är det ju trots allt så att Sony är nummer två sett till antalet sålda kameror och på något sätt har de trots allt lyckats med den bedriften. Canon och Nikon har ju fullständigt ägt DSLR-segmentet men nu ser vi som Bengt Fröberg tidigare berört att det håller på att bli ett helt annat spel därute. Möjligen ser vi nu en stark trend där DSLR-segmentet allt mer kommer att marginaliseras och smarta kvalitetskompakter och små spegellösa system tar över och då är det som sagt ett helt annat spel än det tidigare varit.

Vad händer när den dominerande trenden kommer betrakta dem som fortfarande släpar kring stora dyra blaffiga DSLR-kameror som statussymboler för att imponera på en omvärlden, som i bästa fall bara tycker synd om dem som missat hela grejen med den ökade frihet och andra möjligheter lätta grejor ger? Bättre en lätt kamera i fickan eller väskan är tidens motto än en tung kamera som för det mesta blir kvar hemma som hyllvärmare och riktigt taskig kapitalförstöring.

Prexixs, de diagonala avancerade kompakterna, visst f-n, digitala var ordet, kommer alltmer inom både amatör- och pro-sidan, jag instämmer, har skrivit tidigare likt dig min syn på utvecklingen.

De små spegellösa systemkamerorna kommer att göra succé, från Nikon nu senast, vi väntar in även Canon, kan deras knock bli den nya kameran i G-serien?
Tyvärr, Sony Nex tror jag inte på, kamerahuset är kompakt, men inte OBJEKTIVEN, DE ÄR STORA!
Små bildsensorer, mindre än APS-C, kommer troligen att dominera marknaden, hela verktyget/kameran bli ju så lagom litet!
Prestandan på de små bildsensorerna blir bara bättre för varje nu model!

PS. ”Jollen” från Sony imponerar för varje dag, - hur få skärpa på bakgrund, men oskarpt på förgrund, - lätt, lägg fokuspunkt på bakgrund, fokuspunkten kan ju ändras, skjut, så blir resultatet prexixs som med en kamera/optik med litet skärpedjup, lagom till Julafton har jag tagit min praktiska examen på ”Jollen”, då nästan fullärd …DS
 
HX9V och en del andra högpresterande kompakter med bra objektiv och fullmatade med smarta funktioner tror jag har en lysande framtid och jag undrar hur marknaden kommer reagera i valet mellan dessa och de nya små systemen. Det tror jag blir den verkligt viktiga vattendelaren i de övre segmenten på volymmarknaderna. Frågan är varför man ska köpa en liten systemkamera om man i analogi med hur det ser ut i DSLR-världen, aldrig skaffar fler objektiv än ett allroundkitobjektiv till sin kompaktsystemare.
 
Har vi inte just haft den diskussionen och kommit fram til tt SLT-spegeln inte skapar någon CA, men att den i någr fall kan förstärka den CA so skapas pga objektivet.

Har du alltså gjort om testet och fått en A55 att generera CA som öht inte finns annars?

/Mats

Hoppar in mitt i en tråd utan att veta var jag är (har bara läst fram till s54 än).

Den fasta spegeln sänker pixelkontrasten i höjdled i bilden med nästan 50%. Den "CA" som uppstår kanske snarare ska kallas PF (PurpleFringe), eftersom den bara reagerar på djupa röda och extrema blåa (nearIR, nearUV).

Antagligen är det antireflex/reflex-behandlingen på spegeln som orsakar denna PF. Ytan beter sig inte riktigt perfekt ut mot kanterna av ljusspektrat, utan ger en liten spridning. Dielektriska speglar beter sig ganska ofta så, tydligen.
 
Resultaten från DX0 skvallrar i alla fall om bättre resultat, än vad förstarapporterna gjorde. men jag funderar lite på att bästa DR är uppmätt vid Iso 50 och Iso 80, precis som att Sony medvetet valt denna lägre Iso-möjlighet när dom klurat på att få skapliga DR-siffror, visserligen är riktiga värdet Iso 63 när man väljer in Iso 50, A77 ligger en aning närmare inställt värde än 7D och D7000 men skillnaderna är små. Inressant är också att A77 klarar sig bra vad gäller Iso om man jämför med 7D som fått så fin kritik för just högisoförmåga, har jämfört alla parametrarna i print som experterna säger att man skall göra..../klipp/... //Bengt.

Anledningen till de lägre ISO-värdena är att spegeln tar bort 2/3Ev ljus. ISO definieras ju av "en viss ljusmängd ska ge en viss ljushet i bilden". Tar du bort 2/3Ev innan ljuset kommer fram till sensorn minskar också ISO-känsligheten med 2/3Ev.

A77 har alltså ett verkligt ljusintag som motsvarar ISO160 när man ställer kameran på ISO100. Tittar man på DxO, så är det bättre att vänta på NEX7, som ju inte kommer ha denna ljusförlust. Vill man bedöma A77 på DxO bör man alltså tänka på att man ska "lägga till" 2/3-steg ISO om man vill veta vad sensorn egentligen klarar. En kamera utan spegeln hade alltså haft samma värden på ISO10000 som A77 på ISO6400.

ELLER se det som att A77 måste få 2/3 steg längre exponeringstider för att ge "samma resultat".
 
Sen kan man ju bara småle åt så urbota kommentarer kring 12 bilder/sek från en del håll som att "vad ska man med det till typ" när många proffsmodeller med spegel hetsats upp mot 10 bilder/sek med svåra ansträngningar och att det varit en av de små sellingpoints prestandamässigt som dessa kameror haft.
De mer nyanserade kommentarerna om det handlade om hur stor nytta man har av 10-12 bilder per sekund utan att autofokusen hänger med. Visst kan det vara användbart, men det är en begränsad användbarhet.
 
Anledningen till de lägre ISO-värdena är att spegeln tar bort 2/3Ev ljus. ISO definieras ju av "en viss ljusmängd ska ge en viss ljushet i bilden". Tar du bort 2/3Ev innan ljuset kommer fram till sensorn minskar också ISO-känsligheten med 2/3Ev.

A77 har alltså ett verkligt ljusintag som motsvarar ISO160 när man ställer kameran på ISO100. Tittar man på DxO, så är det bättre att vänta på NEX7, som ju inte kommer ha denna ljusförlust. Vill man bedöma A77 på DxO bör man alltså tänka på att man ska "lägga till" 2/3-steg ISO om man vill veta vad sensorn egentligen klarar. En kamera utan spegeln hade alltså haft samma värden på ISO10000 som A77 på ISO6400.

ELLER se det som att A77 måste få 2/3 steg längre exponeringstider för att ge "samma resultat".

vad gäller A55 Så läste man också att ljusförlusten var 1/3 Ev men även 2/3 Ev, oklarheter har rått om dom rätta Ljusförlusttalen, 1/3 har jag noterat flest gånger vad gäller A55.
 
De mer nyanserade kommentarerna om det handlade om hur stor nytta man har av 10-12 bilder per sekund utan att autofokusen hänger med. Visst kan det vara användbart, men det är en begränsad användbarhet.

Poängen är som jag tror även StenÅke syftar på, ligger i din sista rad, den raden skrivs inte när en prokamera har möjligheten till 10b/s.

Youtube har ganska många filmer där A55 är i full action, den klarar ganska mycket faktiskt med hoppande motorcyklar och skatebordar, dom blixtsnabba tvära kasten med en tornseglare är nog inte heller lätt att fånga med en Dyr prokamera som samtidigt är duktigt tung.

Ett större problem är nog användaren själv, hur han skall hinna med att följa tornseglaren i sökaren, när en bild skall tas var tiondels sekund, detta har visat sig så svårt så proffsen väljer faktiskt lägen med 3-4b/sekund, ock kör på så sätt flera korta skurar. efter en fågelskjutardag med 5-600 bilder tagna blir det en del jobb vid datorn för att välja ut den bästa bilden.
 
De mer nyanserade kommentarerna om det handlade om hur stor nytta man har av 10-12 bilder per sekund utan att autofokusen hänger med. Visst kan det vara användbart, men det är en begränsad användbarhet.

Jag kom på delad andraplats i en naturfototävling delvis tackvare Canon 7Ds seriebildstagning som gjorde att jag kunde få en bild i exakt rätt skeende av fågelns handling. Så det kan vara väldigt bra.
 
De mer nyanserade kommentarerna om det handlade om hur stor nytta man har av 10-12 bilder per sekund utan att autofokusen hänger med. Visst kan det vara användbart, men det är en begränsad användbarhet.

Canon 1D MK III lanserades som världens då snabbaste kamera år 2007 och den skottar 10 fps 10 MP-bilder. En A77 fixar 8 fps i continues high och 12 i high speed mode med låst fokus men det gör den med 2,4 ggr fler pixlar per bild - 24 mot 10 alltså. Vad jag vet är det väl inga andra DSLR-kameror som överhuvudtaget når upp i 12 hur man än ser det. Jag läste att Sony A77 är ensam om att utnyttja kapaciteten i de nya minnena till fullo. Så det gäller alltså också att välja rätt minne för optimal prestanda.

Sen kan man självfallet fråga sig vem som behöver det men det är väl inga som ifråga sätter värdet att återskapa förlopp i "slow motion" och vi börjar snart komma dithän och framtidens teknik kommer alltmer sudda ut gränserna mellan stillbild och rörliga bilder/film även i större SLR-kameror, så det är väl lika bra att vänja sig vid den teknik som redan finns i en del kompakter. Jag kan t.o.m. tänka mig att lika väl som det finns beskärningsfunktioner/digital zoom där man nöjer sih med bilder på 10-12 MP, så kanske man får seriebildtagningshastigheter som är högre än dagens helt enkelt genom att välja en lägre upplösning vid hög frame rate. Att hantera detta visuellt i en EVF borde dessutom vara bra mycket enklare än i optiska sökare. Så där har man ytterligare en outnyttjad framtida möjlighet med EVF:en.

Jag kan faktiskt se ett användningsområde själv och det är vid makrofoto utan stativ där jag som säkert många andra ibland justerar fokus genom att flyta kameran istället för att justera fokus manuellt på objektivet. När man rör sig på det sättet kring fokus så kan 12 bilder förmodligen underlätta att få åtminstone någon bild som ligger rätt. Ju fler bilder ju större chans att någon blir rätt.

Vi kan alltid säga "till vilken nytta" men jag är av den hållningen att allt som ökar en kameras användbarhet är av godo så länge det inte på marginalen leder till orimlig prissättning och att det påtagligt försämrar användargränsnittet eller gör kameran svårare att använda eller komplicerar funktionen så att en vanlig användares bildresultat riskerar att försämras då man tvingas kompromissa med annat. Jag tycker heller inte det verkar som om vare sig priset påverkats negativt eller att man tvingats göra avkall på så mycket annat för att få till en snabb seribildstagning i A77. Men visst, det är ytterligare möjliga val att göra för en redan förvirrad fotograf i värsta fall :).
 
Senast ändrad:
Canon 1D MK III lanserades som världens då snabbaste kamera år 2007 och den skottar 10 fps 10 MP-bilder. En A77 fixar 8 fps i continues high och 12 i high speed mode med låst fokus men det gör den med 2,4 ggr fler pixlar per bild - 24 mot 10 alltså. Vad jag vet är det väl inga andra DSLR-kameror som överhuvudtaget når upp i 12 hur man än ser det. Jag läste att Sony A77 är ensam om att utnyttja kapaciteten i de nya minnena till fullo. Så det gäller alltså också att välja rätt minne för optimal prestanda.

Sen kan man självfallet fråga sig vem som behöver det men det är väl inga som ifråga sätter värdet att återskapa förlopp i "slow motion" och vi börjar snart komma dithän och framtidens teknik kommer alltmer sudda ut gränserna mellan stillbild och rörliga bilder/film även i större SLR-kameror, så det är väl lika bra att vänja sig vid den teknik som redan finns i en del kompakter. Jag kan t.o.m. tänka mig att lika väl som det finns beskärningsfunktioner/digital zoom där man nöjer sih med bilder på 10-12 MP, så kanske man får seriebildtagningshastigheter som är högre än dagens helt enkelt genom att välja en lägre upplösning vid hög frame rate. Att hantera detta visuellt i en EVF borde dessutom vara bra mycket enklare än i optiska sökare. Så där har man ytterligare en outnyttjad framtida möjlighet med EVF:en.

Jag kan faktiskt se ett användningsområde själv och det är vid makrofoto utan stativ där jag som säkert många andra ibland justerar fokus genom att flyta kameran istället för att justera fokus manuellt på objektivet. När man rör sig på det sättet kring fokus så kan 12 bilder förmodligen underlätta att få åtminstone någon bild som ligger rätt. Ju fler bilder ju större chans att någon blir rätt.

Vi kan alltid säga "till vilken nytta" men jag är av den hållningen att allt som ökar en kameras användbarhet är av godo så länge det inte på marginalen leder till orimlig prissättning och att det påtagligt försämrar användargränsnittet eller gör kameran svårare att använda eller komplicerar funktionen så att en vanlig användares bildresultat riskerar att försämras då man tvingas kompromissa med annat. Jag tycker heller inte det verkar som om vare sig priset påverkats negativt eller att man tvingats göra avkall på så mycket annat för att få till en snabb seribildstagning i A77. Men visst, det är ytterligare möjliga val att göra för en redan förvirrad fotograf i värsta fall :).

12 fps har inte låst autofokus. Den har låst bländare till 3.5 eller det lägsta objektivet tillåter. Ville bara korrigera detta.

/Jordan
 
Ojojoj, den här tråden gör det inte precis lättare att besluta om ett köp eller inte.

Har inte betalat varken preliminärskatt eller moms i år, så jag måste ju se till att handla upp pengarna innan året är slut. Skulle egentligen vilja vänta på en fullformatssony, men om jag inte bränner pengarna nu så blir de skatt istället XD

Funderar på en HX9V, HVL-56am och något nytt glas till a700, tänker att jag kanske blir lyckligare av det. Men något i mig får det verkligen att klia i fingrarna efter att köpa a77an...
 
Bra, och det kan ju verkligen vara en begränsning.

Förvisso, fast du tog i din jämförelse tidigare upp 1DMkIII med 10 bps. Nu var inte submirrorn okej på de första exemplaren av den kameran,men det rättades till. Och här kommer, om vi nu ska kör A77 vs 1DMkIII en annan viktig faktor in. Trots att åren gått lär ingen A77 träffa lika pricksäkert under sekvenstagning med följande AF som 1DMkIII. Eller iofs en Canon 7D. Tycker det är värt att nämna.

Tror därför inte A77 är något direkt förstahandsval för de som plåtar flygande fågel med långa telen. Väljer man denna kamera är det av en mängd andra orsaker.

Har nu haft en A55 till låns ett par dagar och noterat hur djävulskt bra den är att precisionsinställa skärpan med genom EVF (trots att dess EVF har lägre upplösning än A77:s) och MF med förstorad sökarbild. Med ett SSM-objektiv klarar man att få en osviklig skärpa manuellt där all AF skulle gått bom p g a att AF skulle lurats av andra förmål inom AF-punktens mätområde. Det är suveränt.

Jag gillar dock inte den fasta spegeln. På detta exemplaret skapar den CA och sedan har vi ljusförlusten.
För lugnare, detaljrika motiv med många ljusa blänkande detaljer blandat med mörka partier tror jag en NEX-7 blir bättre än en A77, även om man är tvungen att ha den gamla adaptern för att köra sina SSM-gluggar och kontrast-AF. Eller utnyttja den suveräna MF-förstoringen i EVF:n för manuellt fokus. Den nya adaptern är för klumpig.

Men vi får se.

Mvh//Lennart
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.