Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur är det om man vill fotografera fåglar och behöver ett objektiv, som har god skärpa och lång brännvidd, dämpad vinjettering och chromatisk aberration, ett helt vanligt (dyrare) 500 mm f4 objektiv? Kamerahusets automatskärpa skall ju också följa med ugglans rörelser i flykten. Måste man köpa Canon EOS 1D eller kan det lyckas med SLT-A77. Och 70-250 mm för fotografering av fjärilar finns det också fina kombinationer glas för det ändamålet för SLT-A77?

Ja precis, lite väl mycket fokus på negatia aspekter som blåses upp helt ur proportion.
Jag har stort förtroende för Joakim, men samtidigt tror jag att Sonys ingenjörer inte heller är helt puckade och själv har jag inte kompetensen att förstå detta på den djupa tekniska nivån. Resultatet får istället visa om det är bra eller inte och tydligen så presterar den ypperligt enligt DxO och detaljeringen verkar riktigt bra och i klass med FF-kamerorna med samma pixelmängd.

CA-problem med SLT har ví tidigare rett ut och avfärdat som en hoax, men nu verkar Lennart kunnat verifiera det ändå, men där är jag lite skeptisk ändå och det känns inte som något avgörande problem även om det skulle vara så.

Nä, det blir en A77 för min del. NEX-7 går bort för den tycker jag inte passar in, utan är varken eller, Nya FF-kameror vet man inte hur länge det dröjer. En ny A850/A900 har varit ett alternativ, men det känns också lite fel, har haft och upplevt det, men känner ändå att det är lite yesterday över dem. Annat märke är inte heller aktuellt nu när Sony faktiskt verkar leverera nåt extraordinärt och jag redan har blixtar och en uppsättning bra objektiv.

Framförallt är jag sugen på att sätta mig in i det nya AF-systemet och köra telefoto med mitt Sigma 150-500, samt det nya 16-50. Utöver dessa har jag kvar Sigma 70/2,8 Macro och Samyang 8mm Fisheye. Känns som ett tillräckligt komplett system som jag klarar mig med ganska långt med. Säljer nog Sony 50/1,4 dock, blir lite redundant med den nya zoomen och sen sparar jag till ett Zeiss 135/1,8 istället.

Så får det bli.

Ni andra som blivit skeptiska till A77s alla fel och brister kan ju istället köpa min A580 fördelaktigt. Annons kommer snart ut på FS. Kit med 18-55 för 5 500 kr.

/Mats

Resultaten från DX0 skvallrar i alla fall om bättre resultat, än vad förstarapporterna gjorde. men jag funderar lite på att bästa DR är uppmätt vid Iso 50 och Iso 80, precis som att Sony medvetet valt denna lägre Iso-möjlighet när dom klurat på att få skapliga DR-siffror, visserligen är riktiga värdet Iso 63 när man väljer in Iso 50, A77 ligger en aning närmare inställt värde än 7D och D7000 men skillnaderna är små. Inressant är också att A77 klarar sig bra vad gäller Iso om man jämför med 7D som fått så fin kritik för just högisoförmåga, har jämfört alla parametrarna i print som experterna säger att man skall göra.

Har DX0 en bättre Raw-hanterare som redan är fullt optimerad för A77, för den senaste länken som Peter hittade ( tyckte det var Holland-språk i den testen ) så fick inte A77 så bra betyg vad gäller brusredusering, jag tittade på hos DX0 hur DR håller sig kvar vid högre Iso med A77 som var trots allt ganska bra, men det kanske inte räcker med det för att tolka Iso-förmåga kontra städning.

Har du funderat något på detta Mats, Har väntat på kommentarer från Aspman vad gäller DX0 och A77 men han kanske väljer att avstå av någon anledning. Hade dessa siffror kommit under 2009 så hade A77 varit nära en sensation om inte förlusten av ljuset varit. Vad beträffar Joakim så ser det ut som att han sitter på ett världspatent och ruvar vad gäller hur en kamera skall byggas, Jag tycker att Jocke skall börja att jobba för Sony, rent slöseri att sitta vid laptoppen i någon vindskammare och ha patentlösningar inom räckhåll, hans kritik uppfattar jag som mycket trovärdiga för det mesta, man skulle väl önska att jag förstod åtminstonde hälften av vad han skriver, flera av oss har inte möjligheten att kontra tillbaka till Jocke för att kunna eventuellt ifrågasätta vissa teorirer, för kunskapen fattas. //Bengt.

Senast ändrad:
Har du funderat något på detta Mats,

Äh, kameran har så många fördelar med sin snabbhet, välbyggdhet, video, AF, upplösning mm. Så det blir en sån. DxO och andra rapporter visar ju att det inte alls är något fel på bildkvaliteten så det blir en sån kamera.

Sen en siffra hit eller dit i DxO har inte så stor betydelse, Är åtminstone nite avgörande för om jag ska köpa den eller inte. Kan ju inte göra något åt det ändå. Kameran är som den är och det står Sonys ingenjörer för och inget vi kan göra åt.

Den får duga åt mig,
Skulle den visa sig vara helkass får man väl sälja den då och köpa en annan. Tror sannolikheten för det är väldigt liten dock.

/Mats

Har vi inte just haft den diskussionen och kommit fram til tt SLT-spegeln inte skapar någon CA, men att den i någr fall kan förstärka den CA so skapas pga objektivet.

Har du alltså gjort om testet och fått en A55 att generera CA som öht inte finns annars?

/Mats

Har gjort om testet. Risedal hävdar att det beror på microlinserna och inte objektivet. Emellertid visar just detta exemplar av A55 tydligare CA i exempelvis grenverk, ledningar, blänkande föremål. Kan beror på enstaka exemplar. Lånade ju ett annat A55 tidigare och upplevde inte någon direkt CA på det. Men här har jag varit mer kritisk.

Följande har utrkristalliserats utgående från mina gluggar: Helt kontrollerbar, men lite mer CA med 24-70/2.8 SSM än med A700/A900/A850. MEN för mycket CA med vidvinkelzoom 16-35/2.8 SSM. Och det exemplaret är perfekt ställt. Jag får inte alls motsvarande CA, överstrålning med de vanliga dslr, utan det ser bra ut. Dessutom en mycket klarare tendens att dessutom missa på AF där det finns blankare detaljer. Ändå fokuserar A55 bra med de andra gluggarna. Verkar alltså ha problem med just ljusstark vidvinkelzoom och AF.

Hinner inte lägga upp exempel nu, utan det får bli denna lilla rapport. Men faktum kvarstår; Alla mina gluggar ligger spot-on med A900/A850/A700. De ligger också bra till på A55 med undantag av just den ljusstarka vidvinkelzoomen jag nämnt. Men denna zoom ligger perfekt på de konventionella dslr.

Så allat utmynnar i en obesvarad fråga för mig: Är vidvinkelzoom med hög ljusstyrka och SLT-teknik ingen idealisk kombination.?

//Lennart

Den här tråden är ju lite inne på objektiv redan, så jag frågar on någon har erfarenhet av Sony 16-105/3.5-5.6?
Jag har beställt en a77.

När släpps a77?
Jag säljer min a700 och köper antingen a77 eller a65.

Den är lanserad och försäljning har påbörjats med de första leveranserna i Aisen.
Här ska den börja finnas tillgänglig fr.o.m. mitten av oktober i butiker. 17/10 säger Sony Center.
Sen beror det på tillgång och efterfrågan förstås, vill man vara tidigt ute så kan man förbeställa den från ilte olika ställen, t.ex. Scandinavian Photo.

Det blir då till ordinarie pris. Finns stora chanser att det efter ett kort tag blir lite lockpriser och kampanjer senare. Så tänkte jag först, men nu är jag också rätt sugen på att få tag i en så snart som möjligt.

/Mats

Äh, kameran har så många fördelar med sin snabbhet, välbyggdhet, video, AF, upplösning mm. Så det blir en sån. DxO och andra rapporter visar ju att det inte alls är något fel på bildkvaliteten så det blir en sån kamera.

/Mats

Har A77 några fördelar mot en nästan splitterny A580 egentligen, inköpt som du skrev tidigt år 2011?
Jag hann känna på A77, innan den skulle vidare, jag är inte imponerad av storleken, i klass med A900, alldeles för stor för en APS-C låda, A65 lär vara något mindre, faktiskt!

På Sony Center berättade de, om A77, att några personer hade gjort tummen ner för några skitsaker, slö upptändning av sökaren, lagg osv., - men vi påpekade gång efter gång, när påstådda brister dissade kameran, - den är långt ifrån färdig, mer eller mindre en stilstudie, vänta tills produktionsexen kommer i oktober månad!
Försäljaren var lätt irriterad ….

Numera tror jag, att Sony Center vill ha legitimation, på alla besökare, kollar sedan med medlemregisteret FS, ha-ha.

Jag har alltid en låg profil, när jag går in i en fotoaffär, vill titta på någon diagonal kamera, som är bra, fungerar med en Tri-X-Pan …
Försäljaren brukar rätta mig, - du menar väl en digital kamera?
Jasså, är det så det heter.
Sedan lyssnar jag, känner på kameran, gör inga kommentarer, för att inte avslöja min erfarenhet, det är kul de …

Har A77 några fördelar mot en nästan splitterny A580 egentligen, inköpt som du skrev tidigt år 2011?

Ja, den har ju högre upplösning, kan filma med AF, snabbare och bättre AF-system, vädertätad, AF/MF-knapp + DMF, microjustering, minnen, vridbar skärm, bättre grepp, snabbare serietagning, peeking-funktion osv.

Jag ser det som fördelar i alla fall.

/Mats

På Sony Center berättade de, om A77, att några personer hade gjort tummen ner för några skitsaker, slö upptändning av sökaren, lagg osv., - men vi påpekade gång efter gång, när påstådda brister dissade kameran, - den är långt ifrån färdig, mer eller mindre en stilstudie, vänta tills produktionsexen kommer i oktober månad!
Försäljaren var lätt irriterad ….

Det var nog mig de syftade på ;-)
Hoppas och tror också att det är åtgärdat till produktion.

Den sena upptändingen av sökaren är däremot absolut ingen skitsak! Det är superallvarligt som jag ser det och en väldigt stor brist om det inte går att ställa in.

Tyvärr misstänker jag att det är bl.a. det som gjort att A77 får så bra batteritidsvärden och om man ställer den till att vara igång ständigt så minskar batteriprestandan markant.

Så långt från färdig så att det är "långt ifrån" och kan kallas "stilstudie" kan det inte vara.
Om den ska vara ute i affärer och till dess ha masstilverkats, avsynats, paketerats och skeppats till agenter och sen till butiker, så finns inte mycket utrymme att göra om designen eller programvaran och/eller komponenter på en månad.

/Mats

Den sena upptändingen av sökaren är däremot absolut ingen skitsak! Det är superallvarligt som jag ser det och en väldigt stor brist om det inte går att ställa in.

Tyvärr misstänker jag att det är bl.a. det som gjort att A77 får så bra batteritidsvärden och om man ställer den till att vara igång ständigt så minskar batteriprestandan markant.

Så långt från färdig så att det är "långt ifrån" och kan kallas "stilstudie" kan det inte vara.
Om den ska vara ute i affärer och till dess ha masstilverkats, avsynats, paketerats och skeppats till agenter och sen till butiker, så finns inte mycket utrymme att göra om designen eller programvaran och/eller komponenter på en månad.

/Mats

Det exet av A77, stilstudien, kan mycket väl vara producerad i våras, långt före serieproduktions exen, det är väl ingen match under den tiden justera och trimma in kamerahuset.
Priset kamerahus A77med kitzoomen 2,8 var satt till ca. 16000 - 17000;-, no way, totalt insnöat om man går igång på det priset, lätt 10000:- till mellan A580:n!
Nästa sommar sjunker priset, troligen till 13000 - 14000:-!
Ändå, då blir det hett, till sommaren, rykten säger att Sony lockar 2012 med en ny FF, kan bli i samma kåpa som A77:n, stalltips blir ändå ett kamerahus i en storlek mindre, ligger i tiden.

Högre upplösning, jaha, knappast till någon nytta om man bara förstorar upp till A1, det är stort.
Snabbare serietagning, jaha, vadå till för nytta, A580 speedar väl på för t.o.m. en pro-fotograf?
I övrigt häller A580 jämna steg, - men som sagt, det är dina pengar och val, inte tal om annat.

Det exet av A77, stilstudien, kan mycket väl vara producerad i våras, långt före serieproduktions exen, det är väl ingen match under den tiden justera och trimma in kamerahuset.
Priset kamerahus A77med kitzoomen 2,8 var satt till ca. 16000 - 17000;-, no way, totalt insnöat om man går igång på det priset, lätt 10000:- till mellan A580:n!
Nästa sommar sjunker priset, troligen till 13000 - 14000:-!
Ändå, då blir det hett, till sommaren, rykten säger att Sony lockar 2012 med en ny FF, kan bli i samma kåpa som A77:n, stalltips blir ändå ett kamerahus i en storlek mindre, ligger i tiden.

Högre upplösning, jaha, knappast till någon nytta om man bara förstorar upp till A1, det är stort.
Snabbare serietagning, jaha, vadå till för nytta, A580 speedar väl på för t.o.m. en pro-fotograf?
I övrigt häller A580 jämna steg, - men som sagt, det är dina pengar och val, inte tal om annat.

Hög upplösning öppnar möjligheter för beskärning - MKT användningsbart.

/Mats

Kan också vara så att Sony jobbar parallellt med utvecklingen av A77, fast dom då har skeppat ett antal förproduktions-kameror ut till olika länder, Sverige fick väl bara 3 exemplar om jag fattat rätt.

Orsak till det kan mycke väl vara att det fanns ett mycket stort tryck på en efterföljare till A700 efter som det var Sonycompany allra första semiprokamera, övriga konkurenter låg ju som bekant före med sina DSLR-modeller, Nikon D200 följdes av D300 och D300s medans A700 låg kvar, A100 var väl rester av KM-modellerna med en lite taskig sensor.

Sedan kom den besvärliga jordbävningen och rörde till planeringen, A77 skulle ha lanserats i april-11, jag tror att Sony blev ganska så stressade, och kände av trycket att inte förlora kunder till konkurenterna.
//Bengt.

Om A77 har sämre iso-egenskaper än A580, tycker jag att Sony har misslyckats på den punkten. Med min A580 upplever jag inget störande brus alls på iso 800, inte ens på 1600. Tyvärr finns inga mellansteg att ställa in på A580, t ex iso 1200 och det är ju lite synd. Det går däremot att stänga av brusreducering, både på höga iso och långa slutartider. Där ligger också A77 i lä.

Sökaren på A77 är elektronisk och på A580 är den optisk. Även där fördel A580. Det enda jag saknar är snabbare och exaktare autofokus, som tydligen A77 ska vara bra på. Men det motiverar inte mig att köpa den, även om jag är i behov av både snabb och exakt autofokus. Då håller jag nog ut och ser vad som kommer nästa år, då Sony ska lansera ett par nya FF.

Per Erik

Sökaren på A77 är elektronisk och på A580 är den optisk. Även där fördel A580.

På vilket sätt är det en fördel?
EVF har massa inbyggda fördelar jämfört med OVF också och har ingen eftersläpning som går att märka.

Vissa optiska prismasökare, som den på A900 t.ex. kan väl ha fördelar, men den sökaren som sitter på A580 av pentamirrortyp är inte av världsklass och där tycker jag A77-sökaren har övertag på en hel massa sätt.

Runt 15 000 för kitet med ett riktigt bra 16-50/2,8 är högst rimligt och där tror jag den hamnar i vissa butiker väldigt snart efter lanseringen. Till mellandagarna kring 13000 på rea skulle jag tro, men om efterfrågan är större än tillgången kanske det inte blir nåt pristapp alls att tala om.

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar