Jag skulle ju iofs hoppas att jag sade emot mig själv
. Nu grundar jag mycket av mitt "troende" på ett par dagars bekanstskap med A55 samt Agfors kommentarer när han fick provskjuta A77 med 300/2.8.
Han menade ju att kameran var snabb, men AF-följningen i sekvens var mindre avancerad än exv Canon 7D och Nikon D300s.
Efter att ha ägt en 1DMkIII (och föregångaren 1DMkII) så tror jag på ganska goda grunder att man får betydligt mer "keepers" med en sådan än A77.
Bara med en A55 körd på sekvens på förbipasserande bilar uppe på vår krokiga landsväg får jag endast 3-4 av 10 bilder helt skarpa mot 7D:s 7-8 bilder av 10. Bilar i nästan konstant hastighet är ingen större utmaning jämfört med flygande fågel.
Nu ska ju A77 vara lite bättre rustad vad gäller AF än A55, men det hela gör mig skeptisk, när jag med en gammal A700 får mer keepers än med en A55. Pricksäkerheten måste stå i bättre relation till sekvenshastigheten, anser jag.
Jag hoppas verkligen att AF-systemet på A77 följer betydligt bättre, men om Agfors som de facto provat kameran säger att det inte är 7D-klass på följande AF så är det ganska sannolikt så.
Inte för att det gör mig något, då jag kan uppskatta många andra egenskaper hos SLT-kamerorna. Orkar inte dra upp alla fördelar.
Men skulle A77 träffa lika mycket prick i hög sekvens på irrationellt rörliga motiv som en 1DMkII/1DMkIII så lovar jag att rita ett kors i taket. Och tro mig, jag skulle korset sitta kvar för i så fall har Sony lyckats med något fantastiskt bra.
Jag vill inte att A77 ska vara en en flopp. Tvärtom, men jag är ff skeptisk till vissa saker i den. Ett riktigt produktionsexemplar får väl visa vad den verkligen kan. Annars kan man, enligt min åsikt, göra det bästa klippet med dagens prissättning genom att köpa en A580 om man vill hålla sig till Sony och APS-C. Mycket bra resultat för en relativt liten summa.
Ssv så är jag inte heller glad åt CA-tendenserna i A55 och hoppas de är minskade i A77. Tror nämligen att tendenserna beror på den fasta spegeln som dessutom "kostar" lågljusegenskaper.
Men jag ska hålla en låg profil intill dess vi verkligen vet mer.
//Lennart
Edit: Den som provat en 7D och följande AF i en specialinställning som finns förstår vad jag menar. Låt mittpunkten låsa mot en promenerande gubbe med en vägg i bakgrunden. Håll kvar kameran och notera hur AF-punkterna "vandrar" med gubben.
7D har en massa nackdelar jag inte gillar, men följande AF är bra på den.