ANNONS
Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
vad gäller A55 Så läste man också att ljusförlusten var 1/3 Ev men även 2/3 Ev, oklarheter har rått om dom rätta Ljusförlusttalen, 1/3 har jag noterat flest gånger vad gäller A55.

Sony själva säger, både i intervjuer och i patentet att ca 1/3 av ljuset omdirigeras. 1/3 = 33%, lämnar 66% kvar åt sensorn.

79% är ett tredjedelssteg sänkning
63% är två tredjedelssteg sänkning.
50% är en halvering = ett helsteg sänkning.
 
En amatörs kommentarer: Jävlar vad bra, iallafall upp till ISO800, både JPG/RAW. Bäst i klassen. Jag jämförde också med A580 som ju av många anses vara snäppet bättre trots mindre antal pixlar. Först på höga ISO tog den över, vilket för mig är tämligen ointressant.

Nu duckar jag för alla expertkommentarer... ;-)

Jämförde A77 med A580 på iso 1600 i jpg, där såg det jämnt ut. Men när jag ändrade till raw på båda modellerna, ja då brusade A77 som ett humusgrumligt vattendrag. A580 däremot gjorde ingen skillnad på jpg och raw i det avseendet. Mystiskt! Då undrar man ju om det ö h t är någon idé att fota i raw med A77. Även jag duckar för expertkommentarer!
 
Jämförde A77 med A580 på iso 1600 i jpg, där såg det jämnt ut. Men när jag ändrade till raw på båda modellerna, ja då brusade A77 som ett humusgrumligt vattendrag. A580 däremot gjorde ingen skillnad på jpg och raw i det avseendet. Mystiskt! Då undrar man ju om det ö h t är någon idé att fota i raw med A77. Även jag duckar för expertkommentarer!

Det kan ju inte bli sämre i RAW annat än om raw-konverteraren är sämre än den inbyggda raw-konverteraren i kameran.

Det där kan man nog med säkerhet tillskriva att A77 är en ny kamera och färdiga RAW-profiler finns inte klara ännu.

Vilken RAW-konverterade använde du?


/Mats
 
Trots att åren gått lär ingen A77 träffa lika pricksäkert under sekvenstagning med följande AF som 1DMkIII. Eller iofs en Canon 7D. Tycker det är värt att nämna.

Säger inte emot dig Lennart, det kan mycket väl vara så som du säger. Eller INTE.

Jag vet inte, men hur kan det komma sig att du vet? Gissar du bara, eller har du någon referens?

Tror inte det är osannolikt att A77 skulle vara lika "pricksäker" som Canon-kamerorna. Vad som nu ligger i begreppet "pricksäker" förstås. Exakthet vid stillastående motiv, snabbhet att låsa fokus på ett objekt i bilden, snabbhet att följa rörliga mål, förmåga att hitta det önskade fokusområdet och dynamiskt växla mellan sensorerna när motivet flyttas över bildytan.

"Lär inte ha lika pricksäker AF som Canon" tycker jag låter lite fluffigt och dåligt underbyggt helt enkelt och kanske baseras på "Canon är så himla bra, så jag kan inte tänka mig att någon kan göra nåt bättre", eller vad?

EDIT: Ok, läsete lite noggrannare vad du skrev att det var undersekvenstagning.
Vet inte riktigt hur det förhåller sig. Det här är Canons paradgren som de utmärker sig på, men Sony gör nog ett allvarligt försök att matcha och överträffa det. Får komma ihåg att DSLR-kamerorna bara har ett litet kort ögonblick på sig mellan bilderna att korrigera fokus medan A77 faktiskt kan arbeta med AF kontinuerligt utan avbrott under sekvenstagningen. Kan mycket väl vara så att Sony lyckas bra. Kräver dock att man blir skicklig och inkörd på AF-systemet, vilket med säkerhet ingen testare av förserie-exemplar har blivit i det här läget. Är nog klokt att inte vara så tvärsäker i den slutsatsen du drar.


/Mats
 
Senast ändrad:
Det kan ju inte bli sämre i RAW annat än om raw-konverteraren är sämre än den inbyggda raw-konverteraren i kameran.

Det där kan man nog med säkerhet tillskriva att A77 är en ny kamera och färdiga RAW-profiler finns inte klara ännu.

Vilken RAW-konverterade använde du?


/Mats

Jag använde bara den som fanns på testsidan, länken i inlägg #835 . Vet inte vilken raw-konverterare de använder där, men det borde ju vara samma till alla märken tycker man.
 
Förvisso, fast du tog i din jämförelse tidigare upp 1DMkIII med 10 bps. Nu var inte submirrorn okej på de första exemplaren av den kameran,men det rättades till. Och här kommer, om vi nu ska kör A77 vs 1DMkIII en annan viktig faktor in. Trots att åren gått lär ingen A77 träffa lika pricksäkert under sekvenstagning med följande AF som 1DMkIII. Eller iofs en Canon 7D. Tycker det är värt att nämna.

Tror därför inte A77 är något direkt förstahandsval för de som plåtar flygande fågel med långa telen. Väljer man denna kamera är det av en mängd andra orsaker.

Har nu haft en A55 till låns ett par dagar och noterat hur djävulskt bra den är att precisionsinställa skärpan med genom EVF (trots att dess EVF har lägre upplösning än A77:s) och MF med förstorad sökarbild. Med ett SSM-objektiv klarar man att få en osviklig skärpa manuellt där all AF skulle gått bom p g a att AF skulle lurats av andra förmål inom AF-punktens mätområde. Det är suveränt.

Jag gillar dock inte den fasta spegeln. På detta exemplaret skapar den CA och sedan har vi ljusförlusten.
För lugnare, detaljrika motiv med många ljusa blänkande detaljer blandat med mörka partier tror jag en NEX-7 blir bättre än en A77, även om man är tvungen att ha den gamla adaptern för att köra sina SSM-gluggar och kontrast-AF. Eller utnyttja den suveräna MF-förstoringen i EVF:n för manuellt fokus. Den nya adaptern är för klumpig.

Men vi får se.

Mvh//Lennart

Nä och det här är ju viktigt att ha klar för sig att det är ett system av system och idag är det en massa olika delsystem inblandade som påverkar färdig bild. Sen får vi fortfarande invänta produktionsexen och se hur det verkligen förhåller sig. Snabbhet är inte bara kamera heller utan det är minne och objektiv också och det tråkiga faktum att en del objektiv faktiskt funkar dåligt med de hus de används till. Trots det så drar folk alla möjliga slutsatser vid bildjämförelser exv. från dPreviev eller Imaging Resource. Jag tyckte faktiskt att den bild som tagits med Canon 7D knappast kan göra den kameran helt rättvisa hos IR. Trots det uttalar vi oss om sensorer som om dessa problem inte existerade. Det är fortfarande väldigt mycket äpplen, päron och även citroner som jämförs där ute. Det är verkligt svårt att få en uppfattning om vad som verkligen är på riktigt. Blandar man sedan in RAW så blir det ju ännu värre vad det verkar att få ett grepp om hur det egentligen ser ut.

Du skrev: "Trots att åren gått lär ingen A77 träffa lika pricksäkert under sekvenstagning med följande AF som 1DMkIII. Eller iofs en Canon 7D."

Det kan nog vara så men precis som tidigare talare skrivit så blev han två i en tävling för en bild han tagit med sin 7d och det blev han för sin seriebildtagna bild och jag undrar ändå om inte 12 bilder i en del fall ytterligare kan underlätta att frysa rätt moment och chansen att några av alla dessa 12 bilder ändå sitter är kanske inte så dålig ändå. När man tar seriebilder så är det som Bengt säger att man kastar en massa och sprara få oavsett kamera. Så länge folk får de bilder de vill ha kommer A77 att vara väl så mycket "good enough" för väldigt många.

A77 kommer aldrig att bli ett proffsalternativ och det skulle den inte ens blivit om den så åkt cirklar runt allt annat prestandamässigt och så kommer det vara tills Sony levt upp till det proffsen tycker de har att bevisa. Att vara innovativt ledande kommer att urholka stenen till slut om Sony lyckas göra det till en manifest trend. Till slut kommer folk byta som de gjort förr exv. från Canon till Nikon om detta består för folk vill inte ha sekunda grejor när det går upp för dem att de faktiskt får det från sin gamla leverantör men där är vi nog inte än.

Sen vore det väl fan om något av det värsta som finns att jämföra med av proffsmodeller som ändå ofta kostat en bra bit mer än en A77 kommer göra (12 loppor för bara huset) inte skulle kunna vara bättre på några områden. Det är ju lite dyrt att bara slanta av för Canon-loggan. Sedan ska prisjämförelser göras mot vad de andra kostade vid samma tidpunkt efter deras produktcykel och inte vad de reas ut till i dag eftr åratal på marknaden. Här kommer A77 att vara ett formidabelt bra val sett till hela helheten. Kom dessutom ihågatt A77 presterar sina 8/12-bilder beroende på "mode" med 24 Mpixel stora bilder. Ingen annan fixar det. De verkligt snabba kamerorna från Nikon och Canon har sensorer på 10 Mpixel som sagt och de har det av just detta skäl för att när dessa tillverkades fixade man ännu inte att hantera dessa mängder data i någon annnan kamera med den hastigheten (10 fps).
 
Senast ändrad:
Någon som kan kort förklara varför man väljer A77 vs A65?
Är en hobbyfotare och inget proffs.

Detta säger mig inte så mycket (förutom bilder per sek)
Autofokus (19 mätfält), manuell fokus Autofokus (15 mätfält), manuell fokus
Slutartider 30-1/8000 + bulb 30-1/4000 + bulb
Sekvenstagning Upp till 12 bilder/sekund Upp till 10 bilder/sekund

Storleken på A77 är bättre för mina stora händer men inget jag betalar en massa tusingar för :)

Sen undrar jag kring hur mina objektiv och tillbehör kommer funka.
Har för mig jag läst något om objektiv som måste skickas in för något???

Tamron AF 17-50mm f2,8 SP XR Di-II LD Aspherical (IF)
Sigma 70-200mm f/2.8 APO EX
Sigma EX 10-20/4-5,6 EX DC HSM
Sigma 1.4x APO Teleconverter
Sony HVL-F42AM
 
Canon 1D MK III lanserades som världens då snabbaste kamera år 2007 och den skottar 10 fps 10 MP-bilder. En A77 fixar 8 fps i continues high och 12 i high speed mode med låst fokus men det gör den med 2,4 ggr fler pixlar per bild - 24 mot 10 alltså. Vad jag vet är det väl inga andra DSLR-kameror som överhuvudtaget når upp i 12 hur man än ser det. Jag läste att Sony A77 är ensam om att utnyttja kapaciteten i de nya minnena till fullo. Så det gäller alltså också att välja rätt minne för optimal prestanda.

Ingen DSLR alls når till den nivån. A77 är ju inte en DSLR.

Vad gäller minnesutnyttjande så är det dock lite underligt att bufferten är så liten på A77. Det kan förstås vara en programmeringsmiss som är åtgärdad när produktionsexemplaren dyker upp.
 
En A77 fixar 8 fps i continues high och 12 i high speed mode med låst fokus

Vad ska man med det till? :)

Jag är tveksam till att fotografera ett orörligt motiv med 12 bilder per sekund. Alla bilder blir väldigt lika varandra.

Visst är det en teknisk bedrift, men där stannar det också. Användbarheten är begränsad.
 
Ingen DSLR alls når till den nivån. A77 är ju inte en DSLR.

Vad gäller minnesutnyttjande så är det dock lite underligt att bufferten är så liten på A77. Det kan förstås vara en programmeringsmiss som är åtgärdad när produktionsexemplaren dyker upp.

Så sant, det krävs en SLT för det och det är ju det som ger dessa unika fördelar att man faktiskt inte behöver tänka trögheten i elektromekaniken och att den ska hänga med och dessutom hålla varaktigt för det slitage detta ger.

Som sagt, folk måste välja minne med omsorg och använda de absolut snabbaste minnen som finns annars blir dessa en onödig flaskhals. Buffertkritiken har Sony säkert tagit till sig och jobbar med precis som segheten i växling mellan EVF och bakdisplay. Har man en så våldsamt snabb kamera vill man nog se till att prestanda strandar p.g.a. skitsaker.
 
Vad ska man med det till? :)

Jag är tveksam till att fotografera ett orörligt motiv med 12 bilder per sekund. Alla bilder blir väldigt lika varandra.

Visst är det en teknisk bedrift, men där stannar det också. Användbarheten är begränsad.

När man fotar fåglar. Det är mycket snabba förlopp. När du tar bilder på barn exv. så blir det bara löjligt men det finns ju som sagt ett high- (8) och ett low-läge (4) att välje mellan också. Hade det inte funnits skulle folk blivit vansinniga bara av det skälet och förmodligen aldrig använt funktionen.

En del vill göra slow motion studier av mycket snabba förlopp. FS kommer översvämmas av serier i dessa Sony-forum av bilder från diskbänken på fallande droppar :) m.m. Det är bara vi som börjar bli gubbar som tycker oss sett och gjort allt som har lite taskig fantasi Per. Kidsen kommer löpa amok med en A77 bara de kan få händerna på en.

Vi får se om Mats och Göran med sina teorier faktiskt har en poäng. Återigen så vill vi se ett produktionsex. och helst med en FirmWare som är på topp. Annars får vi väl ge oss till tåls till efter första FW-uppgraferingen.
 
Vad ska man med det till? :)

Jag är tveksam till att fotografera ett orörligt motiv med 12 bilder per sekund. Alla bilder blir väldigt lika varandra.

Visst är det en teknisk bedrift, men där stannar det också. Användbarheten är begränsad.

Snälla, se det som kameran är en 10 bilder/sekund kamera, men som är "upplåst" med ett ytterligare ett läge till att man kan ta 12 bilder per sekund, med då en teknisk begränsning (kameran klarar inte att ha följande fokus).

Du skriver i ett "konstnärs"-forum där fantasin bör flöda, ett nytt teknisk framsteg borde väcka fantasin till att fotografera nya bilder eller underlätta att genomföra tidigare svåra motiv. Men visst, man kan e-maila tillverkaren att ta bort möjligheten om man tycker den är ovidkommande för sitt egna fotograferande. För någon annan där ute, kanske är det detta de har väntat på.


Michael - Allt är inte framtaget till alla -
 
Jag använde mig av autofokus, närmare bestämt AI servo.

OK. Min fråga föranleddes av missförståndet att A77 inte skulle kunna ha följande AF i högsta fart (12 bps), men det var tydligen fel.

Invändningar av typen "vad ska man ha det till" faller alltså platt på marken när det gäller A77.
 
OK. Min fråga föranleddes av missförståndet att A77 inte skulle kunna ha följande AF i högsta fart (12 bps), men det var tydligen fel.

Invändningar av typen "vad ska man ha det till" faller alltså platt på marken när det gäller A77.

Gäller samtliga produkter man ändå aldrig skulle införskaffa, oavsett vilka svar man än kan tänkas få.

Michael
 
Senast ändrad:
När man fotar fåglar. Det är mycket snabba förlopp. När du tar bilder på barn exv. så blir det bara löjligt men det finns ju som sagt ett high- (8) och ett low-läge (4) att välje mellan också. Hade det inte funnits skulle folk blivit vansinniga bara av det skälet och förmodligen aldrig använt funktionen.

En del vill göra slow motion studier av mycket snabba förlopp. FS kommer översvämmas av serier i dessa Sony-forum av bilder från diskbänken på fallande droppar :) m.m. Det är bara vi som börjar bli gubbar som tycker oss sett och gjort allt som har lite taskig fantasi Per. Kidsen kommer löpa amok med en A77 bara de kan få händerna på en.

Vi får se om Mats och Göran med sina teorier faktiskt har en poäng. Återigen så vill vi se ett produktionsex. och helst med en FirmWare som är på topp. Annars får vi väl ge oss till tåls till efter första FW-uppgraferingen.

Hur många fotografer köper en kamera för att fotografera snabba fåglar i flygt, i första hand?
När man inte behöver en snabb serietagning, även om den är en teknisk bedrift av tillverkaren, är hela kameran kolossalt "overkill", enbart den tekniskt insnöade fotografen känner sig ha gjort ett perfekt köp.

Visst, nu när det är standard, i snart varje ny digital kamera, att kunna filma, kan lätt varje sekvens plockas ut till en enstaka bild, om man behöver det, praktiskt, tillverkaren vill få oss icke proffs, att inse, - du måste ha det!

Snart har alla kameror finesser, som ingen trodde tidigare var nödvändigt för en icke proffs!
Jag är relativt iskall till alla ”nödvändiga” finesser.
Mina fåglar, i matbutiken, ligger stilla, kan fotograferas med vilken slö kamera som helst, det räcker för den dagliga allmänna fotograferingen, ha-ha.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.