Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Marknadsföring

Jodå, Nikons CX-kameror konkurrerar väldigt mycket med NEX. Det är precis det som är meningen och säljargumenten slår direkt mot Sony där man framhåller just att de satsat på balans i sensorstorlek just för att kunna få små objektiv osv. Likheten är också slående, speciellt den ena av modelerna. Han framhåller också att Nikon har inbyggd fasdetektions AF direkt på sensorn och det kommer en adapter för Nikon-objektiv redan från start osv.

NEX-7 är redan prissatt. Kommer inte ihåg exakt, men den kostar väl typ över 10 000 kr med kit 18-55. Nikon-kamerans pris är ungefär hälften.

Kolla på filmen med Fröderbergs intervju av Nikons Björn Nordgren.
http://www.fotosidan.se/cldoc/webb-tv-nikon-v1-och-j1.htm
(Verkar vara nåt fel på det just nu, men det fixas säkert senare).

Nä, de nya kamerorna är allvarliga konkurrenter mot NEX och Cannon släpper säkert nånting med i samma segment.

Visst är NEX bättre rent tekniskt med sin större sensor, inget snack om det egentligen och den kommer säkert få bättre score hos DxO, men försäljningsmässigt får det ytterst liten betydelse.

Nikon framhåller fördelar med sin mindre sensor som t.ex. att man kommer extremt nära i macro och får bättre telemöjligheter genom den större croppningsfaktorn.

Nikon kommer att slå SONY med hästlängder marknaden för spegellösa små systemkameror.


/Mats

Ja Canon har uppenbarligen bäst marknadsföring av alla. Jag har frågat på objektiv till salu på Blocket och om det inte står vilken fattning de har så är det alltid Canon....
Sensorn i Nikons nya är 1/1.6 tum dvs samma storlek som Olympus ZX-1. Den finns på DxO och den finns på Imaging Resource så det är lätt att jämföra testbilder. Kompaktkameror brukar vara OK vid ISO 200 men inte vid ISO 1600. Jämför de röda servetterna på "Still life" ....inte i närheten på något ISO jämfört med NEX-5
Sonys största problem är väl att deras objektiv är alldeles för dyra jämfört med Sigma och Tamron. Där ligger både Canon och Nikon bättre till.
 
Sonys största problem är väl att deras objektiv är alldeles för dyra jämfört med Sigma och Tamron. Där ligger både Canon och Nikon bättre till.
Gäller det även nyare objektiv, t ex NEX-objektiven, som konstruerats och tillverkats av Sony? Jag läste i nån tråd att avtalet mellan Minolta och Sony gjorde att objektiv ursprungligen konstruerade av Minolta blev mycket dyra.

Olle
 
Tråden har återigen (som många Sony-trådar) börjat handla om marknadsföring. Ämnet är väl adekvat i och för sig, men för mig ganska ointressant. Låt resp märke sköta eller missköta sin marknadsföring bäst de kan. Det är ändå, som alltid, konsumenterna som har det verkligt tunga sista ordet. För mer insatta och initierade konumenter betyder givetvis tester och sneglande på DXO:s nuffror en hel del.
Men inte för den breda massan. Och här kommer andra argument in samt vilken "tro" inköpscheferna på elektronikladorna har vad gäller sin lagerhållning och utbud.

Nu verkar A-77 kommit bort lite i tråden, men det är annolikt tillfälligt. Men själv är jag fortfarande lite skeptisk till SLT-tekniken. Inte p g a EVF utan att jag faktiskt provade ett annat exemplar av A55 igår under lite mer kritiska förhållanden. Eftersom kontruktionen med fast spegel är densamma som i A77 så vill jag faktiskt tyvärr meddela något jag tidigare förnekat. Med samma gluggar (Zeiss 24-70/2.8 SSM, Zeiss 16-35/2.8SSM, Zeiss 85/1.4 och Zeiss 135/1.8) så verkar det uppstå riktigt störande CA på motiv som blir i stort sett CA-befriade med A700 och A900 samt A850 samt som jag minns när jäg agde A550. Fenomenet syns inte heller på ett lånat ex av A580.

//Lennart
 
Nu verkar A-77 kommit bort lite i tråden, men det är annolikt tillfälligt. Men själv är jag fortfarande lite skeptisk till SLT-tekniken. Inte p g a EVF utan att jag faktiskt provade ett annat exemplar av A55 igår under lite mer kritiska förhållanden. Eftersom kontruktionen med fast spegel är densamma som i A77 så vill jag faktiskt tyvärr meddela något jag tidigare förnekat. Med samma gluggar (Zeiss 24-70/2.8 SSM, Zeiss 16-35/2.8SSM, Zeiss 85/1.4 och Zeiss 135/1.8) så verkar det uppstå riktigt störande CA på motiv som blir i stort sett CA-befriade med A700 och A900 samt A850 samt som jag minns när jäg agde A550. Fenomenet syns inte heller på ett lånat ex av A580.

//Lennart

Ajdå! Det var inte bra. I ljuset av det är ju en beg. A580 kanske det största fyndet just nu..
 
Tråden har återigen (som många Sony-trådar) börjat handla om marknadsföring. Ämnet är väl adekvat i och för sig, men för mig ganska ointressant. Låt resp märke sköta eller missköta sin marknadsföring bäst de kan. Det är ändå, som alltid, konsumenterna som har det verkligt tunga sista ordet. För mer insatta och initierade konumenter betyder givetvis tester och sneglande på DXO:s nuffror en hel del.
Men inte för den breda massan. Och här kommer andra argument in samt vilken "tro" inköpscheferna på elektronikladorna har vad gäller sin lagerhållning och utbud.

Nu verkar A-77 kommit bort lite i tråden, men det är annolikt tillfälligt. Men själv är jag fortfarande lite skeptisk till SLT-tekniken. Inte p g a EVF utan att jag faktiskt provade ett annat exemplar av A55 igår under lite mer kritiska förhållanden. Eftersom kontruktionen med fast spegel är densamma som i A77 så vill jag faktiskt tyvärr meddela något jag tidigare förnekat. Med samma gluggar (Zeiss 24-70/2.8 SSM, Zeiss 16-35/2.8SSM, Zeiss 85/1.4 och Zeiss 135/1.8) så verkar det uppstå riktigt störande CA på motiv som blir i stort sett CA-befriade med A700 och A900 samt A850 samt som jag minns när jäg agde A550. Fenomenet syns inte heller på ett lånat ex av A580.

//Lennart

A77 lär ha inbyggda korrigeringsprogram, som jobbar mot eventuella fel i optiken, men det kanske inte hjälper mot CA, detta problem togs upp tidigt när A33-A55 för ett år sedan lanserades. dpreview tog upp problemet men ansåg det inte som alamerande vid sina tester av A55. problemen med SLT-kamerorna ( Sonys) tar allt större propotioner, EVF ( OVF överlägsen ) infästningar monitor allt för klena, toktjocka AA-filter, havlidioter som har byggt kameran, CA-problem, oanvändbara pixlar, kan förmodlingen inte följa rörliga motiv, 12b/s vad har man för nytta av det. A77 verkar att ha ett hyggligt grepp i alla fall.
//Bengt.
 
Tråden har återigen (som många Sony-trådar) börjat handla om marknadsföring. Ämnet är väl adekvat i och för sig, men för mig ganska ointressant. Låt resp märke sköta eller missköta sin marknadsföring bäst de kan. Det är ändå, som alltid, konsumenterna som har det verkligt tunga sista ordet. För mer insatta och initierade konumenter betyder givetvis tester och sneglande på DXO:s nuffror en hel del.
Men inte för den breda massan. Och här kommer andra argument in samt vilken "tro" inköpscheferna på elektronikladorna har vad gäller sin lagerhållning och utbud.

Nu verkar A-77 kommit bort lite i tråden, men det är annolikt tillfälligt. Men själv är jag fortfarande lite skeptisk till SLT-tekniken. Inte p g a EVF utan att jag faktiskt provade ett annat exemplar av A55 igår under lite mer kritiska förhållanden. Eftersom kontruktionen med fast spegel är densamma som i A77 så vill jag faktiskt tyvärr meddela något jag tidigare förnekat. Med samma gluggar (Zeiss 24-70/2.8 SSM, Zeiss 16-35/2.8SSM, Zeiss 85/1.4 och Zeiss 135/1.8) så verkar det uppstå riktigt störande CA på motiv som blir i stort sett CA-befriade med A700 och A900 samt A850 samt som jag minns när jäg agde A550. Fenomenet syns inte heller på ett lånat ex av A580.

//Lennart

Förvånanden måste jag säga...jag har inte sett någon som visat eller kommit fram till att SLT-konstruktionen ger CA i situationer där en DSLR inte ger det....däremot så har det ju visats i några tester att man kan drabbas av något mer CA med en SLT-kamera.

Jag har faktiskt aldrig stött på störande CA dom gångerna jag har använt/testat A55 med Zeiss 16-35/2.8SSM, Zeiss 85/1.4 och Zeiss 135/1.8...jag tror inte detta är ett problem i praktiken men visst i vissa situationer där en vanlig DLSR inte skulle visa upp CA kan säkert SLT-designen ge upphov till CA
 
Förvånanden måste jag säga...jag har inte sett någon som visat eller kommit fram till att SLT-konstruktionen ger CA i situationer där en DSLR inte ger det....däremot så har det ju visats i några tester att man kan drabbas av något mer CA med en SLT-kamera.

Jag har faktiskt aldrig stött på störande CA dom gångerna jag har använt/testat A55 med Zeiss 16-35/2.8SSM, Zeiss 85/1.4 och Zeiss 135/1.8...jag tror inte detta är ett problem i praktiken men visst i vissa situationer där en vanlig DLSR inte skulle visa upp CA kan säkert SLT-designen ge upphov till CA

Har du möjlighet att så testa själv. Här är en liten jämförelse mellan A55 och A900 vid 35mm och f/2.8.
Finns en viss skillnad i skala och skärpedjup eftersom det skiljer i pixeldensitet mellan kamerorna. Fick alltså vid f/2.8 närma mig motivet mer med A900, vilket syns på skärpedjupet, men det spelar någonstans kvitta eftersom skärpan träffat skaftet kring vilket det bildats CA ovh det i realtivt molnigt väder.
Objektivet är samma individ på båda kamerorna (16-35/2.8 SSM) Testa med samma glugg om du kan och just vid 35 mm. Vore intressant. A55 till vänster och A900 till höger.

T o m när jag plåtade registeringsskylt på bil så får man ett intryck av CA.

//Lennart
 

Bilagor

  • cajmf.jpg
    cajmf.jpg
    45.7 KB · Visningar: 254
det där ser mer ut som microlinsproblem än orsakat av objektivet, kommer ihåg en gammal tråd där jag visade samma fenomen med d2x och överstrålningsfenomen vilket kunde härledas till microlinserna
 
Vet inte om det har någon betydelse. Men på min iphone som jag surfar med för tillfället så ser fokus ut att ligga mycket längre bakom i det vänstra exemplet. Alltså inte bara en rättvis skillnad i skärpedjup . Det kan kanske förklara en viss skillnad i både luddigheten och färgmängden av det upplevda CA-området på metalldelen. Vid jämförelser av (axiell) CA spelar fokus och exponering och kontrastövergången jättestor roll. Vill gärna se fler exempel för att få en klar bild av problemet.

Vh
Tobbe
 
Senast ändrad:
Citat: "Vanligaste typen av spegelreflexkamera är den enögda spegelreflexkameran eller ESR. Den engelska förkortningen är SLR (Single Lens Reflex) och Digital Singel Lens Reflex (D-SLR)."

Men hur förkortas egentligen en spegellös DSLR (Digital Single Lens Reflex)? Kanske digitalt bakstycke för objektiv skulle passa bäst.
 

Vad säger du Peter, upp till Iso 1600 okej, men Nex5n betydligt bättre vad gäller högre Iso, Har Sony tagit sig vatten över huvudet med denna 24Mp. dom är också bekymrade över bufferten.

Kan Sony fixa något till mitten av oktober när A77 väntas komma till handeln, tyckte då förstås att Iso-6400 bilden på ansiktet inte var så himla långt ifrån dom andra som dom gjorde gällande.

//Bengt.
 
Citat: "Vanligaste typen av spegelreflexkamera är den enögda spegelreflexkameran eller ESR. Den engelska förkortningen är SLR (Single Lens Reflex) och Digital Singel Lens Reflex (D-SLR)."

Men hur förkortas egentligen en spegellös DSLR (Digital Single Lens Reflex)? Kanske digitalt bakstycke för objektiv skulle passa bäst.

En DSLR kan inte vara spegellös (R:et finns liksom inte).
 
Men själv är jag fortfarande lite skeptisk till SLT-tekniken. Inte p g a EVF utan att jag faktiskt provade ett annat exemplar av A55 igår under lite mer kritiska förhållanden. Eftersom kontruktionen med fast spegel är densamma som i A77 så vill jag faktiskt tyvärr meddela något jag tidigare förnekat. Med samma gluggar (Zeiss 24-70/2.8 SSM, Zeiss 16-35/2.8SSM, Zeiss 85/1.4 och Zeiss 135/1.8) så verkar det uppstå riktigt störande CA på motiv som blir i stort sett CA-befriade med A700 och A900 samt A850 samt som jag minns när jäg agde A550. Fenomenet syns inte heller på ett lånat ex av A580.

//Lennart

Har vi inte just haft den diskussionen och kommit fram til tt SLT-spegeln inte skapar någon CA, men att den i någr fall kan förstärka den CA so skapas pga objektivet.

Har du alltså gjort om testet och fått en A55 att generera CA som öht inte finns annars?

/Mats
 
Ajdå! Det var inte bra. I ljuset av det är ju en beg. A580 kanske det största fyndet just nu..

Kanske det.
Läge att köpa min A580 kanske?

A580 kit med 18-55SAM. Inköpt jan-2011, funkar perfekt, inga skavanker, fokuserar rätt, originalkartong och alla grejer utom USB-sladden so jag slarvat bort.

Pris 5 500kr.


Jag har bestämt mig. Säljer A580 nu och köper en A77 med 16-50 när de blir tillgängliga.
Skeptisk till de negativa rapporterna om CA mm. och mina egna erfarenheter med förserie-exemplaret Tror att A77 blir bra.


/Mats
 
A77 lär ha inbyggda korrigeringsprogram, som jobbar mot eventuella fel i optiken, men det kanske inte hjälper mot CA, detta problem togs upp tidigt när A33-A55 för ett år sedan lanserades. dpreview tog upp problemet men ansåg det inte som alamerande vid sina tester av A55. problemen med SLT-kamerorna ( Sonys) tar allt större propotioner, EVF ( OVF överlägsen ) infästningar monitor allt för klena, toktjocka AA-filter, havlidioter som har byggt kameran, CA-problem, oanvändbara pixlar, kan förmodlingen inte följa rörliga motiv, 12b/s vad har man för nytta av det. A77 verkar att ha ett hyggligt grepp i alla fall.
//Bengt.

Ja precis, lite väl mycket fokus på negatia aspekter som blåses upp helt ur proportion.
Jag har stort förtroende för Joakim, men samtidigt tror jag att Sonys ingenjörer inte heller är helt puckade och själv har jag inte kompetensen att förstå detta på den djupa tekniska nivån. Resultatet får istället visa om det är bra eller inte och tydligen så presterar den ypperligt enligt DxO och detaljeringen verkar riktigt bra och i klass med FF-kamerorna med samma pixelmängd.

CA-problem med SLT har ví tidigare rett ut och avfärdat som en hoax, men nu verkar Lennart kunnat verifiera det ändå, men där är jag lite skeptisk ändå och det känns inte som något avgörande problem även om det skulle vara så.

Nä, det blir en A77 för min del. NEX-7 går bort för den tycker jag inte passar in, utan är varken eller, Nya FF-kameror vet man inte hur länge det dröjer. En ny A850/A900 har varit ett alternativ, men det känns också lite fel, har haft och upplevt det, men känner ändå att det är lite yesterday över dem. Annat märke är inte heller aktuellt nu när Sony faktiskt verkar leverera nåt extraordinärt och jag redan har blixtar och en uppsättning bra objektiv.

Framförallt är jag sugen på att sätta mig in i det nya AF-systemet och köra telefoto med mitt Sigma 150-500, samt det nya 16-50. Utöver dessa har jag kvar Sigma 70/2,8 Macro och Samyang 8mm Fisheye. Känns som ett tillräckligt komplett system som jag klarar mig med ganska långt med. Säljer nog Sony 50/1,4 dock, blir lite redundant med den nya zoomen och sen sparar jag till ett Zeiss 135/1,8 istället.

Så får det bli.

Ni andra som blivit skeptiska till A77s alla fel och brister kan ju istället köpa min A580 fördelaktigt. Annons kommer snart ut på FS. Kit med 18-55 för 5 500 kr.

/Mats
 
Citat: "Vanligaste typen av spegelreflexkamera är den enögda spegelreflexkameran eller ESR. Den engelska förkortningen är SLR (Single Lens Reflex) och Digital Singel Lens Reflex (D-SLR)."

Men hur förkortas egentligen en spegellös DSLR (Digital Single Lens Reflex)? Kanske digitalt bakstycke för objektiv skulle passa bäst.

EVIL
(Electronic Viewfinder Interchangeable Lens)


/Mats
 
Både ris och ros för A77, något annat var väl förstås inte att vänta. Har själv en A580 som levererar skarpa bilder, även om jag inte är överens med AFc. Har missat många bilder då den inte hunnit med i svängarna. Det går ju inte att prioritera utlösaren på AF, vilket är synd. Tror jag avvaktar med eventuellt köp av A77, vill nog ha en rörlig spegel trots allt. Ska bli intressant att se vad Sony erbjuder på FF-fronten nästa år. Någon som har info om vad som komma skall? Kan väl kanske tas upp i ny tråd isf.

Per Erik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.